berisen berisen skrev:
Här i stan var det en stackare som bor längs en större gata med bullrig trafik i en gammal kåk som bytte till moderna 3-glasfönster med bättre ljudisolering för att slippa billjudet (och spara energi) Fönstrena var i det närmast helt identiska med de gamla men av moderna material och att dom öppnades utåtgående istället på sidan.
Inte för att vara tråkig men skillnaden på gamla och moderna fönster är oftast påtaglig om man har känslan för detta. Att inte se skillnaden är ungefär som att en del inte ser skillnad på en Dacia Duster och en Porsche Cayenne, båda är bilar med lite högre markfrigång och fem dörrar, lika som bär då eller?

Likartat är det med fönster, äldre fönster är oftast betydligt sirligare och nättare utformade. Nästan alltid har moderna fönster tjockare profiler vilket ger ett mycket klumpigare intryck. Glaset förlorar sina skiftningar och blir plant och livlöst. Genomgående spröjs byts ut mot utanpåliggande spröjs som är skitfult.

Man kan modernisera äldre fönster på ett sätt som gör att det inte blir estetiskt påtagligt. Behåll det yttre glaset och byt ut det inre mot en tvåglaskasett ex.vis.

Om man inte tycker att sådana här detaljer spelar någon större roll kan man lika gärna löpa linan ut och riva gamla timmerkåkar och kyrkor för att ersätta med modern cellplastskit eller garage, det är ju byggnader allihopa så vem ser skillnad?
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Inte för att vara tråkig men skillnaden på gamla och moderna fönster är oftast påtaglig om man har känslan för detta. Att inte se skillnaden är ungefär som att en del inte ser skillnad på en Dacia Duster och en Porsche Cayenne, båda är bilar med lite högre markfrigång och fem dörrar, lika som bär då eller?

Likartat är det med fönster, äldre fönster är oftast betydligt sirligare och nättare utformade. Nästan alltid har moderna fönster tjockare profiler vilket ger ett mycket klumpigare intryck. Glaset förlorar sina skiftningar och blir plant och livlöst. Genomgående spröjs byts ut mot utanpåliggande spröjs som är skitfult.

Man kan modernisera äldre fönster på ett sätt som gör att det inte blir estetiskt påtagligt. Behåll det yttre glaset och byt ut det inre mot en tvåglaskasett ex.vis.

Om man inte tycker att sådana här detaljer spelar någon större roll kan man lika gärna löpa linan ut och riva gamla timmerkåkar och kyrkor för att ersätta med modern cellplastskit eller garage, det är ju byggnader allihopa så vem ser skillnad?
Klart man ska värna kulturarvet, men hälsa och miljö är väl ändå överordnat? Att kontinuerligt och varsamt modernisera är nog oftast det bästa, men också stigande fastighetspriser är ju toppen för byggnadsvård. Ju dyrare bostäder (Bromma) desto mer kapital att lägga på ordentliga och tidsenliga renoveringar som möter moderna krav. Det är väl en av få fördelar med dessa höga fastighetspriser. Då kan man ju samtidigt tycka att man ska kunna lägga pengar på solceller eller liknande som smälter in bra.
 
T tompaah7503 skrev:
Inte för att vara tråkig men skillnaden på gamla och moderna fönster är oftast påtaglig om man har känslan för detta. Att inte se skillnaden är ungefär som att en del inte ser skillnad på en Dacia Duster och en Porsche Cayenne, båda är bilar med lite högre markfrigång och fem dörrar, lika som bär då eller?

Likartat är det med fönster, äldre fönster är oftast betydligt sirligare och nättare utformade. Nästan alltid har moderna fönster tjockare profiler vilket ger ett mycket klumpigare intryck. Glaset förlorar sina skiftningar och blir plant och livlöst. Genomgående spröjs byts ut mot utanpåliggande spröjs som är skitfult.

Man kan modernisera äldre fönster på ett sätt som gör att det inte blir estetiskt påtagligt. Behåll det yttre glaset och byt ut det inre mot en tvåglaskasett ex.vis.

Om man inte tycker att sådana här detaljer spelar någon större roll kan man lika gärna löpa linan ut och riva gamla timmerkåkar och kyrkor för att ersätta med modern cellplastskit eller garage, det är ju byggnader allihopa så vem ser skillnad?
Jo absolut, skillnaden kan vara stor men vem är grannen att bedöma utseendet på dessa? Det är ju en helt skev tanke från början tycker jag. Vill han ha "fula" fönster så måste väl han få ha det om han nu trivs med det. Samma med solpaneler på taket, jag tycker också det är fult men jag tycker verkligen inte det är min sak att bedöma vad min granne har på sitt tak. Ska jag också börja klaga på att han kör en ful bil som ser skranglig ut och förpestar uppfarten? Eller kanske att hans fula rostiga grill står på gräsmattan och ser trött ut? ;)

Medveten om att långt ifrån alla håller med här och det är fine, men jag tycker generellt att folk bryr sig alldeles för mycket om hur andra gör istället för att fokusera på sitt egna. Överklagandets fantastiska land. :p
 
  • Arg
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Klart man ska värna kulturarvet, men hälsa och miljö är väl ändå överordnat? Att kontinuerligt och varsamt modernisera är nog oftast det bästa, men också stigande fastighetspriser är ju toppen för byggnadsvård. Ju dyrare bostäder (Bromma) desto mer kapital att lägga på ordentliga och tidsenliga renoveringar som möter moderna krav. Det är väl en av få fördelar med dessa höga fastighetspriser. Då kan man ju samtidigt tycka att man ska kunna lägga pengar på solceller eller liknande som smälter in bra.
Har inte påstått något som står i motsats till det du skriver.
 
T tompaah7503 skrev:
Har inte påstått något som står i motsats till det du skriver.
Och jag säger inte emot dig. Bara tillägger (y)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Håller med.
Du har lika stor rätt till områden som faller dig i smaken.
Sådana här mer arkitektoniskt sammanhållna områden (inte att blanda ihop med villaåkrar) behöver planerad och styras upp från första stund.
Annars går det inte.
Det betyder inte att alla bygger identiska hus med samma färg.
Men det där kan arkitekter.

Iom hur sällsynta de här områdena är så är det extra sorgligt att se när det förstörs. Bräda för bräda.
Köp området så får du bestämma själv hur det ska se ut. Eller varför tror du att din personliga smak ska stå över andras rätt till att bestämma över egen egendom?
 
Finns ju nu möjligheter att anpassa solceller så kommunen måste ställa upp och anpassa områden till dagens behov
 
F Finndjävel skrev:
Köp området så får du bestämma själv hur det ska se ut. Eller varför tror du att din personliga smak ska stå över andras rätt till att bestämma över egen egendom?
Du är för rolig, min personliga eller någons annan smak har ingenting med det här att göra.

Planbestämmelserna bestämmer hur det får och ska se ut i ett område, ingen är fri att göra som de vill någonstans. Inte ens utanför planlagda områden. I Bromma planerna de ofta fastlagda på 20-30-talet. De har ofta under åren luckrats upp och bitar har plockats bort.

Ett befintligt område kan man inte bara köpa. Tror du att privatpersoner har rätt till expropriation av fastigheter?
Vem som helst är dock fri att köpa en bit mark, stycka upp, sörja för infrastruktu/VA/vägar etc och skriva sin egen områdesplan, som sedan gäller. (Bygglovskontoren är sedan de som tolkar planerna när en byggherre ska till att bygga.)
Dvs hur husen ska se, placeras, mått ut etc.
Jag och en del andra tycker inte som du gör och det finns MASSOR med områden med väldigt fria gränser och löst hållna planer för den som vill bo bland mixade stilar.
 
Redigerat:
berisen berisen skrev:
Jo absolut, skillnaden kan vara stor men vem är grannen att bedöma utseendet på dessa? Det är ju en helt skev tanke från början tycker jag. Vill han ha "fula" fönster så måste väl han få ha det om han nu trivs med det. Samma med solpaneler på taket, jag tycker också det är fult men jag tycker verkligen inte det är min sak att bedöma vad min granne har på sitt tak. Ska jag också börja klaga på att han kör en ful bil som ser skranglig ut och förpestar uppfarten? Eller kanske att hans fula rostiga grill står på gräsmattan och ser trött ut? ;)

Medveten om att långt ifrån alla håller med här och det är fine, men jag tycker generellt att folk bryr sig alldeles för mycket om hur andra gör istället för att fokusera på sitt egna. Överklagandets fantastiska land. :p
Nej i vissa områden så finns bestämmelser som säger att man inte får göra vad man vill med sitt hus. Och om någon vill göra något som är i mot dom bestämmelserna som måste grannar få tycka till.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Inte för att vara tråkig men skillnaden på gamla och moderna fönster är oftast påtaglig om man har känslan för detta. Att inte se skillnaden är ungefär som att en del inte ser skillnad på en Dacia Duster och en Porsche Cayenne, båda är bilar med lite högre markfrigång och fem dörrar, lika som bär då eller?

Likartat är det med fönster, äldre fönster är oftast betydligt sirligare och nättare utformade. Nästan alltid har moderna fönster tjockare profiler vilket ger ett mycket klumpigare intryck. Glaset förlorar sina skiftningar och blir plant och livlöst. Genomgående spröjs byts ut mot utanpåliggande spröjs som är skitfult.

Man kan modernisera äldre fönster på ett sätt som gör att det inte blir estetiskt påtagligt. Behåll det yttre glaset och byt ut det inre mot en tvåglaskasett ex.vis.

Om man inte tycker att sådana här detaljer spelar någon större roll kan man lika gärna löpa linan ut och riva gamla timmerkåkar och kyrkor för att ersätta med modern cellplastskit eller garage, det är ju byggnader allihopa så vem ser skillnad?
Det är inte många som ser skillnad på original fönster och nya treglas fönster i gammal stil.
Däremot om man smäller upp fula plastfönster så kan jag förstå problemet.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Jag har samma problem, fast i mitt eget huvud. Jag vill sätta upp solceller på mitt 30-talshus, men jag överklagar mig själv hela tiden med att det blir för fult med svarta blaffor på mitt vackra tegeltak.

Det slutar nog med att jag uppför en ny byggnad på tomten att ha solceller på.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
T twoody skrev:
Nej i vissa områden så finns bestämmelser som säger att man inte får göra vad man vill med sitt hus. Och om någon vill göra något som är i mot dom bestämmelserna som måste grannar få tycka till.
Jo jag är medveten om att det är så, jag ifrågasatte bara det rimliga i det. Helt galet enligt mig men så är det och inget att göra åt saken :p
 
B bakterie skrev:
Jag har samma problem, fast i mitt eget huvud. Jag vill sätta upp solceller på mitt 30-talshus, men jag överklagar mig själv hela tiden med att det blir för fult med svarta blaffor på mitt vackra tegeltak.

Det slutar nog med att jag uppför en ny byggnad på tomten att ha solceller på.
Visst finns det (eller är på väg) solceller som är inbyggda i pannor och ser ut precis som vanliga pannor?
 
Varför gnäller alla på grannen? Granen kan inte la några beslut i frågan. Det är länsstyrelsen som bedömde att det inte var lämpligt. Positionen är enbart lämplig ur bidragshänseende.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Visst finns det (eller är på väg) solceller som är inbyggda i pannor och ser ut precis som vanliga pannor?
Ja/nej.
Solcellerna är alltid svarta eller svartblå så den dolda effekten finns bara om taket i sig själv är svart.
Men visst finns det olika typer av svarta takmaterial med integrerade solceller. Finns både tegelpannor, shingelliknande tak, falsat plåttak och kanske något mer. Snyggare? Tja, jo, i många fall. Dyrare? Ja, mycket, så pass att ekonomin i solcellerna inte finns där alls. Mer komplext? Ja, antalet kontakteringar ökar enormt när varje solcell är så liten. De flesta felen i anläggningarna är i dåliga kontakteringar..
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.