Hej jag bor i en ny bostadsrätt. Allt inkommande vatten till hela längan ca 20st bostadsrätter går först in via mitt förråd. Sedan vidare till hela längan. Så har lite slangar och rör där. Vi valde att inte välja till isolerat förråd eftersom det kosta ca 20k. Ville göra det själv. Men byggföretaget "gjorde detta gratis" förstår nu varför. Där sitter även ett element som byggföretaget vill att jag har på. Så att det ej blir frost. För då är hela längan utan vatten.

Nu vill jag börja förhandla. Kan jag säga blankt nä jag vill ha tex asfalterad uppfart eller något? Det är ju helt oacceptabelt i min värld att jag brassar på direktverkande el radiator och tar det på min elräkning. Utan att få något mer som isolerat förråd?

Ska tillägga att här är kallt nu. Men radiator är av. Vägrar betala för det. Utan att få något mer i gengäld.
 
  • Gilla
  • Wow
brfbo och 6 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Det är ju en BRF. Låter självklart att det bör vara BRFn som ansvarar både för elelementet och elkostnader. Och även ansvarar för underhåll och reparationer av inkommande och utgående vattenrör.
 
  • Gilla
Destrier och 12 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det är ju en BRF. Låter självklart att det bör vara BRFn som ansvarar både för elelementet och elkostnader. Och även ansvarar för underhåll och reparationer av inkommande och utgående vattenrör.
Jag håller med dig helt. Men pratade med elektrikern idag. Han kom in en stund. Så frågade jag om radiatorn kommer gå på min elräkning och han svarade: ja och vi tog upp detta på ett möte att kunden kan ju inte betala för det. Men han fick till svar att bara sätta upp det. Så han sa du får nog prata med han som håller i bygget.
 
  • Gilla
MalinDz och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Du måste prata med BRFns styrelse. En lösning är att det sätts en liten elmätare vid elementet, du meddelar förbrukning och kostnad till BRF och de ersätter dig.

Det borde till något slags skriftligt avtal mellan dig och BRF om el och vattenanslutningarna. Exakt vilket slags avtal kan jag nog inte svara på. Men det borde vara prioriterat av dina grannar att få en garanterad vattentillförsel.
 
  • Gilla
Destrier och 7 till
  • Laddar…
Finns det ingen gemensam el tex lyktstolpe som dom kan dra en kabel till elementet?
Att du inte ska stå för kostnaden är ju självklart.

Be dom också sätta upp någon typ av skydd så du inte oavsiktligt kommer emot el eller vatten med kanske efterföljande skador.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Det är BRF styrelse du ska kontakta.
Det är väl relativt enkelt att göra en uppskattning vad det kommer att kosta att ha på elementet 24/7. Den kostnaden bör ligga på BRF. De borde kunna göra en direktreglering på den månatliga avgiftsfakturan. Borde vara det enklaste och billigaste för alla parter. Förutom att ha din egen vattentillgång säkrad, antar jag att du som delägare i föreningen även är intresserad av att det inte uppstår onödiga kostnader pga vattenavbrott.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Inte bara att ersätta elkostnaden tycker jag. Är ju en ansvarsfråga också som blir viktig när konsekvenserna kan bli så stora om det fryser. Vad händer om det är något annat i TS elanläggning ger som följdeffekt att detta element blir strömlöst. JFB löser när de är bortresta i flera dagar, eller om man har anledning att stänga huvudbrytaren.
Frågan om vem som står för att det ska komma fram el och ev. ansvar om det fallerar måste regleras. När lägenheten är köpt utan avtal om något extra ansvar av den typen så skulle jag aldrig acceptera att ta på mig det. Gäller TS egen försäkring ens för ev. BRF-ansvar som hen avtalar om att ta på sig?
 
  • Gilla
Destrier och 7 till
  • Laddar…
Det låter som om de fortfarande bygger. Har det hunnit bildas en styrelse av medlemmar, eller är det fortfarande tillsatt av byggfirman?
Ansvarsfrågan behöver ju också lösas så klart med ett avtal. Kortare avbrott lär ju inte vara något större problem. Det stora problemet är ju just om något fel i TS anläggning eller JFB sker när TS är bortrest. Avtalet bör ha en klausul där TS inte har något ansvar för elförsörjningen förutom pga vanvård eller vållande. Dvs om TS stänger av elementet eller huvudbrytare utan att meddela, eller blir avstängd pga obetald räkning. För planerad längre avstängning ska TS meddela i förväg, vid oplanerad avstängning ska TS meddela skyndsamt.
Behöver BRF tillgång till förrådet för underhåll?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Det låter som om de fortfarande bygger. Har det hunnit bildas en styrelse av medlemmar, eller är det fortfarande tillsatt av byggfirman?
Ansvarsfrågan behöver ju också lösas så klart med ett avtal. Kortare avbrott lär ju inte vara något större problem. Det stora problemet är ju just om något fel i TS anläggning eller JFB sker när TS är bortrest. Avtalet bör ha en klausul där TS inte har något ansvar för elförsörjningen förutom pga vanvård eller vållande. Dvs om TS stänger av elementet eller huvudbrytare utan att meddela, eller blir avstängd pga obetald räkning. För planerad längre avstängning ska TS meddela i förväg, vid oplanerad avstängning ska TS meddela skyndsamt.
Behöver BRF tillgång till förrådet för underhåll?
Brf behöver inte tillgång till förrådet vad jag skulle tro. Det är om något skulle hända där. Styrelsen sitter fortfarande byggföretaget i. Har ej hunnit bilda en egen än.
 
R Räknenisse skrev:
Inte bara att ersätta elkostnaden tycker jag. Är ju en ansvarsfråga också som blir viktig när konsekvenserna kan bli så stora om det fryser. Vad händer om det är något annat i TS elanläggning ger som följdeffekt att detta element blir strömlöst. JFB löser när de är bortresta i flera dagar, eller om man har anledning att stänga huvudbrytaren.
Frågan om vem som står för att det ska komma fram el och ev. ansvar om det fallerar måste regleras. När lägenheten är köpt utan avtal om något extra ansvar av den typen så skulle jag aldrig acceptera att ta på mig det. Gäller TS egen försäkring ens för ev. BRF-ansvar som hen avtalar om att ta på sig?
Förstår precis vad du menar ska ringa mitt försäkringsbolag och se vad dom säger om det hela.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Det är BRF styrelse du ska kontakta.
Det är väl relativt enkelt att göra en uppskattning vad det kommer att kosta att ha på elementet 24/7. Den kostnaden bör ligga på BRF. De borde kunna göra en direktreglering på den månatliga avgiftsfakturan. Borde vara det enklaste och billigaste för alla parter. Förutom att ha din egen vattentillgång säkrad, antar jag att du som delägare i föreningen även är intresserad av att det inte uppstår onödiga kostnader pga vattenavbrott.
Det är inte så enkelt att beräkna förbrukningen, utan att mäta. Elementet är termostatstyrt (alla är styrda av termostat), så det kommer ju bara att gå i perioder.

Men här skulle ju dels behövas något form av mätning av förbrukning, men även ett temperaturlarm.
 
G ganooo skrev:
Allt inkommande vatten till hela längan ca 20st bostadsrätter går först in via mitt förråd. Sedan vidare till hela längan.
Sitter det vattenmätare och/eller avstängningskranar i ditt förråd bör ni nog reglera åtkomsten till dessa.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
BirgitS
Hade släktingar som bodde i ett bostadsrättsradhus och där det fanns ett litet förråd längst bort i källaren där det kom in och gick ut rör av olika slag som skulle vidare till de andra i längan. Då var det skrivet ett särskilt avtal om att föreningen skulle få tillträde vid behov. Någon särskild uppvärmning var inte aktuell i det fallet eftersom rummet utanför var uppvärmt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Sitter det vattenmätare och/eller avstängningskranar i ditt förråd bör ni nog reglera åtkomsten till dessa.
Vattenmätare samt avstängningskranar sitter i mitt förråd ja det gör det får prata med dom om det att dom kanske borde ha tillgång till det om vi är bortresta tex? Eller föreningen rättare sagt
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Nej det funkar inte med mätare och fakturera föreningen, det är ingen vettig lösning.
Ska föreningen ta kostnaden så ska det kopplas in på fastighetselen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.