L Låset skrev:
Några korta snabba kommentarer.
Isoleringen låter bra. Är nog mer än vad som är "standard" där nere kan jag tänka mig.

FTX skulle jag inte vara oroad för. Min syster har det i deras nybyggda hus och det är inga problem med ljud eller luftflöden. Dimensionering och justering är A och O.
Där jag och frun bor däremot. Det är ett hus från 2015 med frånluftsventilstion. Där kan vi prata kalldrag med mera :rolleyes:

Fönster ner mot golv i sovrum är ju spännande om man gillar insyn. Beror så klart på om och var ni har grannar.

Då krävs det väl dessutom andra (dyrare) glas om dom går under något visst mått från golvet.
Bra att höra om FTX. Får försöka bilda mig en uppfattning i något visningshus eller liknande.

Angående fönster ner mot golv är det helt fritt mot norr och öst med naturmark, så det blir inga problem med insyn annat än för rådjur :) Bra att veta att de är dyrare om de går ner hela vägen ner, det ska jag kolla in. Tack för ytterligare ett bra inspel!
 
Måttet är 60cm från golv och upp, då krävs det säkerhetsglas (härdat eller laminerat).

Dock gällande fönster ner till golv så kan det ställa till det lite. Sett en del som gjort uttag i sulan för att få ner fönstrena några extra cm för att slippa se karmen i botten, sen är det alltid svårare med isoleringen så det är inte dumt att fundera på att låta fönstrena sluta 20cm ovanför golvet för att slippa kallras. :D
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi hade en 17 m lång fönstervägg, med karmar i massiv aluminium även ned mot golvet. VI upplevde aldrig något kallras. Beror säkert på vilken glastyp man har. Golvvärmeslingorna låg med tätare avstånd innanför fönstren.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Hemmakatten
Angående FTX eller inte. Någon från- och tilluftsventilation med värmeåtervinning måste du ha. Du får inte bygglov annars. Finns enklare mekaniska system, FX.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi hade en 17 m lång fönstervägg, med karmar i massiv aluminium även ned mot golvet. VI upplevde aldrig något kallras. Beror säkert på vilken glastyp man har. Golvvärmeslingorna låg med tätare avstånd innanför fönstren.
Det går såklart att undvika men det kräver lite mer arbete. I o med att man gjuter env"klack" för väggarna längst ut vid platta på mark. Men man kan ju såklart minska ner klacken lite vid golvmonterade fönster för att få isoleringen närmare ytterkanten på kantelementen :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Bra att höra om FTX. Får försöka bilda mig en uppfattning i något visningshus eller liknande.

Angående fönster ner mot golv är det helt fritt mot norr och öst med naturmark, så det blir inga problem med insyn annat än för rådjur :) Bra att veta att de är dyrare om de går ner hela vägen ner, det ska jag kolla in. Tack för ytterligare ett bra inspel!
Status? :cool:
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
L Låset skrev:
Status? :cool:
Kul att du frågar

Mycket efterforskningar det senaste, varit förbi husknuten i Göteborg för inspiration och börjat förbereda offertintagning. Laddar upp den senaste versionen av planlösningen (min frus favorit), sektioner, 3D-modell samt husets tänkta placering på tomten. Där har jag haft stor glädje av Sketchups sol/skugg-funktion och har försökt optimera kvällsljuset på baksidan. Gjorde höjdkurvorna i 3D med som ger en bra fingervisning om skuggning, men om någon har en bättre metod motas tips med glädje…

3D-skissen föreställer fas 1 innan övervåningen inreds och därmed saknas de fönster som sektionerna visar.

Fundering 1. På husknuten nämnde en av säljarna att det eventuellt kunde bli problem med gavel mot gatan eftersom detta kunde bedömas inverka på byggnadshöjden. Har någon här erfarenhet av det? Pratade med en fd bygglovarkitekt från Kungsbacka ifrågasatte detta och som själv inte skulle bedöma på det viset utan endast utgå från takfot för byggnadshöjd.

Fundering 2. Planen är att taket är öppet till nock i vardagsrummet men upplever att 6,2 m blir för högt. Tänker att 5-5,5 vore mer rimligt. Hur bygger man ner detta på ett vettigt vis? En fundering jag har är att ha ryggåstak i högra halvan av huset och takstolar i den västra halvan för att bygga ner. Tankar om det?

Arkitektonisk ritning av enplanshusets planlösning med måttangivelser och rumsbeteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektoniska sektioner av ett hus i fyra vyer med angivna mått för höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning över enplanshus placerad på karta med höjdkurvor för optimering av kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av en enplansvilla med svart tak och fasad i ljus nyans, placerad på en schematisk tomtritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Teknisk ritning av en hussektion med mått på väggar och takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av ett enfamiljshus i planlösning, fas 1, utan övervåning och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett vardagsrum med öppet till nock, kamin och matplats, utan övervåningens fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell interiörvisning av planlösning med öppning mot ljus bakgård i skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Kul att du frågar

Mycket efterforskningar det senaste, varit förbi husknuten i Göteborg för inspiration och börjat förbereda offertintagning. Laddar upp den senaste versionen av planlösningen (min frus favorit), sektioner, 3D-modell samt husets tänkta placering på tomten. Där har jag haft stor glädje av Sketchups sol/skugg-funktion och har försökt optimera kvällsljuset på baksidan. Gjorde höjdkurvorna i 3D med som ger en bra fingervisning om skuggning, men om någon har en bättre metod motas tips med glädje…

3D-skissen föreställer fas 1 innan övervåningen inreds och därmed saknas de fönster som sektionerna visar.

Fundering 1. På husknuten nämnde en av säljarna att det eventuellt kunde bli problem med gavel mot gatan eftersom detta kunde bedömas inverka på byggnadshöjden. Har någon här erfarenhet av det? Pratade med en fd bygglovarkitekt från Kungsbacka ifrågasatte detta och som själv inte skulle bedöma på det viset utan endast utgå från takfot för byggnadshöjd.

Fundering 2. Planen är att taket är öppet till nock i vardagsrummet men upplever att 6,2 m blir för högt. Tänker att 5-5,5 vore mer rimligt. Hur bygger man ner detta på ett vettigt vis? En fundering jag har är att ha ryggåstak i högra halvan av huset och takstolar i den västra halvan för att bygga ner. Tankar om det?

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

[bild]

[bild]
[bild]
[bild]
Fundering 1. Det är inget jag hört att någon råkat ut för. Det skulle väl vara om det står någon speciellt i detaljplanen om detta.

Fundering 2. Jag har ej något vettigt att komma med här, annat än att ja, 6,20 blir väldigt högt.

Några andra funderingar:
- Skulle det vara bättre att flytta dörren till sovrum 3 (vart är sovrum 2? ;)) några dm till vänster, så blir det lättare att få plats med tex ett skrivbord eller något till höger när man kommer in genom dörren. Nu blir det lite av en "död yta" bakom dörren.

- Det ser lite snålt ut med plats för att hänga tvätt. Har ni tänkt något kring detta?

- Skulle det vara bättre att flytta hällen lite längre till höger för att få mer bänkyta mellan ho och häll?

- Jag funderar lite på fönstret i KLK i entrén. Vad är måttet från golv upp till fönster? Jag tänker om det hade varit bättre att göra fönstret typ 10 högt (samma som i köket), för att kunna ha en byrå eller något ståendes under fönstret. Men det blir kanske inte bättre.

Kul med uppdateringar (y)
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
BirgitS
1. Ganska säker på att det har förekommit fall i forumet där det blivit problem med gaveln mot gatan. Bör kollas med kommunen.
 
  • Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
Update! Angående gaveln var jag på Stadsbyggnadskontoret och fick kanonbra hjälp. Detta är inget problem. Det blir bara det om gaveln som sticker ut blir för dominant t.ex. genom att den är högre än resten eller för bred.

Uppdaterad plan med mindre krångel än tidigare, lite renare övergång mellan vardagsrummet till resten. Tankar om den?

Har även två ansatser för att få ner höjden i vardagsrummet till ca 5 m. I alternativ A har jag uppfunnit en takstol som i värsta fall kan tänkas vara både dyr och/eller ogenomförbar. Någon som har tankar eller alternativa idéer?
Ritning av en husplan med markerade rum som vardagsrum, kök och sovrum, samt noteringar av mått och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektoniska ritningar av ett hus med alternativ A för takkonstruktion, inklusive fasadvy och sektioner med mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar av en husgavel, "ALT B", med mått och olika sektioner för byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul med uppdatering! Några snabba:

+ Jag gillar den nya trappen (y)
+ Jag hade satt ett mindre, öppningsbart, fönster i lilla WC:n. Kanske höjd 12 - samma som i kök? Dels pga insyn (men jag minns inte hur det var med grannar osv), men även för att det är trevligt att kunna vädra ut skiten så att säga.
+ Flytta "ner" dörren i lill WC:n, så att det är minst 65 cm mellan dörröppning och väggen mot trapp/sovrum? Så att ni kan få in garderober där utan problem.
+ En generell fundering för WC och badrum: Om ni har tänkt ha någon typ av förvaring i dessa, så är det inte dumt att rita in för att se att det får plats. Samt tänka var handdukar ska hänga osv.
+ I tvättstugan, var är det tänkt att tvätten ska hänga och torka?
+ I och med flytten av lilla WC:n så finns nu risk för störande ljud i form av spolande vatten in till stora sovrummet. Men det kanske räcker att sätta vanlig ljudisolering i väggen för att undvika det, jag vet inte. Vi bor idag i ett hus utan ljudisolering och i ett av sovrummen hörs det väldigt högt när någon spolar i handfatet.
 
  • Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag håller med Låset, men jag tror inte att det blir problem med ljud från en gästtoalett in till föräldrasovrummet eftersom den blir så sällan använd nattetid.

Området kring hallen ser nu mycket bättre, mindre plottrigt utan enkelt och lättförstått.

Vad är det för problem med dubbel takhöjd i vardagsrum och kök?
Det är ju så stor yta att det knappast upplevs som ett schakt.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
L Låset skrev:
Kul med uppdatering! Några snabba:

+ Jag gillar den nya trappen (y)
+ Jag hade satt ett mindre, öppningsbart, fönster i lilla WC:n. Kanske höjd 12 - samma som i kök? Dels pga insyn (men jag minns inte hur det var med grannar osv), men även för att det är trevligt att kunna vädra ut skiten så att säga.
+ Flytta "ner" dörren i lill WC:n, så att det är minst 65 cm mellan dörröppning och väggen mot trapp/sovrum? Så att ni kan få in garderober där utan problem.
+ En generell fundering för WC och badrum: Om ni har tänkt ha någon typ av förvaring i dessa, så är det inte dumt att rita in för att se att det får plats. Samt tänka var handdukar ska hänga osv.
+ I tvättstugan, var är det tänkt att tvätten ska hänga och torka?
+ I och med flytten av lilla WC:n så finns nu risk för störande ljud i form av spolande vatten in till stora sovrummet. Men det kanske räcker att sätta vanlig ljudisolering i väggen för att undvika det, jag vet inte. Vi bor idag i ett hus utan ljudisolering och i ett av sovrummen hörs det väldigt högt när någon spolar i handfatet.
Tack! Arbetar in flera av dina tips på en gång, flyttad dörr och synkad fönsterhöjd/öppningsbart köper jag.
Nej tvättstugan får vi inte till ordentligt, har inte en bra lösning för att hänga tvätt. Någon idé? Skulle kunna klämma in ett torkskåp, men hänger hellre.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag håller med Låset, men jag tror inte att det blir problem med ljud från en gästtoalett in till föräldrasovrummet eftersom den blir så sällan använd nattetid.

Området kring hallen ser nu mycket bättre, mindre plottrigt utan enkelt och lättförstått.

Vad är det för problem med dubbel takhöjd i vardagsrum och kök?
Det är ju så stor yta att det knappast upplevs som ett schakt.
Härligt att höra att du tycker det, förhoppningsvis tänker anbudslämnarna likadant :)

Jag vet inte om takhöjden är ett problem men när jag försöker bilda mig en uppfattning känns det riktigt mycket med 6,3 m. Särskilt vid matplatsen bredvid köket som bara är 3,4 m bred är jag rädd att det upplevs högt och smalt. Nu har vi faktiskt konsulterat en arkitekt för en "second opinion" som kommer skissa utifrån tomtens förutsättningar med visst utgångsläge i det vi redan gjort. Får se vad det leder till. Det är ett par saker vi inte känner att vi har koll på, bl.a. takhöjden men också fönstersättningen och tvättstugan. En till sak jag inte är nöjd med är badrummen. Vi vill ha ett vid entrén, ett större relativt sovrummen och ett på övervåningen. Tre känns dock rejält tilltaget, två känns rimligare men vi får inte till det.

Här har vi även en skiss på övervåningen, tar er input med glädje!
 
  • Arkitektonisk ritning av en övervåningsplan med tre sovrum, allrum och förvaringsutrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att ha några konkreta förbättringsförslag så vill jag ändå säga att den ovanvåningen var inte att leka med..

Rörigt som få och rummens form tillsammans med takvinklarna lär få dessa att kännas rejält skumma :thinking:
 
  • Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Man kan få plats med torkställning i tvättrummet genom att flytta väggen mellan sovrummet och tvättrummet. Det sovrummet är väl onödigt stort.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.