B b50gud skrev:
så om man har en plastmatta inomhus som är vatten och lufttät så blir det ingen fukt enligt dig då inge luft innifrån kan komma ner enligt dina fysiska beräkningar så behöver han bara lägga in ny golvmatta så är problemet löst.

hoppas inte han följer dina råd när han ska åtgärda problemet.
Men snälla du läs på lite, det är ganska många här som förklarat för dig hur det fungerar om du inte tror på det så testa googla.
 
  • Gilla
seniorkonsult och 2 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
så om man har en plastmatta inomhus som är vatten och lufttät så blir det ingen fukt enligt dig då inge luft innifrån kan komma ner enligt dina fysiska beräkningar så behöver han bara lägga in ny golvmatta så är problemet löst.

hoppas inte han följer dina råd när han ska åtgärda problemet.
Ja, rent tekniskt är det så. Plastmatta eller ångspärr funkar på precis samma sätt. Sen är det kanske inte lika lätt att få plastmattan tät överallt vid innerväggar etc...
 
  • Gilla
gokm
  • Laddar…
B b50gud skrev:
så om man har en plastmatta inomhus som är vatten och lufttät så blir det ingen fukt enligt dig då inge luft innifrån kan komma ner enligt dina fysiska beräkningar så behöver han bara lägga in ny golvmatta så är problemet löst.

hoppas inte han följer dina råd när han ska åtgärda problemet.
https://gds.se/spara-energi/isolering/aldrig-mer-osaker-paa-aangsparren
 
J
B b50gud skrev:
kondens vi har inte 0% luftfuktighet där värme möter kyla uppstår kondens titta på kallvattenledningen hemma hos dig på sommaren när luftfuktigheten är hög. så med det sagt så kommer fukten från luften.
Jag tror alla här inne, troligen du också förstår, om du tänker efter, att fukten kommer inifrån. Alltså från den fuktiga inomhusluften. Snälla skriv att du är med på detta så kan vi återgå till praktiska problem sedan.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
så om man har en plastmatta inomhus som är vatten och lufttät så blir det ingen fukt enligt dig då inge luft innifrån kan komma ner enligt dina fysiska beräkningar så behöver han bara lägga in ny golvmatta så är problemet löst.

hoppas inte han följer dina råd när han ska åtgärda problemet.
Förstår man mekanismerna bakom så är det väldigt mycket enklare att förstå varför man bör bygga på olika sätt än att istället lita blint på olika tumregler och prata om andas hit och andas dit.

Vattens i ångfas i luft är inte särskilt komplicerat att förstå. Dra lite i reglagen på denna sidan så kanske det går upp ett ljus!
 
  • Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
numera brukar standard vara 45mm in i väggen då man tidigare lade plasten närmast innsidan uppstod så många hål för el etc. men ska man vara exakt så ska plasten ligga där väggen håller en temp av 0 grader vilket ändras varje väderomslag. där uppstår kondensen vilket detta är, att fukten skulle komma innifrån kan du glömma den kommer från kondens. men detta måste åtgärdas då fukten inte kan vädras ut. besvärligt att åtgärda i detta fall då det är lösull. därför mitt förslag om att spruta skum blir bra och är enkelt lite dyrt men då skummen isolerar behövs det inte så tjock isolering.
Precis! De 45 mm kallas "installationskiktet" och har, som du säger, kommit till för att slippa ta hål i fuktspärren när man drar alla ledningar! Annars så skulle det vara svårt att få till en godkänd provtryckning. Detta gäller nyproduktion. Sen skriver du strunt! Jag skrev en del om detta, tidigare. Det är vid daggpunkten (DP) som det bildas kondens/vatten. DP kan ligga mellan 25 och -20 grader. Praktiskt område vid husventilation. DP beror på LUFTENS TEMPERATUR och RELATIV FUKTIGHET(RH) och inget annat!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
så om man har en plastmatta inomhus som är vatten och lufttät så blir det ingen fukt enligt dig då inge luft innifrån kan komma ner enligt dina fysiska beräkningar så behöver han bara lägga in ny golvmatta så är problemet löst.

hoppas inte han följer dina råd när han ska åtgärda problemet.
Bygger man efter samma princip som man bygger en yttervägg så blir det ingen kondens/vatten på/i fuktspärren resp. isoleringen!
 
  • Gilla
FreddruS
  • Laddar…
Summa sumarum; Punktera plasten så kondensatet rinner ut! Planera in avlägsnadet av blöt isolering under våren (den s.k. äggperioden = den torraste tiden på året - april till juni, beroende på vart du bor) Låt virket torka ur. Ny isolering, vad du än väljer. Botten i facken kan bestå av spontade brädbitar eller tillsågade rängor av skiva (som någon föreslog) för att bära isoleringen. Täck gärna allt med "asfarock". Vill du göra det själv och bit för bit är det lämpligt med isolerblock och spontade "skrotbrädor". Lycka till!
 
för att svara på frågan kort. Du måste genast rivabort den blöta isoleringen och byta ut mot torr. Sen ska plasten bort. Görs inte detta kommer du ha mögel på precis alla bärlinor så fort våren kommer. Isoleringen kan du byta underifrån. Det är ett grisgöra, men det går. Har gjort det själv. Detta kommer bli ett ganska allvarligt fel om du inte åtgärdar det direkt.
 
Frågan är om det faktiskt är risk för mögel på stommen? Plastfolien verkar, som tidigare påpekande, vara dragen över bjälkarna och sedan ner i nästa fack? Risken för mögel är nog större upp mot golvspån eller vad TS nu har för beläggning ovan bjälkarna. RF kan vara hög rakt igenom konstruktionen.

Helt klart är att blöt isolering inte bra och bör antingen torkas ur. Blöt isolering får rätt mycket sämre isolerande förmåga.
 
B b50gud skrev:
numera brukar standard vara 45mm in i väggen då man tidigare lade plasten närmast innsidan uppstod så många hål för el etc. men ska man vara exakt så ska plasten ligga där väggen håller en temp av 0 grader vilket ändras varje väderomslag. där uppstår kondensen vilket detta är, att fukten skulle komma innifrån kan du glömma den kommer från kondens. men detta måste åtgärdas då fukten inte kan vädras ut. besvärligt att åtgärda i detta fall då det är lösull. därför mitt förslag om att spruta skum blir bra och är enkelt lite dyrt men då skummen isolerar behövs det inte så tjock isolering.
Bäst att jag också kommenterar så ingen tror på det här. Det är inte konstigare än att du har fukt i luften. Ju kallare luften är, desto mindre fukt kan luften bära. Men om fuktmängden är konstant och temperaturen sjunker så ökar alltså relativa fuktigheten. vid 100% relativ fuktighet är det så mycket fukt i luften som den kan bära. Blir det kallare eller kommer mer luft så kommer fukten att kondensera. Observera att det inte måste kondensera på/mot en yta som vissa verkar tro. Det kan kondensera i luften. Däremot kan ytor ibland vara kallare än luften och då kanske det inte är förrän precis på ytan som det blir för kallt. I detta fallet skulle jag säga att fukten har kondenserat någon gång på vägen ner genom isoleringen och sen rinner vattnet ner på plastFOLIEN där den tyvärr inte tar sig vidare.
Kan även passa på att säga att jag inte tycker ni ska använda begrepp som "fuktspärr" och "tätskikt".
En diffusionsspärr hindrar eller begränsar ångdiffusion. En diffusionsspärr är ofta lufttät och då agerar den även som ångspärr eftersom den då förhindrar konvektiv ångtransport (fuktkonvention). I väggar och bjälklag använder man en plastfolie som förhindrar diffusion och fuktkonvektion.

En fuktspärr ska förhindra fuktkonvektion, diffusion samt fritt vatten utan vattanövertryck. Fuktspärr har man således tex i badrum.
Ett tätskikt är som en fuktspärr men ska även klara ett visst vattentryck. Detta hör hemma på tex tak.
 
  • Gilla
  • Älska
Needas och 1 till
  • Laddar…
L Ludvigjohnsson skrev:
Kan även passa på att säga att jag inte tycker ni ska använda begrepp som "fuktspärr" och "tätskikt".
Jo jag skrev fel, skulle skriva ytskikt (Som i dom inre gipsskivorna eller vad man nu har på väggen) men det blev tätskikt... vet inte om det var telefon eller jag som klantade mig ;)
 
PeterHog PeterHog skrev:
Jo jag skrev fel, skulle skriva ytskikt (Som i dom inre gipsskivorna eller vad man nu har på väggen) men det blev tätskikt... vet inte om det var telefon eller jag som klantade mig ;)
Jag misstänkte att det skrevs fel i all hast. Tänkte bara passa på att få med den informationen också så att folk inte blir förvirrade :p
 
Kan även passa på att hålla med vissa om att det är vansinne att börja prata om permanent avfuktare och grejer. Om taket börjar läcka på ett hus så kommer rekommenderar ni väl inte att man dränerar om i marken? Det är mycket möjligt att krypgrunden har behov av andra åtgärder men det är ett helt annat problem (och jag förespråkar för övrigt inte avfuktare i de fallen).
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Hansuno Hansuno skrev:
Detta är åt helsike! Du måste snarast ta bort både plat och den blöta isoleringen. Fukt i isoleringen är milt uttryckt. Den dryper ju av vatten! Riv ut skiten, låt torka och dit med ett tätskikt (åldersbeständig plast).Sedan ny isolering (frigolit eller mineralull) och sist asfaboard. Isoleringen måste kunna lufttorka. Man får aldrig stänga inne fukt. Det är väl svårt att göra uppifrån. Då måste Du ju riva golvet. Så underifrån är nog det som gäller. Men se till att göra detta med en gång. Annars kommer Du inte att kunna vara i huset när möglet sätter sig. Jag tycker dessutom att Du borde ta ett snack med säljaren. Detta borde kunna gå under rubriken dolda fel. Tycker säljaren borde få vara med och ta en del kostnader. Du har inte fått ett fullvärdigt hus.
Bara för att förtydliga vad jag skrivit ovan. Det var alltså en beskrivning hur Du skall göra underifrån. Den diffussionstäta plasten först mot golvet, sedan isolering och sist asfaboard mot krypgrunden. Hönsnät går säkert också, bara så att isoleringen blir kvar och inte ramlar ner. Lättast är nog att jobba med glasull som isolering. Det jobbiga med både glasull och stenull är att det kliar så förbaskat efteråt. Ett knep är då att duscha kallt, så att porerna i huden sluter sig och partiklarna hindras från att gå in i huden. Lycka till!
 
  • Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.