T TMatt skrev:
Jag hade tagit bort garderoben vid köksön för att främst minska antalet korridorer och få mer öppen planlösning men också för att göra köksön större. Vi har stor köksö och det är husets centralpunkt. Det känns åndå som att det är gott om förvaring.

När vi byggde för ca ett år sedan var det noga att vi inte hade inåtgående dörrar till badrummen pga risk att skada tätskikten.
Intressant lösning. Det låter som ett trevligt alternativ, tänker du att ön dras ut till höger eller förskjuts andra saker och ting? Garderobsväggen var tänkt att vara bärande eftersom den är mitt i huset, eller iaf placera en pelare där.
Bra ang. dörrarna, tack.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
TMatt har rätt om badrumsdörren. Ingen ingående dörr i badrummet pga säkerhetsskäl. Halkar man i badrummet och blir liggandes innanför så måste någon utanför kunna öppna dörren. Det var krav när vi byggde.

Och som sagt, korridoren leder inte in till ytterligare öppna rum utan slutar tvärt. Då måste en rullstolsburen person kunna vända och för det krävs 130cm bredd har jag för mig.
Värdefullt input, dörrarna ändrar vi.
Okej utmärkt, det är så det ligger till. En korridor som leder till öppen yta kan vara smalare men annars gäller minst 130. Tack!

L Låset skrev:
Hur ser det ut om du ritar WC-stolen i lilla toan på samma vägg som handfatet? Nu blir det ett svåråtkomligt hörn där som är jobbigt att städa, får jag för mig.
Köper det, tack. Blev lika bra det och vi slipper hörnet som du påpekar. Återkommer med uppdaterad version :)

B byggbg skrev:
Jag har ritat lite på er planlösning men får inte riktigt ihop det med de yttermått som finns i er ritning, Hur noga är den gjord?
Uppskattar att du tar dig tiden att rita! Det var lustigt att det inte går ihop, har ritat i Sketchup så det borde stämma tycker jag och har ritat noga. Dock avrundas vissa mått på centimeter eftersom jag haft det inställt på m – kan det vara det? Återkommer med en version med referensmått.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag står på båda sidorna av diskmaskinen när jag plockar ur den, på höger sidan när jag tar ut kastrullerna eftersom kastrullådan är till höger och på vänster sida när jag tar ut glasen eftersom skåpet för glasen är till vänster. Jag är helt och hållet högerhänt.
Jag har samma erfarenhet angående vilken sida diskmaskinen plockas ur ifrån. Där vi bor nu står man till höger om den. Hos min syster står man till vänster om den. Jag har aldrig hört någon klaga på att man står på fel sida, oavsett om man är höger- eller vänsterhänt. Men då är det en ganska liten grupp av människor jag testat den här tesen på.
 
  • Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
I badrummet:
Hur tar man sig in i duschen? Är det tänkt duschvägg med draperi? Är det glasdörrar så ser det ut som att det kan bli svårt att öppna dessa.

I sovrummen:
Hur stora är fönstren? Dom ser lite små ut tycker jag, men det står inga mått så det är lite svårt att säga.

Väldigt fin ritning, det blir tydligt i Sketchup tycker jag att (y)
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Hemmakatten
Det jag skrev om korridorbredd på 130cm, tror jag/har jag för mig är ett krav. Var tvungen att kolla sånt när vi byggde, men det var ett tag sedan. Men kolla upp det innan ni ändrar ritningen.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
BirgitS
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Att placera diskmaskinen till höger om diskhon (sett från användaren) får jag inte ihop på ett bra vis. Att ha diskmaskinen till vänster blir smidigt ur de hänseenden du lyfter - men kanske sämre högerhänt? Då hamnar den även bredvid ugn/kyl/frys och långt bort från förvaringen. Hmmm… Kanske är vettigare att flytta spisen ett snäpp norrut och sätta diskmaskinen till vänster om den för att vara närmare förvaringen. Vad tror du om det?
Går ju ha förvaringen av porslin och glas i köksön och det blir ju nära. Det är ju inte inritat några överskåp men tänk efter om ni verkligen vill ha vingliga vinglas etc. i en låda. Men ni kanske planerar för ett vitrinskåp borta vid matbordet?
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag tycker det är svårt att få rätt känsla för hur en planlösning blir i verkligheten utifrån en plan ritning, så min vana trogen testade jag lite i RoomSketcher.
Personligen tyckte jag att passagerna kändes klaustrofobiskt smala när jag laddade upp originalplanlösningen i 3D, så jag breddade båda med 10 cm, vilket jag tog från gästwc och kök samt gästrum o tvättstuga. Gjorde världens skillnad i upplevelsen av passagerna men påverkade inget alls egentligen i de rummen som kortades av. Sedan flyttade jag runt och gjorde en del fönster större.
I vardagsrummet så att det gick att placera soffan vänd mot matbordet istället för bättre kontakt dem emellan. Jag flyttade även runt köksutrustningen så som jag tycker det är mest praktiskt och för att skärma av köket något mot matplatsen. Det var inga överskåp utritade så jag gjorde en extra bred kökhalvö med lådor mot diskbänken och en 60-hurts vänd mot spisen. Jag hittade också på ett eget mått på köksfönstret.
Vidare flyttade jag dörr och fönster som föreslaget för siktlinjens skull från entrén och möblerade om det ytterst lite smalare badrummet. Fick ta några cm för att få plats med dörrkarmar till sovrumsdörren. Jag lyckades inte få till väggarna för att visa sovrumsgarderoben korrekt eller rendera vardagsrummets öppna tak till nock.
3D-planritning av ett hem med möbler, breddade passager, större fönster och anpassat kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en planlösning visar vardagsrum, matplats, kök med köksö, och angränsande rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en planlösning visar förbättrad rumsindelning med bredare passager och större fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett hus med breddade passager, omstrukturerat kök och vardagsrum, samt större fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en huskorridor med bredare passager, större fönster och möbleringsförändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av kök och matplats med bred köksö, gula stolar och förbättrad rumsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-renderad bild av en ljus matplats med stort bord och gula stolar, och ett kök med halvö och inbyggda ugnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-visualisering av ett kök med matplats, stor köksö och modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett vardagsrum med matplats, större fönster och omplacerad köksö enligt planritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modellerat vardagsrum med soffa, kamin och matplats, och större fönster för rumslig känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett sovrum med säng, garderob, bordslampa och större fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett kök med vit skåpinredning, trädekor, inbyggd tvättmaskin och en dörr med glaspaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett sovrum med dubbelsäng, nattduksbord, lampa och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett sovrum med en vit byrå, växt, bildvägg och säng, syn av angränsande rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
L Låset skrev:
I badrummet:
Hur tar man sig in i duschen? Är det tänkt duschvägg med draperi? Är det glasdörrar så ser det ut som att det kan bli svårt att öppna dessa.

I sovrummen:
Hur stora är fönstren? Dom ser lite små ut tycker jag, men det står inga mått så det är lite svårt att säga.

Väldigt fin ritning, det blir tydligt i Sketchup tycker jag att (y)
I duschen har jag tänkt svängdörrar inåt eventuellt, men hade egentligen hellre haft glasdörrar. Som du säger blir nog det tight.

De mindre fönstren är 900x1300, det kanske blir för smått. Har inte gjort någon energiberäkning ännu men har en ambition om att hålla ner förbrukningen en del. Kanske räcker att blanda ut med ett par större fönster, lite 3D-visualiseringarna nedan?

Tack! Ja Sketchup fungerar bra för detta tycker jag, en kompis avrådde mig men tröskel kändes lagom låg :)
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag tycker det är svårt att få rätt känsla för hur en planlösning blir i verkligheten utifrån en plan ritning, så min vana trogen testade jag lite i RoomSketcher.
Personligen tyckte jag att passagerna kändes klaustrofobiskt smala när jag laddade upp originalplanlösningen i 3D, så jag breddade båda med 10 cm, vilket jag tog från gästwc och kök samt gästrum o tvättstuga. Gjorde världens skillnad i upplevelsen av passagerna men påverkade inget alls egentligen i de rummen som kortades av. Sedan flyttade jag runt och gjorde en del fönster större.
I vardagsrummet så att det gick att placera soffan vänd mot matbordet istället för bättre kontakt dem emellan. Jag flyttade även runt köksutrustningen så som jag tycker det är mest praktiskt och för att skärma av köket något mot matplatsen. Det var inga överskåp utritade så jag gjorde en extra bred kökhalvö med lådor mot diskbänken och en 60-hurts vänd mot spisen. Jag hittade också på ett eget mått på köksfönstret.
Vidare flyttade jag dörr och fönster som föreslaget för siktlinjens skull från entrén och möblerade om det ytterst lite smalare badrummet. Fick ta några cm för att få plats med dörrkarmar till sovrumsdörren. Jag lyckades inte få till väggarna för att visa sovrumsgarderoben korrekt eller rendera vardagsrummets öppna tak till nock.
[bild] [bild][bild][bild] [bild][bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag tycker det är svårt att få rätt känsla för hur en planlösning blir i verkligheten utifrån en plan ritning, så min vana trogen testade jag lite i RoomSketcher.
Personligen tyckte jag att passagerna kändes klaustrofobiskt smala när jag laddade upp originalplanlösningen i 3D, så jag breddade båda med 10 cm, vilket jag tog från gästwc och kök samt gästrum o tvättstuga. Gjorde världens skillnad i upplevelsen av passagerna men påverkade inget alls egentligen i de rummen som kortades av. Sedan flyttade jag runt och gjorde en del fönster större.
I vardagsrummet så att det gick att placera soffan vänd mot matbordet istället för bättre kontakt dem emellan. Jag flyttade även runt köksutrustningen så som jag tycker det är mest praktiskt och för att skärma av köket något mot matplatsen. Det var inga överskåp utritade så jag gjorde en extra bred kökhalvö med lådor mot diskbänken och en 60-hurts vänd mot spisen. Jag hittade också på ett eget mått på köksfönstret.
Vidare flyttade jag dörr och fönster som föreslaget för siktlinjens skull från entrén och möblerade om det ytterst lite smalare badrummet. Fick ta några cm för att få plats med dörrkarmar till sovrumsdörren. Jag lyckades inte få till väggarna för att visa sovrumsgarderoben korrekt eller rendera vardagsrummets öppna tak till nock.
[bild] [bild][bild][bild] [bild][bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Alltså… Jag är mållös. Som gröngöling på forumet har jag inte kalibrerat mina förväntningar ännu kanske, men jag hade aldrig räknat med att få den här typen av input. Stort tack. Värdefulla inspel och otroligt kul att ta del av dina visualiseringar. Har gjort en del själv i Sketchup men dina var betydligt trevligare… Min fru utbrast ”Där vill jag bo!” när jag visade henne.
- Gillar att du flippade soffan, trevligare med kontakt till matplatsen som du skriver.
- Stort fönster i sovrumet blev superbra. Vad är det för dimensioner?
- Lösningen med ugnen är praktisk, men jag är delad… Tycker om att ha bänken fri där, får suga på den.
- Hade oberoende av dig breddat korridorerna (great minds), tycker verkligen det gjorde skillnad
- Hur ser ditt upplägg av badrummet ut? Svårt att se här.
- Gillar färgerna och träslaget på dörrarna. Tvättstugans inredning är kanon.
Återigen – uppskattar engagemanget (min fru blev rörd).
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Går ju ha förvaringen av porslin och glas i köksön och det blir ju nära. Det är ju inte inritat några överskåp men tänk efter om ni verkligen vill ha vingliga vinglas etc. i en låda. Men ni kanske planerar för ett vitrinskåp borta vid matbordet?
Helt sant, köksön såklart. Vitrinskåp är en tanke men det får bli för fingrejerna :)
 
Om du vill ha möjligheten att dela ena sovrummet till två små bör du redan nu planera fönsterplacering och placering av en dörr till.
Men det verkar vettigare att göra övervåningen "nästan klar", med rör framdraget till badrum, el uppdraget och sådant, om det är för att ni vill spara pengar, och sedan göra ytskikten själva när det uppstår behov, lust eller ekonomiskt utrymme.

När barn två är på gång har man ju ändå minst 1 år, kanske 2 innan det behövs ett sovrum till.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Gammelnörden
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Alltså… Jag är mållös. Som gröngöling på forumet har jag inte kalibrerat mina förväntningar ännu kanske, men jag hade aldrig räknat med att få den här typen av input. Stort tack. Värdefulla inspel och otroligt kul att ta del av dina visualiseringar. Har gjort en del själv i Sketchup men dina var betydligt trevligare… Min fru utbrast ”Där vill jag bo!” när jag visade henne.
- Gillar att du flippade soffan, trevligare med kontakt till matplatsen som du skriver.
- Stort fönster i sovrumet blev superbra. Vad är det för dimensioner?
- Lösningen med ugnen är praktisk, men jag är delad… Tycker om att ha bänken fri där, får suga på den.
- Hade oberoende av dig breddat korridorerna (great minds), tycker verkligen det gjorde skillnad
- Hur ser ditt upplägg av badrummet ut? Svårt att se här.
- Gillar färgerna och träslaget på dörrarna. Tvättstugans inredning är kanon.
Återigen – uppskattar engagemanget (min fru blev rörd).
Å, vad roligt att ni uppskattade att få se er planlösning i 3D. Tack, det värmde.:giggle:
När jag skulle ta lite bilder på badrummet bestämde jag mig för att ändra lite på prov. Fönstret såg lite inklämt ut med den uppställning av inredning (enligt tillgänglighetskraven) jag gjorde först. Så jag skippade högskåpen för att kunna flytta fönstret och lade till ett handfat till. Man kan ju ha förvaring i kommoden och två handfat är så praktiskt.
3D planlösning av ett badrum med badkar, dubbla handfat och dimensioner, utan högskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av badrum med vita väggar, två handfat, förändrat fönster, och badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett badrum med dubbla handfat, toalett, duschkabin och whitewashed detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrumsfönstret är 180x240, desamma som fönstren i övre hörnet i vardagsrummet. Kanske skulle vara en idé med kombon fönster - altandörr som i vardagsrummet om man vill ha en utrymningsväg?
Fönsterkarmar, dörrar, golv och köksskåp är i "whitewashed" ask enligt programmet. :)
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Jag hakar upp mig på tvättmaskinen direkt innanför den inåtgående dörren i tvättstugan.

Ni kanske alltid kommer ha tvättmaskinen stängd? Annars kommer ni antagligen att knäcka luckan eller åtminstone få väldigt svårt att komma in i tvättstugan om det blir som i din första planritning.

Det blir ju bättre i ritning nr 2 men fortfarande kommer dörren att slå i luckan...
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
De mindre fönstren är 900x1300, det kanske blir för smått. Har inte gjort någon energiberäkning ännu men har en ambition om att hålla ner förbrukningen en del. Kanske räcker att blanda ut med ett par större fönster, lite 3D-visualiseringarna nedan?
9x13 i sovrummen, speciellt det på 12,8 m2 låter litet.
Det finns krav på dagsljus, men jag skulle säga att en överväldigande majoritet av alla bygglovshandläggare inte slår ner på detta. Ett riktvärde är 10 % fönsterarea/golvarea (gäller rum där "personer vistas stadigvarande", nå sånt). Jag tror dom flesta rum blir godkända bara det finns ett fönster där. Så för bygglovets skull är jag ganska säker på att ni inte behöver ändra något.

Ett fönster har väl nånstans kring 70-80 % glasarea av modulmåttet, tror jag. Så ni får ut ca 1 m2 glasarea av ett 9x13.

Jag skulle sätta 11x13 i sovrummen.

Energimässigt blir det lite sämre, men jag skulle säga att det har ni "råd" att kosta på er. Det här huset är inte strösslat med fönster.

När vi ändå pratar energi, vad kommer ni ha för isolering i väggar, tak och grund?
Samt uppvärmningskälla och värmedistribution?
Ventilation?

Det skulle vara intressant om du kunde räkna ut andelen fönster (ink glasade dörrar) av totala klimatskalets area.

Samt om vi kan få se en uppdaterad planritning ;)
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Å, vad roligt att ni uppskattade att få se er planlösning i 3D. Tack, det värmde.:giggle:
När jag skulle ta lite bilder på badrummet bestämde jag mig för att ändra lite på prov. Fönstret såg lite inklämt ut med den uppställning av inredning (enligt tillgänglighetskraven) jag gjorde först. Så jag skippade högskåpen för att kunna flytta fönstret och lade till ett handfat till. Man kan ju ha förvaring i kommoden och två handfat är så praktiskt.
[bild] [bild] [bild]

Sovrumsfönstret är 180x240, desamma som fönstren i övre hörnet i vardagsrummet. Kanske skulle vara en idé med kombon fönster - altandörr som i vardagsrummet om man vill ha en utrymningsväg?
Fönsterkarmar, dörrar, golv och köksskåp är i "whitewashed" ask enligt programmet. :)
Snyggt! Ska kolla vidare på din uppställning med frugan. När jag ritar på den här uppställningen blir det lite för tight mellan dusch-badkar men ska testa vidare. Återigen, tack!
Starfighter Starfighter skrev:
Jag hakar upp mig på tvättmaskinen direkt innanför den inåtgående dörren i tvättstugan.

Ni kanske alltid kommer ha tvättmaskinen stängd? Annars kommer ni antagligen att knäcka luckan eller åtminstone få väldigt svårt att komma in i tvättstugan om det blir som i din första planritning.

Det blir ju bättre i ritning nr 2 men fortfarande kommer dörren att slå i luckan...
Bra poäng, flyttar maskinen ett steg uppåt. Tack!
L Låset skrev:
9x13 i sovrummen, speciellt det på 12,8 m2 låter litet.
Det finns krav på dagsljus, men jag skulle säga att en överväldigande majoritet av alla bygglovshandläggare inte slår ner på detta. Ett riktvärde är 10 % fönsterarea/golvarea (gäller rum där "personer vistas stadigvarande", nå sånt). Jag tror dom flesta rum blir godkända bara det finns ett fönster där. Så för bygglovets skull är jag ganska säker på att ni inte behöver ändra något.

Ett fönster har väl nånstans kring 70-80 % glasarea av modulmåttet, tror jag. Så ni får ut ca 1 m2 glasarea av ett 9x13.

Jag skulle sätta 11x13 i sovrummen.

Energimässigt blir det lite sämre, men jag skulle säga att det har ni "råd" att kosta på er. Det här huset är inte strösslat med fönster.

När vi ändå pratar energi, vad kommer ni ha för isolering i väggar, tak och grund?
Samt uppvärmningskälla och värmedistribution?
Ventilation?

Det skulle vara intressant om du kunde räkna ut andelen fönster (ink glasade dörrar) av totala klimatskalets area.

Samt om vi kan få se en uppdaterad planritning ;)
Bra tankar. Testade att lägga in flera av Gammelnördens idéer kring fönstersättningen och dimensioner vilket blev enligt nedan. Räknade med 80% utnyttjande av fönster pga karm och fick 17,7 % på totalen. Vardagsrum/kök sticker ut. Inte särskilt genomarbetat ännu men uppskattar vinkeln, ska laborera vidare med detta…

Kul att du frågar om energi. Bor i Göteborg och har tänkt tak 500 mm, grund 300 mm och yttervägg nedan. Några tankar om det?

Yttervägg
13 gips
13 OSB
1 ångspärrsplast
45x45 regel / varmisolering
45x195 regel/mellanväggsisolering
9 utomhusgips/Vindduk
28x70 spikregel
21x145 panel
Totalt 325

Uppvärmning och distribution har jag spånat runt en del men är inte framme, tänker spontant vattenburen golvvärme, bergvärme och FTX. Det senaste har jag blivit mindre övertygad om FTX dock, har fått några kommentarer kring att hålla det mer ”naturligt”. Ventilation på hotell är inte alltid trevligt så kan tänka att det ligger något i det. Tar gärna inspel kring detta!
 
  • Tabell som visar olika rum, deras fönsterarea, rumsarea och andel fönsteryta, med total andel på 17,7%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av enplanshus med mått, inklusive vardagsrum, kök, badrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några korta snabba kommentarer.
Isoleringen låter bra. Är nog mer än vad som är "standard" där nere kan jag tänka mig.

FTX skulle jag inte vara oroad för. Min syster har det i deras nybyggda hus och det är inga problem med ljud eller luftflöden. Dimensionering och justering är A och O.
Där jag och frun bor däremot. Det är ett hus från 2015 med frånluftsventilstion. Där kan vi prata kalldrag med mera :rolleyes:

Fönster ner mot golv i sovrum är ju spännande om man gillar insyn. Beror så klart på om och var ni har grannar.

Då krävs det väl dessutom andra (dyrare) glas om dom går under något visst mått från golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.