electroluxaren skrev:
finns ingen bakre plåt.
Så kan det vara :) Jag är inte insatt i exakt hur hans maskin är uppbyggd. Har mest skruvat Cylinda som bakplåten sitter med 4 torx. Kanske var bosch och Electrolux då man måste plocka ned hela bottenplattan för att komma åt.
 
A
cylinda är ett mönster av underbara lösningar för oss tekniker.
 
electroluxaren skrev:
cylinda är ett mönster av underbara lösningar för oss tekniker.
Så cylinda jag bör köpa :) var inne på en Miele
 
L Lasson83 skrev:
Så cylinda jag bör köpa :) var inne på en Miele
Jag gillar Cylindas modeller. Men har även en Electrolux hemma som har kastrullback, glasback och en back för besticken. Den gillar jag väldigt mycket. Men den är svindyr tyvär :)
Googla Electrolux ESF8810ROW
 
A
Nej
detta var förr i tiden på de tillverkades i sverige
nu kan man med fördel hålla sig borta från cylinda
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
cylinda är ett mönster av underbara lösningar för oss tekniker.
Nu är detta ett litet sidospår men.

Det gäller inte de nya Asko/cylinda maskinerna kan jag meddela. Stackars jäklar som har service på dessa. Jag hjälpte en vän att byta element på sin snart 1 åriga Asko ikväll. Vidrigaste konstruktionen i mannaminne! Det Tog mig 2h att byta elementet. Lär inte hjälpa till med det igen, men den bara skulle igång innan jul.

Man får ta bort frontluckan på maskinen och vända den upp och ner, ta bort sparksockel samt bakre plåten och lyfta bort hela botten på maskinen. Man har nu mer samma sketna c-pumpar med elementhus i plast som alla andra och vad jag har förstått rasar dem på löpande band. Det var helt slut på element hos aswo och ca 4v leveranstid. Huvudelektroniken sitter nu mer nere i botten och har även den stora problem med hållbarhet. Positivt där är dock att man kan mäta upp elementet genom att ta loss kontakten på kortet, för man kan nämligen inte ens se kontakten på elementet från något håll förutom om man följer beskrivningen ovan :p
 
A
Tyvärr har ägaren gorenje valt att köpa dessa komponenter från Kina. Normal livslängd är nu 2 år istf 20år
 
Jag delar gärna med mig av en anekdot. Men jag ska först säga att på 90-talet gick det att laga det mesta i disk- och tvättmaskiner själv. Nu är det integrerat och kretsar.
Nåväl, vi hade en tvättmaskin Cylinda som var 12 år när motorn dog. Barnen var små och maskinen gick flera gånger om dan.
Jag tänkte köra den till tippen, men den vägde nog uppåt en 100 kg, så jag satte in en annons i Gula tidningen. Trasig Cylinda tvättmask 150:-. Tänkte att jag kanske kunde få en 50-lapp efter prutning.
Men, jag blev fullkomligt nerringd av folk som var fullt villiga att betala 150. Anledningen var nog att folk behövde reservdelar till deras egna Cylinda som gått 10-15 år.
Efterföljande tvättmaskin (Siemens) höll 6 år och behövde två reparationer under tiden. Nästa maskin bli en Cylinda.
 
Innan du river maskinen kan du börja med att ta bort silen i botten och försiktigt med fingrarna känna efter glasbitar in mot pumpen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
L Lasson83 skrev:
Hej
Hoppas någon vänlig själ kan/vet vad som kan vara fel på vår diskmaskin. Plötsligt idag kom ett skramlande ljud innan den startar o några få gånger under programmet. Lyssna på bifogad film

Tack
Kan det vara något i pumpen. De flesta maskiner börjar med att tömma vatten.
 
A
R Rutred skrev:
Jag delar gärna med mig av en anekdot. Men jag ska först säga att på 90-talet gick det att laga det mesta i disk- och tvättmaskiner själv. Nu är det integrerat och kretsar.
Nåväl, vi hade en tvättmaskin Cylinda som var 12 år när motorn dog. Barnen var små och maskinen gick flera gånger om dan.
Jag tänkte köra den till tippen, men den vägde nog uppåt en 100 kg, så jag satte in en annons i Gula tidningen. Trasig Cylinda tvättmask 150:-. Tänkte att jag kanske kunde få en 50-lapp efter prutning.
Men, jag blev fullkomligt nerringd av folk som var fullt villiga att betala 150. Anledningen var nog att folk behövde reservdelar till deras egna Cylinda som gått 10-15 år.
Efterföljande tvättmaskin (Siemens) höll 6 år och behövde två reparationer under tiden. Nästa maskin bli en Cylinda.
Jag tror inte att du hittar en Cylinda med tio år på nacken då de som har en sådan håller hårt i dessa.
De som tillverkas i dag i fd öststats länder varken ser ut eller är byggda som en svensktillverkad cylinda.
De håller sällan garantitiden ut.
 
A
N Nixon90 skrev:
Nu är detta ett litet sidospår men.

Det gäller inte de nya Asko/cylinda maskinerna kan jag meddela. Stackars jäklar som har service på dessa. Jag hjälpte en vän att byta element på sin snart 1 åriga Asko ikväll. Vidrigaste konstruktionen i mannaminne! Det Tog mig 2h att byta elementet. Lär inte hjälpa till med det igen, men den bara skulle igång innan jul.

Man får ta bort frontluckan på maskinen och vända den upp och ner, ta bort sparksockel samt bakre plåten och lyfta bort hela botten på maskinen. Man har nu mer samma sketna c-pumpar med elementhus i plast som alla andra och vad jag har förstått rasar dem på löpande band. Det var helt slut på element hos aswo och ca 4v leveranstid. Huvudelektroniken sitter nu mer nere i botten och har även den stora problem med hållbarhet. Positivt där är dock att man kan mäta upp elementet genom att ta loss kontakten på kortet, för man kan nämligen inte ens se kontakten på elementet från något håll förutom om man följer beskrivningen ovan :p
Tyvärr så har gorenje börjat implementera sina lösningar i ASKO maskinerna med början på DW40 plattformen (den senaste).
Men det säljs fortfarande maskiner byggda på den tidigare plattformen (dyrare) känns igen på att det bara är en till två bokstäver framför siffrorna i modellbeteckningen
 
Köpt Cylinda för ett år sedan, hittills har det varit tre reparationstillfällen. Tyvärr verkade inte första reparatören speciellt proffsig, reparatören nr 2 visste vad han gjorde (extern dom tog in) fick laga samma fel som första plus lite till som ramlat loss. För närvarande sparar vi till en ny maskin (ej Cylinda) för den här har vi inget förtroende för, kommer förmodligen att haverera snart.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.