T
N noupe skrev:
Jag tycker din syn på Norge är lite oklar. För det första har Equinor/Statoil högre omsättning och vinst än IKEA. Men det säger jag mer som fakta, det har inget att göra med en jämförelse mellan Norge och Sverige.

Du frågar retoriskt "vad oljefonden gör för sitt egna folk". Upp till 4% av SPU, som fonden egentligen heter, går varje år in i statsbudgeten. Det är en hel del pengar.

BSU har sina begränsningar ja, men det är ju ändå en bra grej, eller hur?

Ingen skatt på försäljning av bostad "motsvarar" inte vårt uppskov på reavinstskatt. Det är ju två helt olika saker.
Ja självklart har gamla statoil hög omsättning, inget snack om det.

Problemet ligger kanske mer i sin natur om man får jämföra på det sättet, Sverige har inte samma olja, men vi har en arbetar kultur i Världsklass, där företagandet blomstrar , vilket även fött upp giganter även globalt sett, som exempel HM , nu är dom här giganterna inte ensamma i landet utan vi har ett flertal liknande företag som startas av vår Svenska kultur, dom ger ett bra PR för landet samt skapar enormt med arbeten. ta bara lilla Spotify, Världskänt företag från lilla Sverige, och det bubblar bara vidare, det är så man bygger upp ett bra lång varigt välståndsland. bredden av olika aktörer som ständigt förökar sig.

Som du själv har märkt när du kommer till nu Norge, vilka avtryck man lämnar, första månaden fråga dom om det fanns fler som mig där jag kommer ifrån,, så gott ryckte har Svenska arbetare i Norge, dom säger det rätt ut, Äntligen en som kan jobbet och är alltid i tid.
 
Min erfarenhet är att norrmän är mindre arbetsbenägna generellt. På tjänstemannasidan nästan på gränsen till lata.

Vad gäller standarden på infrastruktur så kan man väl lugnt säga att det kostar dem lite mer att bygga motorväg genom sina fjäll än vi som oftast bara har lätt schaktning i jämförelse.
 
T
mexitegel mexitegel skrev:
Min erfarenhet är att norrmän är mindre arbetsbenägna generellt. På tjänstemannasidan nästan på gränsen till lata.

Vad gäller standarden på infrastruktur så kan man väl lugnt säga att det kostar dem lite mer att bygga motorväg genom sina fjäll än vi som oftast bara har lätt schaktning i jämförelse.
Ja det har vi lärt oss med Hallandsåsen , :)
Men å andra sidan har vi tunnelbana i storstäderna, och gruvbrytning i världsklass så tunnlar det kan vi, se bara Malmbanan vi kom till norge med häst och vagn, byggde 18 tunnlar och fyra broar på kort tid.(Dom kliar sig ännu på huvudet, hur fan lyckades dom)

Jag brukar driva med några på jobbet, dom är som du säger, lite så lata, och dom märker av det själva.
Men kanske lunch kulturen jag saknar mest i Sverige, Norge har ingen lunch, utan mackor eller liknande, i början fråga dom ofta om vi alltid åt varmlunch , ja på dom arbetsplatser jag varit på tar vi nästan alltid varm lunch samt grymt utbyggt med lunch restauranger i dom flesta städer och byar.
 
T
mexitegel mexitegel skrev:
Min erfarenhet är att norrmän är mindre arbetsbenägna generellt. På tjänstemannasidan nästan på gränsen till lata.

Vad gäller standarden på infrastruktur så kan man väl lugnt säga att det kostar dem lite mer att bygga motorväg genom sina fjäll än vi som oftast bara har lätt schaktning i jämförelse.
Men å andra sidan är det bom avgifter på samtliga sådana byggen av tunnlar, broar i norge, bruka kosta 43 kr varje gång du ska över, så det är folket som betalar inte själva norska staten, dom lånar bara ut pengarna , och tar igen dom via avgifterna.
Nu när det var Nato övning här i Norge så hade dom kommit överens om att alla Nato fordon inte skulle betala bom avgift, ändå fick vissa länder upp till 800 tusen i räkning från just bom avgifterna, var glad vi slipper avgifterna i så stor utsträckning som Norge har. men tack ännu en sak som sverige gör rätt med. så ni ser inte bara en sak , kommer upp nya hela tiden. Kanske därför Sverige inte är bland dom rikaste länderna, vi ger för mycket till svenska folket :)
 
Har inte läst alla inlägg men begreppet att det är bättre i Norge förstår jag inte heller.
Det är väll om man arbetar i Norge och bor i Sverige, men det kräver ju arbete där du kan jobba mycket i Norge och sen få mycket ledig tid som du då spenderar hemma i Sverige.
Har släktingar som jobbar på oljeplattformar och det är ju väldigt förmånligt med hög lön och långa sammanhängande ledigheter.

Annars är det nog folk som bor här i Sverige men ser Norge som nå sorts drömmland som inte är med i EU mm.
Dom flesta såna människor är stolpskott
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Ja det har vi lärt oss med Hallandsåsen , :)
Men å andra sidan har vi tunnelbana i storstäderna, och gruvbrytning i världsklass så tunnlar det kan vi, se bara Malmbanan vi kom till norge med häst och vagn, byggde 18 tunnlar och fyra broar på kort tid.(Dom kliar sig ännu på huvudet, hur fan lyckades dom)

Jag brukar driva med några på jobbet, dom är som du säger, lite så lata, och dom märker av det själva.
Men kanske lunch kulturen jag saknar mest i Sverige, Norge har ingen lunch, utan mackor eller liknande, i början fråga dom ofta om vi alltid åt varmlunch , ja på dom arbetsplatser jag varit på tar vi nästan alltid varm lunch samt grymt utbyggt med lunch restauranger i dom flesta städer och byar.
Nu är väl Stockholms tunnelbana just den enda i Sverige, så att vi har ”tunnelbana i storstäderna” är kanske en lätt överdrift ;)

Den sk matpakken är intressant, men det är ju inte så att alla äter den. Tvärtom är det mer ”arbetare” medan tjänstemän i regel äter varm lunch. På exempelvis Statoil eller andra bolag åt uppskattningsvis 95% varm lunch av mina kollegor. Det sista förstärks av att det är väldigt vanligt med kantin i Norge, dvs företagsmatsal. Väldigt skönt tyckte jag, istället för att ge sig ut på stan och ödsla en dryg timme på att äta dagens rätt. Därmed hade jag mycket kortare luncher än vad man typiskt har i Sverige.

Men på dagis och i regel också skolan har de inte varm lunch, så de stackars föräldrarna får göra tex matpakke varje morgon. Misär.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
T TheGame skrev:
Har inte läst alla inlägg men begreppet att det är bättre i Norge förstår jag inte heller.
Det är väll om man arbetar i Norge och bor i Sverige, men det kräver ju arbete där du kan jobba mycket i Norge och sen få mycket ledig tid som du då spenderar hemma i Sverige.
Har släktingar som jobbar på oljeplattformar och det är ju väldigt förmånligt med hög lön och långa sammanhängande ledigheter.

Annars är det nog folk som bor här i Sverige men ser Norge som nå sorts drömmland som inte är med i EU mm.
Dom flesta såna människor är stolpskott
Nu är jag inte så intresserad av att jobba långa dagar, sedan plattformarna , där har jag lagt upp en lönespec på lön från LKAB gruvan, den matchar lätt och förbi dessa offshore folk, gruvan har var tredje vecka ledigt , men då jobbar dom längre under sina två veckors skift ute offshore . så lön vinner dom inget på, dom Svenska lönerna har matcha upp Norges.
 
T
N noupe skrev:
Nu är väl Stockholms tunnelbana just den enda i Sverige, så att vi har ”tunnelbana i storstäderna” är kanske en lätt överdrift ;)

Den sk matpakken är intressant, men det är ju inte så att alla äter den. Tvärtom är det mer ”arbetare” medan tjänstemän i regel äter varm lunch. På exempelvis Statoil eller andra bolag åt uppskattningsvis 95% varm lunch av mina kollegor. Det sista förstärks av att det är väldigt vanligt med kantin i Norge, dvs företagsmatsal. Väldigt skönt tyckte jag, istället för att ge sig ut på stan och ödsla en dryg timme på att äta dagens rätt. Därmed hade jag mycket kortare luncher än vad man typiskt har i Sverige.

Men på dagis och i regel också skolan har de inte varm lunch, så de stackars föräldrarna får göra tex matpakke varje morgon. Misär.
Vet inte om folket i Tromsö är så annorlunda mot resten av norska folket, har vart i Trondheim också, men här tar dom sällan varmlunch, vissa äldre brukar bjuda ut mig på lunch, dom som vet att varmlunch är vanligt i Sverige, visst har dom kantin, men sällan varmlunch, inga ute lunchställen knappt. Jobbade år Swedish Space Coropration just före, där var det egen lunch restaurang, men den ligger 4 mil utanför själva Kiruna.
 
T Takläggare skrev:
Nu är jag inte så intresserad av att jobba långa dagar, sedan plattformarna , där har jag lagt upp en lönespec på lön från LKAB gruvan, den matchar lätt och förbi dessa offshore folk, gruvan har var tredje vecka ledigt , men då jobbar dom längre under sina två veckors skift ute offshore . så lön vinner dom inget på, dom Svenska lönerna har matcha upp Norges.
Ok.
Jag vet inte men dom jobbar 2 veckor 12 timmar skift dag/natt sen 4 veckor ledigt senast jag hörde.
Dom har kollegor som inte har nån fast bostad utan 4 veckors ledighet spenderas på "semester" olika platser i världen.
Så gillar man sån livsstil så är det nog trevligt.
 
T Takläggare skrev:
Vet inte om folket i Tromsö är så annorlunda mot resten av norska folket, har vart i Trondheim också, men här tar dom sällan varmlunch, vissa äldre brukar bjuda ut mig på lunch, dom som vet att varmlunch är vanligt i Sverige, visst har dom kantin, men sällan varmlunch, inga ute lunchställen knappt. Jobbade år Swedish Space Coropration just före, där var det egen lunch restaurang, men den ligger 4 mil utanför själva Kiruna.
Att de sällan tar varmlunch på ditt jobb har vi förstått, men nu gav jag ju ett perspektiv från "tjänstemannasidan" i flera olika bolag. Det kan kanske vara bra att bredda dina något ensidiga Norge-vyer tänkte jag.

Jag tycker du raljerar en hel del. Jag håller heller inte med om att din brors löner matchar offshore-löner i Norge. Det verkar också som om du saknar kunskap om skillnaden mellan en person som är anställd hos en operatör på en fast plattform och en person som jobbar hos en entreprenör, t.ex. isolerare eller elektriker. Här skiljer sig lönerna också markant och din jämförelse med din brors lön haltar när du slentrianmässigt säger att den "matchar lätt" offshore-löner. Men frågan är vad vi ska diskutera. Skillnader i infrastuktur och byggregler mellan Norge/Sverige, eller din uppenbara lust att försöka beskriva allt som överlägset i Sverige?
 
T
N noupe skrev:
Att de sällan tar varmlunch på ditt jobb har vi förstått, men nu gav jag ju ett perspektiv från "tjänstemannasidan" i flera olika bolag. Det kan kanske vara bra att bredda dina något ensidiga Norge-vyer tänkte jag.

Jag tycker du raljerar en hel del. Jag håller heller inte med om att din brors löner matchar offshore-löner i Norge. Det verkar också som om du saknar kunskap om skillnaden mellan en person som är anställd hos en operatör på en fast plattform och en person som jobbar hos en entreprenör, t.ex. isolerare eller elektriker. Här skiljer sig lönerna också markant och din jämförelse med din brors lön haltar när du slentrianmässigt säger att den "matchar lätt" offshore-löner. Men frågan är vad vi ska diskutera. Skillnader i infrastuktur och byggregler mellan Norge/Sverige, eller din uppenbara lust att försöka beskriva allt som överlägset i Sverige?
Tog upp frågan idag på jobbet, vi hade vår andra jullunch, jag fråga om det här med varmlunch är det något som skiljer sig igenom Norge, om det är annorlunda traditioner söder över, Tronheim och neråt , vissa gav svaret att dom tyckte en varmlunch ödelegger middagen , några att vi har varmlunch på kantiner men mange spiser fortsatt lett lunsj , ställde även frågan om lunch restauranger ,, fick till svar : nei, mange spiser ikke lunsj hver dag.
Gruppen av människor på jullunchen var företagsledare, entreprenörer,fastighetsägare,Konstruktörer,projektledare,Arbetsledare, så tror dom gav mig ett ganska rätt visande svar över olika yrkesgrupper.

Nu tog jag upp lön på två liknande statliga jobb, som Gruvan i Kiruna, statligt ägt , offshore också statligt norskt ägt, finns många gruv killar som jobbat i Norge och offshore.
Nu jobbar man 12 timmars skift offshore, oftast kl 07-19 eller kl 19-07, alltså dygnet runt går plattformen, löner på mina två vänner Norska offshore ligger ena på 54:- månad den andra på 60:- månaden , dom säger att företaget även börjat anställa Polacker som trycker ner lönerna även där.
Men självklart mycket förmånligt med 4 veckor ledig efter varje pass, men det ställer stora krav på familjelivet att ligga borta och jobba, nu har gruvan bara ett vanligt jobb, där man bor och jobbar, inget traktamente jobb, som offshore är.

Tar med lite länkar vad andra Svenskar skriver om Norsk lunch, hur Norrmännen ser på varmlunch, samt en länk från olje/gas projektet snövit ,( när vi ändå pratar offshore) även där står det att dom tar med lunch från frukosten fast statoil bjuder på kost och logi till arbetarna. samt det jag frågat idag, varför ska ja ljuga?
https://www.travelforum.se/f2037979/norrmannens-syn-pa-matlador-varm-mat-vid-lunch-pa-tex-arbeten

https://www.gd.se/artikel/jobbet-pa-snovit-ingen-saga

Det vi diskuterar är som rubriken, Varför målas bilden upp av Norge som något stort och rikt, när sanningen inte ligger där? Det många tror det är bättre och leva i Norge än Sverige, jag tar bara upp vad man möts av och upplever när man bor här, att det inte alls innehåller all fakta, som exempel infrastruktur, kvalitet på hus, byggnader,vägar, järnväg, snöröjning osv. Det är inte lika utvecklat som i Sverige. Som löner, dom är inte längre så mycket högre, ibland även lägre än dom svenska, hur det är mycket dyrare att bo här, som i sin tur ger en lägre livsstandard.
 
Jag förundras över energin du lägger på detta. Men intressant med skillnaderna mellan norr och söder ja, det var väl en bra nyansering. Jag har väl aldrig påstått att ingen äter matpakke heller. Jag skrev vad jag skrev för att du fick det att framstå som att alla bara åt mackor till lunch vilket ju är helt fel.

Jag har bott permanent i Norge i över 15 år, jag jobbade i Snöhvit-utbyggningen med Statoil och Linde och jag har suttit många långa veckor offshore på både fasta plattformar och riggar i samband med projekt och drillingoperationer. Med detta vill jag ha sagt att jag sitter på en hel del underbyggd information men givetvis också personliga åsikter.

Snittlönen offshore (anställd hos operatör) ligger på över 80000kNOK/mån. Att få 97000 eller vad din brors rekord var på är inget märkligt med övertid, försenad hemresa pga
väder eller utbildning under friveckorna. Jag har själv bedömt samlade driftskostnader i flera projekt, och vet precis vilka siffror en stor operatör lägger till grund.

Men visst är det så att Norge annars legat tekniskt efter. Internetbankerna tex skiljde flera år otroligt mycket mellan Sverige och Norge och även andra aspekter av samhället som du nämner.
 
T
N noupe skrev:
Jag förundras över energin du lägger på detta. Men intressant med skillnaderna mellan norr och söder ja, det var väl en bra nyansering. Jag har väl aldrig påstått att ingen äter matpakke heller. Jag skrev vad jag skrev för att du fick det att framstå som att alla bara åt mackor till lunch vilket ju är helt fel.

Jag har bott permanent i Norge i över 15 år, jag jobbade i Snöhvit-utbyggningen med Statoil och Linde och jag har suttit många långa veckor offshore på både fasta plattformar och riggar i samband med projekt och drillingoperationer. Med detta vill jag ha sagt att jag sitter på en hel del underbyggd information men givetvis också personliga åsikter.

Snittlönen offshore (anställd hos operatör) ligger på över 80000kNOK/mån. Att få 97000 eller vad din brors rekord var på är inget märkligt med övertid, försenad hemresa pga
väder eller utbildning under friveckorna. Jag har själv bedömt samlade driftskostnader i flera projekt, och vet precis vilka siffror en stor operatör lägger till grund.

Men visst är det så att Norge annars legat tekniskt efter. Internetbankerna tex skiljde flera år otroligt mycket mellan Sverige och Norge och även andra aspekter av samhället som du nämner.
Haha lite lustigt du tog upp internet banken, kan lugnt säga att den inte fungera än i dag, skrev för 4 veckor sedan ett inlägg på en norsk sida , hur dåligt den fungerar, därefter explodera linjen med fler norska inlägg om hur dåligt det fungerar. Varav Norde Norge gick in och besvara alla inlägg och beklaga sig, men ska göra förbättringar.

Ny kunde och får ikke kontakt med Nordea mobilbanken, dom ikke svar på over 2,5 timer"

1 syns denne omtalen er nyttig

Ny kunde, trenger ny passord og Nordea mobilbank ikke svar på over 2,5 timer. jeg er Svensk kunde også i nordea, der svar dom, der fungerer mobilbank. men ikke Norge. Ringt 23206001 to ganger nå firstegang i 1,5 timer og andra gang i 2,5 timmer ikke noe svar?


er-logo-dagligbank-nordea.png
Svar fra Nordea Bank

4 uker siden

Hei Anders,
Takk for din tilbakemelding! Det er leit å lese at du har forsøkt å kontakte oss uten å få svar. Om det er nytt personlig passord til BankID du trenger, så kan dette bestilles ved å bruke valget "Glemt passord" under innloggingen. Har vi ditt mobilnummer og e-postadresse registrert vil du få tilsendt et nytt automatisk. Vi har i det siste hatt unormal stor pågang inn til oss, som da har medført noe ventetid. Du skal vite at vi jobber på spreng for å besvare alle som ønsker å snakke med oss. Dersom du har aktiver innlogging med fingeravtrykk i Mobilbanken, så kan du der starte en chat med oss da vi normalt har en del kortere ventetid på chat enn telefon. /Morten
 
H
Har Nordea internet bank. Haft det i ca 12 år. Har aldrig vart ett problem med det.
Sen lönemässigt så finns det inte på kartan att jobba i Sverige.
Ligger på ca 50-55 tusen norska utbetalt.
Gratis boende gratis mat och betalda resor.
Jobbar måndag-torsdag 37,5 timme i veckan.
Jag som inte har direkt utbildning har inte chans att få liknande lön hemma.

men sen kan jag hålla med om att Norge är världens rikaste u land
 
  • Gilla
P-son83
  • Laddar…
T
H Hallerudsbo skrev:
Har Nordea internet bank. Haft det i ca 12 år. Har aldrig vart ett problem med det.
Vet inte hur mycket jag kan publicera här men om jag skulle gett ett bästa svar från den norska linjen jag startade ang Nordea Norge så skulle denna gamle man vunnit. Märker att det är känsligt och skriva på nätet, kan dra igång ganska mycket. varav Nordea måste gå in och svara på allt :)

"Burde vært forbudt"

Burde vært forbudt å drive bankvirksomhet på denne måten! Etter å ha vært kunde der i snart 60 år (Kreditkassen/Nordea), føler en seg SPYTTA PÅ! "Vi gir deg 14 DAGERS FRIST til å MØTE i banken med pass, ellers SPERRES kontoene dine" "Køen på kundetelefonen er for øyeblikket 95 MINUTTER", "ønsker du å bli oppringt - tast ditt nr" Var det noen som ringte opp igjen da? NEI! Da er det muligens på tide å bytte bank, og råde alle til å holde seg langt unna Nordea! Det værste er at regjeringer tillater sånn virksomhet! What's next? Parkometer på sengekanten? (470,- for å sove, og 820,- for å stå opp?) Eneste trøsten er at vi lever i endens tid og at hele satans verden snart blir brendt opp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.