Hej!
Har tidigare haft lite trådar under "planlösningar" men nu tänker jag att det här blir en permanent tråd, där vi kan samla alla tankar och funderingar, och förhoppningsvis lite bilder framöver när bygget kommer igång!

Förutsättningar/behov:
Nybyggnation i norra delen av landet
Vi vill ha 3 sovrum + 1 gästrum/kontor (jag har möjlighet att arbeta hemifrån ibland)
2 vuxna + 1 barn (just nu, rimligt med tillökning närmaste åren)
Ett badrum med bastu
Ett badrum med badkar
Vidbyggt garage
Bygger lösvirke så det är fria tyglar vad det gäller det mesta

Tomt ca 1 000 m2.

Planerad byggstart våren 2020.

Entré i sydost.

Planlösning
Vi var först inne på att bygga ett 2-planshus, men nu har vindarna vänt lite. Dels för att vi tyckte det var svårt att hitta ett bra tvåplanshus som inte blev 190+ m2, och varje kvadratmeter kostar ju.

Nu kör vi en ny runda och tänkte se om vi kan hitta ett trevligt 1-planshus som inte springer iväg i storlek. Under 160 m2 tänker vi, det borde bli lite billigare än 190+ 2-planshus.

Fördelar/nackdelar med 1-plans och 2-plans tänker jag att vi inte ska diskutera så mycket här, det finns redan en tråd för det.

Vi har börjat titta på Båstad/Milton från MH, och tycker att det var en bra grund.
Med det som utgångspunkt så har vi gjort några ändringar, bland annat:
- Breddat "barndelen" 20 cm.
- breddat köket 30 cm, från 3,60 inv mått till 3,90.
- breddat vardagsrummet 40 cm.
- Stuvat om lite kring stora sovrummet och badrummet. Laddar upp två bilder kring detta tänker jag.

Funderar på om man ska vända möbleringen i vardagsrummet. Blir mest troligt någon bokhylla bakom soffan.

Boyta med nuvarande planlösning är 154 m2, så det är 8 m2 större än Båstad/Milton.

Fönstersättningar har vi inte lagt ner så mycket tid på ännu.

Nuvarande förslag:
Färgkodad planlösning för ett enplanshus med tydliga rumsmärkningar och storleksdimensioner, inklusive garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ kring sovrum/badrum (det här känns som en sämre lösning)
Planritning av en våning med rum och mått angivna i meter kvadrat, inklusive badrum, sovrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insyn

Utanför vardagsrum är det några rader med tallar, och bakom tallarna blir det hus. Jag tror insynen än begränsad, då tomterna ligger lite "omlott". Men det beror ju delvis på hur dom bakom träden ställer sina hus. Ett bygglov är beviljat och det blev "bra" för våran del.

Ryggåstak
Vi funderar just nu på att ha ryggåstak som börjar bakom kyl/frys, och som går mot nocken i vardagsrummet.
Vi tror att vi båda trivs bättre med normal takhöjd i köket. Jag gillar inte tanken på överskåpar som inte går upp mot tak, då man måste upp och dammtorka där.


Det var väl det viktigaste, tror jag.

Har ni några kloka synpunkter så tar vi gärna emot dessa! :)
 
Åsa Lund
Om ni behåller första planlösningen innanför ytterdörren tror jag det kommer kännas som en smal passage mellan hall och vardagsrum. Tryck in väggen och gör badrummet lite mindre.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om ni behåller första planlösningen innanför ytterdörren tror jag det kommer kännas som en smal passage mellan hall och vardagsrum. Tryck in väggen och gör badrummet lite mindre.
Hej!
Det blev så dåligt drag i den här tråden, så jag skapade en under planlösningar:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-sovrum-1-gaestrum.360175/page-2#post-3506319

Så här ser senaste planlösningen ut:
 
Är ni i behov av 4 sovrum i dagsläget? (har inte läst igenom allt, kanske står någonstans). Om inte så hade jag nog föreslagit att skita i det lilla sovrummet (y) För allrummet som det är nu kommer kunna husera en mindre soffa och få en tv som är ocentrerad. Kort och gott en stor hall :rolleyes:

Så rent krasst tycker jag inte planlösningen är optimal. Vardagsrummet är rejält stort (36kvm?) samt ett kanske onödigt stort föräldrasovrum där det mest blir en massa golvyta. Den storleken hade funkat bättre om dörren in varit 70cm åt höger och man kunnat ha en full garderobsvägg men det är inte möjligt med denna layouten. Tycker även att förvaringen inne i huset som är obefintlig inte heller är optimal :thinking:

Funderar på hur det blivit om du tagit vardagsrumsvinkeln, gjort den lite smalare (4.8m), gjort rak vägg från hallen hela vägen. Dvs så du kan flytta hela vardagsrumsdelen ca 1m åt höger. Då hade du fått loss ca 1.6m till barndelen. Där hade jag istället gjort det lilla rummet (7.7kvm) så att den väggen livat med badrummet och fått en total på ca 10kvm, sedan haft ett till identiskt i andra änden. Mellan dessa 2 hade jag sedan gjort det mindre sovrummet om behovet av det finns. Då hamnar allrummet paralellt med vardagsrummet istället och får 2 längre väggar som gör det mer lättmöblerat. Köket förblir identiskt, enda skillnaden är kanske att det isåfall blivit en L-form vid spis/kyl/frys.

Ritning av en hustomt som visar planlösning med markerade rum och mått, diskussion av rummens storlek och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kung Louie
  • Laddar…
Inte mycket arbetsyta i det köket. Ett välplanerat kök är nyckeln till ett långt och lyckat förhållande;)
 
J Jarlsgård skrev:
Är ni i behov av 4 sovrum i dagsläget? (har inte läst igenom allt, kanske står någonstans). Om inte så hade jag nog föreslagit att skita i det lilla sovrummet (y) För allrummet som det är nu kommer kunna husera en mindre soffa och få en tv som är ocentrerad. Kort och gott en stor hall :rolleyes:

Så rent krasst tycker jag inte planlösningen är optimal. Vardagsrummet är rejält stort (36kvm?) samt ett kanske onödigt stort föräldrasovrum där det mest blir en massa golvyta. Den storleken hade funkat bättre om dörren in varit 70cm åt höger och man kunnat ha en full garderobsvägg men det är inte möjligt med denna layouten. Tycker även att förvaringen inne i huset som är obefintlig inte heller är optimal :thinking:

Funderar på hur det blivit om du tagit vardagsrumsvinkeln, gjort den lite smalare (4.8m), gjort rak vägg från hallen hela vägen. Dvs så du kan flytta hela vardagsrumsdelen ca 1m åt höger. Då hade du fått loss ca 1.6m till barndelen. Där hade jag istället gjort det lilla rummet (7.7kvm) så att den väggen livat med badrummet och fått en total på ca 10kvm, sedan haft ett till identiskt i andra änden. Mellan dessa 2 hade jag sedan gjort det mindre sovrummet om behovet av det finns. Då hamnar allrummet paralellt med vardagsrummet istället och får 2 längre väggar som gör det mer lättmöblerat. Köket förblir identiskt, enda skillnaden är kanske att det isåfall blivit en L-form vid spis/kyl/frys.

[bild]
Hej!
Idag är vi på 2 vuxna + 1 barn, men det känns troligt att det kan bli fler i familjen.
Samt att vi vill ha ett gästrum/kontor, då vi ofta har släktingar som är och sover över. Jag arbetar även hemifrån ibland.

Har även funderat på "lilla allrummet", jag vet inte riktigt hur vi ska göra där.

Med ditt förslag så kommer vi få ingången till stora sovrummet från väggen i vardagsrummen, och det vill vi undvika.

Det finns hur mycket förvaringsmöjligheter som helst i garaget. På sommaren kommer alla vinterkläder vara där och tvärtom.
Men jag kan hålla med om att det inte är en enorm hall, men vi tror att det kommer fungera.

Eller vad menar du med förvaring, vad är det du vill förvara som inte får plats i dagsläget?
 
F Finndjävel skrev:
Inte mycket arbetsyta i det köket. Ett välplanerat kök är nyckeln till ett långt och lyckat förhållande;)
Idag har vi 60 cm ovanför DM - ho - 90 cm bänk - spis

Det där blir 120 cm ovanför DM - ho - 120 cm (tror jag) - spis.

Det vi har idag fungerar.
Vi tror att det här kommer fungera med råge.

Ibland när jag läser här på BH undrar jag vad folk har för matlagningsvanor :rolleyes:
 
Åsa Lund
Lagar så mycket mat (och bakar) att jag hittills slitit ut en spis från Electrolux ungefär vart femte år. Misstänker jag är i gott sällskap på detta forum
 
Jag vet att du nämnde att fönstersättningen inte var genomtänkt ännu.
Att inte kunna gå ut på altanen annat än genom ytterdörren tror jag ni kommer ångra...
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Lagar så mycket mat (och bakar) att jag hittills slitit ut en spis från Electrolux ungefär vart femte år. Misstänker jag är i gott sällskap på detta forum
Det säger kanske mer om kvalitén på Electrolux spisar ;)

Skämt åsido. Alltid bra att höra andras synpunkter (y)
 
K Kung Louie skrev:
Jag vet att du nämnde att fönstersättningen inte var genomtänkt ännu.
Att inte kunna gå ut på altanen annat än genom ytterdörren tror jag ni kommer ångra...
Yes, det är något vi bryter arm om. Jag föreslog en balkongdörr i köket men det var frun emot.
 
Så här bor vi idag. Har ritat ut altanen och en dörr som satts in extra.

90 % av gångerna, om inte mer, använder vi entrédörren när vi ska in och ut från altanen.

Om man inte vill ha en dörr i köket, kan man sätta en i gästrum/kontor? Blir det konstigt?

Planritning av ett hus med markerade områden för en altan och en extra dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja med det huset kan jag förstå att ni använder ytterdörren mest men jag skulle iallafall haft en dörr direkt från köket om det fanns en altan utanför...
 
Två funderingar.

Kök:
Är det bättre att sätta DM längst in i hörnet, sen ho, så får man längre bänkyta mellan ho och häll?
Det man tappar då är att man inte kan stå på båda sidor av DM när man tömmer den, men man får längre sammanhängande bänkyta mellan ho och häll. Lutar mest åt att ha det som det är ritat nu, men om någon har lite erfarenheter från det verkliga livet så är det alltid kul att höra :D


Vardagsrum:
Vi är ganska inne på att ha ett ryggåstak i vardagsrummet, och det skulle väl i så fall börja typ bakom där kyl/frys är placerad.

Har läst lite hit och dit om ryggåstak.
Vi gillar "känslan" av att det blir luftigare, men jag är lite brydd kring hur akustiken blir.

Några åsikter om ryggåstak? Kan man tänka till vid val av innertak?
 
K Kung Louie skrev:
Ja med det huset kan jag förstå att ni använder ytterdörren mest men jag skulle iallafall haft en dörr direkt från köket om det fanns en altan utanför...
Jag tror också det hade varit trevligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.