galento
RoTe RoTe skrev:
Jag har absolut inget problem med det TS räknar upp om det betyder att min familj kan känna sig trygg. Det är väl inte så nödvändigt att gå in på politik här men jag tror ni förstår vad jag menar.
Instämmer ska väl inte gå in på politik men Norge är på flera sätt mkt bättre än vad våran regering åstadkommit.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Lite märkligt att jämföra norska företag mot IKEA som flyttade från Sverige i början av 1970-talet. Det är knappast ett svenskt företag längre.
 
T
RoTe RoTe skrev:
Jag har absolut inget problem med det TS räknar upp om det betyder att min familj kan känna sig trygg. Det är väl inte så nödvändigt att gå in på politik här men jag tror ni förstår vad jag menar.
Ja nu har Sverige fin fina system som man inte tänker på, som rot och rut avdrag, det gör bostadsmarknaden så mycket mer efterhållen och högre klass än våra grannländers system, samt en betryggad hushålls ekonomi för familjen, där Danmark ligger i topp på hushållsskulder nästan 100% över Sverige, Norge inte långt efter Danmark men den Norske ungdomen är den mest skuldsatte i hela världen , men tittar man lite närmare på Rot och Rutavdrag så täcker den inte bara Sverige, som Svensk kan man ta med rot o rut med sig inom EU och EES, där toppar Spanien dom svenska utbetalningarna från rot och rut. Som svensk i Norge kan jag använda rot till att renovera mitt boende i Norge, är inte detta fantastiskt?
 
Staffans2000
T Takläggare skrev:
Som svensk i Norge kan jag använda rot till att renovera mitt boende i Norge, är inte detta fantastiskt?
Stämmer det, så betalar jag din renovering av ditt hus i Norge. Varsågod.
 
T Takläggare skrev:
Ja nu har Sverige fin fina system som man inte tänker på, som rot och rut avdrag, det gör bostadsmarknaden så mycket mer efterhållen och högre klass än våra grannländers system, samt en betryggad hushålls ekonomi för familjen, där Danmark ligger i topp på hushållsskulder nästan 100% över Sverige, Norge inte långt efter Danmark men den Norske ungdomen är den mest skuldsatte i hela världen , men tittar man lite närmare på Rot och Rutavdrag så täcker den inte bara Sverige, som Svensk kan man ta med rot o rut med sig inom EU och EES, där toppar Spanien dom svenska utbetalningarna från rot och rut. Som svensk i Norge kan jag använda rot till att renovera mitt boende i Norge, är inte detta fantastiskt?
Norge har en del intressanta grepp på området. Bla ingen vinstskatt vid försäljning av fastighet. Finns även BSU där man tidigt kan spara till bostad till förmånlig ränta.
 
Staffans2000
Det är helt groteskt.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
Takläggare och 4 till
  • Laddar…
T
N noupe skrev:
Norge har en del intressanta grepp på området. Bla ingen vinstskatt vid försäljning av fastighet. Finns även BSU där man tidigt kan spara till bostad till förmånlig ränta.
Ja den är förmånlig, men den gäller bara om man bor i hus/lägenheten inte om man har hyrt ut bostaden det senaste åren eller köpt enbart för spekulation, den motsvarar det vi hade förut med uppskov på reavinsten, som senare försämrades kraftigt.

BSU är ett ungdomssparande, den har max 25000 kr per år i sparande och ett avdrag på ca 5000 kr/år i deklaration, samt ett max belopp på 300000 kr efter det får dom inte spara mer i BSU. samt att man måste ha en inkomst för att få göra avdraget, vilket kraftigt begränsar spartiden som uppgår till max ålder 34 år./samt till bara ett konto.

Det som kom fram nu i slutet av oktober i år var det svenska välfärdssystemet , blev även stor nyhet i Norge, där det visa sig att barnfamiljer har det bättre förspänt i Sverige, visa sig att vi har västvärldens bästa föräldraförsäkring , gentemot att inkomsterna jämnats ut men med lägre boendekostnad och övriga kostnader kan vi stanna hemma längst med barnen via vår föräldraförsäkring. Se även Zlatan flyttar hem till Sverige för barnen ska lära sig svenska traditioner . han har pengarna att bo vart han vill, men väljer och flytta hem.

Men hursomhelst så ser man nu när man bor borta hur bra Sverige är, där har vi tågförbindelser igenom hela landet, snabbtåg på gång, botniabanan , snöröjda gator, underhållna vägar, hus/fastigheter osv,,, saker som Norge drömmer om, men har helt enkelt inte råd att verkställa. här får pensionären fortsätta plumsa i djupsnö , kliva över plogvallen med rullator för att bara ta sig till affären på ogrusad isig gång väg.
 
useless useless skrev:
Du är skyldig @Takläggare en husrenovering.
Njaa, @Takläggare skattar väl i Norge, då blir det inget Rot.
 
T
Är ännu svensk företagare, så ja på skatt i Sverige, allt skatteverket kan ta , det tar dom. Skatteverket är den sista som släpper en när man byter land, försäkringskassan var den snabbaste på skriva ut en.
 
Hahaha.. Va fan jobbar du i för jalla firma.
Inte vart med om ett enda projekt som du talar om.
Norsk standard är nästan exakt lik svenska, ibland lite för i bland lite efter.

Att man hyr ut en del som hybel, är ju inte konstigt då man får en skattebefriad inkomst som ofta täcker hela lånekostnaden.
 
Redigerat:
T
R Ragganof skrev:
Hahaha.. Va fan jobbar du i för jalla firma.
Inte vart med om ett enda projekt som du talar om.
Norsk standard är nästan exakt lik svenska, ibland lite för i bland lite efter.

Att man hyr ut en del som hybel, är ju inte konstigt då man får en skattebefriad inkomst som ofta täcker hela lånekostnaden.
Hur tänkte du nu? jag jobbar inne i centrum sitter upp på Veita i Tromsö, Vi har just projekterat klar Lilletorget för Ögonlaser , dom byggde om 3 våningar där, i samma hus kommer även Memira i nu under nästa år,Även strandvägen, Stortorget, Grönnegata, Havnegata, alla projekt är i centrum, vi jobbar i helhet med dom stora företagen i Tromsö som under entreprenörer.
Många beslut tas som att inte flyttspackla hela golvet, sedan mäter dom inte in höjder som flyt killarna gör i Sverige med slangpass,lägger ut höjder (blir grymt ojämnt och problem med brunn lutningar så duschkabin monteras i stället) elektriker drar inte i rör utan oftast kullo, mattläggarna svetsar inte som svenska kraven, ja listan kan göras hur lång som helst, byggtiderna är även mycket längre. Vet inte vad jag ska få ut att ljuga om det?

Men tycker som sagt bra om Norge i helhet , dom skriver bra artiklar om Sverige, som här en om just LKAB , gruvjätten som även ger massor av jobb och hur dom byggt upp Narvik, finns artiklar om tågen som går från gruvan, att det varit världens starkaste lok i flera år ,som drar dessa malmvagnar , sådant läser man inte om i Sverige, hur malmbanan är Sveriges/Norges absolut väl skötta och starkaste järnväg, där tågen alltid kommer i tid, i ur och skur så går tågen efter tidtabell, dygnet runt året runt. finns inte en järnväg i Skandinavien som ens ligger nära.
http://jernbanemagasinet.no/artikler/en-suksesshistorie-med-brutale-kapitler/
 
T
-RB- -RB- skrev:
Lite märkligt att jämföra norska företag mot IKEA som flyttade från Sverige i början av 1970-talet. Det är knappast ett svenskt företag längre.
Varför är det så konstig jämförelse?

Nummer 1 Både Kamprad och Norge ligger på listan 10 rikaste i Världen.

Vad gör Kamprad med sina miljarder , då för sig själv? han har i princip lagt det på hög ända till sin död.
Vad gör oljefonden för Norge för sitt egna folk? dom har ingen infrastruktur i Norr, dåliga vägar, lågstandard på hus osv,,, precis som jag beskrivit nu under hela linjen, även dom lägger pengarna på hög.

Så likheterna är är slående lika.

Så med sanningen räcker inte den Norska oljefonden Norge att få samma infrastruktur som Sverige har, med järnvägar, vanliga dubbelfiliga motorvägar, hus, service på gator och torg, för att matcha Sveriges nivå som vi byggt upp dom senaste 100 åren.
 
Jag tycker din syn på Norge är lite oklar. För det första har Equinor/Statoil högre omsättning och vinst än IKEA. Men det säger jag mer som fakta, det har inget att göra med en jämförelse mellan Norge och Sverige.

Du frågar retoriskt "vad oljefonden gör för sitt egna folk". Upp till 4% av SPU, som fonden egentligen heter, går varje år in i statsbudgeten. Det är en hel del pengar.

BSU har sina begränsningar ja, men det är ju ändå en bra grej, eller hur?

Ingen skatt på försäljning av bostad "motsvarar" inte vårt uppskov på reavinstskatt. Det är ju två helt olika saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.