Har ett 5 år gammalt Benderup släp. På min båtkärra kan jag pressa in fett via en nippel men ser inget på min släpkärra. Ska koppen på bilden lossas för att pressa in fett? Och hir lossa?
Bild på ett släpvagnshjul med centrumkopp och bultar, undran om smörjningspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lossa koppen, smeta på fett på lagret och en klick i locket och knacka dit det igen.
Jag gissar att det är koniska lager, så passa på att känna och justera eventuellt glapp.
 
Hur lossa koppen o hur justera glapp?
 
  • Gilla
Peter Hammarström
  • Laddar…
Man bänder i springan runtom med en bred mejsel.
 
Okej, men om man har glapp, drar man ur lagret du nämnde och stoppar i nytt? Vad söker man på youtube för att se hur man gör?
 
Det finns två typer av släpvagnslager, koniska och kompaktlager.
Koniska lager ska smörjas med fett. Medans ett kompaktlager är ett helt inkapslat lager som inte går att smörja. Mig veterligen har nya släpvagnar till stor del kompaktlager. Vad är meningen med att du vill fylla axeltappen med fett? Låter det illa? Eller är det bara underhåll?
Här finns information kring byte av kompaktlager:
http://www.kilremslagret.se/tips-fr.../10/1/byta-hjullager-pa-slapvagn-kompaktlager
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Okej, men om man har glapp, drar man ur lagret du nämnde och stoppar i nytt? Vad söker man på youtube för att se hur man gör?
Här har de någon avancerad metod med momentnyckel och upprepade spänningar.

Jag har lärt mig enklare och det har fungerar bra på lager till bilar, man drar försiktigt åt samtidigt som man snurrar hjulet tills hjulet blir trögt att vrida, sen backar man ett kvarts varv och låser där. Spänningen ska i alla fall ligga precis före det blir trögt att rulla. Då kan man även känna på hjulet och det bör inte vara något som helst glapp i det.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Om det är koniska rullager så innebär det att du med muttern som sitter innanför kåpan kan justera lagerspelet. Det är då en kronmutter och en saxpinne genom ett hål i axeltappen som hindrar muttern från att vridas.

Först lyfter du vagnens hjul från marken, tar tag med händerna på var sida om hjulet och vickar fram och tillbaka. Känner du inget glapp så behöver du inte öra något.

Om du känner ett glapp så tar du ut saxpinnen och drar åt muttern en aning. Metoden brukar vara att dra åt så att hjulet går en aning trögt att vrida och därefter lossa tills det går lätt, men inte så mycket att man får glapp igen. Därefter sätter du tillbaka saxpinnen, fettar in det hela och sätter tillbaka koppen.

Det går om man vill vara riktigt seriös att plocka ut lagren och tvätta dem rena med fotogen och en tandborste och sedan smörja dem med h nytt fett. Men det kanske är överdrivet på ett 5 år gammalt släp. Fettet som finns där borde inte ha hunnit bli så förorenat.
 
Ok ska kolla när jag kommer hem. Anledningen till att jag började fundera på detta var för att släpet har blivit så tungt att köra för hand så tänkte att något ligger emot? Släpet är obromsat.
 
Är den obromsad kan det ju inte vara något annat än lagren.. Såvida du inte har noll luft i däcken, eller att skärmarna ligger emot...

Det lär ju vara kompaktlager, som är permanentsmorda som sagt ovan... Tror det är hopplöst dålig kvalitet på lagren som sitter på från fabrik, har en bekant som redan bytt på båda sidor på en kärra som inte är många år och som knappt rullat något...
 
Hmm ok, kommer med fler bilder senare.thx
 
Kompaktlager är rena skräpet. Man får vara glad om de håller två år.
 
Lyft upp vagnen och snurra hjulen för hand så vet du om det går trögt eller inte.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nu tog jag lite bilder. Fattar inte alls hur axeltappen sitter fast i stålbalken, inte en enda bult!
Själva tappen ser ut att vara nån slags pendel..?
Fick tillslut av koppen och bakom satt en mutter, fyllde på med mer fett. Nån som vet var man kan köpa ny kopp då min blev förstörd..? Bild på en axeltapp monterad i en stålbalk på ett fordon, synlig mutter och fett, utan synliga bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Axeltapp ansluten till stålbalk via löstagbar kopp utan synliga bultar, i behov av ersättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Axeltapp monterad i stålbalk utan synliga bultar, smörjkopp borttagen och exponerar en mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en öppnad, skadad smörjkopp med gammalt fett, sedd ovanifrån med en verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en axeltapp monterad i en stålbalk med synlig mutter och nyligen påfyllt fett, utan synliga bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en axeltapp i en stålbalk utan bultar, med synlig mutter och spår av smörjmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Axeltapp fast i stålbalk utan synliga bultar, mutter synlig efter avtagen kopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Axeltapp som ser ut som en pendel fastsatt i stålbalk utan bultar, under en fordonshytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du torkade inte bort fettet på muttern och tog ett kort? Ser ut som de orangea sträcken inte matchar, då kan muttern släppt lite, och då är lagret sallad snabbt.....
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.