T
Jag har läst och sett mycket nyheter om Norge, det skrivs som ett av världens rikaste länder, men samtidigt så ligger Irland före Norge i topp 10 listan rikaste länder.

Jag har jobbat i Tromsö nu sedan Augusti, är även skriven som Norsk, har mina 25% i kilde skatt på inkomsten.
Men slås ändå av hur bostads standard är mycket lägre än i Sverige, här hyr dom oftast ut delar av sina hus, som alla vet , det är lyhört och hyra en del i villan, men mycket vanligt.
Boendekostnaderna är mycket högre än i Sverige, inte så låga räntor som hemma i Sv.
Husen har inte lika höga standard krav som Svenska hus, bland annat elen dras oftast ännu som kullo ,utan rör kors och tvärs inne i väggarna. Handikappsanpassat tro jag dom inte vet vad det betyder..badrum byggs oftast med duschkabin, (dom har svårt för lutning mot brunn.) osv.. igenom hela bygget görs stora undantag.
Men helheten av husen är inte ens nära svensk standard.

Nu när snön kom så plogas inte centrum, kan ta några dagar, då lämnas en enorm plogval , där bussar stannar, folket får hoppa av i plogvallen, varav jag har hjälp redan tre personer av bussen, dom fråga vem dom ska klaga till? jag, bara Tromsö kommun som sköter snöröjningen, ring dom. det samma när jag gick förbi en vårdcentral på hamngatan 4 Tromsö, fick hjälpa en gammal dam över 1 meter hög plogval så hon kunde ta sig till läkaren. All tung trafik/lokaltrafik måste köra med snökedjor för att överhuvudtaget kunna ta sig fram efter dessa dåligt röjda gator.(sliter otroligt hårt på vägarna)

Börja läsa lite om infrastrukturen i Norge, japp det går ingen järnväg i norra Norge, enda som går är Ofotbanen som i Sverige heter Malmbanan , alltså den är byggd av Svenska rallare,klar 1902, alltså byggd av svensken som bara hade häst och vagn, och räknas med sina 18 tunnlar som ett av Norges vackraste byggverk och tåg sträckning, någon vill även utnämna den som 8 underverket i Världen, som sagt byggd av svensken. samtidigt på går debatten om järnväg i Norr, där tar Ofotbanen med ,Som Norges mest lönsamma järnväg igenom tiderna över 100 år, stor förtjänst till detta, Kiruna LKAB,Gruvjätten som även byggt upp Narvik med sin jobb på Norska sidan. LKAB vill bygga dubbelspår på sträckan, men Norge har inte råd, trotts att dom själva börjat använda sträckan för att nå Oslo och världen med sin lax/fiske industri , vill dom inte vara med och betala, det gynnar Svensken hör man av politiken.Trotts att laxen omsätter 60 miljarder via malmbanan.

Men slås av bostads marknaden, priserna är skyhöga ,trotts lägre bygg krav än Sverige, börja fundera vad är skillnaden? varför så stor, varför bor vi så mycket bättre/billigare i Nabo landet Sverige? varför är kraven så mycket högre för oss, på hus, ja alla fastigheter, har kollat upp materialpriset, ibland billigare än svenska priser, bland annat färg, även om den är tillverkad i just Sverige så är den några hundra billigare än en 10 L hink hemma,det samma gips,osv.. hmm mycket märkligt, jag jobbade i Kiruna just innan (SSC) Tromsö, Hade 43 i månad, börja i Norge fick 40 i månad, ingen lön höjning , vissa även min lille bror från LKAB, Han matcha off shore folket i lön( lön ute på olje riggarna) så ingen skillnad där heller.(lite övertid på LKAB, så har han högre lön är dom 60 dom får på off shore) men då jobbar han hemma.

Med hus och infrastruktur så ligger Sverige kanske 20 år framför Norge i tiden, det får mig och fundera på varför är vi inte glada över vårt land? våra hus ,våra fastigheter, självklart har jag tagit upp detta med kolleger här i Norge,så det är inget som jag hittar på eller förvränger, det enda jag undrar är just varför Sverige framförs så dåligt, spec nu när jag har facit i handen.
Jag kommer givetvis flytta hem igen till mitt hus i Östersund, något liknade kommer inte vara möjligt att bygga upp här, inte med dom svenska kraven mitt hus byggdes med, nu 2017. Jag gillar det Norska folket, dom är kanske inte lika öppna som svenske ang ny nationalitet osv,i landet , men ändå trevliga och lättsamma. en bra granne helt enkelt.
 
  • Gilla
Carl Johansson och 2 till
  • Laddar…
Har bott många år i Norge, i hus. Stämmer att standarden generellt är något sämre än Sverige av oklara skäl. Dock, när jag tex renoverade badrum gjordes det på samma sätt som i Sverige med motsv branschregler som här. Även elektriciteten följde reglerna här, så långt jag kan uttala mig om det som lekman.

Det man kan säga är att oljeindustrin är 20 år framför annan industri. Den får svensk industri, som kraft/värme, kemi och liknande, att se ut som ett skämt. Projektledning, teknisk kompetens, internationella standarder osv är spjutspets i oljeindustrin och det gäller de flesta länder och inte bara Norge. Jag har byggt både oljeplattformar och svenska kraftverk och andra större industriella byggprojekt. Det senare fick mig att gråta då det var som att byta jobb från BMW till Lada och jag riktigt kände hur jag tappade kunskap för varje dag jag jobbade i Sverige. Var tvungen att byta karriär för att komma bort från det.

Men Norge i övrigt håller jag med om är något efter. Infrastruktur, snöskottning som du säger, utbud i mataffärer och mycket annat. Oklart varför. Men landet som helhet trivdes jag mycket bra i.
 
  • Gilla
DAC-VIKING
  • Laddar…
T
N noupe skrev:
Har bott många år i Norge, i hus. Stämmer att standarden generellt är något sämre än Sverige av oklara skäl. Dock, när jag tex renoverade badrum gjordes det på samma sätt som i Sverige med motsv branschregler som här. Även elektriciteten följde reglerna här, så långt jag kan uttala mig om det som lekman.

Det man kan säga är att oljeindustrin är 20 år framför annan industri. Den får svensk industri, som kraft/värme, kemi och liknande, att se ut som ett skämt. Projektledning, teknisk kompetens, internationella standarder osv är spjutspets i oljeindustrin och det gäller de flesta länder och inte bara Norge. Jag har byggt både oljeplattformar och svenska kraftverk och andra större industriella byggprojekt. Det senare fick mig att gråta då det var som att byta jobb från BMW till Lada och jag riktigt kände hur jag tappade kunskap för varje dag jag jobbade i Sverige. Var tvungen att byta karriär för att komma bort från det.

Men Norge i övrigt håller jag med om är något efter. Infrastruktur, snöskottning som du säger, utbud i mataffärer och mycket annat. Oklart varför. Men landet som helhet trivdes jag mycket bra i.
Vet inte om olje industrin är så stark i Norge, ta bara våran Svenske möbel jätte Ingvard (IKEA) Han omsätter 38,8 miljarder ,euro bara han. medans Equinor Norge omsätter ca 61 milj euro, man kan tycka Norska olje jätten borde vara mycket starkare än en av våran Svenska företagare.
Sverige har så många företag, förutom Volvo, Eriksson osv, så har vi mer än det dubbla i total omsättning än Norge, ca 4800 milj euro, mot norges 2300 miljard fast vi inte ännu är dubbelt så stort som norge, och Ingvard skattar inte allt i Sverige.

Konstigt nog har arbetsmarknaden vänt, svenska sjuksköterskor har börjat jobba i sv igen, (bättre avtal) även Norska ingenjörer söker sig till Sverige, brist på jobb i Norge, Sverige har vänt trenden som var 2008-15 där kom vändningen.
 
T Takläggare skrev:
Vet inte om olje industrin är så stark i Norge, ta bara våran Svenske möbel jätte Ingvard (IKEA) Han omsätter 38,8 miljarder ,euro bara han. medans Equinor Norge omsätter ca 61 milj euro, man kan tycka Norska olje jätten borde vara mycket starkare än en av våran Svenska företagare.
Sverige har så många företag, förutom Volvo, Eriksson osv, så har vi mer än det dubbla i total omsättning än Norge, ca 4800 milj euro, mot norges 2300 miljard fast vi inte ännu är dubbelt så stort som norge, och Ingvard skattar inte allt i Sverige.

Konstigt nog har arbetsmarknaden vänt, svenska sjuksköterskor har börjat jobba i sv igen, (bättre avtal) även Norska ingenjörer söker sig till Sverige, brist på jobb i Norge, Sverige har vänt trenden som var 2008-15 där kom vändningen.
Den delen av mitt inlägg handlade om teknisk kompetens och var man är i utveckligen. Det var inte en jämförelse av omsättning mellan IKEA och Equinor. Jag har för övrigt arbetat i båda bolagen.

Dina tal för respektive bolags omsättning är för övrigt helt felaktiga. Ditt inlägg låter också smått förvirrat. Du kallar den multinationella koncernen IKEA för ”han, vår svenske företagare”. Tror jag hoppar av här.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
T
N noupe skrev:
Har bott många år i Norge, i hus. Stämmer att standarden generellt är något sämre än Sverige av oklara skäl. Dock, när jag tex renoverade badrum gjordes det på samma sätt som i Sverige med motsv branschregler som här. Även elektriciteten följde reglerna här, så långt jag kan uttala mig om det som lekman.

Det man kan säga är att oljeindustrin är 20 år framför annan industri. Den får svensk industri, som kraft/värme, kemi och liknande, att se ut som ett skämt. Projektledning, teknisk kompetens, internationella standarder osv är spjutspets i oljeindustrin och det gäller de flesta länder och inte bara Norge. Jag har byggt både oljeplattformar och svenska kraftverk och andra större industriella byggprojekt. Det senare fick mig att gråta då det var som att byta jobb från BMW till Lada och jag riktigt kände hur jag tappade kunskap för varje dag jag jobbade i Sverige. Var tvungen att byta karriär för att komma bort från det.

Men Norge i övrigt håller jag med om är något efter. Infrastruktur, snöskottning som du säger, utbud i mataffärer och mycket annat. Oklart varför. Men landet som helhet trivdes jag mycket bra i.
Vet inte varför du börja gråta , jag har två vänner från oljeindustrin här i Tromsø , vi prata lønn , jag tog fram min lillebrors lön från LKAB , lite övertid men ändå med sina ledigveckor intakta , han är bara”laddare” i gruvan , men låg högre än off shore på oljeriggarna , lägger ut en bild på lön hans . Tror inte du matcha gruvlöner , med deras alla tillägg . Det gjorde inte mina vänner i Tromsø . Skärmdump som visar lönespecifikation för en "laddare" hos LKAB med månatliga löner och årets totala bruttolön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Takläggare skrev:
Vet inte varför du börja gråta , jag har två vänner från oljeindustrin här i Tromsø , vi prata lønn , jag tog fram min lillebrors lön från LKAB , lite övertid men ändå med sina ledigveckor intakta , han är bara”laddare” i gruvan , men låg högre än off shore på oljeriggarna , lägger ut en bild på lön hans . Tror inte du matcha gruvlöner , med deras alla tillägg . Det gjorde inte mina vänner i Tromsø . [bild]
Är du på riktigt? Jag trodde du ville ha en diskussion om varför Norge på vissa områden är ”sämre utvecklat” än Sverige, vilket jag höll med dig om. Samtidigt försökte jag nyansera detta genom att jämföra andra aspekter av landets industri med Sverige. Du postar osammanhängande svar och en lista över din din brors lön?

Ha en härlig kväll.
 
Redigerat:
  • Gilla
DAC-VIKING och 1 till
  • Laddar…
T
N noupe skrev:
Den delen av mitt inlägg handlade om teknisk kompetens och var man är i utveckligen. Det var inte en jämförelse av omsättning mellan IKEA och Equinor. Jag har för övrigt arbetat i båda bolagen.

Dina tal för respektive bolags omsättning är för övrigt helt felaktiga. Ditt inlägg låter också smått förvirrat. Du kallar den multinationella koncernen IKEA för ”han, vår svenske företagare”. Tror jag hoppar av här.
Hur tänkte du då?

Statoil
Företag

Ägare: Norges regering (67%); Statens pensjonsfond (3%); Andra (30%)
Aktiekurs: DNQA (FRA) 16,70 € +0,30 (+1,83 %)
13 dec. 10:03 CET - Ansvarsfriskrivning
Huvudkontor: Stavanger
VD: Eldar Saetre (15 okt. 2014–)
Intäkt: 61,2 miljarder USD (2017)
Antal anställda: 20 245 (2017)
Dotterbolag: Danske Commodities, Equinor Natural Gas LLC, MER
Andra sökte även

Här IKEA.
Delade passioner: Nyckeln till framgång
2018 uppnådde IKEA varuhusen en omsättning på 38,8 miljarder euro. Mycket av detta är resultatet av lyckade samarbeten med andra som har inspirerat och utmanat oss att ta fram ett ännu bättre produktsortiment.

IKEA varuhusens försäljning*:
38,8 miljarder euro
exkl. moms.
 
T
N noupe skrev:
Är du på riktigt? Jag trodde du ville ha en diskussion om varför Norge på vissa områden är ”sämre utvecklat” än Sverige, vilket jag höll med dig om. Samtidigt försökte jag nyansera detta genom att jämföra andra aspekter av landets industri med Sverige. Du postar osammanhängande svar och en lista över din din brors lön?

Om det kan glädja dig hade jag högre chefspositioner i både Norge och Sverige och hade mer i fast lön än vad din bror hade på sin rekordmånad. Men jag vet inte vad relevansen av det är i denna diskussionen. Men om det kan få mig att ”sluta gråta” så kanske det är positivt?

Ha en härlig kväll.
Ok han fick mig och komma of topic. självklart ska vi diskutera den den stora skillnaden på bostads sidan, som att jag inte tror man kan sälja en villa i Sverige per våningsplan utan stora ombyggnationer som mot brand och sådant, men det fungerar i Norge.
 
T Takläggare skrev:
Ok han fick mig och komma of topic. självklart ska vi diskutera den den stora skillnaden på bostads sidan, som att jag inte tror man kan sälja en villa i Sverige per våningsplan utan stora ombyggnationer som mot brand och sådant, men det fungerar i Norge.
Ja, deras horisontellt eller vertikalt uppdelade villor som säljs som egna ”eneboliger” är stor skillnad från vad vi har här.
 
  • Gilla
DAC-VIKING
  • Laddar…
T
N noupe skrev:
Har bott många år i Norge, i hus. Stämmer att standarden generellt är något sämre än Sverige av oklara skäl. Dock, när jag tex renoverade badrum gjordes det på samma sätt som i Sverige med motsv branschregler som här. Även elektriciteten följde reglerna här, så långt jag kan uttala mig om det som lekman.

Det man kan säga är att oljeindustrin är 20 år framför annan industri. Den får svensk industri, som kraft/värme, kemi och liknande, att se ut som ett skämt. Projektledning, teknisk kompetens, internationella standarder osv är spjutspets i oljeindustrin och det gäller de flesta länder och inte bara Norge. Jag har byggt både oljeplattformar och svenska kraftverk och andra större industriella byggprojekt. Det senare fick mig att gråta då det var som att byta jobb från BMW till Lada och jag riktigt kände hur jag tappade kunskap för varje dag jag jobbade i Sverige. Var tvungen att byta karriär för att komma bort från det.

Men Norge i övrigt håller jag med om är något efter. Infrastruktur, snöskottning som du säger, utbud i mataffärer och mycket annat. Oklart varför. Men landet som helhet trivdes jag mycket bra i.
Det var du som ville jämföra Svenska industrin mot den Norska, jag plockade bara fram facit åt dig, där du nämner oljeindustrin är så överlägsen mot den Svenska, jag plockade bara fram lön skillnader , visa att du har inte rätt, den svenska ligger långt framför den Norska i många lägen, inte bara gruvan, utan även teknik och patent på många ämnen,tekniskt sett ligger vi långt fram, precis som på bostadssidan.
 
  • Gilla
hanson#16 och 1 till
  • Laddar…
T
N noupe skrev:
Ja, deras horisontellt eller vertikalt uppdelade villor som säljs som egna ”eneboliger” är stor skillnad från vad vi har här.
Ja men det är bara en del i den hela bostadsmarknaden som skiljer sig hårt, sådana lösningar är svåra att genomföra i Sverige, just på grund av kraven vi har här, men fullt möjligt i Norge. det är det jag påpekar , den linjen går igenom hela bostads marknaden, där kraven är så mycket mer skärpta i Sverige,
 
  • Gilla
henkepenk
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Det var du som ville jämföra Svenska industrin mot den Norska, jag plockade bara fram facit åt dig, där du nämner oljeindustrin är så överlägsen mot den Svenska, jag plockade bara fram lön skillnader , visa att du har inte rätt, den svenska ligger långt framför den Norska i många lägen, inte bara gruvan, utan även teknik och patent på många ämnen,tekniskt sett ligger vi långt fram, precis som på bostadssidan.
Kolla, lön har inget med detta att göra. Ej heller IKEAs omsättning. Den internationella oljeindustrin, ej specifikt Norges, är många år före generell processindustri, kraftbranschen eller liknande. Anledningen till det är enorma intäkter, starka regelverk i många länder och de otroliga kostnaderna om produktionen på en plattform får stänga ner för bara en dag, eller om en större olycka sker. Svenska företag levererar till oljeindustrin, ingen klankar ner på det. Hur vet jag detta? Jag har jobbat i alla dessa industrier i flera länder som ingenjör, projektledare och chef.

Men skit i det nu. Två idioter som försöker överbevisa varandra på ett internetforum är inget nytt.

Men - Norge är helt riktigt ett u-land på många områden. Så även byggbranchen. En kul anekdot är när min norska elektriker vägrade installera en golvvärmetermostat inne i badrummet. Den skulle vara utanför, med referens till någon paragraf i NEK eller liknande. Jag fick maila Ebeco (vars termostat det var) som suckade och skickade någon paragraf tillbaka som motbevisade detta. Elektrikern smälte motvilligt detta, men vägrade fortfarande göra det eftersom det var upp till honom att acceptera detta ”avviket” vilket han ej gjorde.
 
T
N noupe skrev:
Ja, deras horisontellt eller vertikalt uppdelade villor som säljs som egna ”eneboliger” är stor skillnad från vad vi har här.
Samtidigt jobbar jag nu som projektledare här i Norge, driver byggprojekt, nu har vi fått Svenska Memira som ska etablera sig i Tromsö, dom har ritat och prospekterat hur dom vill ha sin upphandling av ombyggnationer av lokalen, där allt är utritat och framtaget i sin helhet, varenda detalj , det här är dom inte vana vid i Norge, dom förstår inte dom olika kraven, bland annat elen, varför dom har ritningar med rör osv.. jag förklarar dom svenska reglerna att det är konstruktörer och konsulter som ritat allt, så här fungerar det i Sv. mycket krav.
Här i Norge vill dom bortse från mycket av dessa krav, dom tycker dom är helt onödiga, men helt rätt, jag jobbar under Norsk byggstandard nu,jag kan släppa 25-30% av min utbildning , den behövs helt enkelt inte.
 
RoTe
Jag har absolut inget problem med det TS räknar upp om det betyder att min familj kan känna sig trygg. Det är väl inte så nödvändigt att gå in på politik här men jag tror ni förstår vad jag menar.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mats-S
Det borde väl vara ganska känt faktum vid det här laget:
"Norge är den sista Sovjetstaten"

Så attans bra sagt av Rosenberg, Bulls Eye! .. ooops kameran var visst på!
Men politiskt kanske det inte var så väl genomtänkt av Rosenberg ;-)
Men den sanningen gäller nog fortfarande :)
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.