mexitegel mexitegel skrev:
@Takläggare: Reglerna är ändrade sedan ett par år, bankerna får idag inte lägga upp nya bo-lån utan amortering
Och de kan inte runda det på något sätt utan att riskera påföljder.
Det stämmer bra det. Så här står det på https://www.fi.se/sv/finansiell-sta...morteringskrav-for-hushall-med-stora-skulder/

"När du ska ta ett lån för att finansiera en bostad ska banken ta hänsyn till om du lånar till mer än 50 procent av bostadens värde; då måste du amortera. Det skärpta amorteringskravet innebär att bankerna dessutom måste ta hänsyn till hur mycket du lånar i förhållande till din inkomst. Lånar du mer än 4,5 gånger din årsinkomst innan skatt så måste du amortera ytterligare 1 procentenhet utöver tidigare krav.

Har du ett lån med belåningsgrad på mellan 70–85 procent av bostadens värde så ska du enligt det första amorteringskravet amortera 2 procent ned till 70 procent och därefter 1 procent ned till 50 procent av bostadens värde. Har du sedan en skuld som överskrider 4,5 gånger din årsinkomst innan skatt så ska du amortera ytterligare 1 procent till dess att din skuld underskrider 4,5 gånger din årsinkomst innan skatt."
 
L Tommy Lövgren skrev:
Det stämmer bra det. Så här står det på [länk]

"När du ska ta ett lån för att finansiera en bostad ska banken ta hänsyn till om du lånar till mer än 50 procent av bostadens värde; då måste du amortera. Det skärpta amorteringskravet innebär att bankerna dessutom måste ta hänsyn till hur mycket du lånar i förhållande till din inkomst. Lånar du mer än 4,5 gånger din årsinkomst innan skatt så måste du amortera ytterligare 1 procentenhet utöver tidigare krav.

Har du ett lån med belåningsgrad på mellan 70–85 procent av bostadens värde så ska du enligt det första amorteringskravet amortera 2 procent ned till 70 procent och därefter 1 procent ned till 50 procent av bostadens värde. Har du sedan en skuld som överskrider 4,5 gånger din årsinkomst innan skatt så ska du amortera ytterligare 1 procent till dess att din skuld underskrider 4,5 gånger din årsinkomst innan skatt."
Frågan i tråden gällde inte var gränserna för amortering går utan vad som krävdes för att få ändrat AGV efter omfattande renovering/ombyggnad även om 5 år inte passerat sedan AGV sattes.
 
T
Skärmdump av taxeringsinformation för en fastighet med taxeringsvärde och driftskostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av en försäljningsannons för ett hus, med text om interiör och pantbrevsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av låneavi med noll kronor i amortering och ränta betecknat på ett lån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mexitegel mexitegel skrev:
@Takläggare: Reglerna är ändrade sedan ett par år, bankerna får idag inte lägga upp nya bo-lån utan amortering
Och de kan inte runda det på något sätt utan att riskera påföljder.
Nu tror jag inte på att jag är ensam om att lyckats med detta , ingen amortering. Hmm nu måste jag bevisa ! huset är ute på hemnet , där står även byggår .( Nytt hus)
kan ta kopia på lån där står kostnad för lån , samt 0 i amortering , har tre exakt lika lån på huset , det bekräftas även på pantbrev på hemnet , läs mer hos mäklaren . Samt byggår 2020 , fastställd 2019 , sedan har man bygg regler som gör att nybyggt hus ska vara klart inom 2 år ,så byggstart var 2016 . Lånen kunde tidigast göras när huset varit uppe och har värde (huset är byggt på lösvirke) så 2017.

Kolla så ser ni att det finns undantag och det är det jag skriver om, hur man tar kontakt, vilka krav man har, samt val av bankman
 
T
Skärmbild av låneöversikt med bostadslån på 600 000 kr utan amortering under 2017 och 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av lånedokumentation som visar flera bolån på 1,8 miljoner kronor utan amortering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
L Tommy Lövgren skrev:
Det stämmer bra det. Så här står det på [länk]

"När du ska ta ett lån för att finansiera en bostad ska banken ta hänsyn till om du lånar till mer än 50 procent av bostadens värde; då måste du amortera. Det skärpta amorteringskravet innebär att bankerna dessutom måste ta hänsyn till hur mycket du lånar i förhållande till din inkomst. Lånar du mer än 4,5 gånger din årsinkomst innan skatt så måste du amortera ytterligare 1 procentenhet utöver tidigare krav.

Har du ett lån med belåningsgrad på mellan 70–85 procent av bostadens värde så ska du enligt det första amorteringskravet amortera 2 procent ned till 70 procent och därefter 1 procent ned till 50 procent av bostadens värde. Har du sedan en skuld som överskrider 4,5 gånger din årsinkomst innan skatt så ska du amortera ytterligare 1 procent till dess att din skuld underskrider 4,5 gånger din årsinkomst innan skatt."
Som sagt jag tror inte jag är unik , ev en grym säljare av mig själv om det bara är jag som lyckas med 0 i amortering . Jag är helt säker på att jag inte är ensam om det här . Hitta bättre bevisning på att jag inte ljuger här är alla lån på 1,8 milj , taget under hösten 2017 , samt ingen amortering även vid 2018 . Alltså 0
 
coconut
T Takläggare skrev:
[bild] [bild]
Som sagt jag tror inte jag är unik , ev en grym säljare av mig själv om det bara är jag som lyckas med 0 i amortering . Jag är helt säker på att jag inte är ensam om det här . Hitta bättre bevisning på att jag inte ljuger här är alla lån på 1,8 milj , taget under hösten 2017 , samt ingen amortering även vid 2018 . Alltså 0
Alltså har du under 50% belåningsgrad och då behöver man inte amortera. Annars är lagen ganska tydlig med vilken amortering som gäller.
 
  • Gilla
Gottfries
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
[bild] [bild]
Som sagt jag tror inte jag är unik , ev en grym säljare av mig själv om det bara är jag som lyckas med 0 i amortering . Jag är helt säker på att jag inte är ensam om det här . Hitta bättre bevisning på att jag inte ljuger här är alla lån på 1,8 milj , taget under hösten 2017 , samt ingen amortering även vid 2018 . Alltså 0
Den senaste ändringen avs amorteringsreglerna kom 1 mars 2018, har du beviljning innan det gäller andra regler.
 
Det har gått lite tid nu, men jag är (snart) i liknande sits och undrar ifall du lyckades att ändra det amorteringsgrundande värdet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.