I vårt hus ligger fukthalten på 40-60% enligt uppmätning via verisure brandvarnare. I morse låg fukthalten i genomsnitt på 55%, efter att vädrat huset sjönk den med ca 10%. Enplansvilla på 136kvm. Gamla fönster utan luftventiler.

Vi har svälvdragsventiler i följande rum.
1. Sovrum 1, ventil på väggen
2. Toalett, fläkt i taket man sätter på
3. Bastu, ventil i tak
4. Lilla badrummet, fläkt i väggen man sätter på
5. Kök, köksfläkt
6. Tvättstuga, ventil i taket.

Om man skulle vilja få ner fukthalten, vart skulle vara lämpligt att sätta fler självdragsventiler. Eller andra tips. Planerar att köpa nya fönster nästa år med luftventiler.

Planritning över en enplansvilla med markerade ventilationer i sovrum, toalett, bastu, badrum, kök och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Ace83 skrev:
I vårt hus ligger fukthalten på 40-60% enligt uppmätning via verisure brandvarnare. I morse låg fukthalten i genomsnitt på 55%, efter att vädrat huset sjönk den med ca 10%. Enplansvilla på 136kvm. Gamla fönster utan luftventiler.

Vi har svälvdragsventiler i följande rum.
1. Sovrum 1, ventil på väggen
2. Toalett, fläkt i taket man sätter på
3. Bastu, ventil i tak
4. Lilla badrummet, fläkt i väggen man sätter på
5. Kök, köksfläkt
6. Tvättstuga, ventil i taket.

Om man skulle vilja få ner fukthalten, vart skulle vara lämpligt att sätta fler självdragsventiler. Eller andra tips. Planerar att köpa nya fönster nästa år med luftventiler.

[bild]

Är det inte mer effektiv ventilation som är lösningen?
 
Sätt in tilluft i samtliga sovrum, vardagsrummet och låt frånluftsfläktarna i badrummen gå konstant.
 
Raka Raka skrev:
Sätt in tilluft i samtliga sovrum, vardagsrummet och låt frånluftsfläktarna i badrummen gå konstant.
Fläktarna låter mycket så de vill vi inte ha på. Tror ni det blir bättre sen när vi byter till nya fönster med ventilation?
 
Montera fläkt som suger ut fuktig luft från tvättstugan.
Ni måste suga luft ur alla våtutrymmen, helst hela tiden. Skaffa fläktar som kan gå på minst 2 olika hastigheter och använd lägsta kontinuerligt, högre vid behov.
 
L largab skrev:
Montera fläkt som suger ut fuktig luft från tvättstugan.
Ni måste suga luft ur alla våtutrymmen, helst hela tiden. Skaffa fläktar som kan gå på minst 2 olika hastigheter och använd lägsta kontinuerligt, högre vid behov.
Tvättstugan ligger på lägst fuktnivå, högst är det i sovrummen. Så jag undrar om det är värt o börja borrra upp för ventilation när jag ändå ska byta fönster nästa år?
 
Värt?
Ventilation kostar pengar.
Är luftfuktigheten betydligt lägre i sovrummet med ventil?
Om 45-55% plötsligt är ett stort problem så skulle jag montera ventiler i alla sovrum SAMT köra sugfläktar på toa och tvättstuga kontinuerligt.
Jag skulle dock väntat med åtgärd tills nya fönster är på´plats.
 
L largab skrev:
Värt?
Ventilation kostar pengar.
Är luftfuktigheten betydligt lägre i sovrummet med ventil?
Om 45-55% plötsligt är ett stort problem så skulle jag montera ventiler i alla sovrum SAMT köra sugfläktar på toa och tvättstuga kontinuerligt.
Jag skulle dock väntat med åtgärd tills nya fönster är på´plats.
Nej sovrummet med ventil är inte lägre fukthalt. Med värt menar jag att det som du nämner att det kanske är bättre att vänta med att borra tills man bytt fönster
 
Om du inte vill sätta tilluft i väggarna så kan du köpa spaltventiler till dina fönster. Kostar en hundring per fönster och det borde du kunna lägga nu fast du ska byta fönster nästa år. Sen borde frånluftfläktarna i dina badrum gå konstant. Vad har du för fläktar? Har dom ett grundflöde? Borde inte låta nämnvärt så fall.
 
Fukthalten är ert lilla problem. Jag undrar vad CO2 halten är i erat sovrum på morgonen efter att ni sovit där. Lös ventilation omedelbart, fukten är (så länge det är under 65%-ish) ert minsta problem.

Att få in syre och bli av med emissioner, CO2 och lukter mm. är väldigt viktigt för hälsan och en god sömn!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
En luftfuktighet kring 50 % brukar väl anses vara fint för det är vad våra slemhinnor mår bra av. Vänta och se vad det blir när det blir kallare ute. Då kanske det bara blir 30 % och någon i familjen kan börja få irriterade ögon.
Min rekommendation är dock att man inomhus ska undvika att i långa perioder ha en relativ luftfuktighet som överstiger 75% RF.
https://www.byggahus.se/varme/luftfuktighet-inomhus-guide#sida-3

I bostäder bör den relativa luftfuktighet ligga på mellan 30% och 70 %.
https://intab.se/radgivning/inomhusklimat
 
V vectrex skrev:
Fukthalten är ert lilla problem. Jag undrar vad CO2 halten är i erat sovrum på morgonen efter att ni sovit där. Lös ventilation omedelbart, fukten är (så länge det är under 65%-ish) ert minsta problem.

Att få in syre och bli av med emissioner, CO2 och lukter mm. är väldigt viktigt för hälsan och en god sömn!
Fukthalten har inte gått över 65% i något rum, i ett sovrum har 65% inträffat 2ggr. Och då är det mellan 00:00-06:00
 
Skräm inte folk med co2 prat. Om det hade varit ett problem så skulle många vara dödssjuka.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Vad kan en ökning på ca 10% bero på från dag till dag? Beror det på att man ligher och sover i rummet?

Linjediagram som visar klimatvariationer i ett sovrum över tid, möjlig ökning p.g.a. nattlig aktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det avdunstar vatten från människors hud så det är normalt att luftfuktigheten stiger i rum medan man vistas där om den inte ventileras bort i samma takt.
Sen är den relativa luftfuktigheten inne beroende på hur mycket uteluften värms upp, ju mer man värmer luften desto lägre blir den relativa luftfuktigheten. Om det dag 2 är varmare ute än under dag 1 så är det normalt att rel. luftfuktigheten inne är högre dag 2 än dag 2.
Ju varmare man har inne desto lägre blir den rel. luftfuktigheten.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.