nzsc nzsc skrev:
Jaha... Jag vet inte riktigt var jag ska börja...

I samband med renoveringen anlitade jag en elfirma för att utföra elarbeten. Offerten innefattade arbete och material.

Elarbeten påbörjades sommar 2018. I offerten beräknades det att hela arbetet med elen skulle ta 60 timmar, vilket visade sig inte stämma. Jag hade ett möte där elfirman krävde ytterligare betalning med anledning av de extra timmarna. Eftersom jag vägrade och hänvisade till offerten där det var ett på förhand bestämt pris föreslog elfirman att vi skulle stryka materialkostnaden och göra om det till arbetstimmar istället. På så sätt skulle de tjäna extra på det, medan jag fortfarande betalade samma summa. Så blev det.

På grund av hälsoproblem som kommit i vägen har projektet blivit stillastående. I slutet av 2019 togs kontakten med elfirman i hopp om att slutföra elarbeten, det vill säga montering av strömställare, eluttag, inkoppling, etc.

I och med uppehållet blev jag tillfrågad om materialet, såsom eluttag, strömställare, dimmer fanns på plats. Det gjorde det naturligtvis inte och då blev jag ombedd att göra en lista över material som de skulle ha med sig. Denna skickades till dem.

Till min förvåning dök de upp utan att ha med sig något material överhuvudtaget. Anledning?
Enligt projektansvarige fanns materialet på plats. Denne hävdar bestämt att han levererat materialet för 1 ½ år sen, i samband med att de påbörjat dragning av flexrör, montering av apparatdosor, etc. Detta håller jag inte med om. Jag menar att det är helt absurt att påstå detta särskilt med tanke på att jag tillfrågades om materialet fanns på plats eller om de skulle inhandla denna, samt att jag skulle förse dem med materiallistan.

Nu står det ord mot ord mellan mig och projektansvarige och därmed bollas jag fram och tillbaka mellan chefen och projektansvarige. Chefen skyller sålunda på att han minsann inte kan göra något åt saken utan hänvisar mig istället till den projektansvarige. Den projektansvarige i sin tur hävdar att materialet levererats, men att han inte kan fatta något beslut i ärendet och hänvisar därför till chefen.

Materialsumman som det tvistas om är ca 10 000 kr och består som sagt av det ovannämnda. Jag vill bara få detta slutfört, men naturligtvis är jag inte sugen på att stå för materialkostnaden igen. Denna har jag redan betalat.

All kommunikation och alla möten har från hela början skötts med chefen och inte projektansvarige. Att jag nu hänvisas till denne är väl märkligt.

Jag befinner mig i en tuff situation och vet ärligt talat inte vad jag ska göra hädanefter. Hur ser ni på det hela och har ni några tips eller rekommendationer kring hur jag ska handskas med denna situation? Vad hade ni gjort i det här sammanhanget?
Mitt första inlägg här, kan vara formellt fel!
Din elentreprenör verkar vara en oseriös firma som lägger ansvar på dig utan att prestera själva. Var formell tillbaka. Be dem visa specificerade följesedlar med datum som är signerade av mottagaren. Om de inte kan presentera dessa underlag är det ett misstag från deras sida oavsett om material är levererat eller inte. Tillsammans med din övertygande uppföljning med foto har du ett starkt case att gå vidare med. Men innan du lyfter frågan juridiskt försök att göra upp genom att tex betala del av materialets inköpspris. Men se upp med de oskäligt höga rabatter som finns hos elgrossisterna, mao säkerställ först att ni diskuterar nettonetto-priser.
 
nzsc nzsc skrev:
Jaha... Jag vet inte riktigt var jag ska börja...

I samband med renoveringen anlitade jag en elfirma för att utföra elarbeten. Offerten innefattade arbete och material.

Elarbeten påbörjades sommar 2018. I offerten beräknades det att hela arbetet med elen skulle ta 60 timmar, vilket visade sig inte stämma. Jag hade ett möte där elfirman krävde ytterligare betalning med anledning av de extra timmarna. Eftersom jag vägrade och hänvisade till offerten där det var ett på förhand bestämt pris föreslog elfirman att vi skulle stryka materialkostnaden och göra om det till arbetstimmar istället. På så sätt skulle de tjäna extra på det, medan jag fortfarande betalade samma summa. Så blev det.

På grund av hälsoproblem som kommit i vägen har projektet blivit stillastående. I slutet av 2019 togs kontakten med elfirman i hopp om att slutföra elarbeten, det vill säga montering av strömställare, eluttag, inkoppling, etc.

I och med uppehållet blev jag tillfrågad om materialet, såsom eluttag, strömställare, dimmer fanns på plats. Det gjorde det naturligtvis inte och då blev jag ombedd att göra en lista över material som de skulle ha med sig. Denna skickades till dem.

Till min förvåning dök de upp utan att ha med sig något material överhuvudtaget. Anledning?
Enligt projektansvarige fanns materialet på plats. Denne hävdar bestämt att han levererat materialet för 1 ½ år sen, i samband med att de påbörjat dragning av flexrör, montering av apparatdosor, etc. Detta håller jag inte med om. Jag menar att det är helt absurt att påstå detta särskilt med tanke på att jag tillfrågades om materialet fanns på plats eller om de skulle inhandla denna, samt att jag skulle förse dem med materiallistan.

Nu står det ord mot ord mellan mig och projektansvarige och därmed bollas jag fram och tillbaka mellan chefen och projektansvarige. Chefen skyller sålunda på att han minsann inte kan göra något åt saken utan hänvisar mig istället till den projektansvarige. Den projektansvarige i sin tur hävdar att materialet levererats, men att han inte kan fatta något beslut i ärendet och hänvisar därför till chefen.

Materialsumman som det tvistas om är ca 10 000 kr och består som sagt av det ovannämnda. Jag vill bara få detta slutfört, men naturligtvis är jag inte sugen på att stå för materialkostnaden igen. Denna har jag redan betalat.

All kommunikation och alla möten har från hela början skötts med chefen och inte projektansvarige. Att jag nu hänvisas till denne är väl märkligt.

Jag befinner mig i en tuff situation och vet ärligt talat inte vad jag ska göra hädanefter. Hur ser ni på det hela och har ni några tips eller rekommendationer kring hur jag ska handskas med denna situation? Vad hade ni gjort i det här sammanhanget?

Om du har skriftligt om materialet som skulle bli arbetskostnad istället så har du hållhake på dom då det är olagligt.

Och än en gång betala bara för det dom gjorts och gjorts bra.
 
Om jag förstått det hela rätt så har du endast betalt för arbetstid.
Att byta ut den arbetstid som ni ansökt om ROT-avdrag för mot material är ett skattebrott.
Som jag ser det har du endast betalt för arbete och borde därför betala för material utöver det. (Sen är det tråkigt att firman fick dig att betala för mer arbete än ni tidigare kommit överns om)
Men så kan det bli när man inte anlitar ett riktigt företag och ger sig in gråzoner rent lag-ekonomiskt.
 
  • Gilla
M. Svensson
  • Laddar…
nzsc
Jag är tacksam för att så många visat intresse för ämnet och naturligtvis alla tips och tankar i tråden.

Det är naturligtvis fritt fram med alla åsikter, men likväl tråkigt att få höra att jag borde skylla mig själv för att jag försökt blåsa systemet genom att fiffla med ROT samt försökt komma undan så billigt som möjligt genom att anlita suspekt utländsk arbetskraft. Jag börjar ifrågasätta min respekt som jag hittills haft för dig @elmont . Låt mig därför förtydliga:

Jag är inte elektriker som någon undrade. I sådant fall skulle jag inte behöva anlita någon alls för jobbet.

Jag tog in ett flertal offerter i samband med renoveringen. Jag var väldigt noga med att firmor som jag tagit kontakt med hade behörighet och auktorisation. Detta kollade jag upp på Elsäkerhetsverket. Offerten som jag accepterat var väl detaljerad och innefattade allt material och hela arbetet skulle ta 60 arbetstimmar. Personen som jag varit i kontakt med (chefen) har varit på plats och sett vad som ska göras innan offerten lämnades. Chefen är etnisk svensk och jag säger inte det för att nationalitet eller etnicitet spelar någon roll för mig, men tydligen gör det det för några andra här i tråden.

Första dagen kom chefen tillsammans med 4-5 arbetare. Han förklarade för dem upplägget och drog därefter vidare. Kvar blev arbetarna som inte kunde svenska, så konversationen fick jag sköta på engelska med dem. Så småningom fick de nyckel till bostaden så jag slapp vara närvarande.

Kort efter starten fick jag faktura för materialet som skulle betalas omgående. Därtill fick jag även faktura avseende 30 arbetstimmar som jag skulle betala, denna skulle också betalas omgående. Fakturan avseende de resterande 30 timmar skulle betalas två veckor senare.

Summan för materialkostnaden stämde inte överens med summan på offerten. Så detta skulle korrigeras och ny faktura sändas ut. Fakturan för 30 arbetstimmar betalades. Så småningom ville chefen inte skicka ut arbetare längre. Han önskade möte på kontoret. Så blev det. I mötet undrade chefen om jag hade koll på vem som varit på platsen, när, hur länge, vad som gjorts, osv. Detta eftersom de ännu inte slutfört dragningarna och redovisat för chefen 120 arbetstimmar. Jag hade naturligtvis inga svar på detta. Främst för att de hade nyckel och tillgång till bostaden. Jag vägrade att gå med på att betala ytterligare 60 timmar utöver de ursprungliga 60 som framgick av offerten. Vad de gör och hur de gör bör ligga i chefens intresse istället för att jag ska övervaka dem på ett fastprisavtal. Han skulle kolla upp detta och återkomma till mig. Jag hade ju redan betalat 60 arbetstimmar trots att arbetet inte var slutfört helt. Materialet hade jag inte betalat eftersom det inte stämde med offerten.

Så småningom krediterades hela fakturan avseende material och en ny skickades ut med motsvarande belopp. På den nya fakturan framgick inte material utan enbart ytterligare 64 timmar. Han förklarade detta för mig som att den här fakturan skulle täcka upp materialet samt de extra timmarna till en viss del. Jag betalade in denna och skulle återkomma när de kunde slutföra installationen.

Jag återkom inte till chefen förrän ett halvår senare, p.g.a. sjukdom. Då frågade han mig om materialet fanns på plats, vilket det inte gjorde. Då bad han mig att återkomma med materiallistan. Detta gjorde jag. I veckan kom de för att montera eluttag, strömbrytare, koppla in kablarna i säkringarna, m.m. Men materialet då undrade jag? Nä, sa killen som inte kunde svenska. Den hade vi lämnat här i bostaden. Nä, sa jag! Jo, sa han! Chefen då? Han hänvisar till den här arbetaren och vill inte veta av mig.
 
  • Gilla
  • Ledsen
arktos och 4 till
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
I mötet undrade chefen om jag hade koll på vem som varit på platsen, när, hur länge, vad som gjorts, osv. Detta eftersom de ännu inte slutfört dragningarna och redovisat för chefen 120 arbetstimmar. Jag hade naturligtvis inga svar på detta. Främst för att de hade nyckel och tillgång till bostaden. Jag vägrade att gå med på att betala ytterligare 60 timmar utöver de ursprungliga 60 som framgick av offerten.
Det låter som inte ens chefen tyckte det var en rimlig tidsåtgång.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tråkigt att du tappar respekten för mig men det ändrar tyvärr inte min åsikt att det inte är acceptabelt att fiffla. Och jag beklagar verkligen att att du hittade en firma som inte verkar helt seriös. Personligen skulle jag, efter att sett allt för många högst tveksamma elinstallationer, aldrig anlita "icke Svensktalande elektriker" OAVSETT hur billigt det skulle bli, OM jag inte personligen skulle närvara under hela arbetets gång.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
nzsc
Jag är övertygad om att de inte kommit med eluttag, dimmer, strömbrytare, m.m. Eftersom de påstår motsatsen, vill jag veta vilka handlingar jag kan kräva av dem som bevisar deras påstående.

Följesedlar? Kvitto? Något annat?
Måste jag kvittera eller signera något om jag har tagit emot något?

Jag vet inte huruvida de faktiskt har köpt det omtvistade materialet eller inte. Det jag däremot vet med all säkerhet är att jag aldrig sett det omtvistade materialet i bostaden, någonsin!

Jag kan dessutom inte sluta tänka på varför någon elektriker kommer med eluttag, strömställare, dimmer, impulsfjäder, m.m. i det tidiga skedet? Golvet var inte flytspacklat, väggarna var inte stängda, bara uppreglade, ingenting hade spacklats, öppna kanaler till kabeldragningar, m.m. Låter inte rimligt överhuvudtaget i min värld. Det är som att ta in blandare och köksstommar när man fortfarande bilar och fräser?
 
nzsc
Men vad är det du inte förstår?!
E elmont skrev:
det ändrar tyvärr inte min åsikt att det inte är acceptabelt att fiffla
Jag har aldrig påstått eller diskuterat huruvida det är acceptabelt eller inte att fiffla. Jag har inte fifflat!
E elmont skrev:
Personligen skulle jag, efter att sett allt för många högst tveksamma elinstallationer, aldrig anlita "icke Svensktalande elektriker" OAVSETT hur billigt det skulle bli
Jag anlitade ett auktoriserat svenskt elföretag vars ägare är etnisk svensk och därmed pratar flytande svenska. Vilka garantier fick jag för det? Sitter nog i större skit än om jag själv hade pulat med elen. :D

Vi kan väl ta som exempel PEAB som utförde bygget av Mall of Scandinavia i Solna. Stora brister i arbetsmiljö, underbetalda arbetare, svartarbete, arbete utan anställningskontrakt, otillåtna underleverantörer, hot mot fackligt aktiva, 4 arbetare som skulle täcka yta på 300 000 kvm, m.m. Du får inga garantier bara för att du anlitar en svensk firma.

Men vi kan väl lägga våra olika uppfattningar åt sidan. Du som elektriker kan väl komma med råd om vad jag faktiskt kan/ska/bör göra, och inte vad jag kunde/skulle/borde ha gjort.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 4 till
  • Laddar…
Jo det har du faktiskt.
Genom att omvandla till arbetstimmar kan företaget få ut ROT på det. Så du har faktiskt fifflat eller åtminstone hjälpt firman att fiffla.
Hade du betalat som material efter leverans hade du inte suttit i den här soppan.
Tyvärr har jag inget bra förslag på hur du ska lösa det.
 
M MatCan skrev:
Jo det har du faktiskt.
Genom att omvandla till arbetstimmar kan företaget få ut ROT på det. Så du har faktiskt fifflat eller åtminstone hjälpt firman att fiffla.
Hade du betalat som material efter leverans hade du inte suttit i den här soppan.
Tyvärr har jag inget bra förslag på hur du ska lösa det.
Han kunde ju inte betala materialet eftersom summan inte stämde med offerten, eller hur?

@nzsc i förhållande till det arbete som gjorts och det material som använts (kablar, rör osv) ligger du totalt sett plus eller minus när man ser på hur mycket du betalt? Känns som att du helt enkelt borde klippa med denna firman, inte betala ett öre till och ta in en annan firma för att göra klart installationen. Du kan ju antingen köpa materialet själv på Internet eller be dem göra det. Jag har haft säkert tiotals elektriker hos mig för olika renoveringar, ingen har klagat på huruvida jag tillhandahållit strömbrytare och liknande själv. I vissa fall har de dock beställt via t.ex. Elektroskandia och gett mig samma eller bättre pris som på t.ex. Elbutik.se

Lycka till
 
N noupe skrev:
Han kunde ju inte betala materialet eftersom summan inte stämde med offerten, eller hur?

@nzsc i förhållande till det arbete som gjorts och det material som använts (kablar, rör osv) ligger du totalt sett plus eller minus när man ser på hur mycket du betalt? Känns som att du helt enkelt borde klippa med denna firman, inte betala ett öre till och ta in en annan firma för att göra klart installationen. Du kan ju antingen köpa materialet själv på Internet eller be dem göra det. Jag har haft säkert tiotals elektriker hos mig för olika renoveringar, ingen har klagat på huruvida jag tillhandahållit strömbrytare och liknande själv. I vissa fall har de dock beställt via t.ex. Elektroskandia och gett mig samma eller bättre pris som på t.ex. Elbutik.se

Lycka till
Ok. Jag missade det. Då är problemet att arbetet har betalats i förväg men inte materialet.
Dvs inget fiffel. Fel från min sida. *skäms* :)

Hursomhelst. Klipp dom och ta in en ny elektriker
 
Redigerat:
nzsc
@elmont När du köper material för ett projekt, köper du precis allting och dumpar av det hos kunden eller börjar du först med att köpa ren installationsmaterial såsom apparat- och kopplingsdosor, flexslang, VP-rör, skruvar, etc...?
Skriver kunden under något? Hur försäkrar du dig så att kunden inte blåser dig, stjäl material och säger att du aldrig levererat eller liknande?

Jag menar en rörmokare kommer aldrig med blandare, dusch, handdukstork, wc-stol, tvättställ, kommod, etc i samband med första besöket då han ska dra tex. dolda PEX-rör. Likaså kommer aldrig en plattsättare med kakel och klinker, silikon, etc.. innan denne ens monterat tätskikt.

Det finns en ordning att följa vill jag säga. När det kommer till totalrenovering blir det många parter och hantverkare inblandade. Pga den begränsade ytan vill man inte begränsa den ytterligare med saker som ska monteras i ett senare skede. När jag monterade köket kom jag inte med vitvarorna innan stommarna var på plats. Men innan stommarna var på plats var jag tvungen att spackla upp alla väggar, avjämna golvet, lägga parketten, etc...

Känns orimligt att komma med eluttag, brytare, dimmer, innan ens apparatdosorna monterats.

Jag har en drös med bilder från renoveringen. På bilderna syns elmaterialet som de kommit in med. Inga uttag, brytare, etc. Däremot RQ/FQ ledningar, flex, apparatdosor, kopplingsdosor, elcentral, säkringar, mm... Det syns t.o.m. material som inte ens finns installerat i bostaden eller ens framgår av offerten... Märkligt!
 
Som sagt.

Det stora problemet här är den där extrafakturan där material gjordes om till arbete. Det är kriminellt. Fast iom. att du ev. blev blåst på materialet, så har nog inget olagligt skett, du har bara betalat för mycket för arbete, det är ändå ROT berättigat.

Men så som du beskriver arbetskraften, så är det väldigt osannolikt att de vet något om hur elinstallation skall göras i Sverige, i värsta fall vet det inget om det för något annat land heller. Du bör ta in en besiktningsman!

Du verkar ha gjort allt rätt i själva upphandlingen. Sedan är det inte lätt att inte spela med.

På beskrivningen låter det som detta inte är ett fastprisarbete, utan snarare löpande räkning med en kostnadsuppskattning. Då får inte slutnotan bli högre än max 15% över uppskattningen, såvida ni inte bestämt om ändringar under arbetets gång.

Om vi antar att du till slut får ge dig, och acceptera att betala för materialet en gång till, så se till att de slutför, batala inte ett öre till förrän de är klara. Och bli sedan en besvärlig kund. Hävda 15% regeln, om ens så mycket extra, fast när de är klara.

Detta är då under förutsättning att en besiktning visar att det gjort någorlunda rätt. Jag misstänker att risken är stor att allt måste göras om.
 
Om jag köper allt eller nästan allt beror helt på förutsättningarna, är det ett jobb som jag vet (tror) ska flyta på relativt snabbt är det vanligt att jag vid första arbetsbesöket tar med det som jag har kalkylerat med. Att jag vill ha så mycket som möjligt på plats gör det mycket enklare att utföra jobbet då jag inte behöver fylla och tömma bilen inför varje besök, och därmed även riskera att jag glömmer något. Att jag får fylla och tömma för varje gång beror på att jag troligtvis åker på helt andra typer av jobb när jag inte är hos "dig". En annan fördel är att jag genom att köpa "allt" på en gång troligen får ett bättre pris, att jag kan visa en inköpsfaktura där bara "dina" grejer finns med, samt att det blir enklare för mig att hålla koll på vad som jag levererat. När jobbet är färdigt räknar jag av det som inte förbrukats och redovisar det tillsammans med fakturan.
Så ja det är vanligt att man köper och levererar om inte allt så det mesta i början av jobbet.
Ps
Det har hänt tre ggr att kunder försökt blåsa mig, två ggr löste det sig med hjälp av kronofogden i det tredje fallet löstes det med hjälp av ett hembesök.
Det är faktiskt så att dom allra flesta "kunder" är helt ärliga, lika som att dom allra flesta "hantverkarna" är ärliga. Det som oftast vållar problem är folks oförmåga att kommunicera så att dom förstår varandra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Jag tror hempularen skrev ang materialet tidigare i tråden: Det spelar ingen roll om elisen har köpt allt material eller ej. Hen ansvarar för materialet tills arbetet är klart. Du har inget ansvar för elmaterial som ligger någonstans som någon har lämnat på/i din fastighet. Givetvis får du inte sno materialet.

Skriv till firman och kräv att de slutför arbetet enligt avtal och att de medhaver erforderligt material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.