Nu kanske det är inte alls aktuellt eftersom du skriver att ni valt en fläkt redan, men, det finns ju sådana fräsiga hällar med inbyggd fläkt. Inbyggd fläkt tillsammans med kolfilter som återvinner luften så slipper man ev. bekymmer med FTX. Kanske ställer till andra bekymmer istället p.g.a sämre funktion o.s.v.
Har ingen erfarenhet själv men ångrar att jag inte valde en sådan lösning själv när vi byggde. Är inte särskilt förtjust i fläktar varken på vägg eller tak =)
 
Jag skulle aldrig ta en kolfilterfläkt av den enkla anledningen att den är värdelös om man inte byter filter regelbundet. Och det kostar pengar.
 
Hej
Sådana fläktar inbyggda brevid hällen har jag själv varit med och kopplat in som elektriker..
Som du säger fräsiga , men enligt de få jag pratat med så är de sisodär.....
Alltid svårt att säga något man satsat på och köpt inte blev så bra som reklamen säger .
Nej , de fläktarna är inget för mig .
Jag har inte valt fläkt ännu , men är sugen på fjäråskåpan Rustik . Någon som har någon erfarenhet av den modellen ?
 
Alla Fjäråskupan är i princip samma, bara olika form på kåpan.

Jag har en Fjäråskupan Blender ihop med ett REC RT Blue 4 FTX. Kopplat med reläutgångarna, frånluft minskas något och tilluft kör på max när fläkten är igång. Skulle bli tokig om jag var tvungen att behöva öppna fönstret för fläkten.

Rekommenderar takmonterad fläkt med extra ljuddämpare också, blir tystare inne
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
B Behörig elektriker skrev:
Hej
Sådana fläktar inbyggda brevid hällen har jag själv varit med och kopplat in som elektriker..
Som du säger fräsiga , men enligt de få jag pratat med så är de sisodär.....
Alltid svårt att säga något man satsat på och köpt inte blev så bra som reklamen säger .
Nej , de fläktarna är inget för mig .
Jag har inte valt fläkt ännu , men är sugen på fjäråskåpan Rustik . Någon som har någon erfarenhet av den modellen ?
Jag har hört både och men som du säger, det är inte för alla :)
Tänkte närmast på typ den här versionen, https://www.ikea.com/se/sv/p/foerdelaktig-induktionshaell-integrerad-koeksflaekt-svart-50449403/ ,
Men det är ju i princip samma sak som inbyggd bredvid hällen, kanske med lite kortare avstånd till ’oset’.
Men det Spelar ju ingen roll, om du ändå inte vill ha denna typen :D
 
Kul att det fungerar för dig . Men Fjäråskupan Blender är väll vägghängd som du har ? Har själv som jag tidigare skrev intresse av en tak monterad , men är orolig över det långa avståndet mellan höll och tak som i detta fall blir 2,70 i takhöjd
 
B Behörig elektriker skrev:
Kul att det fungerar för dig . Men Fjäråskupan Blender är väll vägghängd som du har ? Har själv som jag tidigare skrev intresse av en tak monterad , men är orolig över det långa avståndet mellan höll och tak som i detta fall blir 2,70 i takhöjd
Ja precis. Tänkte mer på kopplingen till FTX aggregatet. Se till att få med den funktionen
 
  • Gilla
Behörig elektriker
  • Laddar…
Det är ganska få fläktar som har en potentialfri kontakt, så vi satte dit ett strömrelä istället som sitter inbyggt bakom fläktkåpan som känner av när fläkten går och ger signal till FTX-aggregatet att ändra frånluften, precis som de andra skriver om ovan.

Kan vara ett alternativ om den fläkt man hittar inte har utgången.

Tyvärr snöade sambon in på Smeg och de låter som en jumbojet som startar redan på läge 1, går inte att prata brevid den...
 
  • Gilla
Behörig elektriker
  • Laddar…
Vi har löst det hela via en inbyggd bänkfläkt ifrån Witt med separat extern motor placerad i utrymme under köket. Den är kopplad till vårt Hager Easy KNX-system som i sin tur via utgångsmodul styr vårt CasaR5 FTX aggregat. Vi har även en modbus-modul till detta fantastiska FTX-aggregat och planen är nu att gå på ett överkurs-alternativ :) och styra tilluften proportionerligt mot vald hastighet på bänkfläkten via att Hager Easy KNX är kompatibelt med IFTTT och vi kör en modbusdriver i en lokal Nodered mellan aggregatet och IFTTT. Casa r5 modbuskopplingen kommer också att sätta aggregatet i borta-läge när larmet är påslaget och en knapp vid braskaminen ger uppstarts övertryck i huset vid tändning av brasa (därefter övertryck i huset fram till rökgas-sensorn kopplad till KNX-systemet indikerar att brasan är släckt +xxmin...
 
Det finns ftx-aggregat med en separat anslutning för imkanal.

När man kör den så skickar den ut luften direkt utan att passera värmeväxlaren (för att inte kladda ner den med fett).
 
Då försvinner lite vitsen och man kan lika gärna ha en separat fläkt
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja precis. Tänkte mer på kopplingen till FTX aggregatet. Se till att få med den funktionen
Den föreslagna fläktkåpan slukar 750-1200 kubikmeter luft/tim. Hur har ni tänkt att en sänkning av frånluft o lite ökning av tilluften i ett villa-ftx ska ha nån märkbar kompensation till detta?
 
Många spiskåpor som sitter 55 cm över spishällen har oftast 90% uppsugningsförmåga med 140 kubikmeter luft/tim. Vid en takmonterad "kåpa" används hela köket som volymkåpa även om luftmängden skulle mångdubblas. varför?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Har man ingen reläutgång kan man se till att fläkten har egen matning och sätta strömvakt i centralen som säger till ftx o öka tillluft o stänga av frånluft när spis fläkt går.

Så har vi det där vi bor nu. Men i vårt nya hus blir det Fjärås kupan som har relä utgång.
 
En lösning som jag har funderat på är ett motordrivet avstängningsspjäll i frånluftskanalen från köket. När ett relä känner av att köksfläkten startar skickas en signal som stänger spjället.

När spjället stängs stoppas utsuget i köket, tryckfallet i frånluften på FTX ökar och flödet minskar därför. Utsugsflödet blir lägre men förskjuts till badrum och tvättstuga. Balansen i FTX påverkas och kommer sannolikt att skapa ett övertryck i huset.
Dock är köksfläkten igång vilket kompenserar FTX:ens minskade utsug och eftersom köksfläkten flöde är större än minskningen av utsugsflödet i FTX så har man ökat undertrycket i huset samtidigt som man har tagit bort sugande ventilation från närheten av köksfläkten.

Detta är inget bekräftat utan endast en tanke jag har haft, någon som har erfarenheter kring liknande installationer eller vill komma med invändningar?

Edit: Man kan då välja fläkt och FTX utan att ha fördyrande krav som köksfläktsläge på FTX och utgångar på fläkten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.