Hej på er alla goa ;)

Håller på med slutbeställningarna för ett nytt prefab hus.
Vi bygger ett 2 plans hus med stora öppna ytor med 100 kvm/plan.
Nu till min fråga...
Vi planera att ha köket på övervåning och har i köket 2.70 meter i takhöjd.
Tanken är att ha en spis häll mot en yttervägg och därmed så göra ett val av köksfläkt.

Där väljer vi en traditionell köks fläkt över häll eller så går tankarna av en inbyggnadsfläkt i taket .
Hur bra är egentligen de tak inbyggda fläktarna för fett och os med tanke på att det kommer ju att bli ca 180 cm mellan häll och tak ?

Hur fasiken fungerar det i praktiken att göra rent dessa takfläktar....brukar ju vara marigt på en traditionell vägg fläkt ju. Förstår att man får ta till stegen ,men lite åsikter vore kul att höra .
Funkar dom eller kommer hela väggen bli smetig av fett och dyl eftersom det blir en bra väg upp till fläkten ?

Jag skall också ha FTX ventilation installerad i huset med tillhörande frikyla batteri. Hur fungerar egentligen FTX ventilationen ihop med en köks fläkt som helt plötsligt vräker ut en massa luft ? Kompenserar FtX aggregatet tilluften automatiskt med tilluft så det inte blir vakuum i huset ? :)
fläkten jag täkt köpa är en Fjärråskåpan kompakt https://www.fjaraskupan.se/produkt/takinfalld-koksflakt/kompakt/
Vad är en lämplig storlek i taket tycker ni ? Räcker det med 80 cm för en 80 häll eller skall man gå upp till 100 cm ?
Tacksam för all åsikter
 
B Behörig elektriker skrev:
Jag skall också ha FTX ventilation installerad i huset med tillhörande frikyla batteri. Hur fungerar egentligen FTX ventilationen ihop med en köks fläkt som helt plötsligt vräker ut en massa luft ? Kompenserar FtX aggregatet tilluften automatiskt med tilluft så det inte blir vakuum i huset ? :)
FTX inte att kompensera för köksfläktens luftflöde på fullfart.
En del tillverkare av köksfläktar har en rad i bruksanvisningen där det står i stil med "Vid användning av köksfläkt skall fönster öppnas i annat rum"

Takmonterade köksfläktar har ett inbyggt fettfilter som måste göras rent, hur svårt det är för någon svara på som har samma modell som du är intresserad av.
Angående funktionen, som du själv är inne på är det långt från spisen till fläkten vid takmontage och om man lagar mycket mat tycker jag inte det är en bra lösning.

En liten tanke, du skriver kök på ovanvåningen kontrollera så att inte tillgänglighetskraven kräver matlagningsmöjlighet på bottenplan.
 
Hej
Har "löst" tillgänglighetskraven för under och övervåning så det är klart.

Intressant att du inte tror på lösningen med att det är långt mellan häll och takfläkt. Det är ju det som är meningen med hela fläkten kan ju tyckas ...
Pratade med en ventilations kille nyss och han trodde på iden. Han pratade om olika os värden som skulle uppfyllas och det är bra om det är en kant på fläkten som en ren konstruktionssak för fläkten.
Jag själv är osäker som sagt och skulle vilja veta mera som sagt hur ni som har en fläkt ( oavsett typ ) generellt gör när ni har era FTX aggregat intrimmadeihop med köksfläkten.....takmonterad som väggmonterad
 
B Behörig elektriker skrev:
Jag själv är osäker som sagt och skulle vilja veta mera som sagt hur ni som har en fläkt ( oavsett typ ) generellt gör när ni har era FTX aggregat intrimmadeihop med köksfläkten.....takmonterad som väggmonterad
Har Fjäråskupan Vertikal och FTX-aggregat. Fjäråskupan har relä-utgång och vårt FTX-aggregat har köksfläktsrelä-ingång. FTX frånluftsfläkt och tilluftsfläkten ligger normalt på 60% varvtal. När köksfläkten startar så går TF upp till 75% och FF ner till 20%.

Eftersom nya hus är så täta så blir det kraftigt undertryck i huset när köksfläkten startar och köksfläkteffekten minskar kraftigt om man inte kompenserar.

Kompenseringen fungerar bra för oss men värmeväxlingen i FTX-aggregatet går så klar ner i effekt när köksfläkten är igång.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Köksfläkten kör man ju bara korta stunder, och sällan på full effekt.
Vår, som har läge 0 - 4, har vi aldrig kör på mer än 2.
Och ibland ställer vi upp ett vädringsfönster, om vi kör fläkten länge.
Svårare behöver det väl inte vara :)
 
Ok , blir svårt detta om man ska välja en fläkt med relä utgång eller inte . Skiljer ju en bra slant på dessa fläktar utan relä utgång .
Man vill ju att det ska fungera bra .
När du öppnar ditt fönster för att ge luft till fläkten , öppnar du en bra bit ifrån då så du får en bra effekt eller hur gör du ?
 
B Behörig elektriker skrev:
När du öppnar ditt fönster för att ge luft till fläkten , öppnar du en bra bit ifrån då så du får en bra effekt eller hur gör du ?
Då öppnar vi ett fönster över diskbänken, cirka två meter ifrån spishäll och fläkt.
Vi har polska fönster med Dreh/Kipp, så det är lätt att ställa upp i vädringsläge.
Men som sagt, det är sällan vi gör detta.

En observation i sammanhanget:
Om vi nyss tänt brasan i vår täljstenskamin, och sätter igång köksfläkten,
kan det hända att brasan dör, och rökos kommer in i boutrymmet.
Vi har tilluft utifrån till kaminen, men kaminluckan är ju inte helt tät, och köksfläkten kan "ta över" inluften.
Men detta har bara hänt ett par gånger på tio år och är inget problem.
Det är bara att inte tända brasan och starta köksfläkten samtidigt.
När kaminen kommit igång ordentligt, och skorstenen är varm, är det inte något problem.
 
BirgitS
B Behörig elektriker skrev:
När du öppnar ditt fönster för att ge luft till fläkten , öppnar du en bra bit ifrån då så du får en bra effekt eller hur gör du ?
Rekommendationen brukar vara att öppna ett fönster i ett annat rum. Det är därför som det inte finns tilluft i kök utan bara i andra rum.
 
Men är det då bättre som tidigare förklarat att köpa en fläkt med relä utgång som ger signal till FTX ventilationen.....?
 
B Behörig elektriker skrev:
Men är det då bättre som tidigare förklarat att köpa en fläkt med relä utgång som ger signal till FTX ventilationen.....?
Vad skall reläet göra då , minska FTX'ens frånluft?
Och alltså i stället suga ut toalettrummens dofter till övriga bostaden på vägen till spisfläkten?

B Behörig elektriker skrev:
Har "löst" tillgänglighetskraven för under och övervåning så det är klart.
Hur löste ni detta med köket på övervåningen?
 
Tanken här i forumet är att få tipps hur man gör och vad många skriver som säger sig veta om just FTX aggregat är just att använda fläktar med styrning , för att på så sätt få balans i systemet . Många skriver att just vid tillfällen när man lagar mat så ökas tilluften till typ 70 % och från luften till 20% . En OVK får väll avgöra detta exakt mera på plats när det skiljer sig kanske stort för olika fastigheter och typ av planlösning . De som praktiserar detta i verkligheten verkar vara nöjda . Fjärråskåpan som tillverkar fläktar resonerar så i alla fall . Men vad vet jag ..... bara en elektriker som skall bygga nytt
Vad beträffande kök uppe så har jag gjort ett litet kök på nedre plan så kraven tillgodoses
 
B Behörig elektriker skrev:
Men är det då bättre som tidigare förklarat att köpa en fläkt med relä utgång som ger signal till FTX ventilationen.....?
Ja detta är betydligt bättre. Man slipper tänka på det, man slipper få in punktvis kall luft. Men går det räkna hem ekonomiskt? Inte säkert. Men om allt ska vara ekonomiskt så blir ingenting roligt ....
Vi har FTX, köksfläkt, kamin. Svagt undertryck pga FTX, men köksfläkt funkar ändå utan att öppna fönster eller relä-koppling. Kan dock ev tillföras vid kommande köksrenovering.
 
Vi har Fjärråskupan och koppling till FTX och det funkar utmärkt. Nybyggt hus. Viktigt är ju att start fläkten en stund före och köra en stund efter. Kan tänka mig att detta är extra viktigt med takfläkt.
 
M m-i-c-k-e skrev:
Vi har Fjärråskupan och koppling till FTX och det funkar utmärkt. Nybyggt hus. Viktigt är ju att start fläkten en stund före och köra en stund efter. Kan tänka mig att detta är extra viktigt med takfläkt.
Kul att det fungerar bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.