Tycker du fått en bra balans med fönsterna, lagom stilrent och snyggt på framsidan men ändå inget som avslöjar för mycket av insidan. Medans fönsterna på baksidan släpper in hela omgivningen... mycket snyggt!

Blev nyfiken på garaget, är det dubbelcarport med dubbelgarage, och sedan ett förråd med egen ingång längst bak?

Vågar man fråga vad kostnaden för detta hus plus garage landat på hittills? Förstår att det inte var billigt... :giggle:
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Tycker du fått en bra balans med fönsterna, lagom stilrent och snyggt på framsidan men ändå inget som avslöjar för mycket av insidan. Medans fönsterna på baksidan släpper in hela omgivningen... mycket snyggt!

Blev nyfiken på garaget, är det dubbelcarport med dubbelgarage, och sedan ett förråd med egen ingång längst bak?

Vågar man fråga vad kostnaden för detta hus plus garage landat på hittills? Förstår att det inte var billigt... :giggle:
Tack!

Ja, det är carport för två bilar och ett dubbelgarage med en singelport. Förråd längst in.

Exakt vad det kostade vet jag inte riktigt. Har inte orkat räkna ihop det än. Lånade 4,5 milj sen har vi lagt in ungefär en milj till av egna pengar så 5,5 milj är nog en gissning som är rätt nära sanningen för tomt och hus. Till det massor av eget arbete.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Hade verkligen velat ha just det, en dubbelcarport med dubbelgarage och förråd längst in! Hur stort är hela ekipaget?

5,5milj inkl tomt för allt det där är väldigt billigt! Bra jobbat och tummen upp! Men förstår såklart att det är lagt mycket av din egna tid.
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Hade verkligen velat ha just det, en dubbelcarport med dubbelgarage och förråd längst in! Hur stort är hela ekipaget?

5,5milj inkl tomt för allt det där är väldigt billigt! Bra jobbat och tummen upp! Men förstår såklart att det är lagt mycket av din egna tid.
Tidsmässigt så har ett år gått till förberedelserna. Ritningar, bygglov, byggkalkyler och planering för material och logistik. Sedan drygt två intensiva år till själva bygget. Glad att det är gjort och mycket nöjd med resultatet men skulle aldrig göra om det. Börjar bli för gammal :)

Garagebygget med allt är 15x8 m. Hade fått vara en meter till på längden men det fick inte plats på tomten.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Fler väggar för tavlor. Kommer nog att bli ett familjegalleri. Notera ljudabsorbenterna i taket. Ekade förskräckligt men dessa plattor gjorde stor skillnad.
Lång korridor med ekparkett och inbyggda skåp, ljudabsorbenter i taket för akustikförbättring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Några trevliga och praktiska tillbehör i köket.
Kolsyrekylsystem och filtreringsanläggning under köksskåp med anslutna slangar och en kolsyrepatron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltid kallt och kolsyrat vatten direkt ur kranen (y)
Avfallskvarn installerad under köksskåp, ansluten till avloppet och elnätet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avfallskvarnen, aldrig mer våta, slabbiga påsar med matavfall.
Sockelmunstycke för centraldammsugare monterat under en köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sockelmunstycke till centraldammsugaren. Bara kicka till på en liten spak och vispa in smulorna. Förstår inte varför frugan fortfarande envisas med att använda sopskyffeln :thinking:
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 7 till
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Fler väggar för tavlor. Kommer nog att bli ett familjegalleri. Notera ljudabsorbenterna i taket. Ekade förskräckligt men dessa plattor gjorde stor skillnad.
[bild]
Mycket stiligt bygge. Hur byggde du absorbenterna?

Berätta gärna lite mer om avfallskvarnen.
 
Tack(y)
Absorbenterna är 60x60 cm. En limklick i varje hörn och sedan är de bara att trycka upp på plats. Med laser är det enkelt och snabbt gjort.
Kvarnen är en InsinkErator evo 200. Tar det mesta utom sådant som är trådigt. Fiskskinn går inte heller. Annars mycket praktisk :)
 
R RoffeN skrev:
Så är det dags igen. Denna gång så ska vi bygga vårt pensioners-hus. Öppen planlösning och mycket glas mot söder. Ner mot Mälaren som ligger ca 400 meter bort.

Bygglovet är inlämnat i maj och är äntligen uppe för beredning. Miljö och hälsa har besiktat en provgrop vi grävt för avlopp och vi kommer nog att klara oss med en infiltrationsbädd. På tomten står ett hus, byggt på 30-talet men inte underhållet så det måste vi riva. (Om någon är intresserad av att recyckla material så pm,a mig). Hoppas att få det gjort innan vintern så vi kan börja med grunden till våren. Tomt/hus ligger utan för planlagt område.

Vi kommer att bygga i 365 mm lättbetong om bygglovet går igenom. Mest trähus i byn så man kan aldrig veta.

Bifogar några bilder på befintligt hus samt planritning..Ps. Hittade en Dux-soffa och två fåtöljer av Folke Ohlson i huset. En trevlig överraskning :)
Titta på EPS byggsystem jackon!!!!
Passar mycket bättre för pensionärshus i ett plan!
 
B byggarätt skrev:
Titta på EPS byggsystem jackon!!!!
Passar mycket bättre för pensionärshus i ett plan!
Tack för tipset men jag är rätt nöjd med resultatet :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Tack för tipset men jag är rätt nöjd med resultatet :)
Ok lättbetong har sitt... EPS byggsystem har överlägsen isolering och enklare lösning för el och VVS samt byggtid
Ja du är ju klar ja...
 
B byggarätt skrev:
Titta på EPS byggsystem jackon!!!!
Passar mycket bättre för pensionärshus i ett plan!
Känns nog lite sent nu, eller? :thinking::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Känns nog lite sent nu, eller? :thinking::crysmile:
Japp sorry
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Ok lättbetong har sitt... EPS byggsystem har överlägsen isolering och enklare lösning för el och VVS samt byggtid
Finns fördelar med det men jag ville ha ett helt diffusionsöppet hus vilket jag nu har. Handlar om en känsla för mig.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Finns fördelar med det men jag ville ha ett helt diffusionsöppet hus vilket jag nu har. Handlar om en känsla för mig.
Ok jag ska inte berätta om EPS fördelar den är också diffusionsöppen!
Du har en bra lösning också!
Det enda akilleshälen med lättbetong är fukt.. så se till att du inte får vattenläcka ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.