BirgitS
Det låter konstigt att styrelsen kan förbjuda er att sälja lägenheten. Vad för lag/stadga skulle de grunda det på?
Mäklaren borde kunna ta reda på det.
 
Man tar inte ut sin "behörighet" den får man så snart alla "papper" är OK och man har blivit registrerad hos elsäkerhetsverket. Det brukar ta en eller en par veckor OM man har rent mjöl i påsen.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter konstigt att styrelsen kan förbjuda er att sälja lägenheten. Vad för lag/stadga skulle de grunda det på?
Den typen av detaljer verkar denna styrelse inte lägga nämnvärd vikt vid. ;)
 
Det är väl bara för säljaren att tala om i prospektet att elinstallationen delvis är hempulad.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
N nosar2017 skrev:
Alltså vissa har det riktigt svårt att förstå vad jag menade. Jag är ssk men kunde jobba på sjukhuset i två år innan jag fick ut min legitimation som ssk .
Samma sak har hänt nu med mig att min bror har fixat det korrekt men han tog inte ut sin leg då han jobbar åt ett företag och det är under deras ansvar .
Vi kommer fixa intyg i värsta fall kan anlita någon inspektör som kontrollerar att allt är rätt. Nu som är nytt är att mäklaren ringer mig och säger att hon som sitter i styrelsen mailar honom att vi inte får sälja lgt innan vi fixar de
Det har föreningen ingen rätt att hävda. Om du verkligen är på gång att sälja, så får du väl berätta för styrelsen om vilka skadestånd de kan åka på.

Det enda sätt föreningen kan hindra dig från att sälja, är genom att neka köparen medlemsskap i föreningen, därmed blir affären stoppad.

En förening har rätt att neka medlemsskap, men bara för vissa väldigt väl definierade fall. Det handlar i princip om att en köpare inte har för avsikt att använda lägenheten som bostad.

I vissa fall kan föreningen även neka om de anser att köparen inte har tillräcklig ekonomi för att klara avgifterna till föreningen. Detta skäl missbrukas ofta av föreningar som bara vill ha in "upper class" i föreningen. Skälet duger bara juridiskt om bostadsrätten har väldigt lågt värde. Om köparen inte klarar att betala sina avgifter så förverkas bostadsrätten, föreningen får ut sin fodran med högsta prioritet. Så så länge bostadsrätten är värd mer än 6 - 10 månadsavgifter (den tid det kan ta att få den såld via kronofogden), så kan inte föreningen förlora några pengar, även om köparen skulle vara totalt pank och arbetslös.

Om föreningen nekar medlemsskap på felaktiga grunder, så kan föreningen bli skadeståndsskyldig. Har du en köpare som vill betala ex. 4 milj. Föreningen säger nej. Du lyckas senare sälja för 3,5 milj. Så får föreningen betala mellanskillnaden, och dina driftskostnader osv. för den tidsförlust det också gett. Det är i ett sådant läge föreningen sedan bör neka ansvarsfrihet för styrelsen, ett sådant skadestånd finns ingen anledning att hela föreningen skall vara med och betala, det får gå på styrelsen personligen.
 
  • Gilla
lopec och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det har föreningen ingen rätt att hävda. Om du verkligen är på gång att sälja, så får du väl berätta för styrelsen om vilka skadestånd de kan åka på.

Det enda sätt föreningen kan hindra dig från att sälja, är genom att neka köparen medlemsskap i föreningen, därmed blir affären stoppad.

En förening har rätt att neka medlemsskap, men bara för vissa väldigt väl definierade fall. Det handlar i princip om att en köpare inte har för avsikt att använda lägenheten som bostad.

I vissa fall kan föreningen även neka om de anser att köparen inte har tillräcklig ekonomi för att klara avgifterna till föreningen. Detta skäl missbrukas ofta av föreningar som bara vill ha in "upper class" i föreningen. Skälet duger bara juridiskt om bostadsrätten har väldigt lågt värde. Om köparen inte klarar att betala sina avgifter så förverkas bostadsrätten, föreningen får ut sin fodran med högsta prioritet. Så så länge bostadsrätten är värd mer än 6 - 10 månadsavgifter (den tid det kan ta att få den såld via kronofogden), så kan inte föreningen förlora några pengar, även om köparen skulle vara totalt pank och arbetslös.

Om föreningen nekar medlemsskap på felaktiga grunder, så kan föreningen bli skadeståndsskyldig. Har du en köpare som vill betala ex. 4 milj. Föreningen säger nej. Du lyckas senare sälja för 3,5 milj. Så får föreningen betala mellanskillnaden, och dina driftskostnader osv. för den tidsförlust det också gett. Det är i ett sådant läge föreningen sedan bör neka ansvarsfrihet för styrelsen, ett sådant skadestånd finns ingen anledning att hela föreningen skall vara med och betala, det får gå på styrelsen personligen.
Detta stämmer helt och fullt. Enda sättet föreningen/ styrelsen kan agera är att neka medlemskap för en köpare, och om det görs utan skäl kan föreningen bli skadeståndspliktig. Det vore ändå bra om ni kan komma till en kompromiss angående installationerna. Det är vanligt att köpare kollar med styrelsen hur läget är beträffande föreningen, som ekonomin till exempel , och även lägenhetens status. Om det då framförs att lägenheten har otillåtna installationer kan detta medföra att köpare hoppar av, vare sig det är korrekt eller ej.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det har föreningen ingen rätt att hävda. Om du verkligen är på gång att sälja, så får du väl berätta för styrelsen om vilka skadestånd de kan åka på.

Det enda sätt föreningen kan hindra dig från att sälja, är genom att neka köparen medlemsskap i föreningen, därmed blir affären stoppad.

En förening har rätt att neka medlemsskap, men bara för vissa väldigt väl definierade fall. Det handlar i princip om att en köpare inte har för avsikt att använda lägenheten som bostad.

I vissa fall kan föreningen även neka om de anser att köparen inte har tillräcklig ekonomi för att klara avgifterna till föreningen. Detta skäl missbrukas ofta av föreningar som bara vill ha in "upper class" i föreningen. Skälet duger bara juridiskt om bostadsrätten har väldigt lågt värde. Om köparen inte klarar att betala sina avgifter så förverkas bostadsrätten, föreningen får ut sin fodran med högsta prioritet. Så så länge bostadsrätten är värd mer än 6 - 10 månadsavgifter (den tid det kan ta att få den såld via kronofogden), så kan inte föreningen förlora några pengar, även om köparen skulle vara totalt pank och arbetslös.

Om föreningen nekar medlemsskap på felaktiga grunder, så kan föreningen bli skadeståndsskyldig. Har du en köpare som vill betala ex. 4 milj. Föreningen säger nej. Du lyckas senare sälja för 3,5 milj. Så får föreningen betala mellanskillnaden, och dina driftskostnader osv. för den tidsförlust det också gett. Det är i ett sådant läge föreningen sedan bör neka ansvarsfrihet för styrelsen, ett sådant skadestånd finns ingen anledning att hela föreningen skall vara med och betala, det får gå på styrelsen personligen.
Tack för informationen ,det är mycket som jag inte hade en anning om . Jo vi hade den på hemnet men vi tog bort den . Mäklaren tyckte att de vill bara jävlas och vi ska inte vara envisa så att det inte blir värre och det va just det vi tänkte på att de kan neka medlemskapet, men nu när du säger att de inte kan bara säga nej utan det ska grunda sig på allvarliga skäl sp kan man känna sig lugn.
I alla fall jag ska fixa alla intyg som du vill och sedan vi får se .
 
K klimt skrev:
Detta stämmer helt och fullt. Enda sättet föreningen/ styrelsen kan agera är att neka medlemskap för en köpare, och om det görs utan skäl kan föreningen bli skadeståndspliktig. Det vore ändå bra om ni kan komma till en kompromiss angående installationerna. Det är vanligt att köpare kollar med styrelsen hur läget är beträffande föreningen, som ekonomin till exempel , och även lägenhetens status. Om det då framförs att lägenheten har otillåtna installationer kan detta medföra att köpare hoppar av, vare sig det är korrekt eller ej.
Det därför vi vill se till att allt är fixat , de kanske inte nekar medlemskap utan kan hon skrämma köparen genom att säga att det finns brister i huset.
 
Ja
N nosar2017 skrev:
Det därför vi vill se till att allt är fixat , de kanske inte nekar medlemskap utan kan hon skrämma köparen genom att säga att det finns brister i huset.
Ja, jag förstår att ni inte igen vill hamna i domstol för dolda fel blev ju en lång process förra gången. Få det fixat så blir allt enklare för er.
 
  • Gilla
nosar2017
  • Laddar…
T topmount skrev:
Ja

Ja, jag förstår att ni inte igen vill hamna i domstol för dolda fel blev ju en lång process förra gången. Få det fixat så blir allt enklare för er.
Vi har bara otur thats it . Vi vann målet till slut men vi förlorade massa med pengar ändå
 
N nosar2017 skrev:
Vi har bara otur thats it . Vi vann målet till slut men vi förlorade massa med pengar ändå
Sedan de som drog oss till domstol ville bara ha pengar från oss inget annat . Och jag som person tycker inte om o vara tyst när jag ser att jag blir orättvis behandlat därför hamnar jag i problem.
 
N nosar2017 skrev:
Mäklaren tyckte att de vill bara jävlas och vi ska inte vara envisa så att det inte blir värre
Jag förstår nog inte situationen här riktigt. Ni verkar ju inte direkt komma överens med styrelsen, samtidigt vill de "jävlas" och försvåra för er att sälja. Satt jag i styrelsen och en "jobbig" medlem ville sälja skulle jag göra allt för att underlätta detta och bli av med "problemet".

Har styrelsen motiverat på något sätt varför de vill försvåra försäljningen?
 
Styrelsen anser nog att deras chanser att få den misstänkt felaktiga installation fixad utan att de belastar föreningen minskar drastiskt ifall utföraren inte längre bor i lägenheten.
Inte lika lätt att ställa hårda krav mot en ny medlem.
 
N nosar2017 skrev:
Det därför vi vill se till att allt är fixat , de kanske inte nekar medlemskap utan kan hon skrämma köparen genom att säga att det finns brister i huset.
Det kan nog vara där den stora risken finns. Om föreningen "strular" med medlemsskapet, så kommer köparen att vilja hoppa av. Köparen har i det läget visserligen ett bindande kontrakt. Men innan man beviljats medlemskap finns rätt stora möjligheter att ångra sig.

Det är bara att säkra att föreningen nekar medlemskap. Vi har skojat om att ifall man ångrar köpet, så kan man väl alltid ringa ordföranden i föreningen "jo jag tänkte bara kolla, den här lägenheten jag köpt. Jag tänkte ha den som uthyrningsbostad, jag känner några som vill hyra per timme, det är väl OK?". Det borde vara rätt svårt att bli beviljad medlemskap i det läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.