F FatMikeSlim skrev:
De flesta stör sig inte på han, likaså inte på hon. Varför stör man sig då på hen?

Bara ord som inte har något med jämlikhet eller jämställdhet att göra.

Minns ett avsnitt från Solsidan där barnen på pk-dagiset satt och sjöng; "En sockerbagare här bor i staden hen bakar kakor mest hela dagen. Hen baka stora, hen bakar små..."

Träffsäkert:crysmile:
Hen är ett alldeles utmärkt ord, när man menar båda könen, som i exemplet med sockerbagaren. Att säga eller skriva han när könet är neutralt skapar omedvetet tanken att det är en man som åsyftas.

Däremot om jag pratar om en specifik man eller pratar om olika gubbar i herrlaget i fotboll, då är det förstås ordet han som gäller.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Hen är ett alldeles utmärkt ord, när man menar båda könen, som i exemplet med sockerbagaren. Att säga eller skriva han när könet är neutralt skapar omedvetet tanken att det är en man som åsyftas.

Däremot om jag pratar om en specifik man eller pratar om olika gubbar i herrlaget i fotboll, då är det förstås ordet han som gäller.
Detta förbjudna ord har redan avhandlats i början av tråden.:cool:;)
 
M MagHam skrev:
Växelverkan och synergi är inte samma sak.
Synergi betyder ungefär förstärkning eller ömsesidig hjälp till bådas nytta.
Men två system eller företeelser kan växelverka utan att förstärka varandra.
Naturligtvis, men det används på samma felaktiga sätt i allsköns sammanhang. Kortvariga floskler.
 
H Husbuset skrev:
Hen är ett alldeles utmärkt ord, när man menar båda könen, som i exemplet med sockerbagaren. Att säga eller skriva han när könet är neutralt skapar omedvetet tanken att det är en man som åsyftas.

Däremot om jag pratar om en specifik man eller pratar om olika gubbar i herrlaget i fotboll, då är det förstås ordet han som gäller.
Hen är ett jättbra ord! Om sockerbagaren heter Bruce/Caitlyn Jenner så är det helt rätt att revidera till hen. Annars är det fortfarande en man som Alice Tegnér tänkte på när hon skrev sången.:crysmile:
 
Redigerat:
Förlåt. Men jag kan inte förstå varför det är så svårt att förstå hur "hen" skall användas. Folk flamsar om tredje kön och PK och hittepågrejer.
Jag tillhör dem som är uppväxt med det uttrycket även om jag själv aldrig använt det annat än när jag talat med släktingar.
Och jag tänker osökt på min lilla mamma som ibland när vi pratade om mina döttrar föll tillbaka i att prata om dem som "han". Det där med han och hon var ju inte okänt men det naturliga för henne var ju att använda "hen" (eller mer korrekt "hän") och ofta blev det då "han" istället för hon eller han.

Själv använder jag bara "hen" i mer offentliga texter som på sociala medier. I vardagen blir det han eller hon eller den eller elektrikern eller ögonläkaren eller läraren (som för några år sedan när barnen var små oavsett kön alltid omnämndes "fröken").
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Förlåt. Men jag kan inte förstå varför det är så svårt att förstå hur "hen" skall användas. Folk flamsar om tredje kön och PK och hittepågrejer.
Jag tillhör dem som är uppväxt med det uttrycket även om jag själv aldrig använt det annat än när jag talat med släktingar.
Och jag tänker osökt på min lilla mamma som ibland när vi pratade om mina döttrar föll tillbaka i att prata om dem som "han". Det där med han och hon var ju inte okänt men det naturliga för henne var ju att använda "hen" (eller mer korrekt "hän") och ofta blev det då "han" istället för hon eller han.

Själv använder jag bara "hen" i mer offentliga texter som på sociala medier. I vardagen blir det han eller hon eller den eller elektrikern eller ögonläkaren eller läraren (som för några år sedan när barnen var små oavsett kön alltid omnämndes "fröken").
Tycker du alla litterära verk och sångtexter ska uppdateras till könsneutrala versioner?Upphovsmannen/kvinnan är säkert tacksam för att någon annan tillrättalägger eventuella misstag

För övrigt så är hen både ett könsneutralt ersättningsord för han/hon och ett ord som kan användas om person som inte själv vill beskrivas som varken han eller hon.
 
Intressant historia du har med hen, @Fario, trodde ordet var yngre än att någon med egna barn själv har barndomsminnen med det.

Eller var det på ett annat språk? Finskan har vad jag förstått ett motsvarande ord (men istället inga ord för han och hon) – kan dock ha fått det om bakfoten.
 
F FatMikeSlim skrev:
Tycker du alla litterära verk och sångtexter ska uppdateras till könsneutrala versioner?
Nej
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F FatMikeSlim skrev:
För övrigt så är hen både ett könsneutralt ersättningsord för han/hon och ett ord som kan användas om person som inte själv vill beskrivas som varken han eller hon.
Ja, och jag antar att det är där problemet ligger för vissa – att det finns människor som inte vill definiera sig som han eller hon tycks irritera somliga till den grad att de inte ens inser det smidiga i med att använda "hen" istället för "han eller hon"-formuleringen i meningar som "han eller hon som köper mitt hus får en hel del att göra, moahaha".
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
T TowaTei skrev:
[...] i meningar som "han eller hon som köper mitt hus får en hel del att göra, moahaha".
Detta exempel ska vara "den som köper mitt hus ..." och inget annat.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Detta exempel ska vara "den som köper mitt hus ..." och inget annat.
Ja det har du helt rätt i, men jag hoppas att min poäng går fram ändå.
 
F FatMikeSlim skrev:
Hen är ett jättbra ord! Om sockerbagaren heter Bruce/Caitlyn Jenner så är det helt rätt att revidera till hen. Annars är det fortfarande en man som Alice Tegnér tänkte på när hon skrev sången.:crysmile:
Det har vi egentligen ingen aning om vad Alice Tegnér tänkte på, hon som alla andra följde med tidens normer. Med det enkla ordet hen öppnar sig en helt ny värld av vem denna sockerbagare kan tänkas vara.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Förlåt. Men jag kan inte förstå varför det är så svårt att förstå hur "hen" skall användas. Folk flamsar om tredje kön och PK och hittepågrejer.
Jag tillhör dem som är uppväxt med det uttrycket även om jag själv aldrig använt det annat än när jag talat med släktingar.
Och jag tänker osökt på min lilla mamma som ibland när vi pratade om mina döttrar föll tillbaka i att prata om dem som "han". Det där med han och hon var ju inte okänt men det naturliga för henne var ju att använda "hen" (eller mer korrekt "hän") och ofta blev det då "han" istället för hon eller han.

Själv använder jag bara "hen" i mer offentliga texter som på sociala medier. I vardagen blir det han eller hon eller den eller elektrikern eller ögonläkaren eller läraren (som för några år sedan när barnen var små oavsett kön alltid omnämndes "fröken").
Det finns inga regler för hur ordet hen ska användas. Det fina i kråksången är att vissa ord har ett brett användningsområde.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eh, jo.
Förklara
 
H Husbuset skrev:
Det har vi egentligen ingen aning om vad Alice Tegnér tänkte på, hon som alla andra följde med tidens normer. Med det enkla ordet hen öppnar sig en helt ny värld av vem denna sockerbagare kan tänkas vara.
Är du på riktigt? Du skrev innan.
"Skapar omedvetet tanken att det är en man som åsyftas."

Alice Tegnér måste vrida sig i graven efter det påhoppet.

Klart att Alice visste vad hon menade. Hon var ju själv textförfattare. Hade hon velat sjunga om en kvinnlig bagare så hade hon skrivit hon istället.:crysmile:
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.