Hej,

Vi har precis gjort en omvärdering av vårt hus och hade hoppats kunna sänka amorteringsnivån till 1% per år, men banken sa nej. Är det någon som lyckats med detta och vad hade gjort med huset?

Det verkar som att definitionen som Finansinspektionen har tolkas olika av bankerna och vi var säkra på att kunna ändra amorteringsnivå efter att husets värde ökat med 38%...

Som sagt, ni som lyckats vad har ni gjort?

Mvh
 
Vad nekade banken med för anledning, är det inom 5 år ni gjorde det förra gången?
 
Vad har ni gjort för större förändringar som gör att ni ska omvärdera?

Jag har förstått det som att marknadspriset i sig inte räknas som en "väsentlig förändring" utan då gäller det var 5:e år

Det roliga var även att när jag funderade på att låna över 75% och sen amortera ner och få lägre amortering så sa banken att de inte är skyldiga att ändra amorteringstakten innan lånets villkorstid gått ut. Bankerna gillar armortering.
 
Appendix Appendix skrev:
Vad har ni gjort för större förändringar som gör att ni ska omvärdera?

Jag har förstått det som att marknadspriset i sig inte räknas som en "väsentlig förändring" utan då gäller det var 5:e år

Det roliga var även att när jag funderade på att låna över 75% och sen amortera ner och få lägre amortering så sa banken att de inte är skyldiga att ändra amorteringstakten innan lånets villkorstid gått ut. Bankerna gillar armortering.
Bankerna har rättigheten att sänka amorteringstakten men ingen skyldighet har jag fått höra, dvs banken kan skapa sin egen definition. I vårt fall är det knappt två år sen vi köpte fastigheten med avsikt att omvärdera efter en, i vår bedömning, större ombyggnad.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Bankerna har rättigheten att sänka amorteringstakten men ingen skyldighet har jag fått höra, dvs banken kan skapa sin egen definition. I vårt fall är det knappt två år sen vi köpte fastigheten med avsikt att omvärdera efter en, i vår bedömning, större ombyggnad.
Precis så...

Rekommenderar helt enkelt att byta bank i detta läge då :)
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Precis så...

Rekommenderar helt enkelt att byta bank i detta läge då :)
Det alternativet ligger på bordet och det har jag varit tydlig med! Men frågan vad andra har lyckats med hos andra banker...
 
Vi har under det senaste året slutfört en omfattande ombyggnad/renovering av vår fastighet vilket medfört en värdeökning på ~34% (38% om man även tar hänsyn till områdets värdeökning). Värdeökningen motsvarar ca 1,3 MSEK och omfattade bl a

* Arkitektritad ombyggnad av husets. Det har bl a inneburit en ändring från 6 mindre rum till 4 större samt flytt av entré, vardagsrum, kök, groventré, tvättstuga mm, ny fönstersättning & fasad.
* Flytt av kök (avlopp, vvs, el) till en annan del av huset, inkl komplett nytt kök
* Nybyggd större tvättstuga
* Ombyggnad av tak/vindsutrymme med nya takstolar på en större del av huset, sk "öppet till nock"
* Ombyggt burspråk vilket gav något större boyta
* Omlagt tak från pannor till plåt
* Nya fönster i hela fastigheten samt ett nytt stort skjutparti
* Nya ytter/innerdörrar i hela fastigheten
* Total ny elinstallation i hela fastigheten
* Total ny VVS-installation i hela fastigheten, inkl flytt av inkommande vatten
* Nya ytskikt i hela fastigheten
* Ny träfasad

Stadsbyggnadskontoret har i samband med vår ombyggnad krävt både bygglov och bygganmälan för ändring av fasad samt bärande konstruktioner. Dessa har vi givetvis sökt och fått. Värdeökningen har bekräftats av Fastighetsbyrån som har fått en full dokumentation på ombyggnaden samt gjort ett platsbesök.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Finansinspektionen beskriver möjligheten för att ändra det amorteringsgrundande värdet som

"Omvärdering får även ske om det skett en avsevärd värdeförändring av bostaden av en annan anledning än den allmänna prisutvecklingen på bostäder. Det kan till exempel handla om en omfattande om- eller tillbyggnad. Renovering av enbart kök eller badrum eller tillbyggnad av balkong anses till exempel i normalfallet inte ge en avsevärd värdeförändring. "

Tydligen så anser inte vår bank att vår fastighet uppfyller dessa krav och likställer vår ombyggnad med att renoverat ett kök eller badrum, vilket vi givetvis inte håller med om. Ni kan säkert hålla med om att det är en väsentlig skillnad på att renovera ett kök/badrum till att bygga om ett helt hus. Oavsett hävdar jag att en värdeökning på 34% "av annan anledning är den allmänna prisutvecklingen" som avsevärd.
 
  • Gilla
shtob och 2 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Vi har under det senaste året slutfört en omfattande ombyggnad/renovering av vår fastighet vilket medfört en värdeökning på ~34% (38% om man även tar hänsyn till områdets värdeökning). Värdeökningen motsvarar ca 1,3 MSEK och omfattade bl a
Jag förstår inte att de inte kan erkänna det som underlag för en omvärdering. Galenskap
Du tickar ju av de flesta punker man har sagt är en bas för att det är större förändring som kan motivera omvärdering.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag förstår inte att de inte kan erkänna det som underlag för en omvärdering. Galenskap
Du tickar ju av de flesta punker man har sagt är en bas för att det är större förändring som kan motivera omvärdering.
Min åsikt precis... men inte bankens :mad:
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Min åsikt precis... men inte bankens :mad:
Ursäkta min svenska men. Skitbank.

Jag kommer ju värdera om här när allt stort är klart. Så jag hoppas att inte alla är så sviniga.
 
Håller på att försöka just nu. Köpte huset för cirka två år sedan. Belåningsgrad då 63%. Med en färsk värdering skulle vi landa straxt under 50% och slippa tvingande amortering vilket passar bra då vi planerar att fortsätta investera i huset.

Har gjort totalrenovering invändigt för cirka 1,4 mkr + cirka 1000 egna timmar. Har precis skicka 200 kvitton samt renoveringsbeskrivning till banken. Men de har förvarnat om att det i princip är omöjligt att ändra amorteringsgrundande värde även om det helt klart känns som en "omfattande renovering"...
 
Har också stångat mig blodig mot banken i denna fråga.

Har lagt ca 500 000 plus eget arbete på markarbeten, rivning av gammalt hus, 140kvm altan, attefallsbyggnad, friggebod och lite småpyssel vid vårt nybyggda hus och räknar med att värdet höjts med 1,5 milj men banken är inte intresserade av att ändra värderingen från 4,2.
 
W wizbuilder skrev:
Håller på att försöka just nu. Köpte huset för cirka två år sedan. Belåningsgrad då 63%. Med en färsk värdering skulle vi landa straxt under 50% och slippa tvingande amortering vilket passar bra då vi planerar att fortsätta investera i huset.

Har gjort totalrenovering invändigt för cirka 1,4 mkr + cirka 1000 egna timmar. Har precis skicka 200 kvitton samt renoveringsbeskrivning till banken. Men de har förvarnat om att det i princip är omöjligt att ändra amorteringsgrundande värde även om det helt klart känns som en "omfattande renovering"...
Det låter ju som en liknande situation som vår. Vilken bank har ni? Jag har tänkt ringa runt bland bankerna imorgon och se om det är någon som är mer flexibla än andra...
 
Hej
Kanske lite of topic men känns ändå relevant i tråden. Jag undrar vad banken vinner på att inte sänka din procentuella amortering?
Om banken sänker amorteringen betalar man ju varje månad mer till banken då lånet minskar långsammare och räntan baseras på högre belopp. Alltså borde det ju ligga mer in bankens intresse att sänka amorteringen?

Personligen tycker jag att +30% i värdeförändring är signifikant vilket borde kunna ses som skäl nog att bevilja en lägre amortering. Dock verkar banken i detta fallet rikta in sig mer på vad som blivit gjort och inte värdeändringen.
Vore intressant att höra om någon kanske dubblat antalet kvm på sitt hus - fått en ny värdering på t.ex. 5% (rimligt eller ej) - gått till banken och fått beviljad lägre amortering, med motiveringen att en väsentlig ändring av huset gjorts?

Lycka till
/Hagryd
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.