O olof63 skrev:
ok, det låtwr inte glasklart men säg att det blir mya kostnader för hela golvet och hela hörnan samt säkert en dell av angränsande vägg mot mosaiken, vad säger laen ?
Om det är så att de förstör tätskiktet när de river bort kaklet samt mosaiken så kommer antagligen hela tätskiktet i hela rummet behöva göras om, så antagligen hela golvet och samtliga väggar i rummet ska då göras om. Detta för att vad jag har förstått så får man inte lappa och laga ett tätskikt. Jag ska inte svära till 100% att det är så, men det är så jag har förstått det i alla fall.

I ett tidigare inlägg hänvisade till konsumenttjänstelagen som, om jag uppfattat det rätt, säger att kostnaden för att åtgärda ett fel ska stå i proportion till felets storlek. Är kostnaden för att riva och göra om golvet samt samtliga väggar i detta fall i proportion med att fogen har fel färg? Jag tycker inte det utan jag anser att måla fogarna och/eller få ett prisavdrag/annat jobb som ersättning är mer rimligt att förvänta sig/kräva. Detta är dock min högst personliga åsikt och för att få ett hyfsat säkert svar behöver du hitta en prejudiserande dom som är så nära ditt fel som möjligt. Vill du vara helt säker på hur lagen ska tolkas i ditt fall behöver du dock dra det till en rättslig tvist. Detta kan jag dock tycka är lite överdrivet i ditt fall och förhoppningsvis kan ni komma överens om en kompensation ni båda kan vara nöjda med utan att dra in jurister
 
  • Gilla
gbak och 2 till
  • Laddar…
Som en liten tröst till TS: När det gäller svart kakel och svart färg målade jag själv de synliga "kortsidorna" dvs kaklets skärsida (har kakel på väggarna). Detta har hållit i 14 år även i anslutning till duschen trots att jag har mycket kalkhaltigt vatten.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Något jag har lärt mig med hantverkare är att de gärna sparar de där extra minuterna och struntar därmed i att bekräfta med kund att allt stämmer. Istället kör de bara igång. Sådana här problem är så lätta att undvika. Man kunde ha skickat en bild och bett att få det bekräftat innan man körde igång osv. Nu lägger jag inte skulden på hantverkaren utan beställaren kunde ju ha varit lika otydlig han/hon. Men hantverkaren borde ha för vana att kontrollera, medan en beställare inte har erfarenheten (och därmed uppstår sådana här fel)

När vi lade kakel så tog hantverkaren lite fog pulver, blandade snabbt med vatten i handen och visade på plats direkt vilken färg det skulle få. Visst, fogen var inte torr men det gav en bra bild. En självklarhet kan jag tycka. Om hantverkaren dessutom har lite rutiner, hur svårt hade det varit att ha faktiska PROVER som visar slutresultatet. Så kan kund jämföra och välja utifrån provet. Hantverkare använder sig väl ändå oftast av samma märke.

På samma sätt som vår elektriker visade oss exempel på design på brytare när vi skulle byta ut dem. Vi fick välja från olika serier från Schneider och se och känna på dem på plats. Samma med spottarna i taket. Vi fick 3 alternativ som han sa att han jobbade med och kunde förklara för/nackdelar på plats. Då vet både beställare och hantverkare exakt vad som beställs och levereras.
 
Redigerat:
  • Gilla
losskägg
  • Laddar…
Här är ett klassiskt exempel på svart fog efter något år. Hade rekommenderat att du verkligen funderar en extra gång på om grått verkligen är så fult. Silvergrå är den absolut vanligaste färgen på fog som vi säljer på min firma. Så det kan inte se så tokigt ut. Men smaken är som baken
 
  • Gråa golvplattor med svart fog som visar tecken på åldring och missfärgning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Destrier och 7 till
  • Laddar…
Jag avråder alla kunder från svart fog. Antracit eller motsvarande är den mörkaste som håller sig snygg.

Tråkigt att du inte blev nöjd, snacka med företaget om du inte redan gjort det.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Om det är bra utförande av plattsättning då skulle du inte riva nåt. det finns fog färg du kan köpa hos Svenska kakel. Det ska säkert ta 1 arbetsdag för att måla fog på mosaiken men det bli värt. Slutresultatet blir grymt. Har gjort det på flera badrum och har sett många på nybygget som målar flammiga fog..
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
P pbol skrev:
Om du har svart på vitt att det är fel så ska det väl åtgärdas oavsett hur de måste gå tillväga = inte ditt problem. Att som en del föreslår gå med på prisavdrag är möjligt, men varför ska just denna bransch kunna komma undan med prisavdrag när de levererat fel. Undrar om det finns någon annan bransch som kommer undan så lätt.
Jadå. Köpte en gång en ny bil och den kom inte med tonade (svarta) bakrutor som jag beställt (hade spec och allt). Säljaren föreslog en prissänkning motsvarande att lägga toningsfilm på rutorna på insidan men jag ville att de skulle byta rutorna istället, vilket säljaren vägrade gå med på. Juristen jag kontaktade rekommenderade att jag går med på den föreslagna prissänkningen eftersom bilfirman förmodligen skulle vinna en eventuell tvist. Så blev det också. Så ibland måste man acceptera att andra gjort fel och nöja sig med en kompromiss.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
mimoid99 mimoid99 skrev:
Jadå. Köpte en gång en ny bil och den kom inte med tonade (svarta) bakrutor som jag beställt (hade spec och allt). Säljaren föreslog en prissänkning motsvarande att lägga toningsfilm på rutorna på insidan men jag ville att de skulle byta rutorna istället, vilket säljaren vägrade gå med på. Juristen jag kontaktade rekommenderade att jag går med på den föreslagna prissänkningen eftersom bilfirman förmodligen skulle vinna en eventuell tvist. Så blev det också. Så ibland måste man acceptera att andra gjort fel och nöja sig med en kompromiss.
Jag beställde en volvo v60 och den kom utan värme i ratten samt automatiskt avbländande backspeglar
Volvo erbjöd sig att behålla bilen och leverera en ny bil till mig. Men Jag behöll bilen och slapp naturligtvis betala för dessa saker. Och fick utrustning för 10,000kr som plåster på såret
Mycket bra volvo stendahl
 
  • Gilla
Lity och 1 till
  • Laddar…
Tack alla i forumet, helt klart ett ämne som engagerar men nu hade ci ju snöat in på just svart fog och badrummet är ett extrarum, dvs inget som används dagligen. Låter dyrt att byta rubbet, jag skall träffa byggaren innan jul och återkommer. Det är dessutom försäkringsskada så någon rabatt gagnar inte mig.
 
O olof63 skrev:
Tack alla i forumet, helt klart ett ämne som engagerar men nu hade ci ju snöat in på just svart fog och badrummet är ett extrarum, dvs inget som används dagligen. Låter dyrt att byta rubbet, jag skall träffa byggaren innan jul och återkommer. Det är dessutom försäkringsskada så någon rabatt gagnar inte mig.
Nej, då får du inte någon nytta av prisavdrag. Men du kanske har ett annat projekt på gång som de skulle kunna göra lite arbete på som kompensation? Eller skicka med en ny komodo i stället för din gamla (förutsatt att inte även den går på försäkringen så klart) eller något liknande? Att få ut pengar i handen misstänker jag kan vara ett känsligt ämne och osäker på om de får göra så, men det kan säkert någon annan här svara på.

Sen som sagt så ta det lite lugnt och låt det sjunka in några dagar utan att fundera på fogens färg (så långt det går). Sen om några dagar går du in med så öppet sinne som möjligt och tittar hur du upplever det då. Ibland kan det räcka för att inse att misstaget blev bättre än tänkt och då kan du försöka få ersättning på något sätt jag föreslog ovan. Tycker du fortfarande att det ser hemskt ut så får de försöka måla fogarna och när det är gjort gör du på samma sätt. Förhoppningsvis kan ni komma till ett läge där de lyckas få det tillräckligt bra och att du kanske får en liten kompensation på ett av sätten ovan.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Hemmakatten
TS, du menar att kakelfirman är där för att återställa en skada i badrummet som ditt försäkringsbolag ersätter? Är det du eller försäkringsbolaget som kontrakterat firman?

Det har inte klart framgått tidigare. Viktigt att man delger så mycket info som möjligt i sin fråga. Många/alla som svarat har utgått från att TS betalar själv.
 
aha, skulle jag nämnt tidigare, jag är kund och beställare men det är försäkringsbolaget som slantar. had något med garantin att göra. kakelgirman är här för att laga badrummet som hade en misstänkt vattenskada som aldrig hittades,.
 
O olof63 skrev:
aha, skulle jag nämnt tidigare, jag är kund och beställare men det är försäkringsbolaget som slantar. had något med garantin att göra. kakelgirman är här för att laga badrummet som hade en misstänkt vattenskada som aldrig hittades,.
Det låter som precis samma upplägg som jag skulle ha haft om försäkringsbolaget hade fått tummen ur medan mina hantverkare fortfarande hade tid till min skada. Av vad de sa till mig så var de bara inblandade genom att de betalar ut ersättningen till mig för de fakturor som jag har fått betala i och med skadan och då bör det som sagts ovan stämma. Tänk dock på att du inte ska begära ROT-avdrag för de delar som försäkringsbolaget betalar då det endast gör att de betalar ut en lägre ersättning och du antingen maxar ditt avdrag för året. Ibland är företag lite för snabba att ansöka om ROT om man inte är på dem med att de inte ska göra det.

När jag kom till jobbet idag insåg jag varför det kändes som att det var så nyligen jag sett svarta plattor med grå fog som jag tyckte var snyggt... :seenoevil: lägger in en bild på en del av den ena toaletten så kanske du kan få en känsla för vad du tycker när det inte gäller ditt eget badrum som du för tillfället är irriterad på och att det på så sätt kan hjälpa dig att komma fram till vad som blir snyggast och om du vill ha det som idag eller om du vill att de försöker åtgärda på något sätt, förslagsvis att måla dem.
Observera att det är samma nyans på fogen påbåde golv och vägg, men man lurar sig lätt på det när det är svarta och vita plattor
Offentlig toalett med svarta plattor, vit väggkakel och grå fog, inredning inkluderar handfat och pappersdispensrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
TS.
Vem vem gjorde beställning av material, du försäkringen eller hantverkaren?
Om det är inte hantverkare som beställt så blir det svårt att trycka på honom då han bara lägger fogen som är levererat.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Hej, byggaren lyckats montera badrumsgolv och mosaikhörn med fel färg på fogen. Försäkringsjobb, vad är rimligt stt kräva ? Jag vill ju göra om jobbet, ca 5 kvm mosaik och 10 kvm golv,som ligger på flytspackel och elvärme. Vad kan det kosta stt riva och bygga upp igen ?
Be hantverkaren pigmentera fogen i rätt nyans. Det går att göra till rimlig kostnad och tidsåtgång. Att de ska riva upp allt för fel fogfärg är inte i relation till kostnad och problemet. Dvs det behöver inte hantverkaren göra då det endast är en estetisk detalj att fogen är i fel färg.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.