Hjälp !

Har ett nybyggt Älvsbyhus 1 1/2 plan (101 +54 m2) med Frånluftsvärmepump Nibe fighter 310P.  Vattenburen värme från fabrik på nedre plan.  Har nu inrett övervåningen på ca 55m2 med 3 radiatorer i 2 rum. Inkommande vatten på övervåningen delas med Y koppling till 2 ledningar. Den ena går till radiator 1 och sedan åter till pannan. Den andra går till radiator 2 och sedan via enrörs system till radiator 3, sedan retur panna. Radiator 1 och 2 är i samma rum.

Problem: Jag får ingen riktig värme på övervåningen. Har kopplat loss alla termostat, ökat takten på cirkulationspumpen och justerat vidareledningen på radiator 2 så att den är så öppen som det går.  Radiator 2 är värmen OK (men inte bra) Radiator 1&3 har usel värme. Endast ljummet högst upp ca 10cm ...nedre delen är kall.  Alla radiatorer och pannan är luftade. Värmen på nedre plan är mycket bra. Dessa har på halvfart via termostaten.

Var ligger problemet ??? Ska jag behöva vrida upp vämekurvan på värmepumpen kraftigt och sedan ställa ner temp på radiatorerna nere eller vad ska jag göra för att få jämn temperatur ??

Mycket tacksam för svar innan det blir allt för kallt ute...


/H
 
Vad har du för system på nedervåningen? Om motståndet i det systemet är mycket lägre än det på övervåningen så kommer det mesta av varmvattnet bara att cirkulera på nedervåningen.

/Zeb
 
Jag är inte helt säker men jag tror det är enrörs system även där ?! Någon kanske vet vad det är som standard i Älvsbyhus. Jag måste kolla det när jag kommer hem.

Trycket ligger på starx över 1 bar och det är ju OK. Ska ligga mellan 0,5 och 1,5. Dessutom är det ju konstigt att elementen är varma upptill och INTE nertill. Eller?!
 
det du nämner är statiska trycket (höjden från mätaren till översta elemnet plus förtryck i slutet exp)
låter som för dålig cirkulation, prova med att strypa slingan nere och se vad som händer där uppe
 
Och hur stryper man slingan ?
 
Har du ingen kran, vred eller annan ventil på framledningen eller på returen så kan du stänga av alla elementen. Detta fungerar dock dåligt om du har enkretssystem för då rinner allt bara förbi i rören.

/Zeb
 
Ingen annan so´m kan hjälpa mig ?
 
Dessutom är det ju konstigt att elementen är varma upptill och INTE nertill. Eller?!
Typiskt exempel på dålig cirkulation. Var är rören inkopplade? före eller efter cirkpumpen? Du måste tänka på att vattnet alltid tar den lättaste vägen.
Mvh rogge
 
Efter. Vad gör man åt det då ?
 
Har ngn dim beräknat anläggningen, eller har det bara krokats på element?
Enrörssystem är ju inte precis det system som är enklast att modifiera.

Jag tycker det låter som ojämn fördelning av vatten.
Om slingorna får fel mängdvatten så måste den "tjuvande" slingan strypas.
Om ett eller flera element tar för mycket vatten måste de strypas.
 
Var är rören inkopplade? före eller efter cirkpumpen?
Efter. Vad gör man åt det då ?
Sitter pumpen på tilloppet gör du ingenting då är det rätt. Problemet du har är som påpkekats, vattnet tar lättaste vägen, i ditt fall snurrar vattnet lättast i det nedre systemet. Det du måste göra är att strypa flödet där på något sätt. Finns det inga möjligheter (regleringar/ventiler etc) så får du sätta in det.
Mvh rogge
 
Lite sent svar kanske (du har säkert kollat men skriver utifall att...) men vad jag känner till ang. Älvsbyhus så har de enrörssystem. I alla fall är det så hemma hos mig.

Yamma
 
Ja det stämmer .....enrörssystem ....kan det vara för klent dimensionerat ? 15mm PEX 11mm inv ? kanske är för dåligt för enrörs på övervåningen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.