Hej på er alla!
Vi har precis köpt ett hus från början av 60 talet. Nu när vintern börjar att göra sig påmind så har vi fått problem med värmen i huset.
Vi har vattenburna element, med fjärrvärme.

Jag har försökt att lufta varje element, några av dom så kommer den en svart/brun stinkande vätska ifrån och dom andra kommer inget vatten alls ifrån och två funkar perfekt. Elementen blir bara varma nertill eller vissa delar av elementet!
Är det bara att bita i det sura äpplet och köpa nya eller kan vi lösa detta på något annat sätt??
Tacksam för svar
 
  • Gilla
matande
  • Laddar…
om röret som går till överdelen på radiatorn blir varm, fast radiatorn bara blir arm i botten, så har du för lite vatten i ditt system !!!

gisar at du har problem med radiatorerna på övervåningen.
vad har du för tryck på manometern på det röda expantionskärlet?
 
:D Tack så jätte mycket CarMan. Problemet är nu löst och vi njuter av värmen!
 
Ok, det var för lite vatten.

var har ditt vatten tagit vägen?

är fjärvärmen nyligen instalerad?
 
Det har "tyvärr" varit några hantverkare här och installerat ett nytt element, men tydligen så glömde dom att både lufta och fylla på hela systemet igen.
 
  • Gilla
Falun023
  • Laddar…
Ok, då finns det en förklaring, för vatten försvinter inta bara så där.
 
Lånar tråden då den verkar oanvänd på ett tag och rubriken stämmer överens med mitt problem.. :)

Är som så att jag har 2 element som inte blir varma alls. Alla andra fungerar. Har provat att lufta dom men det kom vatten direkt..

Elementen står i 2 olika rum där det är 2 element i bägge.. Så jag har 1 fungerande element i varje rum.

"Vredet" eller vad man kallar det är det enda som egentligen är lika på dessa gamla element.. Det är någon äldre typ..
Har provat att skruva av och se om det hjälpte.. Men inget..

Någon som har någon idé hur man kan få igång dom? Det börjar ju bli lite kallt nu.. :D
 
du kan ju kolla om ``´piggen´´ som sitter innanför termostaten har fastnat det händer ibland om man inte motionerar dom vill säga vrider termostaten fram och tillbaka så att det löper smärtfritt..
Har det fastnat så får du ta en polygrip eller liknande och dra fram och tillbaka försiktigt så kommer det nog att lösa sig
 
Mina element är nog äldre än så.. :D

För när jag skruvar av "vredet" så kan jag plocka ut själva pinnen..
Har dock något nyare element i huset där det är en liten pinne..

På dessa som inte funkar så är det gråa Stato vred.. Hittar bara denna lilla bilden och kan inte få den större..
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.vvsguiden.se/catalog/img.asp%3FiconId%3D1065%26nodeType%3D1&imgrefurl=http://www.vvsguiden.se/catalog/%3FnodeId%3D6101&usg=__f152D0JIoHcHanQIDSOLwqiQQI0=&h=464&w=600&sz=21&hl=sv&start=3&um=1&tbnid=8MncccoQZQGCqM:&tbnh=104&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3Dstato%2Btermostat%26hl%3Dsv%26um%3D1

Kanske ska nämna det med att det är jordvärme i huset.
Fick tipset att kolla trycket. som verkar ligga på 0,5 bar? för lite?
Och i så fall hur fyller man det?

Är en Nibe 1511 som står där nere om det nu säger er något...
 
Redigerat:
Känns ju ändå som att det är termostaterna på grund av att du bara har problem med två element..
Kanske satsa på att få tag på nya eller montera ner till molekyler och smörja upp allt ordentligt.
Har själv tryck på ca 1 bar men jag har fjärrvärme vet inte om det spelar någon roll.
Jag har en liten svart rund ventil som jag skruvar på för att fylla på vatten men som sagt jag har fjärrvärme.
 
D
Lurvas_ skrev:
Är en Nibe 1511 som står där nere om det nu säger er något...
Ja, det säger mig att du inte har riktigt koll på vad du har. Gissar på att du har en Nibe 1115...

Såg en massa bilder på din VP-installation dit du länkade men inga bilder på dina kalla element...
 
Haha.. Vänt lite på siffrorna hade jag ja.
Som sagt så är det här långt ifrån mitt ämne..

Elementen kan jag fixa bilder på de också och lägga upp under dagen.

edt: fler bilder är nu upplagda i den tråd jag länkade till tidigare.
 
Redigerat:
Ska bara meddela att allting nu löst sig.
Både med påfyllning av värmesystemet och elementen.. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.