ok, det låtwr inte glasklart men säg att det blir mya kostnader för hela golvet och hela hörnan samt säkert en dell av angränsande vägg mot mosaiken, vad säger laen ?
 
sorry,

vad säger lagen ?
 
O olof63 skrev:
sorry,

vad säger lagen ?
Att du har rätt till produkten du beställt.

Vem har beställt jobbet? Fick du pengar från försäkringsbolaget för åtgärda badrummet?

Du så du tog bild på fogpåsen. När tog du denna bild?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Enklast är väl att snacka med firman först och påtala att det inte är enligt beställning och att du vill att dom åtgärdar med korrekt fog.
Då vet du vad dom svarar.
Betydligt enklare än att sitta och gissa på ett forum.
-Du det blev fel fog, ni får allt fixa det så det blir som jag beställningen-

Låter mycket enklare än att fundera på en rättssak, innan du fått ett svar från firman.
Elller du kanske redan har påtalat fadäsen för dom?
 
  • Gilla
GammelMan99 och 4 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
sorry,

vad säger lagen ?
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716

20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.
Frågan är om det är skäligt att riva ner allt och göra om på grund av fel färg på fogen.
 
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]



Frågan är om det är skäligt att riva ner allt och göra om på grund av fel färg på fogen.
Troligen inte, även ifall de påverkar slutresultatet drastiskt.

Man får väll tänka som så att ifall man skickar in 10 personer hade nog inte många reagerat på att de va fel fog.

Tror du gör bäst i att lägga kraften på att få så bra ”rabatt” som möjligt på ditt projekt.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Handlar det om att riva och göra om så lär det kosta mer än det kostade att sätta dit det från början.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
det är tyvärr helt fel. färg, grå istf svart på helsvarta plattor, ser helt knäppt ut och jag har varit noga med att dokumentera alla varubedtällnjngar på mejl med originalofferten från leverantör. inte rimligt att få ljus färg när jag beställt svart. vad säger lsgrn ? det är ju uppenbart fel.
Kontrollera du inte färgen innan?
Vem gjorde beställningen?
Har ni skriftligt avtal angående färg?
Vad säger de som gjort jobbet?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
P pbol skrev:
Om du har svart på vitt att det är fel så ska det väl åtgärdas oavsett hur de måste gå tillväga = inte ditt problem. Att som en del föreslår gå med på prisavdrag är möjligt, men varför ska just denna bransch kunna komma undan med prisavdrag när de levererat fel. Undrar om det finns någon annan bransch som kommer undan så lätt.
Nu handlar det om fogen, ska de behöva göra om hela golvet bara för det? Känns inte rimligt. Om man kan måla fogen svart är väll det ett rimligt alternativ
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller svart fog är det bra att tänka på att en sån inte brukar förbli svart p.g.a. vita kalkavlagringar så den kan se rätt ful ut efter ett tag.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller svart fog är det bra att tänka på att en sån inte brukar förbli svart p.g.a. vita kalkavlagringar så den kan se rätt ful ut efter ett tag.
Har du fog för det påståndet?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
erikjakan och 16 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Hej, byggaren lyckats montera badrumsgolv och mosaikhörn med fel färg på fogen. Försäkringsjobb, vad är rimligt stt kräva ? Jag vill ju göra om jobbet, ca 5 kvm mosaik och 10 kvm golv,som ligger på flytspackel och elvärme. Vad kan det kosta stt riva och bygga upp igen ?
Vad var specat i beställningen? "Fel färg" är ju annars något väldigt subjektivt.

Tänk om fler intresserade sig för vad man köper INNAN leverans?
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Vi fick fel färg på fogen i vårt badrum. Där fick de skrapa bort fogen och foga om.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
När vi lade klinker i badrummet, blev fogfärgen helt fel, alldeles för ljus. Det var mitt eget fel, så kunde inte skylla på någon. Så jag köpte en mörkare fogfärg och målade på. Det blev helt OK, och om man vill ha en mörkare fogfärg än den befintliga, brukar det inte vara något problem att åtgärda. Fogfärgen var billig, så jag skulle nog överväga det hellre än att riva upp hela arbetet.
 
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
det är tyvärr helt fel. färg, grå istf svart på helsvarta plattor, ser helt knäppt ut och jag har varit noga med att dokumentera alla varubedtällnjngar på mejl med originalofferten från leverantör. inte rimligt att få ljus färg när jag beställt svart. vad säger lsgrn ? det är ju uppenbart fel.
Har du varit delaktig i beställningen av materiel, eller fått ta del av beställningen när den gjordes för granskning eller likvärdigt?

När upptäcktes det att det var fel färg på fogen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.