Hej, byggaren lyckats montera badrumsgolv och mosaikhörn med fel färg på fogen. Försäkringsjobb, vad är rimligt stt kräva ? Jag vill ju göra om jobbet, ca 5 kvm mosaik och 10 kvm golv,som ligger på flytspackel och elvärme. Vad kan det kosta stt riva och bygga upp igen ?
 
Prisavdrag och att lära sig leva med fogens färg, om den nu inte är rosa och ser helt fördjävliga ut.
Tätskiktet lär ju bli förtärt om det skall rivas och läggas om. Då förutsätter jag att det är ett våtutrymme.
 
intressant, men om jag vill byta vad krävs då för åtgärd ?
 
Kaklet och mosaiken måste naturligtvis rivas. Risken är ju överhängande, eller snarare så kommer tätskiktet skadas. Man måste ju få bort den gamla fixen och slät yta att lägga montera nytt klinker och mosaik.
Det är ju ogörligt att försöka skrapa bort fogen i en mosaik. Men det lär ju fungera att bara byta fogen på golvet, skrapa ur gamla fogen och foga på nytt med ”rätt” färg. Men risken är att klinkern får skador då man skrapar ur den gamla fogen. Är det snyggt och välgjort i övrigt så borde du ”smaka på” färgvalet av fog ett tag.
Kan ju vara värt några tusen i kompensation.
Men det är du som skall leva med det.
 
Hemmakatten
Vad är det egentligen du frågar efter? Du har lagt in frågan i Juridikforumet. Så jag svarar utifrån det.

Antar att det är en firma som lagt kakel och mosaik. Har du ett skriftligt avtal eller mail där färgen fogen på fogen finns angiven? Eller på annat sätt, samtalsinspelning tex, kan bevisa vilken fogfärg ni kommit överens om?

I så fall skriver du till firman och begär att de kratsar ur fogen och fogar om med rätt färg. Tänk dock på att det nog är nästan omöjligt att krafsa ur mosaikfogar. I så fall måste nog mosaiken bort. Huruvida det är görbart vet jag inte.

I slutänden kanske du är tvungen till att acceptera ett prisavdrag.

Någon försäkringsfråga kan jag inte se att det är.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja mosaik går ju absolut inte att kratsa. Riva ner och börja om med nytt tätskikt.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Hemmakatten
En variant kanske kan vara att lägga ny mosaik ovanpå den gamla. Under förutsättning att det fungerar vid golvbrunn och tröskel. Samtidigt tvistar de lärde huruvida det är korrekt att göra så.
 
  • Gilla
Plattsättareninorr och 1 till
  • Laddar…
hmm jag har ju kontrakt, foton på felaktiga brukets påse, varför inte kräva att de gör om från början då ? vad kan det kosta i pengar tror ni dvs rivs, nytt tätskikt ? mosaiken och golvplattorna kostade ca 15 tkr
 
Tack förresten för alla svar. Det jag undrar över är om jag kan kräva byggaren för felaktig leverans och kräva att de gör om enligt min beställning. är det möjligt att vinna en ev tvist ?
 
hur mycket fel är det på färgen? är den bara lite ljusare/mörkare eller en helt fel färg.
Att kräva att byggaren ska behöva göra om allt, just för fogen tror jag du kommer få en jobbig uppförsbacke.
Har för mig att jag läst på andra ställen om fel som hantverkare gjort och det då bara blev prisavdrag, då det ansågs kosta för mycket för hantverkaren att åtgärda mot vad det var som verkligen var fel.
Hade det varit något med tätskiktet eller tex helt fel fix, så hade du kunnat kräva att dom gjorde om allt, men har som sagt svårt att tro att du skulle kunna få igenom detta.
Men det är ju bara mina 5 ören..
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
det är tyvärr helt fel. färg, grå istf svart på helsvarta plattor, ser helt knäppt ut och jag har varit noga med att dokumentera alla varubedtällnjngar på mejl med originalofferten från leverantör. inte rimligt att få ljus färg när jag beställt svart. vad säger lsgrn ? det är ju uppenbart fel.
 
O olof63 skrev:
det är tyvärr helt fel. färg, grå istf svart på helsvarta plattor, ser helt knäppt ut och jag har varit noga med att dokumentera alla varubedtällnjngar på mejl med originalofferten från leverantör
I andra trådar har det kommit fram till att en hantverkare har rätt att prova att åtgärda felet och går inte det så är det bara om skadan/misstaget anses tillräckligt stort i förhållande till kostnaden att åtgärda som man kan kräva att det görs om. I detta fall bör det gå att åtgärda genom att måla fogarna då det är en för ljus färg i dagsläget, det hade varit värre att försöka måla fogen om det skulle vara vit fog men den råkade bli svart.
Sen tycker jag att det är snyggt med en ljusare fog till svarta plattor så att man får något som bryter av, har sett flera som har så. Så försök ta ett djupt andetag och fundera på om det kan vara så att det kan kännas bra i alla fall med den nuvarande färgen när du väl har vant dig/släppt tanken på att det måste vara svart fog. I så fall kanske du kan få till ett prisavdrag eller att de tex sätter kakel bakom spisen som kompensation vilket kan vara mer värt. Sen kan du själv om du vill måla fogarna.
Om det trots att du tar ett steg tillbaka och låter färgvalet sjunka in inte känns som att du kan leva med det så ska du så klart kräva att de fixar sitt misstag (förutsatt att du kan visa på att du har bestämt en specifik färg). Men jag tror du får svårt att kräva att de gör om i princip allt utan i så fall är min gissning att du får nöja dig med att de försöker måla om fogarna om de inte själva föreslår att göra om allt.
 
  • Gilla
Destrier och 5 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
hmm jag har ju kontrakt, foton på felaktiga brukets påse, varför inte kräva att de gör om från början då ? vad kan det kosta i pengar tror ni dvs rivs, nytt tätskikt ? mosaiken och golvplattorna kostade ca 15 tkr
Om du har svart på vitt att det är fel så ska det väl åtgärdas oavsett hur de måste gå tillväga = inte ditt problem. Att som en del föreslår gå med på prisavdrag är möjligt, men varför ska just denna bransch kunna komma undan med prisavdrag när de levererat fel. Undrar om det finns någon annan bransch som kommer undan så lätt.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
P pbol skrev:
Om du har svart på vitt att det är fel så ska det väl åtgärdas oavsett hur de måste gå tillväga = inte ditt problem. Att som en del föreslår gå med på prisavdrag är möjligt, men varför ska just denna bransch kunna komma undan med prisavdrag när de levererat fel. Undrar om det finns någon annan bransch som kommer undan så lätt.
Det verkar råda oenighet om hur pass mycket man kan kräva vad gäller åtgärd kontra kostnad och där vågar jag inte säga mer än att konstatera denna oenighet och att det kan vara så att man inte kan kräva hur mycket som helst.
Sen så anledningen till att jag tar upp prisavdrag eller att de ersätter genom att göra ett annat jobb är för att när man har låtit det sjunka in och fått lite distans till felet så kan det vara så att man inser att det faktiskt blev bra, kanske till och med bättre än det var tänkt från början. Då kan det vara så att ett prisavdrag/annat ersättningsjobb i slutändan är mer värt för en själv. Sen är det så klart inte alltid det blir så och då får man försöka driva sin ståndpunkt så långt som möjligt. Men det kan vara så att man inte kan kräva att allt görs om om det går att få det tillräckligt bra på annat sätt. Detta är dock som sagt omtvistat hur mycket man kan kräva
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.