Hej
Jag kanske får möjlighet att köpa följande maskiner, men har inte så mycket kunskap om respektive maskiner, vad man skall se upp med, reservdelar, värdet på respektive maskin osv
Gäller följande maskiner:
Pelarborrmaskin Arboga Maskiner F100
Plan/rikthyvel EJCA L39 med långhålstillsats
Fräsmaskin Luna FC 39
Ytpytsmaskin Lennartsfors FSM 1200
Bandputs Lennartsfors BS 1500
Träsvarv Lennartsfors S 320 + ca 30 svarvstål
Bandsåg ACM BS 540
Spånsug EJCA NF 330

DeWalt radialsåg DW1253
DeWalt fräsbord med handöverfräs Elu MOF 177 electric
Festo Basis Plus med pendel-sticksåg Festool PSB 500 EQ-set

Och snikeritorrt virke mest björk
Alla input är av värde
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Här kommer mina estimat, baserade på ett par års snickeriintresse o blocketsurfande.

Pelarborr Arboga Maskiner F100 - 7500
Plan/rikthyvel EJCA L39 med långhålstillsats - 10000
Fräsmaskin Luna FC 39 - 5000-10000 (hittar ej modellen och priset beror mycket på vilka stål som hänger med.
Ytpytsmaskin Lennartsfors FSM 1200 - 3000
Bandputs Lennartsfors BS 1500 - 3000
Träsvarv Lennartsfors S 320 + ca 30 svarvstål - 3000
Bandsåg ACM BS 540 - 10000
Spånsug EJCA NF 330 - vet ej

DeWalt radialsåg DW1253 - 1500
DeWalt fräsbord med handöverfräs Elu MOF 177 Electric -1500
Festo Basis Plus med pendel-sticksåg Festool PSB 500 EQ-set - 2500

Och snikeritorrt virke mest björk - svårt att uppskatta

Liten reflektion. Priserna jag satte är ett snitt vad prylarna brukar gå för på blocket och det är en höftning som såklart kan påverkas av skicket, svårt att gissa utan bilder. Man kan hitta varje sak billigare med idogt blocketsurfande och gott om tid. Köper du hela paketet tycker jag du ska pruta rätt rejält jämfört med att summera alla siffrorna .

Det är en hyfsat "komplett" lista för ett litet snickeri men det saknas en bordsåg/justersåg. Radialarmsåg används inte så frekvent efter att kap gersågarna gjorde intåg och de brukar va svårsålda på blocket därav satte jag lågt pris på denna. Festool Basis ser jag som helt överflödigt om du har resten av prylarna och det kan va svårsålt.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tackar för svaren Ola C, jag skall snacka och titta en gång till med säljaren, bland annat för att få en uppfattning om som du skriver det beror på vad som följer med och även hur mycket virke det är, det är faktiskt ett hobby/semiprofessionellt snickeriuppsättning som jag kanske kan få köpa, som sagt.
Du skriver att om man köper hela paketet så " tycker jag att du skall pruta rätt rejält" rätt rejält hur många % är det ?
Fräsmaskinen Luna FC 39 är en väldigt stor maskin ( hittar ingen info om den ) och eftersom jag inte skall använda maskinerna som hobbysnickare och inte för försörjning så undrar jag om det är billigare med en överhandsfräs i ett fräsbord, alltså om frässtålen är billigare till en överhandsfräs än till Luna 39
 
Fräsbetten till en överhandsfräs i fräsbord är billigare än till en vertikalfräs men arbetseffektiviteten är därefter.
Kanske du kan få med någon uppsättning bett?
 
Tackar för tidigt svar 05:19 !! , jag skall snacka med säljaren för att få lite mer info om vad som ingår men hela iden av försäljningen är att sälja allt, och vad detta allt inebär skall jag kolla upp, fixar lite mer info och kanske lite bilder efter jag har träffat säljaren.
Det är ju 2 stycken fräsar Luns FC 39 och DeWalt fräsbord med handöverfräs Elu MOF 177 Electric det kanske gör att det kan räcka med DeWalt fräsbord med handöverfräs Elu MOF 177 Electric för mina hobby behov?
 
M markgreven skrev:
Tackar för svaren Ola C, jag skall snacka och titta en gång till med säljaren, bland annat för att få en uppfattning om som du skriver det beror på vad som följer med och även hur mycket virke det är, det är faktiskt ett hobby/semiprofessionellt snickeriuppsättning som jag kanske kan få köpa, som sagt.
Du skriver att om man köper hela paketet så " tycker jag att du skall pruta rätt rejält" rätt rejält hur många % är det ?
Fräsmaskinen Luna FC 39 är en väldigt stor maskin ( hittar ingen info om den ) och eftersom jag inte skall använda maskinerna som hobbysnickare och inte för försörjning så undrar jag om det är billigare med en överhandsfräs i ett fräsbord, alltså om frässtålen är billigare till en överhandsfräs än till Luna 39
Du kan inte ta några bilder på Lunafräsen? Det är stört omöjligt att gissa ett värde på något man inte sett. Ingår ex matarverk till den? Själv snickrar jag väldigt mycket och äger ingen vertikalfräs, mest pga platsbrist, det är dessutom en maskin som kräver ganska mycket handhavandekunskap, inte bara att trycka på knappen o köra igång.

Hur kommer det sig att säljaren inte har någon bordsåg?

Snickerivirket är ju dels svårt att uppskatta utan närmre info men det är dessutom väldigt personligt om man är intresserad av just dom plankorna. Själv gillar jag tex inte alls att snickra i björk och skulle inte alls vara intresserad av att köpa upp ett parti blandade björkplank.

Prutandet tänkte jag runt 20%.
 
Jag har tagit kontakt med säljaren för att åka och titta på maskinerna och ta lite bilder, läsa lite i manualer och även se vad som ingår i "hela paketet" som fräshuvuden, sågblad,eventuella handverktyg osv. Jag hör av mig här igen efter jag varit och fått mer info
 
Här kommer en uppdatering
Jag har jag varit och tittat och snackat med säljaren och det priset som han ville ha för hela paketet lågt mycket över både vad jag kan betala och vad t.ex Ola tycker är ett rimligt pris, så jag sa att jag är intresserad av följande maskiner i första hand i denna ordningen
Plan/rikthyvel EJCA L39 med långhålstillsats
Bandsåg ACM BS 540
Pelarborrmaskin Arboga Maskiner F100
han svarade med ett pris som jag tyckte var lite högt så jag la till lite på hans pris och även Bandputs Lennartsfors BS 1500 + lite limknektar och skruvtvingar.
Så nu är vi överens och skall bara fixa transporter, betalning osv
 
Här kommer lite bilder, men en liten brasklapp att affären inte är genomförd än, men vi har kommit överens Grön kombinerad snickerimaskin i ett verkstadsutrymme med trämaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbearbetningsverkstad med bandsåg BS 1500, dammutsugsslang och staplad träbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikal bandsåg ACM BS 540 i en verkstad med sugslangar och lådor runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en använd ARBOGA pelarborrmaskin med hastighetsindikator och reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell pelarborrmaskin med spånutsug i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
s
 
Redigerat:
  • Gilla
badtastex och 6 till
  • Laddar…
Fullgoda maskiner!
 
Tack Heimlaga
Är det något speciellt man skall titta på med respektive maskin typ vad som är vanliga fel, förslitningsdelar osv.
När jag var hos säljaren så ser det ju ut som att maskinerna inte är så hårt körda, möjligen att pelarborren ser mer sliten ut, så vad är viktigt att kolla upp. Kommer antagligen inte dit igen förrän i början på nästa år för att betala och hämnta
 
Om man tittar på bilden av bandsågen ser man en låda med "prylar" som sticker upp och säljaren visste inte till vilken maskin de olika delarna hör hemma, så jag kommer att ta en bild på det som vi inte kan pussla ihop, men är det någon del som brukar "försvinna" eller saknas ofta på de olika maskinerna?
 
Hej igen

Jag undrar om någon kan hjälpa mig och uppskatta/vet vikten på följande maskiner? så innan jag fixar släpp/lastbil vet ungefär vilken storlek på transport jag behöver.

Pelarborr Arboga Maskiner F100
Plan/rikthyvel EJCA L39
Bandsåg ACM BS 540
Bandputs Lennartsfors BS 1500

Markgreven
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.