D DanielPers skrev:
Jag tycker inte om choklad, för sött.
Svart choklad som är svartare än råolja ? Sådan choklad är mer bitter än söt !
Å andra sidan, de som är mer åt mjölkchokladhållet kommer att klaga mycket högre !
 
G gravedigger skrev:
Alltså, det som uppskattas är att ni gör något för dem som visar på att ni uppskattar vad de gjort. Är det fortfarande pågående arbete så ordna några grillar och bjud på hamburgare och korv någon dag i slutet av entreprenaden. Ta gärna med några alternativ om det är så att det finns allergier och olika preferenser.
NCC (bland annat) ordnar numera på vissa platser där intensiteten förväntas bli lite extra stor hamburgerlunch på etableringen (för att folk inte ska sätta sig i bilarna och fara iväg till matserveringar och spilla bort tid.)

Jag har två bekanta som under sin pratik i Stockholm fick vara med om ett spårbyte på spårvägen på Djurgården .. den nattens mat var inne på oaxens bakficka halv 11 och sedan började de vid midnatt.
 
Ja har de inte använt någon fogmassa o inga springor när de snickrat så kan de nog få en uppmuntran.
 
Pengar är det hantverkare uppskattar mest. Men vi brukar har svårt för att ta emot det. Känns fel att få pengar i näven fast man gärna vill ha den
 
Hur ska man förstå sig på svenska folket? Här diskuteras färgen på ge-bort-chokladen och problem med att ta emot pengar och om en whisky fäller en man. Där jag kommer ifrån får duktiga hantverkare en sedel i bröstfickan och när gamlingarna fyller år kommer prästen och grattar med en flaska vin.
Livet kan vara så enkelt.
 
  • Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det är för att vi inte har haft ett krig på över två hundar är. Vi är helt enkelt väldigt bortskämda och agerar därför som om vi vore primadonnor allesammans. Och då uppstår sådana här diskussioner.

La Staffan
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Problemet med att ge bort alkohol är att det uppskattas av en del, men att det kan medföra riktigt dåliga känslor och minnen hos en som har eller har haft alkoholmissbruk i sin närhet, eller kanske själv är alkoholist.

Jag både har och har haft folk i min nära släkt som inte riktigt kan hantera spriten, som tur var inte våldsamma eller aggressiva.
Således är jag väldigt restriktiv med att ge bort sprit, och väljer att ha exempelvis julfirandet hos oss för att undvika att det serveras en stadig whisky innan och att det snapsas under maten.
Kalla mig tråkig om ni vill.

Jag har själv fått skjutsa min dyngraka morfar, som inte kunde stå själv, hem. Det vill inte jag att någon ska behöva göra.

Det finns många bra sätt att visa sin uppskattning, jag tycker inte att en flaska sprit är ett av dem!
 
  • Gilla
  • Älska
hydrolift och 10 till
  • Laddar…
Okej, jag gör en input i det hela också - för ni är så pratglada och spårar så fint åt alla håll !

Man kan ge bort va f*n som helst i present till arbetarna som man är nöjd med, för det är tanken bakom som är den viktiga. Det spelar ingen roll om de är allergiska eller inte vill ha blommor, eller inte tycker om smörgåstårta. Vill de inte ha sakerna kastar de dem, eller ger bort dem i sin tur!

Men de kommer fortfarande att minnas att du/ni ville ge dem något, för att de gjort ett bra jobb!

Det bästa man kan göra för alla företagare är att sprida ordet om dem, så att de får mer kunder.. mer pengar.. mer jobb.. så att de så småningom kan anställa fler och jobba mindre själva.. för alla blir äldre och man är inte alltid lika pigg hela livet (vissa yrkesgrupper har hårdare fysiskt arbete som tar ut sin rätt efter ett tag).. men har man byggt upp sitt företag rätt.. så kommer det (företaget) att bära en sista biten också!

Så omdöme... goda referenser.. osv är GULD värt för alla (oavsett vilket sorts företag man har)

SEDAN.. som extra tillägg dock.. ge inte sprit till någon du inte känner eller vet något om. Jag har själv gett det, men gör det definitivt inte till vem som helst. Knark och spritberoenden drabbar inte bara en enskild person oftast, utan resten av familjen och umgänget och det är bara onödigt att ge sprit till "fel person". Det finns massor av annat att ge, men har man problem med spriten.. kastar de den inte/ger inte bort.. är man allergisk mot något.. äter man det inte1
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Fy, för er som tänker alkohol som present!
En bibel känns nog som det mest passande.

(Ironin flödar)
Eller så är det så att en del av oss kanske sett på nära håll vad bjudande och välmenande presenter innehållande alkohol kan leda till. Men visst, ironisera över lidande, det är kul!
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Hörlurar (kåpor) på jobbet har nog de flesta redan. Där går nog radion för fullt :D
Bluetooth hörlurar har jag och lyssnar på Spotify
 
Jag brukade köpa pizza till byggarna som tack när de arbetade på helgen ibland.
 
Mats-S
Tss skrev:
Respektera gärna TS,istället för att "trolla"sönder tråden.
Är du ny moderator på forumet?
 
C
Blev förvånad att Systembolaget ens säljer presentkort. Dom brukar skryta med att dom inte håller på med kampanjer och dylikt.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När ett större sällskap snickare åt, var det inga specialbeställningar. Men när en samling miljöpartister besökte samma restaurang, var det 85% som sade sig inte tåla den föreslagna menyn.
Tror det ska heta laktos-, gluten- och kränkthetståget. ;)

Själv känner jag inte längre igen mig i mejerihyllan sedan jag var ung. Vart är det på väg? Ska vi som inte är "allergiska" behöva ha med oss laktosströare till maten när vi går och äter någonstans? Tror det var på Netflix som en uppgiven krögare nämnde ett exempel på någon som var allergisk mot grovhackade nötter. Sådant får krögarna att sluta ta specialbeställningar på allvar och det drabbar emellanåt någon riktig allergiker.
 
Redigerat:
C
C civilingenjören skrev:
Blev förvånad att Systembolaget ens säljer presentkort. Dom brukar skryta med att dom inte håller på med kampanjer och dylikt.
De finns tydligen kvar. Men det framkom ju härom året i Uppdrag granskning att de var en favorit som "bonus" till offentliganställda från skumma leverantörer eftersom det pga Systembolagets försäljningsregler gick bra att växla in dem till kontanter i butiken utan att någon ställer frågor. :rofl:
 
  • Wow
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
De är väl skyldiga att köpa tillbaka oöppnade flaskor sprit också (om man har kvittot), så att man skulle behöva gå omvägen över att köpa sprit för presentkortet för att därför be att få tillbaka pengarna verkar dumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.