Det är inte samma manual. Den jag fick är på engelska. Vore toppen om du kunde scanna!
 
Jag har två svenskspråkiga , snarlika, "Bruksanvisning resp Skötselanvisning".
Återkommer som vanligt senare i veckan ... :)
 
Kanon! :)
 
Hej! Jag skulle också behöva manualer till min HM2, finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att skicka en kopia?
 
Om du pm:ar din mailadress kan du få en i pdf.

/Mattias
 
ok, du har PM, tack för förhand!
 
J
Bumpar den här tråden. Är det nån som fortfarande har kvar manualerna som nämns i tråden och kan tänka sig att maila mig en kopia?
 
Hur är det med att få tag på reservdelar till denna? Jag har HM2, svarven och sågen (KSE-300) men det bara måste saknas något att fästa sågklingorna i! Kombinerad träbearbetningsmaskin med svarv, sågbord och andra komponenter, saknar komponent för sågklingefäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I alla fall för ett par år sedan hade ClasOhlson matarrulle och drivremmar men vet inte om de även hade andra delar.
 
J
Delar till hyveln finns hos Classe och planomaskin.
 
Ni som provat sågen, vet ni hur den är? Den har ett sliding vad det nu heter men sidoanhåll verkar inte finnas!
Hur är kvalitén överlag? Den väger ju en elefant och sågbordet verkar vara gjort av bly. Ingen millimetertunn plåt direkt.
 
J
Gick själv igenom en ärvd sån här i somras och har använt den en del för planhyvling, rikthyvling och dimensionering/kapning. Har aldrig jobbat med någon annan maskin och både hyvelstålen och sågklingorna som jag använt är rätt slitna. Med det sagt så tycker jag ändå att den fungerat bra. Sågbordet är ju tungt och otympligt att montera.
Första bilderna visar vilka delar du behöver hitta för att kunna montera sågklingan:
Gammal sliten kombimaskin med monterad sågklinga och synliga delar för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sågklinga och komponenter för att montera på en träbearbetningsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Viktigt när du ska hänga på bordet är att du monterat sågklingan först samt skruvat upp planhyvelbordet tillräckligt högt, annars får du inte på sågbordet:
Närbild av delar på en äldre kombinerad snickerimaskin med justeringsmekanismer och skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns en kullagrad släde när du vill ha en "medbringare:
Använd och lätt rostig kombinerad träbearbetningsmaskin med sågbord, klyvanslag och delar för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det finns också ett klyvanslag. Bifogar bilder på hur det ser ut och hur det monteras:
Slitet sågbord för träbearbetning med anhängen och klyvanslag, använd för planhyvling och kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd kombinerad snickerimaskin med monterat klyvanslag och slitaget sågbord i ett trähantverksrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vissa reservdelar, verkar hållas hos Planomaskin och Clas Ohlson, men annars verkar det vara att leta på tyska sidor. Har dock inga bra tips.
 
Oj! Stort tack för dessa bilder!!

Är den vita plastvingmuttern till för att låsa fast motorn i ett visst läge? Min saknar en sådan vingmutter men metallstången finns där på insidan.

Fäste för klyvanslag .. nu förstår jag!

Jag fick inte med någon klinga. Vet du vilka dimensioner de ska ha? Använder man justeringen för planhyvelbordet för att höja/sänka klingan?
Förstår jag det rätt om man först sätter den runda plattan mot den roterande saken och därefter klingan på bulten som sedan skruvas in? Är det inte mer som håller fast klingan?

Min kom med nyslipade hyvelstål som jag inte satt i än. Min farsa som köpte maskinen av en äldre herre ska kolla om det finns några mer delar i garaget. Jag får hålla tummarna.
Åter igen, tack!

Edit: Tack vare dina bilder lyckades jag på någon minut få på sågbordet på rätt sätt, förstå hur sidoanhållet fungerar och så vidare! Många härliga muttrar att justera med. Dragbordet sitter lite högt uppe och snett så det ska bli kul att fixa till. Våra verkar ganska jämnrostiga. Jag har använt en fin stålull och någon rostlösande grej från biltema. Det fick bort friktionen i alla fall men jag måste vara noga med att verkligen se till att ingen vätska finns kvar som kan missfärga trät.

Nu fick jag ju på bordet utan någon klinga men hur gör man det sen utan att skada den?
 
Redigerat:
J
Hej. Det finns ju två växlar på maskinen, ett med varvtal 3000 och ett med 6500. Det justeras dels genom att man ändra motorläget, men samtidigt måste man matcha med rätt drivrem (det finns två, en svart och en brun) som skall läggas på rätt remskiva för rätt varvtal. Den vita vingmuttern gjorde jag själv, men det funkat så att när man ska ändra remmar/remmarnas lägen så lyfter man hela motorn med den stången. När remläget är ändrat så släpper man ner tills remmen blir sträckt och låser fast med muttern. Sågklingan monteras först, sen den stora låsbrickan, sist låser man allt genom att dra fast skruven.
Jag vet inte storleken på klingan, men kan kolla upp både det och dimensionen på centrumhålet under veckan. Jag har inte kommit på nåt annat sätt att montera sågbladet än att trä det över klingan, så man får nog helt enkelt vara så försiktig man kan. Det tog mig några dagar också att lista ut allt, därför märkte jag upp alla grejer som jag faktiskt listade ut...
 
Låsbrickan ser ut att ha en liten pigg som passar i hålet i maskinen. Ska inte den in där först och sedan klingan utanpå?
Jag blir ytterst förvirrad! Är det någon del som inte är med på bilden? Det ser ut som om bulten har en lägre diameter än klingans hål vilket border göra det svårt att få den centrerad.
Å andra sidan lyckades jag inte klura ut sidoanhållet så.. :geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.