Är så trött på det slitna parketten i vardagsrummet.

Och nu kan jag inte bestämma mig...

Lägga nytt vinylgolv i vardagsrummet eller köra på heltäckningsmatta?

Jag har läst att folk som har barn skippar heltäckningsmatta, jag bor dock ensam.

Jag vet att det inte är så praktiskt med en heltäckningsmatta i vardagsrummet, men det kommer bli väldigt ombonat med heltäckningsmatta men samtidigt kan jag inte släppa tanken att det också kommer bli snyggt med ett nytt golv.

Jätte svårt beslut!

Är det någon här inne som har heltäckningsmatta eller vinyl klickgolv?
Är ni nöjda?
 
Heltäckningsmatta i vardagsrum är säkert mysigt men oavsett om man har barn eller ej så finns ju en risk att spilla ut saker.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Heltäckningsmatta i vardagsrum är säkert mysigt men oavsett om man har barn eller ej så finns ju en risk att spilla ut saker.
Jag förstår att det finns risk. Även fast jag äter i kök. Men man vet aldrig med besök som kommer.
Dock kan jag inte släppa tanken hur ombonat det kommer bli. Mattan har väldigt kort lugg.
Men ett nytt vanylgolv är inte heller fel....
 
C ccleaner skrev:
Jag förstår att det finns risk. Även fast jag äter i kök. Men man vet aldrig med besök som kommer.
Dock kan jag inte släppa tanken hur ombonat det kommer bli. Mattan har väldigt kort lugg.
Men ett nytt vanylgolv är inte heller fel....
Lägg mattan i sovrummet först, det har jag sett att många gör, det höjer mysfaktorn rejält. Känn in känslan där först och ta beslut ang vardagsrummet sen.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Lägg mattan i sovrummet först, det har jag sett att många gör, det höjer mysfaktorn rejält. Känn in känslan där först och ta beslut ang vardagsrummet sen.
Jag har inget sovrum. Bor i en liten etta på 40 kvadrat så har sovalkov
 
Hemmakatten
Klart att du ska ha heltäckningsmatta om du vill! De börjar mer och mer komma tillbaka. Kvaliteterna har utvecklats och är bättre och mer lättskötta. Det finns hjälpmedel om det skulle råka komma kladd på den.

Finns många jätteläckra mattor att välja emellan. Googla lite efter rymdbilden.
Lycka till!
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Klart att du ska ha heltäckningsmatta om du vill! De börjar mer och mer komma tillbaka. Kvaliteterna har utvecklats och är bättre och mer lättskötta. Det finns hjälpmedel om det skulle råka komma kladd på den.

Finns många jätteläckra mattor att välja emellan. Googla lite efter rymdbilden.
Lycka till!
Jag förstår. Men är så orolig att mattan blir sketen, eller att det händer någon olycka.
Lurar mer o mer på vanylgolvet.
Så svårt detta är!!!!
 
Hemmakatten
Heltäckningsmatta har väl minst 20 ggr mer wow-värde gentemot ett vinylgolv. Olyckor händer mer sällan än man kan tro.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Heltäckningsmatta har väl minst 20 ggr mer wow-värde gentemot ett vinylgolv. Olyckor händer mer sällan än man kan tro.
Så du tror man kommer få mer "wow känsla" med heltäckningsmatta än vanyl klickgolv?
Har du oxå heltäckningsmatta hemma?
Jag har jätte svårt för att bestämma mig!! Riktig beslutsångest!!!
 
Hemmakatten
Ett vinylgolv brukar man ha i ett kök håll eller barnrum för att de är tåliga mot väta och smutsiga skor mm. Aldrig sett det i ett vardagsrum.

Om man vill kan man ha det i hallen och kanske en liten bit i köket eller om du har öppen planlösning en bit vid din köksavdelning. Och sedan heltäckningsmatta på resten. Det är ofta man har heltäckningsmatta på kontor så det finns många olika sorter. En lite mjukare skulle passa i ett vardagsrum.

Fina bilder hittar du bl.a. här
https://www.google.com/search?q=hel...6BAgBEBY&biw=412&bih=718#imgrc=tYYpxdilcxE29M
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ett vinylgolv brukar man ha i ett kök håll eller barnrum för att de är tåliga mot väta och smutsiga skor mm. Aldrig sett det i ett vardagsrum.

Om man vill kan man ha det i hallen och kanske en liten bit i köket eller om du har öppen planlösning en bit vid din köksavdelning. Och sedan heltäckningsmatta på resten. Det är ofta man har heltäckningsmatta på kontor så det finns många olika sorter. En lite mjukare skulle passa i ett vardagsrum.

Fina bilder hittar du bl.a. här
[länk]
Jag bor i en liten etta har inget riktigt kök eller sovrum(har sovalkov)
Tack för länken
 
hade heltäckmatta i båda sovrummen i huset vi bodde i. Väldigt mysigt o mjukt att gå på. Hände lite olyckor i dotterns rum med div olika drycker men inga större problem att få bort fläckarna om man tog dom tidigt. Sen när jag flyttade till lgh så blev det heltäckmatta i båda sov igen när jag renoverade. Värt varje krona. Så kör på bara. Helt andra mtrl nu mot vad det va förut.
 
putte22 putte22 skrev:
hade heltäckmatta i båda sovrummen i huset vi bodde i. Väldigt mysigt o mjukt att gå på. Hände lite olyckor i dotterns rum med div olika drycker men inga större problem att få bort fläckarna om man tog dom tidigt. Sen när jag flyttade till lgh så blev det heltäckmatta i båda sov igen när jag renoverade. Värt varje krona. Så kör på bara. Helt andra mtrl nu mot vad det va förut.
Det blir en heltäckningsmatta i vardagsrummet.
Men svårt att välja färg de hade bara mörk grå / ljus grå och beige
Jag har en soffa som är mörkgrå och tapeter i ljusgrå. Så säkraste kortet är väl grått? Eller blir det för mycket? Kanske ska bryta med beige?
 
Skulle lätt välja grått igen. Tror mina heter mellangrå/mediumgrey.
 
putte22 putte22 skrev:
Skulle lätt välja grått igen. Tror mina heter mellangrå/mediumgrey.
Tycker du jag ska välja mörk grå som soffa eller ljusgrå som tapeterna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.