Vi har sedan ett par år tillbaka ett 14 kvm stort uterum, fabrikat Willab Garden. Rummet är välisolerat, såväl glaspartier som tak håller nivå "strax under vinterstandard (WG 62)". Golvet är trätrall med isolering mellan reglarna. Halva rummet har glasdörrar och andra halvan isolerad bröstpanel och över den isolerade fönsterpartier. Problemet är att det vintertid bildas rejält med kondens - främst vid övergång mellan bröstpanel och fönsterpartier, men också vid tröskeln till altandörren som leder ut till rummet. Att viss mängd värme läcker ut från huset, och att det kan vara orsaken till att problem uppstår verkar väl rimligt, men eftersom den typen av läckage verkar omöjligt att helt stoppa så är frågan vad man kan göra för att reducera problemet? Bör man förse väggarna med ventiler? Ska man satsa på en frostvakt? Kan man använda någon form av avfuktare i ett rum som alltså normalt står ouppvärmt? Förslag mottages tacksamt!
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Välkommen till Byggahus forum!

Först några grundprinciper: Luftens förmåga att binda vattenånga är beroende av dess temperatur. Kondens uppstår när luften kyls av och vattenångan då övergår till flytande form. Kall luft innehåller väldigt lite vattenånga och kan därför inte kondensera. Dina kondensproblem förutsätter alltså dels att det finns varm luft dels att denna möter en kall yta.

Willab Gardens WG 62 partier har ett U-värde på 1,6, vilket ungefär motsvarar kopplade fönster med energiglas i innerbågen. Det borde inte ge upphov till kondens om inte rummet används till bastu eller liknande.

Jag tycker det är svårt att med ledning av dina uppgifter förstå vad det hela kan bero på. Några foton plus uppmätta temperaturer och nivåer på relativ luftfuktighet skulle antagligen skapa mer klarhet. Har du prövat att sätta tätningslister vid tröskeln till dörren som leder in till uterummet?

Jag har själv ett "trädgårdsrum" som visserligen inte är ett uterum, men som är ouppvärmt på vintern och har snarlik isoleringsstandard. Där förekommer aldrig några kondensproblem vintertid.
 
  • Gilla
Nick_Burns
  • Laddar…
Tack för snabbt och bra svar! Du verkar vara inne på att det kan handla om att varm luft läcker ut från huset/altandörren. Tätning finns, men jag kan som du föreslår säkert förstärka den vid dörrens nederkant. Kondensen har främst uppstått där luften möter plåt/aluminium - vid dörrens tröskel och vid aluminiumpartier mellan bröstpanel och fönster (se bild). Om jag förstår dig rätt så menar du att ventilation inte borde vara lösningen på de här problemen? Jag skickar med ett par bilder på uterummet, och en närbild på hur kondensen fälls ut...

AF1QipNpHIzZtb228Ggqw6P3zwZuar_XBIj6nOvUJ5sH=s512-p-qv=pb3q83jiq31v0o260mm04paomdm8o5g2g,m=c4156f4682719d98218a119cc3bcc9bb,x=,t=25-iv10575


AF1QipNJqYO0uxvJekC8fjnVo5VrhGOEgkGczK-_4XHM=s512-p-qv=pb3q83jiq31v0o260mm04paomdm8o5g2g,m=c4156f4682719d98218a119cc3bcc9bb,x=,t=25-iv10575



AF1QipPIu_PRlsh-P4iWtJ7ihKYRWbo-_CM0fKLkVW9L=s512-p-qv=pb3q83jiq31v0o260mm04paomdm8o5g2g,m=c4156f4682719d98218a119cc3bcc9bb,x=,t=25-iv10575
 
Ja, metall leder ju alltid kyla/värme bättre än trä, men aluminiumprofilerna i fönsterbågarna är ju isolerade så det borde inte spela så stor roll. Det känns som att luften i uterummet är för fuktig. Vad har du för material i taket? Solinstrålningen är kanske väldigt stor? Jag tror problemet är svårknäckt utan mätdata.
 
Taket är kanalplast 32 mm, och solinstrålningen är nog iofs stor. Det verkar ju rimligt att misstänka att luften i rummet är för fuktig, och jag har tyvärr inte i nuläget tillgång till mätdata som kan bekräfta eller avstyrka den teorin. Jag får försöka få fram mer info, helt enkelt, och jag tackar dig så länge!
 
Tak av kanalplast är tyvärr ingen optimal lösning. Jag misstänker att problemen skulle försvinna med ett normalt isolerat ogenomskinligt tak. Uterummets orientering i väderstreck spelar också roll.
 
M
Justus är kunnig, så jag ifrågasätter inte alls hans svar ovan.

Men i teorin så måste det väl ändå bara finnas två lösningar?

1. Isolera och värma rummet så mycket att aluminiumprofilerna inte kommer under daggpunkten.

2. Ventilera ut den varma och fuktiga luften.

Svärföräldrarna har också uterum men har en 90 el. 100mm ventilationskanal i varje kortsida.
 
Jo, bättre uppvärmninssystem och bättre ventilation brukar fixa många problem. Jag var kanske lite för fixerad vid att förstå orsaken. Genomskinliga tak är överskattade. De är sällan någon tillgång, vare sig när det är för varmt eller för kallt.
 
Det är väl ungefär så jag tänkt, i alla enkelhet, Marcus. Rummet är ju faktiskt ganska "rejält" isolerat, men att värma det vid vinterkyla känns kanske ändå tveksamt? Ventilationskanaler i kortsidorna har jag tänkt på - vet du var dessa är placerade (högt/lågt) på dina svärföräldrars uterum?
 
Vill du använda rummet vintertid? Om inte är det väl bara att kallställa det med rejäl ventilation. Testa bara med att öppna ett fönster några nätter.
 
Hej Thomas - rummet kommer inte att användas vintertid, men väl vår och höst. Visst kan man testa att öppna fönster som du föreslår, men det bästa vore förstås om rummet kan vara stängt och tillslutet under vintertid utan att kondens skapas...
 
Hej!

Sitter med ett liknande problem, kom du fram till någon bra lösning någon gång?

Mvh
Henrik
 
Hej! Svaret på din fråga är att jag (hittills) inte kommit fram till någon riktigt tillfredsställande lösning. Jag kör med springor i ett par av fönstren vintertid, och det reducerar i alla fram problemet ganska rejält. Hade jag vetat mer kring det här när rummet inhandlades/monterades så hade jag förstås sett till att införskaffa sektioner med vädringsluckor - jag kan väl också tycka att tillverkaren (Willab G) skulle kunna tipsa tydligare om de problem som tydligen kan uppstå i (alltför) väl isolerade uterum. Till sist: kondensen i vårt uterum dyker alltså upp vid fönstersektionerna - den del av rummet som är försett med skjutdörrar dras inte alls med samma problem....
 
  • Gilla
NiklasBodin
  • Laddar…
optimum
Lösningen heter luftavfuktare.

Så enkelt det kan bli.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hej!
Vi är på gång att satsa på ett willabgarden uterum, vi har redan en betongplatta som är isolerad av cellplast enligt förra ägarna i dubbelt lager (vi tänkte borra o kolla för säkerhetsskäl).
Uterummet kommer ligga i norrläge och pga det samt lite andra hus som skuggar kommer vi inte ha ngn direkt solstrålning på det mer än högst ngn timme per dag. Vi planerar att sätta in en kamin mest för att vi tycker det är vackert. Som tak kommer vi ha plåt och extraisolerat. Rummet är tänkt att användas som uterum större delen av året.
Vår tanke är att lägga lite extraisolering i det nya golvet o då också ngn elslinga för grundvärme,och sedan använda kaminen när väl uterummet används vilket inte blir varje dag.
Vi är lite fundersamma av val av partier vinterbonat eller vårhöst plus. Det skiljer runt 70’ kr.
Vi har fått lite olika bud om det räcker med vårhöstplus (har några bekanta som har det med kamin och dem säger att det funkar kanon ingen kondens), vissa säljare säger att det går bra om man värmer upp sporadiskt men om man ska ha mer regelbunden värme bör man välja vinterbonat.
Enklast är ju att köra på vinterbonat så man inte står där med kondens sen men kan man spara 70’ kr är det ju trevligt. Vi vill ju samtidigt inte vara dumsnåla.
Ngn som är duktig på detta som har ett råd, vi har läst på mkt och pratat med säljare x flera samt hantverkare men får lite olika bud.
Ngn som har en klok erfarenhet av detta? Uterummet skall byggas på västkusten så inte särskilt kallt på vintern.
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.