Hej!
Vi flyttade in i vårt nya hus 2017 (Fiskarhedenvillan)
För en vecka sedan hade vi en översvämning i huset.

Efter felsökning så hittade jag orsaken.
Telia har gjort en felaktig anslutning när dom drog in sin kopparkabel in i huset.
Skyddsröret som kabeln går i, drog dom fram till ett dike och lät den ligga där 30 cm under mark.
Vårt hus ligger ca 2 meter lägre i höjd än diket.
Så då rinner vattnet in i huset.
En korrekt anslutning hade varit att dra upp skyddsröret upp ur mark vid telestolpen.
Telia vill inte ta på sig detta utan menar att jag ska kontakta deras entreprenad som gjorde jobbet, Skanova.
Dom i din tur hänvisar mig till Telia.

Vårt försäkringsbolag Trygg Hansa vill inte hjälpa till med något.
Ändå har vi alla tillägg man kan ha så som Villa plus och nån ”bygg” försäkring.

så här står vi jag och frugan och tre barn, upprivna golv och högljudda avfuktare.
Drygt 2 veckor till Jul och sängen mellan köket och vardagsrummet.

Är det någon här som vet vad som är rätt och fel?
Egna erfarenheter?
Råd?

Tacksam för alla svar och tankar.
 
  • Skyddsrör för kopparkabel slutar vid markytan, orsak till översvämning i huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppna skyddsrör där vatten trängt in, markerat med röd pil, omgivet av isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
D09 och 6 till
  • Laddar…
Hur som helst så ska du anmäla skadan till ditt försäkringbolag.
Säg som det är och låt dem processa mot Telia eller Skanova.
 
E EyEr0n skrev:
Hur som helst så ska du anmäla skadan till ditt försäkringbolag.
Säg som det är och låt dem processa mot Telia eller Skanova.
Tack men dom sa att dom har inget med detta att göra.
Trygg Hansa sa att dom kan inte ansvara för dom fel som Telia gjorde.
Trygg Hansa rekommenderade mig att ”kräva” att Telia ska ta tag i detta.
 
  • Gilla
kjellinge
  • Laddar…
Hemmakatten
Eftersom detta är en större, mer kostsam skada och Telia vägrar känna något ansvar så tycker jag att ni ska kontakta jurist. Ring runt till några stycken för att se om detta är deras kunskapsområde, dvs ingen familjerättsjurist.

I er försäkring ingår ett rättsskydd som ni har rätt att nyttja. Detta hjälper juristen till med.
 
  • Gilla
TobbeP och 11 till
  • Laddar…
Har du bara betalat till Telia och de i sin tur till Scanova? Om det är så är det bara Telia du ska kräva av och de får ta det vidare. Att sedan Telia kan vara grisiga och ointresserade är en annan sak.
 
  • Gilla
kjellinge och 5 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Har du bara betalat till Telia och de i sin tur till Scanova? Om det är så är det bara Telia du ska kräva av och de får ta det vidare. Att sedan Telia kan vara grisiga och ointresserade är en annan sak.
Vi fick en offert från Telia på ca 43 000kr som vi godkände.
Sedan Behövde vi inte betala för att telestolpen låg så nära vår tomt.
 
  • Gilla
globaljuggler och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Oavsett betalning eller ej. Det är Telias kabel och de som ansvarar för intagningen.
 
  • Gilla
karlmb och 7 till
  • Laddar…
Den ni har avtal med ansvarar för arbetet dvs Telia sen att skanova har jobbet spelar ingen roll för dom har nog lagt ut det på entreprenad i sin tur
 
  • Gilla
perror och 5 till
  • Laddar…
Fråga ditt försäkringsbolag varför de vägrar hjälpa er eftersom ni fått en skada på något som ni har försäkrat hos dom. För mig låter det som en klockren regress, alltså att man reglerar skadan som vilken som helst och därefter får försäkringsbolaget göra anspråk på kostnaden hos den som är skadevållande.

Det som kan krångla till det i ert fall kan vara att det är vatten som kommer utifrån vilket kan vara undantaget i er försäkring.
 
  • Gilla
Tamazin och 6 till
  • Laddar…
Trygg Hansa menar på att försäkringen inte gäller då det är någon som har gjort ett fel.
Trygg Hansa kan inte ersätta andras ”tokigheter”.
Därav måste jag vända mig till Telia enligt dom
 
F Facket skrev:
Fråga ditt försäkringsbolag varför de vägrar hjälpa er eftersom ni fått en skada på något som ni har försäkrat hos dom. För mig låter det som en klockren regress, alltså att man reglerar skadan som vilken som helst och därefter får försäkringsbolaget göra anspråk på kostnaden hos den som är skadevållande. Ska kolla upp regress, tack

Det som kan krångla till det i ert fall kan vara att det är vatten som kommer utifrån vilket kan vara undantaget i er försäkring.
 
L Luscum skrev:
Trygg Hansa menar på att försäkringen inte gäller då det är någon som har gjort ett fel.
Trygg Hansa kan inte ersätta andras ”tokigheter”.
Därav måste jag vända mig till Telia enligt dom
Tycker du kan kontra med att du har en försäkring som ska hjälpa er vid en plötslig händelse och det bör ju inte åligga dig att få din röst hörd hos Telia som är ett enormt företag som troligtvis inte kommer vara särskilt drivande för att få er skada löst, därav finns en regressrätt.

Däremot.. känns det som att frågeställningen ska göras mot entreprenören/säljaren som ni har anskaffat huset genom? Är inte riktigt bevandrad i området så bör troligtvis inte uttala mig men, känns inte detta som ett dolt fel?
 
  • Gilla
Luscum
  • Laddar…
Hemmakatten
Knappast något dolt fel. TS har beställt direkt från Telia.
 
  • Gilla
paul1859
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Knappast något dolt fel. TS har beställt direkt från Telia.
Såklart, missade den posten!
 
L Luscum skrev:
Hej!
Vi flyttade in i vårt nya hus 2017 (Fiskarhedenvillan)
För en vecka sedan hade vi en översvämning i huset.

Efter felsökning så hittade jag orsaken.
Telia har gjort en felaktig anslutning när dom drog in sin kopparkabel in i huset.
Skyddsröret som kabeln går i, drog dom fram till ett dike och lät den ligga där 30 cm under mark.
Vårt hus ligger ca 2 meter lägre i höjd än diket.
Så då rinner vattnet in i huset.
En korrekt anslutning hade varit att dra upp skyddsröret upp ur mark vid telestolpen.
Telia vill inte ta på sig detta utan menar att jag ska kontakta deras entreprenad som gjorde jobbet, Skanova.
Dom i din tur hänvisar mig till Telia.

Vårt försäkringsbolag Trygg Hansa vill inte hjälpa till med något.
Ändå har vi alla tillägg man kan ha så som Villa plus och nån ”bygg” försäkring.

så här står vi jag och frugan och tre barn, upprivna golv och högljudda avfuktare.
Drygt 2 veckor till Jul och sängen mellan köket och vardagsrummet.

Är det någon här som vet vad som är rätt och fel?
Egna erfarenheter?
Råd?

Tacksam för alla svar och tankar.
uppdatering

idag fick jag tag på en person på Skanova som verkar bry sig.
Hon tog tag i detta med chefer och andra inblandade.
En tekniker kommer att ringa mig och boka en tid där jag får visa allt och förklara.
Tror att teknikern ringer den här veckan.

så får vi se vad detta leder till....
Återkommer med löpande uppdateringar

tack för alla svar och engagemang!
 
  • Gilla
hilda och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.