Hej!
Vi flyttade in i vårt nya hus 2017 (Fiskarhedenvillan)
För en vecka sedan hade vi en översvämning i huset.
Efter felsökning så hittade jag orsaken.
Telia har gjort en felaktig anslutning när dom drog in sin kopparkabel in i huset.
Skyddsröret som kabeln går i, drog dom fram till ett dike och lät den ligga där 30 cm under mark.
Vårt hus ligger ca 2 meter lägre i höjd än diket.
Så då rinner vattnet in i huset.
En korrekt anslutning hade varit att dra upp skyddsröret upp ur mark vid telestolpen.
Telia vill inte ta på sig detta utan menar att jag ska kontakta deras entreprenad som gjorde jobbet, Skanova.
Dom i din tur hänvisar mig till Telia.
Vårt försäkringsbolag Trygg Hansa vill inte hjälpa till med något.
Ändå har vi alla tillägg man kan ha så som Villa plus och nån ”bygg” försäkring.
så här står vi jag och frugan och tre barn, upprivna golv och högljudda avfuktare.
Drygt 2 veckor till Jul och sängen mellan köket och vardagsrummet.
Är det någon här som vet vad som är rätt och fel?
Egna erfarenheter?
Råd?
Tacksam för alla svar och tankar.
Vi flyttade in i vårt nya hus 2017 (Fiskarhedenvillan)
För en vecka sedan hade vi en översvämning i huset.
Efter felsökning så hittade jag orsaken.
Telia har gjort en felaktig anslutning när dom drog in sin kopparkabel in i huset.
Skyddsröret som kabeln går i, drog dom fram till ett dike och lät den ligga där 30 cm under mark.
Vårt hus ligger ca 2 meter lägre i höjd än diket.
Så då rinner vattnet in i huset.
En korrekt anslutning hade varit att dra upp skyddsröret upp ur mark vid telestolpen.
Telia vill inte ta på sig detta utan menar att jag ska kontakta deras entreprenad som gjorde jobbet, Skanova.
Dom i din tur hänvisar mig till Telia.
Vårt försäkringsbolag Trygg Hansa vill inte hjälpa till med något.
Ändå har vi alla tillägg man kan ha så som Villa plus och nån ”bygg” försäkring.
så här står vi jag och frugan och tre barn, upprivna golv och högljudda avfuktare.
Drygt 2 veckor till Jul och sängen mellan köket och vardagsrummet.
Är det någon här som vet vad som är rätt och fel?
Egna erfarenheter?
Råd?
Tacksam för alla svar och tankar.
Tack men dom sa att dom har inget med detta att göra.E EyEr0n skrev:
Trygg Hansa sa att dom kan inte ansvara för dom fel som Telia gjorde.
Trygg Hansa rekommenderade mig att ”kräva” att Telia ska ta tag i detta.
Eftersom detta är en större, mer kostsam skada och Telia vägrar känna något ansvar så tycker jag att ni ska kontakta jurist. Ring runt till några stycken för att se om detta är deras kunskapsområde, dvs ingen familjerättsjurist.
I er försäkring ingår ett rättsskydd som ni har rätt att nyttja. Detta hjälper juristen till med.
I er försäkring ingår ett rättsskydd som ni har rätt att nyttja. Detta hjälper juristen till med.
Har du bara betalat till Telia och de i sin tur till Scanova? Om det är så är det bara Telia du ska kräva av och de får ta det vidare. Att sedan Telia kan vara grisiga och ointresserade är en annan sak.
Vi fick en offert från Telia på ca 43 000kr som vi godkände.Hep skrev:
Sedan Behövde vi inte betala för att telestolpen låg så nära vår tomt.
Renoverare
· Kalmar
· 2 794 inlägg
Den ni har avtal med ansvarar för arbetet dvs Telia sen att skanova har jobbet spelar ingen roll för dom har nog lagt ut det på entreprenad i sin tur
Fråga ditt försäkringsbolag varför de vägrar hjälpa er eftersom ni fått en skada på något som ni har försäkrat hos dom. För mig låter det som en klockren regress, alltså att man reglerar skadan som vilken som helst och därefter får försäkringsbolaget göra anspråk på kostnaden hos den som är skadevållande.
Det som kan krångla till det i ert fall kan vara att det är vatten som kommer utifrån vilket kan vara undantaget i er försäkring.
Det som kan krångla till det i ert fall kan vara att det är vatten som kommer utifrån vilket kan vara undantaget i er försäkring.
F Facket skrev:Fråga ditt försäkringsbolag varför de vägrar hjälpa er eftersom ni fått en skada på något som ni har försäkrat hos dom. För mig låter det som en klockren regress, alltså att man reglerar skadan som vilken som helst och därefter får försäkringsbolaget göra anspråk på kostnaden hos den som är skadevållande. Ska kolla upp regress, tack
Det som kan krångla till det i ert fall kan vara att det är vatten som kommer utifrån vilket kan vara undantaget i er försäkring.
Tycker du kan kontra med att du har en försäkring som ska hjälpa er vid en plötslig händelse och det bör ju inte åligga dig att få din röst hörd hos Telia som är ett enormt företag som troligtvis inte kommer vara särskilt drivande för att få er skada löst, därav finns en regressrätt.L Luscum skrev:
Däremot.. känns det som att frågeställningen ska göras mot entreprenören/säljaren som ni har anskaffat huset genom? Är inte riktigt bevandrad i området så bör troligtvis inte uttala mig men, känns inte detta som ett dolt fel?
uppdateringL Luscum skrev:Hej!
Vi flyttade in i vårt nya hus 2017 (Fiskarhedenvillan)
För en vecka sedan hade vi en översvämning i huset.
Efter felsökning så hittade jag orsaken.
Telia har gjort en felaktig anslutning när dom drog in sin kopparkabel in i huset.
Skyddsröret som kabeln går i, drog dom fram till ett dike och lät den ligga där 30 cm under mark.
Vårt hus ligger ca 2 meter lägre i höjd än diket.
Så då rinner vattnet in i huset.
En korrekt anslutning hade varit att dra upp skyddsröret upp ur mark vid telestolpen.
Telia vill inte ta på sig detta utan menar att jag ska kontakta deras entreprenad som gjorde jobbet, Skanova.
Dom i din tur hänvisar mig till Telia.
Vårt försäkringsbolag Trygg Hansa vill inte hjälpa till med något.
Ändå har vi alla tillägg man kan ha så som Villa plus och nån ”bygg” försäkring.
så här står vi jag och frugan och tre barn, upprivna golv och högljudda avfuktare.
Drygt 2 veckor till Jul och sängen mellan köket och vardagsrummet.
Är det någon här som vet vad som är rätt och fel?
Egna erfarenheter?
Råd?
Tacksam för alla svar och tankar.
idag fick jag tag på en person på Skanova som verkar bry sig.
Hon tog tag i detta med chefer och andra inblandade.
En tekniker kommer att ringa mig och boka en tid där jag får visa allt och förklara.
Tror att teknikern ringer den här veckan.
så får vi se vad detta leder till....
Återkommer med löpande uppdateringar
tack för alla svar och engagemang!