Missat denna tråd tidigare, otroligt imponerad, särskilt över noggrannhet kombinerad med formidabel snabbhet.
Hoppas hustrun aldrig hittar tråden, har själv en benägenhet för prokrastinering. Det är väldigt skönt att vila när man har mycket att göra.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Grymt kul att läsa om ditt bygge! Inspirerande! Kanonsnyggt och coolt att sitta där sedan med känslan att allt har ni gjort själva! Lycka till nu med resten och hoppas ni får flytta in snart.
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
M Mlindahl skrev:
Får jag fråga vad de kommer gå på med alla köksstommar i ren material kostnad om man jämnför med att köpa färdigt?
Om du nu skulle ha de uträknat och vill dela med dig =)

Självklart spenderar du ju arbetstimmar på det men de behövs inte räkna med =)
Limfog furu 2400x600x18 ca 20 skivor. 13000kr
10mm furuplywood ca 3 skivor 2100kr
4mm furuplywood ca 5 skivor 2000kr
Beslag och gångjärn från Tyskland 6000kr.
Planhyvlat 21x118 2000kr
Färg 1000kr?

Det landar på ungefär 25000kr för skåpen.

Tidsmässigt har jag hållt på i ca 35timmar. Det som återstår att tillverka är luckorna så den totala tiden för byggnation av kök är 50 timmar kanske.

Sen är det ett antal timmar att måla skåpen, plus lite vitaror.
 
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Missat denna tråd tidigare, otroligt imponerad, särskilt över noggrannhet kombinerad med formidabel snabbhet.
Hoppas hustrun aldrig hittar tråden, har själv en benägenhet för prokrastinering. Det är väldigt skönt att vila när man har mycket att göra.
Tack :) nu fick jag även lära mig ett nytt ord, prokrastinering. Det lider jag ej av!
 
  • Gilla
Lillmatild och 2 till
  • Laddar…
M mickeselvin skrev:
Grymt kul att läsa om ditt bygge! Inspirerande! Kanonsnyggt och coolt att sitta där sedan med känslan att allt har ni gjort själva! Lycka till nu med resten och hoppas ni får flytta in snart.
Tack! Ja vi har väl gjort lite mer själva än vad vi hade behövt. Vi kunde köpt mycket färdigt,men det är något speciellt med eget hantverk.
 
  • Gilla
Goelette och 1 till
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Tack :) nu fick jag även lära mig ett nytt ord, prokrastinering. Det lider jag ej av!
Läste en tidningsartikel häromdagen, äntligen fick jag klart för mig att det finns en finare benämning på starttrög.
 
  • Haha
Mikeson och 1 till
  • Laddar…
Denna vecka är nu slut och det är dags att summera veckan i ord och bilder. Kökssnickeriet har fortsatt denna veckan. Har nu tillverkat alla stommar och lådor till köket. Det som återstår är luckorna. Vi har även beställt klinkers till tvättstugan, hallen och badrummet.

Sambon, svärföräldrar och min far har lagt många timmar på att måla dörrar och snickerier denna veckan. Dörrarna och smygarna är klara. Nu skall kök och bröstpanelen målas.

Min gode vän på jobbet gjorde en insats även denna helgen. Han har nu spikat upp all bröstpanel. Blev skitsnyggt på riktigt!

Dörrarna målas vita.
Vitmålad dörr står öppen med en pensel i förgrunden och en kastrull med färg på ett golv med kabelhärvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smygarna färdigmålade. Vitmålat fönster och bröstpanel under konstruktion i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksskåpen monterade.
Nybyggda trästommar och lådor för ett kök i ett renoveringsprojekt, med ett måttstock bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omonterade träköksstommar och lådor i ett rum under renovering, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt köksskåp i trä under konstruktion med vattenpass för att säkerställa rätt nivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omonterade träköksskåpsstommar och lådor i ett renoveringsprojekt med verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Listningen, foder och golvlist möts mot en skurkloss.
Ommålad dörr i bakgrunden, nyinstallerad omålad bröstpanel och golv med måleritejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bröstpanelen. Det blir en enkel ram av 8x33 foglist. Panelen ska målas vit.
Obehandlad bröstpanel och köksskåpsstommar av trä i ett under konstruktion kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bröstpanelen är färdig, men jag glömde ta några helhetsbilder, fixar det till nästa helg!
 
  • Gilla
boschkenta och 38 till
  • Laddar…
Råkade snubbla över de sista inläggen igår och började läsa igenom tråden från början igår, blev klar med genomläsningen nu. Fy f-n va grymt gjort!

Själv har jag nyligen köpt ett gammalt hus och funderar över saker som "hur ska jag göra med tröskeln mellan hallen och golvet för att dölja den här lilla glipan" och "vad behöver jag för verktyg för att såga ur en liten bit ur den här listen så den ska passa" :crysmile: Får fråga hejvilt på detta forum när jag stöter på komplikationer. Inte går det fort heller. Men man lär sig med tiden...

Verkar tidsplanen hålla? Snart är 1:a december här ;)

Hur som helst: GRYMT JOBBAT! :strong:
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
M Mikeson skrev:
Råkade snubbla över de sista inläggen igår och började läsa igenom tråden från början igår, blev klar med genomläsningen nu. Fy f-n va grymt gjort!

Själv har jag nyligen köpt ett gammalt hus och funderar över saker som "hur ska jag göra med tröskeln mellan hallen och golvet för att dölja den här lilla glipan" och "vad behöver jag för verktyg för att såga ur en liten bit ur den här listen så den ska passa" :crysmile: Får fråga hejvilt på detta forum när jag stöter på komplikationer. Inte går det fort heller. Men man lär sig med tiden...

Verkar tidsplanen hålla? Snart är 1:a december här ;)

Hur som helst: GRYMT JOBBAT! :strong:

Tack för komplimangen! Mycket jobb och slit men det är det nog värt när man är klar! Tidsplanen håller ganska bra. Vi har ej haft någon datum för inflytt satt utan det blir färdigt när det blir färdigt. Förhoppningen nu är att komma in till jul, vi får se om det går. Annars blir det i januari någon gång. Jag är ej bredd på att jobba ihjäl mig bara för att vi ska kunna flytta in en vecka tidigare eller två. Känns bättre att göra klart huset i lugn och ro.

Finns enormt mycket bra information på detta forum, även glada människor som gärna delar med sig av erfarenheter. Så det är bara att fråga så mycket man vill :)
 
Denna vecka har jag och sambon varit ganska förkylda, så det har inte blivit så mycket gjort på huset som andra veckor! I fredags levererades fönsterna till garaget iaf, så de har jag monterat i helgen. Gjorde även klart foder utvändigt på garaget med. Svårt att göra utomhus jobb på kvällarna efter jobbet nu när det är så mörkt. I huset målas det på. Mycket kvar att måla där inne, även en del listarbete kvar.

I fredags gjorde jag utsalning och lister runt fönstret i tvättstugan.
Nyinstallerat fönster i en tvättstuga med utsikt över en snöig utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönsterna monterade i garaget. Blev även fönster från RM snickerier i garaget. Passar ihop bra med huset.
Grönt renoverat garage med nya vita fönster och dörr, snötäckta mark och vinterljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Foder runt garageporten och fönster, ack så vackert det blir!
Garage med nyinstallerad vit dörr, omgiven av ljusturkos panel och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerade fönster och foder på ett grönt garage med snötäckt mark i omgivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerade fönster och utvändigt foder på ett ljust grönt garage i dagsljus med lätt snötäcke på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändigt i garaget gipsade jag smygarna färdiga i somras. Bara att trycka fönstret mot gipsen. Fönsterbrädar får jag fixa dit i veckan. Till höger ligger utebelysningen och väntar på montage.
Bord med byggverktyg framför nyinstallerat fönster och lådor med utebelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bröstpanelen i vardagsrum/hall håller på att grundmålas!
Nyinstallerade vita fönster och vitmålad bröstpanel i ett rum under renovering, med utsikt över ett snötäckt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Far var förbi och målade i helgen. Köket börjar få färg! Grönt kök för ovanlighetens skull!
Kök under renovering med omonterade gröna skåp och träbänkskiva, samt en vit trädörr till snöig utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Idag är sambon beräknad att föda vårt nästa barn, så vi går i väntans tider. Snart kommer nästa barn och då ska det bli skönt med en liten paus!
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 28 till
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Denna vecka har jag och sambon varit ganska förkylda, så det har inte blivit så mycket gjort på huset som andra veckor! I fredags levererades fönsterna till garaget iaf, så de har jag monterat i helgen. Gjorde även klart foder utvändigt på garaget med. Svårt att göra utomhus jobb på kvällarna efter jobbet nu när det är så mörkt. I huset målas det på. Mycket kvar att måla där inne, även en del listarbete kvar.

I fredags gjorde jag utsalning och lister runt fönstret i tvättstugan.
[bild]
Fönsterna monterade i garaget. Blev även fönster från RM snickerier i garaget. Passar ihop bra med huset.
[bild]

Foder runt garageporten och fönster, ack så vackert det blir!
[bild]
[bild]
[bild]

Invändigt i garaget gipsade jag smygarna färdiga i somras. Bara att trycka fönstret mot gipsen. Fönsterbrädar får jag fixa dit i veckan. Till höger ligger utebelysningen och väntar på montage.
[bild]

Bröstpanelen i vardagsrum/hall håller på att grundmålas!
[bild]

Far var förbi och målade i helgen. Köket börjar få färg! Grönt kök för ovanlighetens skull!
[bild]


Idag är sambon beräknad att föda vårt nästa barn, så vi går i väntans tider. Snart kommer nästa barn och då ska det bli skönt med en liten paus!
Vilket fantastiskt jobb du gör. Funderar på limfogen du använt till skåpen...vilket fabrikat? med tanke på skevhet m m.
Ser fram emot tillverkningen av skåpluckor.....material m m.
Bra jobbat....
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
L larakekar skrev:
Vilket fantastiskt jobb du gör. Funderar på limfogen du använt till skåpen...vilket fabrikat? med tanke på skevhet m m.
Ser fram emot tillverkningen av skåpluckor.....material m m.
Bra jobbat....
Tack! Det glädjer mig!

Limfogen till skåpen står det Fredriksson på. De är 18mm tjocka, helst av, stående och liggande årsringar. Förekommer endel kvist, men endast friska kvistar. De är plastade när de levereras, fukthalten har jag ej mätt, men de står på dem att de är avsedda för möbeltillverkning.

Jag är inte rädd att de slår sig, då de nästan alltid är ihop skruvade på många sidor. Kanske att det slår sig på kyl/frys skåpen då det är långa skivor som bara sitter fast i botten och toppen.

Angående luckorna, kolla nästa inlägg!
 
Inget är som väntas tider kan man säga. Sambon var beräknad att föda förra söndagen. Nu är hon en vecka över tiden och inga tecken på att barnet vill komma ut. Denna väntan...

Min förkylning håller fortfarande i sig, så jag går lite på halvfart. Har inte blivit mycket gjort i veckan för min del, lite iaf, men inte mer än så. Murarna på jobbet har varit förbi i veckan. De har flyspacklat hallen, tvättstugan och badrummet. De ska även hjälpa mig med tätskiktet. De ska de göra nu till veckan! Min far och sambon kämpar på med måleriet, så nu är köksstommarna målade 2 gånger. De ska strykas en gång till.

Tillverkade tvättställsskåpet i veckan. Tvättstället blir ett tvättställ från Ikea.
Halvfärdigt handtillverkat tvättställsskåp i naturligt furuträ på en arbetsbänk inne i ett under konstruktion rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beställde fönsterbleck och lite sparkplåtar till porten och dörren i garaget. Detta var ett av lördagens projekt. Rostfritt blänker fint när det är nytt!
Nyinstallerad vit ytterdörr med rostfri tröskel och fönster i grönmålad fasad med arbetsmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörr tröskeln i garaget blev även en rostfri historia, tröskel och droppbleck i samma plåt.
Händer håller en rostfri plåt med skyddsfolie i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad rostfri dörrtröskel i garage med synliga skruvhål och damm på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garageporten fick även den sparkplåtar.
Vit garageport med nymonterade rostfria sparkplåtar och en rostfri tröskel i en carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten gjutning i tvättstugan gjordes oxå. Detta för att kunna montera tätskikt på ett bra sätt! Format på enklaste sätt.
Renoveringsmaterial och verktyg i ett rum under ombyggnation med flyspackelsäckar och en murarhink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gav mig även på lite klinkersläggning i lördags. Det gick rätt bra efter jag hade kommit lite mer än halvvägs. Plattsättning är helt nytt för mig, då jag nästan bara arbetat med, trä, plåt och betong. Hur svårt kan det vara tänkte jag?
Renoverat kök med ny klinkergolv och oavslutade träköksstommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag även gjort ett prov på en kökslucka. Resultatet blev helt okej. Inga större konstigheter att fräsa profilen i en körning. Triton fräsen tuggar på fint. Att fräsa kontraprofilen gick bra om man hade en offerbit bakom, då fläkten det ej ut något trä i bakkant. Det jag ska uppgradera fräsen med är en dammsugare och lite fräjderanhåll, det blev en väldans massa spån på bordet, samt att när jag fräste kontraprofilen så kunde ämnet resa sig lite från bordet.

Hursomhelst är jag nöjd med den första luckan. Kommer att tillverka alla luckor på en gång sen, och lägger man ner lite mer tid på att ställa in fräsen så blir resultatet ännu bättre!

Har köpt 118x21 planhyvlat kvistfri furu. Dessa klyver jag på mitten, sedan fräser jag profilen. Efter första fräsningen ser det ut såhär.
Högar av sågade träbitar ovanpå en bordsåg täckt med sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3 bitar till och kontraprofilen fräst.
Fyra planhyvlade och profilerade furulister som ligger på ett spånbord i verkstaden, förstadium till en kökslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spegel av 4mm furuplywood.
Komponenter till en kökslucka i trä under tillverkning på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under limning,
Håndverksprosjekt med en delvis limet tre kökslucka i furu, fastklämd på ett arbetsbord med spån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan färdig. Jag ska även runda till kanterna på luckan lite, men det är såhär de kommer att se ut.
Hemsnickrad furulucka i en arbetsbänksklämma, halvfärdig och väntar på slutliga profilfräsningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att jag precis har summerat veckan inser jag att jag faktiskt har hunnit med rätt mycket ändå, även om det inte känns som det. Nya tag nästa vecka. Får hoppas att barnet kommer snart!

Hittade även en bild på köket. En strypning kvar! Ett halvfärdigt kök under renovering med grönmålade köksstommar och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Bengt Larsson och 32 till
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Inget är som väntas tider kan man säga. Sambon var beräknad att föda förra söndagen. Nu är hon en vecka över tiden och inga tecken på att barnet vill komma ut. Denna väntan...

Min förkylning håller fortfarande i sig, så jag går lite på halvfart. Har inte blivit mycket gjort i veckan för min del, lite iaf, men inte mer än så. Murarna på jobbet har varit förbi i veckan. De har flyspacklat hallen, tvättstugan och badrummet. De ska även hjälpa mig med tätskiktet. De ska de göra nu till veckan! Min far och sambon kämpar på med måleriet, så nu är köksstommarna målade 2 gånger. De ska strykas en gång till.

Tillverkade tvättställsskåpet i veckan. Tvättstället blir ett tvättställ från Ikea.
[bild]

Beställde fönsterbleck och lite sparkplåtar till porten och dörren i garaget. Detta var ett av lördagens projekt. Rostfritt blänker fint när det är nytt!
[bild]
Dörr tröskeln i garaget blev även en rostfri historia, tröskel och droppbleck i samma plåt.
[bild] [bild]
Garageporten fick även den sparkplåtar.
[bild]
En liten gjutning i tvättstugan gjordes oxå. Detta för att kunna montera tätskikt på ett bra sätt! Format på enklaste sätt.
[bild]
Gav mig även på lite klinkersläggning i lördags. Det gick rätt bra efter jag hade kommit lite mer än halvvägs. Plattsättning är helt nytt för mig, då jag nästan bara arbetat med, trä, plåt och betong. Hur svårt kan det vara tänkte jag?
[bild]

Sen har jag även gjort ett prov på en kökslucka. Resultatet blev helt okej. Inga större konstigheter att fräsa profilen i en körning. Triton fräsen tuggar på fint. Att fräsa kontraprofilen gick bra om man hade en offerbit bakom, då fläkten det ej ut något trä i bakkant. Det jag ska uppgradera fräsen med är en dammsugare och lite fräjderanhåll, det blev en väldans massa spån på bordet, samt att när jag fräste kontraprofilen så kunde ämnet resa sig lite från bordet.

Hursomhelst är jag nöjd med den första luckan. Kommer att tillverka alla luckor på en gång sen, och lägger man ner lite mer tid på att ställa in fräsen så blir resultatet ännu bättre!

Har köpt 118x21 planhyvlat kvistfri furu. Dessa klyver jag på mitten, sedan fräser jag profilen. Efter första fräsningen ser det ut såhär.
[bild]
3 bitar till och kontraprofilen fräst.
[bild]

Spegel av 4mm furuplywood.
[bild]
Under limning,
[bild]
Nästan färdig. Jag ska även runda till kanterna på luckan lite, men det är såhär de kommer att se ut.
[bild]

Efter att jag precis har summerat veckan inser jag att jag faktiskt har hunnit med rätt mycket ändå, även om det inte känns som det. Nya tag nästa vecka. Får hoppas att barnet kommer snart!

Hittade även en bild på köket. En strypning kvar! [bild]
F Fisk3n skrev:
Tack! Det glädjer mig!

Limfogen till skåpen står det Fredriksson på. De är 18mm tjocka, helst av, stående och liggande årsringar. Förekommer endel kvist, men endast friska kvistar. De är plastade när de levereras, fukthalten har jag ej mätt, men de står på dem att de är avsedda för möbeltillverkning.

Jag är inte rädd att de slår sig, då de nästan alltid är ihop skruvade på många sidor. Kanske att det slår sig på kyl/frys skåpen då det är långa skivor som bara sitter fast i botten och toppen.

Angående luckorna, kolla nästa inlägg!
F Fisk3n skrev:
Inget är som väntas tider kan man säga. Sambon var beräknad att föda förra söndagen. Nu är hon en vecka över tiden och inga tecken på att barnet vill komma ut. Denna väntan...

Min förkylning håller fortfarande i sig, så jag går lite på halvfart. Har inte blivit mycket gjort i veckan för min del, lite iaf, men inte mer än så. Murarna på jobbet har varit förbi i veckan. De har flyspacklat hallen, tvättstugan och badrummet. De ska även hjälpa mig med tätskiktet. De ska de göra nu till veckan! Min far och sambon kämpar på med måleriet, så nu är köksstommarna målade 2 gånger. De ska strykas en gång till.

Tillverkade tvättställsskåpet i veckan. Tvättstället blir ett tvättställ från Ikea.
[bild]

Beställde fönsterbleck och lite sparkplåtar till porten och dörren i garaget. Detta var ett av lördagens projekt. Rostfritt blänker fint när det är nytt!
[bild]
Dörr tröskeln i garaget blev även en rostfri historia, tröskel och droppbleck i samma plåt.
[bild] [bild]
Garageporten fick även den sparkplåtar.
[bild]
En liten gjutning i tvättstugan gjordes oxå. Detta för att kunna montera tätskikt på ett bra sätt! Format på enklaste sätt.
[bild]
Gav mig även på lite klinkersläggning i lördags. Det gick rätt bra efter jag hade kommit lite mer än halvvägs. Plattsättning är helt nytt för mig, då jag nästan bara arbetat med, trä, plåt och betong. Hur svårt kan det vara tänkte jag?
[bild]

Sen har jag även gjort ett prov på en kökslucka. Resultatet blev helt okej. Inga större konstigheter att fräsa profilen i en körning. Triton fräsen tuggar på fint. Att fräsa kontraprofilen gick bra om man hade en offerbit bakom, då fläkten det ej ut något trä i bakkant. Det jag ska uppgradera fräsen med är en dammsugare och lite fräjderanhåll, det blev en väldans massa spån på bordet, samt att när jag fräste kontraprofilen så kunde ämnet resa sig lite från bordet.

Hursomhelst är jag nöjd med den första luckan. Kommer att tillverka alla luckor på en gång sen, och lägger man ner lite mer tid på att ställa in fräsen så blir resultatet ännu bättre!

Har köpt 118x21 planhyvlat kvistfri furu. Dessa klyver jag på mitten, sedan fräser jag profilen. Efter första fräsningen ser det ut såhär.
[bild]
3 bitar till och kontraprofilen fräst.
[bild]

Spegel av 4mm furuplywood.
[bild]
Under limning,
[bild]
Nästan färdig. Jag ska även runda till kanterna på luckan lite, men det är såhär de kommer att se ut.
[bild]

Efter att jag precis har summerat veckan inser jag att jag faktiskt har hunnit med rätt mycket ändå, även om det inte känns som det. Nya tag nästa vecka. Får hoppas att barnet kommer snart!

Hittade även en bild på köket. En strypning kvar! [bild]
Kanonfint
 
F Fisk3n skrev:
Inget är som väntas tider kan man säga. Sambon var beräknad att föda förra söndagen. Nu är hon en vecka över tiden och inga tecken på att barnet vill komma ut. Denna väntan...

Min förkylning håller fortfarande i sig, så jag går lite på halvfart. Har inte blivit mycket gjort i veckan för min del, lite iaf, men inte mer än så. Murarna på jobbet har varit förbi i veckan. De har flyspacklat hallen, tvättstugan och badrummet. De ska även hjälpa mig med tätskiktet. De ska de göra nu till veckan! Min far och sambon kämpar på med måleriet, så nu är köksstommarna målade 2 gånger. De ska strykas en gång till.

Tillverkade tvättställsskåpet i veckan. Tvättstället blir ett tvättställ från Ikea.
[bild]

Beställde fönsterbleck och lite sparkplåtar till porten och dörren i garaget. Detta var ett av lördagens projekt. Rostfritt blänker fint när det är nytt!
[bild]
Dörr tröskeln i garaget blev även en rostfri historia, tröskel och droppbleck i samma plåt.
[bild] [bild]
Garageporten fick även den sparkplåtar.
[bild]
En liten gjutning i tvättstugan gjordes oxå. Detta för att kunna montera tätskikt på ett bra sätt! Format på enklaste sätt.
[bild]
Gav mig även på lite klinkersläggning i lördags. Det gick rätt bra efter jag hade kommit lite mer än halvvägs. Plattsättning är helt nytt för mig, då jag nästan bara arbetat med, trä, plåt och betong. Hur svårt kan det vara tänkte jag?
[bild]

Sen har jag även gjort ett prov på en kökslucka. Resultatet blev helt okej. Inga större konstigheter att fräsa profilen i en körning. Triton fräsen tuggar på fint. Att fräsa kontraprofilen gick bra om man hade en offerbit bakom, då fläkten det ej ut något trä i bakkant. Det jag ska uppgradera fräsen med är en dammsugare och lite fräjderanhåll, det blev en väldans massa spån på bordet, samt att när jag fräste kontraprofilen så kunde ämnet resa sig lite från bordet.

Hursomhelst är jag nöjd med den första luckan. Kommer att tillverka alla luckor på en gång sen, och lägger man ner lite mer tid på att ställa in fräsen så blir resultatet ännu bättre!

Har köpt 118x21 planhyvlat kvistfri furu. Dessa klyver jag på mitten, sedan fräser jag profilen. Efter första fräsningen ser det ut såhär.
[bild]
3 bitar till och kontraprofilen fräst.
[bild]

Spegel av 4mm furuplywood.
[bild]
Under limning,
[bild]
Nästan färdig. Jag ska även runda till kanterna på luckan lite, men det är såhär de kommer att se ut.
[bild]

Efter att jag precis har summerat veckan inser jag att jag faktiskt har hunnit med rätt mycket ändå, även om det inte känns som det. Nya tag nästa vecka. Får hoppas att barnet kommer snart!

Hittade även en bild på köket. En strypning kvar! [bild]
Har skummat igenom tråden och ska gå igenom den mer sen.
Verkligen fantastisk och köket kommer bli kanon. :love:
Limmat du enbart ihop Luckorna?

Använder du bara en handöverfräs eller bordsfräs?
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.