J
Steg för steg - så kontrollerar du ditt tak utan att genomföra en komplett takrenovering.

Fukt på vinden - senaste teknikerna för att få ner mögelfaran.

Mata småfåglarna på vintern - olika varianter av fågelmat och hur man undviker att skator och annat äter upp allt.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat åtta skruvdragare och nu tävlar vi ut alla åtta till medlemmar på Byggahus.se, som ska få chansen att testa vidare att borra och dra skruv med sin vinsttrofé där hemma.

Test skruvdragare 2020

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se.
Till exempel vilka gör-det-själv-artiklar skulle du vilka kunna hitta hos oss? Har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Kanske byggt ett helt hus som vi inte har fått se än? Eller har du en idé till en helt ny funktion vi borde utveckla på sajten? Alla idéer till nytt innehåll och nya funktioner på Byggahus.se är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.
Vi har alltså åtta stycken borrskruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén vinner bäst-i-test och så vidare.

Skruvdragarna vi tävlar ut är:

Makita DDF484
Ryobi R18DD7-0
Makita DDF485
Black&Decker BL186KB
DEWALT DCD791
Metabo BS 18 L BL
AEG BSB18BL
Bosch GSR 18V-60C

Läs mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 13 december kl 9 på morgonen.

Lycka till!
Hej, byggen av alla de slag med återvunnet material är ju alltid kul! Kanske även tips om var och hur man hittar materialet.
Mvh Peter Ylivainio
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Jag saknar en dedikerad Köp & sälj del i fourmet. Jag vet at det finns en,
det jag menar är en något mer avancerad, med egen layout och kanske en rad med senast upplagda annonser på
höger sida i startsidan. Dels tycker jag vi ska värna återvinning, samt så skyr jag blocket.

Saknar även artiklar med konkreta små-projekt, typ "Bygg ett staket"
Sedan följer delmoment, bilder, priser för material, tips & trix om skruv, färg, gjutning,
därefter en sammanfattning med resultat och kanske en jämförelse pris kontra kvalité.

Hade också gärna sett guider om hur man lagar/servar saker som kan gå sönder, tex
verktyg, avloppet fryser, elverk, etc.
Finns otroligt mycket kunskap som skulle kunna samlas in och sättas ihop i små "how-to:s".

Nu kanske det redan finns, men en avdelning med mallar för juridiska dokument kopplat till husbyggen, bygglov etc
är ju en idé
 
A aekeberg skrev:
Jag fastnar ofta för trådar där någon beskriver ett moment eller visst arbetsområde på ett kunnigt o bra sätt (exv. 'Perfekt silikonfog varje gång'). Emellanåt spretar trådarna iväg, det är inte alltid jag hittar tråden när jag behöver den och sen är det alltid en del scrollande fupp och ned för att hitta rätt inlägg i tråden.

Kunde man redigera dessa 'så gör man trådar', komplettera med konstruktiva bilder o samla dessa under en egen rubrik? Vore värdefullt för oss alla hemmaproffs! :rofl:
Precis vad jag skulle vilja se med! Kanske som en form av wikipedia så den kan uppdateras relativt enkelt. Bör även vara modererad så att den är rensad på icke relevanta inlägg o kommentarer...
 
Jag skulle vilja ha mera tester av elmaskiner och verktyg liknande den ni gjorde med skruvdragare.
Sen saknar jag en sektion med lathund på tex spik och skruv längder och dimension vid olika material så som golvspån, gips och trall m.m. Samt dimensioner vid förborrning till bultar. Sånt vore fint o ha samlat på ett ställe.

Mvh Anders
 
Jag har en ny idé till hemsidan. Min idé grundar sig i att jag älskar att kolla på andras bilder medan de snickrar/renoverar/bygger mm.

Min idé är att skapa en instagramliknande sida på byggahus. En egen flik på hemsidan där man kan posta bilder med ev små kommentarer. Om det finns projekttråd så borde man även kunna länka sig till denna på något sätt. Även något tagg-system kanske vore bra att ha så att man kan kolla på specifika avdelningar av bilder.

Vore det inte superkul att bara titta på lite blandade bilder från medlemmar när man har en stund över?
 
Fadai
Hej! Ser att några varit inne på det här med återbruk. Varför inte ha ett forum för oss som är intresserade av detta och av allt som har med miljömedvetet byggande att göra? Där kan de som är engagerade i miljö, klimatsmarta val etc ha sina diskussioner utan att det urartar i en massa politiskt tjafs. Och de som inte har intresse för miljöfrågor och klimat har ju ändå en massa andra forum att skriva i. Jag saknar verkligen ett dylikt forum. Någon ny skruvdragare behöver jag f ö inte.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Jag vill se mer om "ny-gamla” metoder.

Många hus har stått länge med mestadels ytrenoveringar, det vill säga att de byggdes smart från början. Vilka av dessa metoder funkar och varför?

Ett exempel är ångtröga väggar vs ångtäta.

Om jag vinner önskar jag mig Ryobi-dragaren.
 
Hej. Jag är tekniknörd inom många områden med bygge som en stor hobby sedan många år. Jag skulle önska att vi startade ett forum för budgetbyggen med hög kvalitet. Det kan delas in i de olika momenten för ett bygge: Grund/platta/källare, stomme, tak, inredning, el, VVS. Inriktingen ska vara hög kvalitet till lågt pris. T.ex. att köpa material som blivit över, importera material själv, tekniska lösningar som fungerar utmärkt men som hantverkare inte använder, materialkunskap (generellt rätt dålig bland byggare), föreklade konstruktioner, kostnadsanalyser för olika lösningar osv. För och emot olika metoder och material och gärna med en prislapp. Syftet ska vara att visa den enorma bredd vi har tillsammans för att kunna plocka russinen ur kakan för de som vill komma ner i produktionskostnader genom att själva välja lämpliga lösningar. VIktigt att vi som vanligt delger kunskap och inte kritiserar varandras förslag utan ordentliga fakta. (Såg exempel hos Bygghahus på priser från 12 000 kr/m² med mycket egen insats. Jag har byggt 3 stenhus för 17 000 kr/m² med delvis egen insats. Byggde ett sommarhus i trä för ca 6000 kr/m² med nästan enbart begagnat och restpartier och 80% egen insats. Men det tar kalendertid att få ihop allt).
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat åtta skruvdragare och nu tävlar vi ut alla åtta till medlemmar på Byggahus.se, som ska få chansen att testa vidare att borra och dra skruv med sin vinsttrofé där hemma.

Test skruvdragare 2020

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se.
Till exempel vilka gör-det-själv-artiklar skulle du vilka kunna hitta hos oss? Har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Kanske byggt ett helt hus som vi inte har fått se än? Eller har du en idé till en helt ny funktion vi borde utveckla på sajten? Alla idéer till nytt innehåll och nya funktioner på Byggahus.se är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.
Vi har alltså åtta stycken borrskruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén vinner bäst-i-test och så vidare.

Skruvdragarna vi tävlar ut är:

Makita DDF484
Ryobi R18DD7-0
Makita DDF485
Black&Decker BL186KB
DEWALT DCD791
Metabo BS 18 L BL
AEG BSB18BL
Bosch GSR 18V-60C

Läs mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 13 december kl 9 på morgonen.

Lycka till!
Jag hade gärna sett en artikelserie där man får tips råd och inspiration för att bygga och renovera kök. Det verkar ju vara något som många på bygga hus behöver.
Ett besök hos en kökstillverkare kan ju vara en bra start.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Tänk om byggahus hade en egen kategori för användarnas videoguider? Någon riggar upp sin mobil och visar för andra hur det går till att dra om el i en lampa, blanda egnen linoljefärg eller regla en innervägg. Alla teman välkomna! Byggahus kunde fixa ett Youtube eller vimeokonto där filmerna kunde finnas, så att de kunde delas på sociala medier. Möjligen kan redaktionen lägga en logga i början och klippa lite.

Detta skulle kunna vara en win-win. Byggahus får bättre spridning och medlemmar och andra kunde se hur knepiga moment går till i praktiken. Den som laddar upp film, kan få nöjet att se sin film bli viral .

Tänk er en funktion där det går att efterfråga hjälp genom en film! Hur var det nu med reglagen i den hyrda minigrävaren? Någon timme senare laddar en hjälpsam medlem kanske upp en film och visar.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag skulle väldigt gärna se en forumsektion i stil med "Från teori till praktik" där medlemmar kan lägga upp egna DIY-artiklar.
Allt ifrån relativt enkla saker som tex hur man bäst målar sin ytterdörr men även mer avancerade saker som att tex installera en värmepump (för visst finns det väl några som jobbar med det och hänger på Byggahus).
Förhoppning med detta är det ska byggas upp en typ av kunskapsbank där man enkelt kan hitta olika guider, ta del av tips och trix från mer erfarna, och i andra fall bara stilla nyfikenheten och vetgirigheten med fakta.
 
Jag skulle vilja ha en funktion där man kan ladda upp en bild på sitt hus eller rum för att sedan prova olika färger.
Vet att vissa färgleverantörer har det men det vore bra med en oberoende.
Sen önskar jag fler reportage om återvinning där husbyggare använt stora eller små delar återvunnet material till sitt bygge.
 
Möjlighet att se verktyg/byggkedjor som rekommenderas av BH och forumdeltagarna. Det ska gå att rösta "Rekommenderas" och "Rekommenderas Ej" på verktyg/byggkedjor. Det skulle ge en god överblick över populäraste byggkedjan och populäraste verktygen.
 
Något som vore både lärorikt och bra ekonomiskt, och som är vanligt i bl.a. Asien och USA: Smarta, flyttbara och flexibla lösningar i kompakta bostäder. Inredning på skenor/hjul som flyttas efter behov eller dag/natt, sänkbara sovloft för att få ”två plan” på normal takhöjd. Flyttbara väggar beroende på vad rummet för tillfället ska användas till. Det finns massor av spännande lösningar för att göra 3-4 RoK av en 1:a eller 2:a.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.