Jag har slipat det mesta av det nedre gråa nu, däremot känns det som att sliptrissorna gnuggat in färg i porerna på betongen, den är glansig och len. Hoppas att det inte blir tätt nu när jag tänkt måla med en öppen färg!
Oslipade och delvis slipade betongväggar i ett renoveringsprojekt med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.. Hm! Kanske måste slipa mera!
 
Det blev lite mer slipande iallafall! Hade sparat rätt mycket tid på att använda denna från början!
Slipmaskin med diamantslipskiva ligger på en radiator, använd för effektivt slipande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett halvfärdigt rum under renovering med synliga rör och ojämna väggytor som behöver ytterligare slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person med skyddsmask, hörselskydd och pannlampa förberedd för sliparbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Slut batterier igen!
Nu är jag less på källaren för idag också, min hustru har förövrigt städat den så den är skinande ren och luktar ajax! Hon lär ju bli måttligt imponerad när jag dragit fram med diamantslipa!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vägg där renovering påbörjats för byte av vattenrör med synligt golvbjälklag och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakom denna väggen ligger badrummet på boendeplan. Jag tänker byta samtliga vattenrör till detta i samband med renoveringen och ämnar därför öppna upp den härofrån, riva de gamla rören och borra ner nya RöriRör till pannrummet där vattenfördelningen blir!
.. Tror jag börjar med det nu!
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Börjar med att ta ut vägguttaget ur ekvationen genom att såga runt det innan jag river skivan
Vägguttag sågat ur väggen för renovering med synliga kablar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kollar sedan grovt höjden på vattnet i badrummet.
Ett badrum med toalett, handfat, hårfön och vägguttag, inga synliga sågningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjar sedan såga upp ovanför dessa
En vägg med utritade såglinjer och ett vägguttag, framför exponerade golvbjälkar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ångtar mig och ställer upp lasern för att istället såga rakt och underlätta för återställande av väggen!
Renovering av vägg med laserlinjer som guidar kapning, synligt vägguttag och golvrörelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset och 1 till
  • Laddar…
Delvis rivet väggparti med exponerade reglar och isolering samt en borr på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Simsalabim..
Synd bara att fiberskivan limmat sig själv i reglarna så all form av kontrollerad rivning av denna är omöjlig!
 
  • Gilla
henche och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde en sista slipning innan sovdax.. Tar sin tid då en uppsättning med två laddade batterier bara räcker för ca 20 minuter effektivt slipande! Ett rum under renovering med slipade betongväggar och utsatta rör, inklusive en stege och hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nå nu är då inte färgen längre inkletad i betongen för nu ligger både den OCH betongen i ett fint lager efter golvet! :crysmile:
Nyss slipat betonggolv med borttagen färg, verktygssladd och personens sko syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Har du ingen bygghandel där du kan rådfråga? Diamantslipskiva borde vara en självklart val vid hårt åtsittande färg. Hade iallafall jag rekommenderat om någon kommit in o frågat mig.
Skönt det löst sig nu iallafall. Rolig tråd att följa :)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
T Tumtapp skrev:
Har du ingen bygghandel där du kan rådfråga? Diamantslipskiva borde vara en självklart val vid hårt åtsittande färg. Hade iallafall jag rekommenderat om någon kommit in o frågat mig.
Skönt det löst sig nu iallafall. Rolig tråd att följa :)
Jo men eftersom alla ger olika svar beroende på hur man ställer frågan så har jag mer eller mindre provat mig fram. Jag är nog rätt otydlig emellanåt! :D
Diamantslipskivan hade jag kört i lösare puts tidigare och efter detta valt bort som verktyg då den dammar värst av alla.
Men den är outstanding snabbast och effektivast!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nu är det dax igen efter en dryg vecka med magsjukor, feber och kvälls jobb på annan ort.. Less på batterier så sökte jag fram min gamla trotjänare bosch 1400W blå. Nu ska färgen väck!
Bosch slipmaskin på ett rött arbetsbord med slipkloss, redo för att ta bort färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

NO more batteries, - INFINITE POWER!
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
Vet inte riktigt vad jag ska säga, gick igenom hela tvättstugan med slipsen på ca 1.5 timme och allt är borta! Enda problemet jag upplevde var att jag inte kunnat se någonting alls imellanåt och därför måstat pausa!
..nånu är den då klar för 3'e gången så nu får det lov att vara!
Renoverad tvättstuga med slipade väggar, verktyg på golvet och utsikt över skogen genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henche och 1 till
  • Laddar…
Jula har en billig grovdammsugare på extrapris just nu, köp en sån om du ska slipa mer! Det är så skönt att slippa dammet!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Jula har en billig grovdammsugare på extrapris just nu, köp en sån om du ska slipa mer! Det är så skönt att slippa dammet!
Varje dammande projekt lockar till inköp av dammsugare..
Varje gång upptäcker man att dammsugare byggs så att skiten blåses genom lindningarna i motorn... vilket för eller senare ger haveri..
Sedan är det viktigt att veta att statisk elektricitet uppstår med billiga plastslangar och suger man brännbart damm kan man få dammexplosion!
Om det är någon gång man vill ha centraldammsugare med möjlighet till våtsugning så är det i bygg o industriprojekt!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Jula har en billig grovdammsugare på extrapris just nu, köp en sån om du ska slipa mer! Det är så skönt att slippa dammet!
Jag har några billiga byggdamsugare och även en grovis. Tyvärr sätter det fina slipdammet igen filter så snabbt att det hela övergår från slipning till att handla mer om filtertömningar än om slipning till slut.
Hade jag inte stått å svurit över sågspånet och Grovisen tidigare så hade Jag säkert kopplat på damsugarn vid det här laget! :D
 
Använder du påse? Med påse du fungerar det bra och filtret sätter inte igen så ofta
 
  • Gilla
Lane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.