Här är hallen ifrån ytterdörren så här långt, väggen rakt fram ska vävas och målas i ett senare skede och lite golvlister ska ditt också.
 
  • Hall1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CatherineSonesson
  • Laddar…
Och här kommer hallen mot ytterdörren som är vitmålad istället för den tidigare bruna färgen.
Det var vad jag hade att visa för tillfället.
 
  • Hall2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CatherineSonesson
  • Laddar…
Snygg trapp. Vad är det för mått på trappen? Bredd, längd, höjd? Antal steg?
 
perkele skrev:
Snygg trapp.  Vad är det för mått på trappen? Bredd, längd, höjd? Antal steg?
Ja vi är själva mycket nöjda med trappan, kul att fler tycker detsamma :).
Eftersom vi har lagt ett antal timmar på att fundera ut hur takfönster, innertak i snedtaket mm skulle vara utformat så känns det skönt att allt blev bra.

Asktrappan har en bredd på 880mm och längden är 1050 + 3400mm.
Höjd golv till golv blir ~2730mm fördelat på 15 steg.
 
Riktig snygg trappa Niclas. Vem byggde den och vad kostade den? Funderar på om det löner sig att bygga en själv eller anlita firma....
Hur har du löst detta med ventilation/värme där uppe? FTX eller något annat system?
 
takman69 skrev:
Riktig snygg trappa Niclas. Vem byggde den och vad kostade den? Funderar på om det löner sig att bygga en själv eller anlita firma....
Hur har du löst detta med ventilation/värme där uppe? FTX eller något annat system?
Vi beställde trappan av en lokal finsnickare här nere i Skåne. Bor du själv i Skåne så kan du få hanns uppgifter, för vad jag vet så jobbar han mest i mitten av Skåne.
I och med att vi inte har slutfört hela trappmontaget med handledare och spaljéer så vet jag inte exakt vad kostnaden blir men någon stans i 25 – 30 000 kronors spannet är nog relevant.

Jag har planerat att sätta in el-radiatorer i och med att vi inte har ett vattenburet värmesystem i huset. Vi har en frånluftsvärmepump så jag har för tillfället dragit upp ett frånluftsdon på ovanvåningen. Tilluften får jag in via tillluftsdon ovanför gavelfönsterna.

Nu när vi har isolerat där uppe och har trappan monterad så står det ett enkelt element i mitten av ovanvåningen på ~1000 W och klimatet känns förvånansvärt bra, ~18-19 grader.
Det kommer ju att bli betydligt större effekt på radiatorerna som ska monteras när gipsningen är klar.
 
Då ska jag försöka lägga upp lite uppdateringar från mitt projekt.......

Efter det att trappan var monterad så har det blivit lite uppregling för det andra skiktets isolering på gavlarna samt uppregling av stödbensväggar.
Efter detta moment så gick vi vidare och reglade upp innerväggarna för gavelrummen följt av planeringen för el-dragningen.

Nedan bilder visar lite vägguppregling.
PICT3742_3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PICT3746_2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare en bild med innervägg samt att hålet får den gamla trappan är igensatt (den ljusare golvytan).
PICT3751_2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nedan bild visar uppreglingen av en gavel där jag även har skruvat ditt reglar för att fästa radiatorerna i samt att dosor, slang är monterade och kablar dragna.
PICT3760_2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huvudsaklig elmatning till dom tre rummens takdosor där jag grenar ut resterande el-dragning till respektive rum (dock ej radiatorslingan som går separat).
När gipsen är satt och väggar och tak målade/tapetserade så kommer elektrikern och kopplar in uttag, brytare m.m. samt kopplar in hela ovanvåningen ner i centralen på nedervåningen.
PICT3762_6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag "skottat" mig fram till matningen ner till nervåningens el-central där matningen ska dras så småningom (det är därför där är kabellindor vid matningarna, som förhoppningsvis ska räcka).
PICT3763_2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ja det var vad jag hade och visa denna gång, återkommer när jag har mer att visa.
 
Ser jättebra ut, verkligen. Har följt dina upplägg nästan varje dag..
Har precis fått klart med min takstol(blir lite mer förstärkning än vad du vrkar ha gjort) är på gång med ett liknande projekt 2+1 rum
Bredd:4.5m
Längd:7+3m
Stödbensvägghöjd 1.3-1.4m
Höjd:2.2m
 
Vad skoj att du följer vårt projekt hakjon, alltid roligt med lite kommentarer:).
 
Å jag ligger i fas strax efter dig så ditt arbete gör det lättare för mig när man kan se vad som kan göras:) Perfekt
 
Intressant läsning minsann!
Hur gjorde du för att få upp trappan? Var den ihopmonterad i vinkeln innan ni lyfte upp den eller gjorde ni det efter det att ni lyft upp den långa delen genom hålet?
 
Kul att följa! En fråga angående takhöjd, finns det lagkrav på en minimihöjd?
 
Jakob27 skrev:
Hur gjorde du för att få upp trappan? Var den ihopmonterad i vinkeln innan ni lyfte upp den eller gjorde ni det efter det att ni lyft upp den långa delen genom hålet?
Här kommer en liten summarisk förklaring om hur vi monterade in trappan.

Trappan kom i delar, så vi monterade ihop trappan nedanför tapphålet. Vi monterade trappan i de två delarna, dels ”långlöpan” och dels vinkeln.

Efter att delarna var monterade så lyfte vi upp ”långlöpans” överdel så att den vilade på ovanvåningens golv.
Efter att trappans ”långlöpa” var uppe så stöttades den upp med reglar så att vi kunde montera ihop vinkeln mot långlöpan.
När vi hade monterat ihop delarna tog vi bort stöttorna och sänkte ner trappan på sin plats och fixerade.
 
cameljointen skrev:
Kul att följa! En fråga angående takhöjd, finns det lagkrav på en minimihöjd?
Jag tror inte det finns något direkt lagkrav på takhöjden. Dock kan man ju läsa skatteverkets regler om hur man mäter upp boyta. Då får jag en känsla av att under 1,9m i takhöjd gör skillnaden på om det är boyta eller inte.

Sen är det kanske inte är så praktiskt att ha under 1,9m i takhöjd;) .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.