Gavelfönster isatta samt påbättrat vindskydd på gavlarna.
 
  • PICT2882_resize.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfönster monterat!
Vi har valt att sätta in ett takfönster i den blivande trappuppgången för att få in ljus och för att vinna höjd upp till tak. Takfönstret är monterat så att glaset ligger i nivå med takstolarnas ovankant vilket innebär att vi vinner ~320mm, till och med lite mer för man kan ju räkna med diagonaltjockleken här.
 
  • PICT2892_resize.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gavlarna isolerade och tillluftsdon monterat ovan fönster.
 
  • PICT3151.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frånluftskanalen ifrån värmepumpen kompletteringsplastad samt tätad mot luftspaltsskivan.
 
  • PICT3146.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snedtak och tak har försetts med läkt på takstolarnas sida.
Detta för att bryta köldbryggan och dels för att rikta upp ovanvåningen så gott det går samt för att få rätt tjocklek den kommande lösullsisoleringen.
 
  • PICT3144.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul!

Drömmer själv om att öppna upp till nock i vårt vardagsrum, och göra resten av husets vindsvåning till loft. I dagsläget är det bara en kallvinda.

Vad får du för ståhöjd på vindsvåningen?
 
Det blir ungefär 2,15 m i mitten av våningen beroende på vad man väljer för golv m.m.
 
Ser spännande ut, håller precis på planera samma sak. Vad får ni för bredd i rummet, lägsta höjd? hur gör ni med värme? ventilation? planerar själv ett stort rum ellr 2 mindre höjd ca2.3m bredd ca4m
 
hakjon skrev:
Ser spännande ut, håller precis på planera samma sak. Vad får ni för bredd i rummet, lägsta höjd? hur gör ni med värme? ventilation? planerar själv ett stort rum ellr 2 mindre höjd ca2.3m bredd ca4m
Bredden på ovanvåningens innermått ligger på 4,5m. Stödbensväggarna kommer att bli 1m höga.

Angående ventilationen har jag tänkt så här.
Vi har idag frånluftsvärmepump för bottenvåningen och tänker dra upp en eller två frånluftsdon som suger ut luften. Som du kan se på bilden från gavelisoleringen så har jag satt in tillluftsdon ovanför gavelfönsterna samt att jag har ventilation i takfönstret detta gör så att jag kan få luftbyte på ovanvåningen.

I och med att vi idag mer eller mindre bara har el-radiatorer så har jag tänkt i samma banor här uppe. Så jag tänker installera en radiator under vardera ”gavelfönsterparti” samt en radiator i mittrummet.
 
det ser ut att bli fint!!
jag går i samma tankar för att få ett sovloft till mig o kärringen så att ungarna får ett varsit rum.
har du någon gissning vad det kommer att kosta ungefär?.
 
Hur går det med projektet? *nyfiken* Vill gärna se mer, var väldigt intressant och matnyttigt! Har en önskan om att öppna upp till nock i sovrummet när vi ska renovera där.
Instämmer i föregående post, ungefärlig kostnad för ditt projekt?
 
Roligt att informationen kan komma till nytta :)

Just nu har jag haft en hel del att stå i eftersom jag ska försöka koordinera ihop lösullssprutning, upptagning av hål för trappa samt tillverkning och montering av trappa.
För att trapphålet ska kunna tas upp så behöver jag riva lite innerväggar på bottenplan, flytta en dörr och dra om lite el. För att lösullssprutaren ska kunna spruta lösull i snedtak så har jag plastat och läktat ovanvåningens/loftets tak. För att trappmontaget ska kunna göras smidigt så behöver vi tapetsera, måla och lägga golv i den ”nya” hallen.

Så fort jag får lite tid över så ska jag lägga upp fler bilder.

Angående kostnaden för detta projekt inklusive gavel/takfönster, upp/omreglingar, läktning, isolering, eldragning, gipsning, trappa och några timmar hantverkshjälp m.m. så räknar jag med att det handlar om ~100 – 120 000:-.
 
Då ska jag försöka ta mig lite tid att lägga upp nya bilder på vårt projekt.
Det blir inte så mycket tid över för tillfället i och med att man har tidspressen att bli klar med visa moment innan hantverkare mm. ska komma.


Här har plastningen på gavlar och snedtak gjorts och spikning av läkt c/c 300 påbörjats.
 
  • PICT3291.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I och med att vi vill ha mer höjd till taket vid trappan slut/början så har vi läktat så att vi kan fälla in taket lite här.
 
  • PICT3317.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När plastningen och läktningen var klar så började vi gå på hallen där nere.
För att trappan ska komma på plats så behövs en klädkammare tas bort och en dörr flyttas.
Oturligt nog så gick där en del el-dragning rakt över det blivande tapphålet som var tvungen att dras om :(.

Klädkammaren har varit vänster om dörren så det blev en betydligt större hall nu (innan trappan är på plats i alla fall) :).
 
  • PICT3372.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.