D djanlov skrev:
Går det inte kvickare med en lite bilningsmaskin?
Bilmaskinen tar sönder lättbetongen i större utsträckning än vad den tar sönder/lossar den hårda putsen. Jag vill helst inte behöva mura upp en helt ny vägg så nu blir det att prova färgborttagningsmedel.
 
Dagens planer stavas lösningsmedel!
En burk med BIokleen FÄRGBORT, ett lösningsmedel för borttagning av gammal färg, står på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det börjar vara som i sången om kokkosnöten, inget verkar bita på denna väggen.. Lösningsmedlet tvättade bara bort den svarta geggan men lämnade färgen i övrigt!
Delvis skadad och möglig vägg i ett badrum med synliga färgrester och slitage, samt en gammal rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Nu har jag köpt och beställt lite olika modeller av slipdoningar som ska få bekänna färg vid slipning av mina tvättstuguväggar!
Mer om detta imorgon! Under tiden har jag lite funderingar om golvvärmen och golvet ovanpå! Jag kommer på ovanvåningen att lägga vattenburen golvvärme i spårade skivor. Ovanpå dessa tänker jag lägga bolist billiga laminatgolv för 99kr/m2 tror att den är 8mm. Kommer detta att funka eller måste, bör eller borde jag lägga ett tjockare parkettgolv eller ett trägolv i 15mm furu från t.ex byggmax istället?!
 
Spårad spån är ju väldigt slätt så rent tekniskt borde det funka att lägga laminat. Men vill du verkligen ha laminat, hårda plastgolv när det finns trä?
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Furugolv ger huset liv! Våga vägra laminat ;)
 
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Det här ni mina vänner det var grejer det! Verkar ta med sig allt utan ansträngning! Vinkelslip med diamantklinga redo för arbete vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag återkommer om en timme eller två och visar upp resultatet!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Under tiden en miljöbild på källarförrådet när ytterväggarna är slipade och dammet har lagt sig!
Slipade betongväggar i ett källarförråd med synligt damm, en stege och en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Kan tipsa om att försöka improvisera ihop ett anordning som tar det värsta slipdammet vid sådana riktigt dammiga jobb. Jag körde en del vinkelslip med diamantslipskiva i vår källare och pysslade då ihop en dammuppsamlare till vinkelslipen med en kakburk i plast, en grovdammsugare och lite silvertejp. Tar inte allt såklart med visst tog den det värsta iaf
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Kan tipsa om att försöka improvisera ihop ett anordning som tar det värsta slipdammet vid sådana riktigt dammiga jobb. Jag körde en del vinkelslip med diamantslipskiva i vår källare och pysslade då ihop en dammuppsamlare till vinkelslipen med en kakburk i plast, en grovdammsugare och lite silvertejp. Tar inte allt såklart med visst tog den det värsta iaf
Jag har läst om en sådan någonstans här på forumet men har tyvärr insett att mina damsugare inte kommer att klara av det slipdamm som uppstår(då de inte ens klarar sågspånet som låg i golvbjälklaget) så jag kämpar vidare i dammet tyvärr! Jag har dock i tanken att köpa en riktigt damsugare och isåfall blir det även en uppsamlare typ kakburk eller saftdunk till slipsen. Även en cyklonavskiljare skulle säkert kunna skona damsugaren från en massa skit och igensatta filter!
 
  • Gilla
Luugen
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag har läst om en sådan någonstans här på forumet men har tyvärr insett att mina damsugare inte kommer att klara av det slipdamm som uppstår(då de inte ens klarar sågspånet som låg i golvbjälklaget) så jag kämpar vidare i dammet tyvärr! Jag har dock i tanken att köpa en riktigt damsugare och isåfall blir det även en uppsamlare typ kakburk eller saftdunk till slipsen. Även en cyklonavskiljare skulle säkert kunna skona damsugaren från en massa skit och igensatta filter!
Ja vanliga dammsugare tar man snabbt kål på om man kör byggstäd med dem. Vi körde på en billig grovdammsugare från Jula men även den börjar sjunga på sista versen så det får nog bli en ny lite bättre sådan inom kort då vi har en del spacklande och slipande framför oss och inte vill sprida slipdamm till varenda skrymsle i huset
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
En vanlig bordsfläkt i ett fönster eller dörr driver ut massor, gärna avgränsat till fläktens storlek. Se till så lufttillförsel finns i motstående ände av rummet.

Gäller ju dock att man bor så dammet inte landar på grannes bil:oops: (say no more).
 
  • Gilla
  • Haha
helrob och 4 till
  • Laddar…
Denna metod fungerar! Det går sakta men färgen släpper åtminstone! Har ett fönster öppet och det dammar i princip ingenting!
- Nå, dammigt blir det ju förstås, men jag har fri sikt igenom hela rummet under hela tiden iallafall!
15756462657748348408124040862993.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henche och 2 till
  • Laddar…
Dax att ladda batterierna!
En Dewalt-batteriladdare och -batteri på ett fönsterbleck med en ölburk, nattutsikt utanför fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
shtob och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.