Martin_B Martin_B skrev:
Läs inlägget ovanför ditt. Du kan omöjligen öka ljusinsläppet mer än vad nettoglasarean släpper in. Ljus kommer inte på något magiskt sätt börja tillverkas innanför fönstren bara för att någon får för sig att vinkla nischerna.

Däremot kommer direktljuset att falla annorlunda, mindre koncentrerat och mer utspritt. Man får ett annorlunda ljus helt enkelt. Fönsternischerna reflerkterar ljus de också, och ju mer ju ljusare kulör de har. Det mesta av detta ljus kommer sedan att reflekteras in i bostaden.

Och den väldigt svaga vinklingen av fönsternischerna på objektet i fråga, är så lite att det gör väldigt liten skillnad även på typ av ljus som faller in i rummet, dvs. direktljus vs. reflekterad ljus.

Hade de som ritat huset varit smarta, så hade de hellre ökat nettoglasarean, dels genom större fönster men även fler fönster.
jag sa ju att man lurade ögat och att det gällde mina fönster här hos oss (inte objektet ifråga).

.. när vi putsat upp 20 cm (så vi kan ställa saker i fönstret..) kan jag säga att det kändes som en stor skillnad hur mycket ljus som kom in i rummet :cool: fönstret kändes med ens mindre (i bostadshuset har vi bara ”lutning” på sidorna och vanlig djup plan fönsternisch nertill)
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Snigla Snigla skrev:
jag sa ju att man lurade ögat och att det gällde mina fönster här hos oss (inte objektet ifråga).

.. när vi putsat upp 20 cm (så vi kan ställa saker i fönstret..) kan jag säga att det kändes som en stor skillnad hur mycket ljus som kom in i rummet :cool: fönstret kändes med ens mindre (i bostadshuset har vi bara ”lutning” på sidorna och vanlig djup plan fönsternisch nertill)
Jo jag förstår hur du menar :). Det jag reagerar på att man skriver att man "ökar ljusinsläppet". För det gör man inte. Man förändrar den snarare. Man förändrar det ljusinsläpp som nettoglasarean släpper in i bostaden.

Och vad du sedan upplever efter att du har vinklat fönsternischerna, är ett annorlunda ljus, snarare än ökade lumen. Du får ljuset utspritt över en större yta, men möjligen mindre koncentrerat då ju, så det är riktigt att man lurar ögat och rummet upplevs som ljusare på ett vis.

Man skall dock ha i åtanke att det är fortfarande exakt samma antal lumen som flödar in genom nettoglasarean som förr, den förblir oförändrad. Möjligen ändras utflödet av ljus ur bostaden genom nettoglasarean en aning, men det är en annan historia.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Ja det ser faktiskt ganska okej ut på bilderna. Reagerade jag också på, med tanke på de små och få fönstren.

Då är det bara frågan om det beror på fotografen snarare än att det är verkligen ljust? :)

Det verkar mer eller mindre vara regel idag att man tar bilder på välupplysta interiörer och inte sällan monterar man upp större blixtar m.m. som i en fotostudio.
Händer väldigt ofta att bilderna i annonser är mycket ljusare än vad verkligheten visar när man väl är på visning (om man nu faktiskt tänker efter, för det är lätt att missa annars).

Sen så beror det lite på putskulören, hur pass ljus den är. Helt vanlig och ofärgad putsbruk som man köper på säck är faktiskt ganska så dystert invändigt. Det kan vara snyggt när det är belyst, men det blir mörkt och murrigt omålat. Jag har putsat en del i mitt liv och det är sällan man vill låta putsen vara omålad om man inte kan tolerera en mörkare atmosfär.

Sedan kan man färga puts också, så den blir ljusare omålad också. Svårt att säga hur det ligger till i detta fall innan man får se objektet i verkligheten.
Tror fototekniken heter bracketing. Man tar minst tre bilder med samma motiv, men olika exponering. Sen slår man ihop bilderna och resultatet blir överljust
 
Martin_B
S surfarn skrev:
Tror fototekniken heter bracketing. Man tar minst tre bilder med samma motiv, men olika exponering. Sen slår man ihop bilderna och resultatet blir överljust
Ja man kan använda bracketing också för att skapa HDR bilder. Det har de med största sannolikhet gjort här också, med tanke på hur pass platta bilderna ser ut. De har nog inte kört så hårt med HDR men en del, det syns ju.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Vinklade nischer ökar inte ljusinsläppet någonting
... och vinkelräta nischer beskuggar (minskar ljusinsläppet) rummet mer än vinklade, i synnerhet om ytterväggen är tjock.
Vem vill förneka att ett rum mörknar med exempelvis markis eller skärmtak över ett fönster?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ser ut som en riktig fotograf tagit bilderna. Skulle då inte förvåna mig om det är extra belysning/lampor och sådana där stora vita ljusreflektorer vid fotografitillfället.
Man använder inte sånt utan det räcker med stativ och lång slutartid, då kan man få natt att bli dag.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Martin_B
B billy_baver skrev:
... och vinkelräta nischer beskuggar (minskar ljusinsläppet) rummet mer än vinklade, i synnerhet om ytterväggen är tjock.
Vem vill förneka att ett rum mörknar med exempelvis markis eller skärmtak över ett fönster?
Jag förstår vad du menar, men ljuset kommer in genom fönstret likväl för det. Och allt innanför fönsterglaset hör ju egentligen till rummet, så... :) Men som sagt, jag förstår vad du menar. Dock är det inte riktigt som du tänker.

Skillnaden är så försvinnande liten att det är knappt lönt att nämna, och då pratar vi enbart om direktljuset. När vi även tar med reflekterat ljus i beräkningen, så blir skillnaden i praktiken knappt mätbart.

Återkommer med en illustration strax.
 
Martin_B
@billy_baver
Så här blir det i praktiken. Ljuset flödar i pilarnas riktning så att säga.

Orangea linjer visar direktljusets maximalt möjliga infallsvinkel vid raka fönsternischer, och magenta linjer visar detsamma vid fasade fönsternischer.
Den streckade svarta linjen visar raka nischer.

Som du kan se så är skillnaden på direktljuset som träffar rummet är försvinnande liten.
Och då har vi inte ens tagit med reflekterat ljus i beräkningen. Om vi gör det, så blir skillnaden nästan obefintlig. I praktiken märker man det knappt.

Detta kan du applicera på norrsida exempelvis. Vid direkt solljus blir det ett litet annorlunda förhållande där du har koncentrerat direktljus från solen, men där kompenserar däremot det reflekterade ljuset desto mer och skillnaden blir i princip lika liten där med när man räknar lumen.

Sen hur man upplever fasade fönsternischer är ju en annan sak. Det känns lite öppnare, lite ljusare. Men i praktiken förändrar det praktiskt taget ingenting. Det är så att säga inte på något sätt värt att riva ner vid sidan av varje fönster och börja fasa. Mycket arbete för praktiskt taget ingenting.

Illustrationen är baserad på 40 cm tjocka väggar och en 120 cm bred fönsteröppning.

Diagram över ljusflöden i rum med raka och fasade fönsternischer, representerade av linjer i olika färger.
 
Martin_B
Man skulle också kunna säga att det är mest direktljus/reflekterat ljus-förhållandet som ändras mest vid raka vs fasade fönsternischer. Man får ett litet annorlunda ljus helt enkelt.
 
Martin_B Martin_B skrev:
... skillnaden nästan obefintlig. I praktiken märker man det knappt ...
"Nästan" och "knappt" ... så var det med den sakligheten :)

Ju närmare fönstret utvändig placeras i fasadliv
Ju större vinkel som fasar av nischen
Ju mindre fönster och
Ju tjockare vägg
… dess större blir effekten.

Dessutom utgör fönsterväggen rummets mörkaste yta. Dess mindre denna väggyta blir dess ljusare förefaller rummet. Men där är vi – som sagt – inne på subjektiv upplevelse igen.
 
Martin_B
B billy_baver skrev:
"Nästan" och "knappt" ... så var det med den sakligheten :)

Ju närmare fönstret utvändig placeras i fasadliv
Ju större vinkel som fasar av nischen
Ju mindre fönster och
Ju tjockare vägg
… dess större blir effekten.

Dessutom utgör fönsterväggen rummets mörkaste yta. Dess mindre denna väggyta blir dess ljusare förefaller rummet. Men där är vi – som sagt – inne på subjektiv upplevelse igen.
Ja, självklart blir effekten större ju mer vinklad avfasningen blir, det säger ju sig självt. Men nu kommenterade du objektet som vi har sett bilder på härovan. Och det är det jag kommenterar.

Det är ingen som säger emot dig att effekten blir större, ju större avfasning. Men procentuellt sett så gör det så liten skillnad att det knappt är märkbart, även om upplevelsen blir annorlunda (du ser ut genom fönstret från en större yta med avfasning).

Men oavsett hur du vänder och vrider på det, så kommer exakt samma ljusflöde att ta sig in till insida nettoglasarea, vare sig väggen är 1 cm tjock eller 100 m tjock. Vad som förändras är dock ljusets karaktär. Den når rummet i form av reflektioner istället, och tappar på vägen energi i form av värmeenergi, lite beroende på den reflekterande ytans kulör. Ju mörkare desto mer energi omvandlas till värme, och viceversa.

Den stora skillnaden när man fasar av blir i form av att du ser ut genom fönstret från en större area i rummet, du kan så att säga så längre åt sidan till i rummet för att kunna se ut.
Men det mesta av ljuset kommer ändå att nå rummet, dock till större grad av reflektioner än direktljus.

Ljuset försvinner inte på något magiskt sätt bara för att fönsternischen är rak - en del av den omvandlas till värmeenergi beroende på den reflekterande ytans kulör, medan resten fortsätter in i rummet i form av reflekterat och mer "mjukt" ljus.
 
Thomas59
Detta hus, uppe vid Fårösund, har legat ute tidigare. Förstår att det är osålt. Inte bara mht priset. Bilderna är denna gång mer stylade, men det hjälper liksom inte. Förra gången huset låg på HNet var det i stort sett tomt och då såg man alla missar och märkliga lösningar. Huset såg varken då eller nu färdigbyggt ut. Planlösningen är vidare minst sagt märklig och som sagts tidigare, mörkt och instängt. Köket är en katastrof, liksom det mesta andra också. Ta bara en sån sak som bastun på övervåningen. Really!

Man får onekligen intrycket av att någon både ritat och byggt huset själv. Utan några som helst kunskaper, eller för den delen någon tanke kring hur huset ska användas. Nu är pengarna slut och huset måste säljas. Well, lycka till.

Martin_B Martin_B skrev:
Inte direkt något coolt hus, utan snarare ett märkligt hus med tanke på att det är byggt 2017.

Frågan är bara, följer det med en livstidsförbrukning av D-vitamintabletter av typen D3 vid köp av fastigheten? Det lär ju onekligen behövas :rofl:

[bild]
[bild]

Vidare kan man ju undra ifall de som har byggt huset har hört talas om andra material än putsbruk? :crysmile:

[länk]
 
Martin_B
Thomas59 Thomas59 skrev:
Man får onekligen intrycket av att någon både ritat och byggt huset själv. Utan några som helst kunskaper, eller för den delen någon tanke kring hur huset ska användas. Nu är pengarna slut och huset måste säljas.
Jag har ju märkt att många hus som byggs av inhyrd arbetskraft från andra länder som man kan få billig arbetskraft från, bygga väldigt ofta med små och få fönster. Det är ganska typiskt faktiskt. Varför vet jag ej, kanske för att spara pengar, men utan att tänka på slutresultatet? Precis som du skriver, så ser det ut som något specialbygge som någon har kommit på och ritat själv. Det ser definitivt inte ut att följa svensk standard så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.