Under lucka 5 i Byggahus Julkalender döljer sig inget mindre än årets stora Pepparkakshustävling!

Är det något som får julstämningen att infinna sig så är det när man får ta del av alla fina pepparkakshus som vi här i forumet bygger. Vilken uppfinningsrikedom, vilken bygglädje och skicklighet som ligger bakom alla de pepparkakshus som vi har fått ta del av ända sedan 2010, då vi började.

Det var medlemmen @Mikael_L som förtjänstfullt tog initiativet till den första pepparkakshustråden år 2010 och jag har tagit på mig att förvalta den genom att varje år utlysa en tävling, så att vi verkligen får njuta av bilderna till så många pepparkakshus som möjligt.

Adventsljusstake med Luciatåg-design som pris i pepparkakshustävling, omgiven av granris och en kruka.
Chans att vinna klassikern adventsljusstake Luciatåg.

Så här tävlar du:

Posta en eller flera bilder på pepparkakshuset du har byggt i den här tråden.

Tävlingen pågår fram till morgonen den 16 december, då vi utser en vinnare. Se till att ha korrekta namn- och adressuppgifter i din profil så att adventsljusstaken kommer fram till dig.

Pepparkakshus som föreställer Lomma kyrka, uppställd på ett bord med vita vaddunderlag.
Förra årets vinnare var medlemmen @koolla som traditionsenligt byggt ett replika av sitt eget hus, den här gången inkluderade den även den nybyggda takkupan i sonens rum.

Tips & inspiration

Nedan ser du länkar med proffstips hur du bygger pepparkakshus, samt länkar till tidigare års byggen av pepparkakshus på Byggahus.se.

Bygga pepparkakshus
Pepparkakshus 2010
Pepparkakshus 2011
Pepparkakshus 2012
Pepparkakshus 2013
Pepparkakshus 2014
Pepparkakshus 2015
Pepparkakshus 2016
Pepparkakshus 2017
Pepparkakshus 2018

Pepparkakshus som liknar en kyrka under konstruktion, med vita icing-dekorationer och färgglada marsipangrisar framför.

Själv har jag inte hunnit göra något pepparkakshus än, ber att få återkomma med det. Däremot var sonen Gustaf med och byggde Lomma kyrka som ett pepparkakshus, så här ser det bygget ut.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Här kommer vårat pepparkakshus. givetvis med belysning och tomtar
GOD JUL PÅ ER ALLA
 
  • Hemmagjort pepparkakshus med belysning och dekorationer som säger 'God Jul', på ett bord inomhus.
  • Ett belyst pepparkakshus med texten "God Jul" på ett bord, omgivet av mörk belysning.
  • Ett hemmagjort pepparkakshus med belysning på ett bord, omgivet av juldekorationer inklusive ljus och små tomtar.
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
För att liva upp den tråkiga november månad, så vart det ett pepparkakshus från filmen (UP)
 
  • Ett pepparkakshus med en stor, rund ballong täckt av färgade marshmallows som ska föreställa huset från filmen "Up".
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Tomas Eklund och 29 till
  • Laddar…
Fusk och använda limpistol ;)
 
  • Gilla
FreddruS och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Fusk och använda limpistol ;)
Observant där! (y)
 
  • Gilla
FreddruS
  • Laddar…
T twoody skrev:
Fusk och använda limpistol ;)
Nähä, det har vi tillåtit förr. :)
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Öresundsbron
 
  • Modell av Öresundsbron gjord av bakverk på en blå duk, med belysning.
  • Gilla
  • Wow
yonna och 16 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nähä, det har vi tillåtit förr. :)
Tycker det är fusk för att jag själv inte kommit på det:giggle:
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
På ett husbyggarforum måste det väl vara pluspoäng på att använda så många verktyg som möjligt?;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Jag såg nu att Gustaf också använde limpistol,
finns det ätbart ? eller kanske något man ska uppfinna, socker stavar till limpistol :thinking:
 
Finns på Ica.
 
  • Tub av Dr. Oetker Baking Glue med bild av pepparkakshus, stjärnor och polkagriskäppar.
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
S silwer skrev:
Finns på Ica.
Värdelös tycker jag.
 
Jag har en ny idé till hemsidan. Min idé grundar sig i att jag älskar att kolla på andras bilder medan de snickrar/renoverar/bygger mm.

Min idé är att skapa en instagramliknande sida på byggahus. En egen flik på hemsidan där man kan posta bilder med ev små kommentarer. Om det finns projekttråd så borde man även kunna länka sig till denna på något sätt. Även något tagg-system kanske vore bra att ha så att man kan kolla på specifika avdelningar av bilder.

Vore det inte superkul att bara titta på lite blandade bilder från medlemmar när man har en stund över?
 
  • Gilla
Petersrör och 1 till
  • Laddar…
Döttrarna har skapat mumintrollen på julmarknad
Handgjorda mumintrollfigurer vid en detaljrik pepparkakshusby med färgglada godisdekorationer. Pepparkakshus dekorerat med godis och figurer av mumintroll ovanpå i en julig scen. Handgjorda pepparkakshus dekorerade med godis, omgivna av julbelysning och mumintrollfigurer.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Och detta bidrag är utan tävlan då vi redan har fått ljusstaken avByggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.