Utbyhuset Utbyhuset skrev:
Tack för dina uppdateringar. Mycket inspirerande läsning. Vi flyttade in i vårt hus i somras (byggt -48) och kör också på med högt tempo men inte i jämförelse med dig haha! Så det är roligt att se hur du sprintar förbi och tar dig igenom liknande problem som jag själv klurar på med putsning av källarväggar mm. Nästa projekt kommer bli genomgripande. Vi har precis fått klart för oss att avloppsstammen är bortom räddning så det blir väl till att bila upp källargolvet så småningom och tidigarelägga badrumsrenoveringen. Tur att detta forum finns för inspiration och tips!
Mvh, Jakob
Tack för ett motiverande inlägg, alltid lika roligt att höra positiv feedback!
När du öppnar upp för avlopp skulle jag rekommendera att du gör "hela" källaren med isodrän å golvvärme och hela paketet fast det är ju en riktigt dyr investering. Tror det finns en riktigt bra tråd från MattiasS här på forumet om ett helt källarprojekt. Jag funderar allvarligt på att göra så när jag passerat de mer nödvändiga delarna och fått ordning på bodelen vån 1.
Renovering av källare med öppna golvbjälkar och avtäckt avloppsrör, arbetsbelysning och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh .
mr.Ola
 
  • Gilla
  • Älska
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Hög med gammalt koppar- och plastavfall på snöklädd mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har koll på kopparpriset?!
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Rummet som jag slipade med stålborste igår ser ut på detta viset nu när dammet lagt sig!
Ett slipat rum med ojämna väggar och en stege i förgrunden efter avslutat arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska jag bara göra det färdigt då jag slösade batterier snabbare än vad jag hann med att ladda dem..
 
  • Gilla
henche och 2 till
  • Laddar…
Förrådets ytterväggar är färdigslipade, hoppas att det ser bra ut när dammet har lagt sig igen! Jag känner av lite i fingrarna av vibrationerna från rondellen men det brukar gå över!
 
Jag fortsätter i tvättstugan men oj vad det sitter fast i det grå områdena. Har fått byta sliptrissa till en grövre men det svartnar mest bara där jag slipar på det..
Tvättstuga med vägg delvis slipad, visar gråa områden och en gul slipmaskin i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har en teori eller förklaring?
 
Verkar som om sliptrissan går för fort och bränner färgen till svart gegga istället för att avlägsna den.. Men det förklarar ändå inte vad den grå ytan består utav! Jag fick lite asbestnojja för en stund sedan. Det är ju inget roligt med att stå och slipa i asbest!
Men åtminstone all färg måste ju mer eller mindre bort om jag ska kunna måla ytterväggarna med diffusionsöppen färg! Rum under renovering med bortslipad väggfärg och exponerat fundament, rörkonstruktioner och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
15752048357686106036367050661619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väldigt intressant tråd. Kul att följa dig!

Och ännu mer glädjande att du gör allt ordentligt. Det kommer du vara glad över senare :)
 
M
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag vill egentligen ha det fint-fint för det är ju även boendedel i källaren..
Absolut kan man göra det fin fint även med puts, men att gömma väggen med reglar och gips skulle inte jag göra, för du vill ju se hur väggen mår bakom, så mitt råd är ju att bara putsa upp väggarna, jag har gjort en del jobb i källare som haft plastfärg, antingen flexar man väggarna eller så bilar man ner, trågit och jobbigt.. Jag vet :worried:
Men en fint putsad vägg slår en gipsad slät vägg :strong: (googla bilder för insperation) jag kan hjälpa så gott jag kan "online"
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Absolut kan man göra det fin fint även med puts, men att gömma väggen med reglar och gips skulle inte jag göra, för du vill ju se hur väggen mår bakom, så mitt råd är ju att bara putsa upp väggarna, jag har gjort en del jobb i källare som haft plastfärg, antingen flexar man väggarna eller så bilar man ner, trågit och jobbigt.. Jag vet :worried:
Men en fint putsad vägg slår en gipsad slät vägg :strong: (googla bilder för insperation) jag kan hjälpa så gott jag kan "online"
Jag ska se vad det blir, det där med att kunna se väggens mående talar ju absolut till fördel för att putsa den! Flexa eller bilning är ett mindre problem då mesta jobbet redan är gjort, bara mindre ytor kvar. Men att putsa upp den igen, ja det ska bli spännande. Men jag måste iallafall putsa på några ställen där det släpper puts i mindre utsträckning, så prova skall jag allt göra!
 
  • Gilla
muraren2
  • Laddar…
M
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag ska se vad det blir, det där med att kunna se väggens mående talar ju absolut till fördel för att putsa den! Flexa eller bilning är ett mindre problem då mesta jobbet redan är gjort, bara mindre ytor kvar. Men att putsa upp den igen, ja det ska bli spännande. Men jag måste iallafall putsa på några ställen där det släpper puts i mindre utsträckning, så prova skall jag allt göra!
Du kanske har en murar kollega som kan hjälpa dig? Eller nån som har ett humm om hur man gör?
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Det är rätt så ont om sådana i min omgivning men jag ska ta och kolla tuben och googla lite för att se om det verkar görbart för mig! Det görs ju dagligen av människor så det kan ju iallafall inte vara helt omöjligt!
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Knacka bort det som behövs, lägg ny puts förslagsvis C-bruk eller möjligtvis börja med ett lager B och sen C.
Låt det va omålat om du gillar den looken annars kalkfärg eller silikat.

Krabba inte med att regla upp nya väggar. Sten/puts är smidigt och enkelt. Efter några youtubebesök och några provputsningar så lär du dig det!
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
Knacka bort det som behövs, lägg ny puts förslagsvis C-bruk eller möjligtvis börja med ett lager B och sen C.
Låt det va omålat om du gillar den looken annars kalkfärg eller silikat.

Krabba inte med att regla upp nya väggar. Sten/puts är smidigt och enkelt. Efter några youtubebesök och några provputsningar så lär du dig det!
Jag ska nog fanimej pröva iallafall!
Puts blir det, iallafall på yttervägg och då får jag/vi/ni se resultatet och om det är värt att fortsätta!
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Verkar som om sliptrissan går för fort och bränner färgen till svart gegga istället för att avlägsna den.. Men det förklarar ändå inte vad den grå ytan består utav! [bild] [bild]
Jag hade ett tvättkar i min tvättstuga, hus från 1938. Byggaren visste vad det var, har glömt namnet, men det där j-vla karet var hur stark som helt. Släggan gjorde inte ens märken i cementen. Användes troligen till att lösa upp kroppar i saltsyrabad.
 
  • Haha
  • Wow
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Går det inte kvickare med en lite bilningsmaskin?
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.