Du har inte ett solbatteri och lämnat kretsen öppen till den nu på vintern? Polarn eldade ännu mer pellets innan de kom på hur den fungerade :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
vonSallad vonSallad skrev:
Huset är från 78, originalfönster och original altandörr så det läcker in en del kalluft men inte så farligt.
ca 100kvm uppe och 100 i källaren.
Ute är det -9 på natten och -3-5 på dagen.
Om det läcker in kalluft = t.ex. tätningslist är trasig så börja med att åtgärda det. Det räcker med att det blåser in lite för att det skall påverka temperaturen ganska mycket och du kan då elda nästan hur mycket som helst utan att det hjälper.

Från en som bott i en gammal skånelänga med drag på här och där. E.ON.´s vd ringde och tackade varje år vi startade elementen...

/N
 
  • Gilla
  • Haha
kulle och 2 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Det går INTE åt någon extra pellets om man ställer upp framledningstemperaturen så att den är tillräcklig vid alla vädertyper. Har man värmepump är det däremot viktigt med framledningstemperaturen.
Energin är som jag skrev tidigare OFÖRSTÖRBAR och den värme man shuntar fram från pannan stannar i sin helhet i huset och bidrar till uppvärmningen.
Känner många pelletseldare som av värmepumpsägare lurats att köpa en shuntautomatik för 3500 exklusive. montering fastän de redan hade perfekt fungerande termostater på elementen. Pengar kastade i sjön.
Tyvärr är uppgifterna om anläggningen fortfarande mycket bristfälliga så vi vet inte om det finns termostater på elementen.
Kosta på en gammal jobbig panna shuntautomatik när du kanske byter ut pannan mot en lättskött modern pelletspanna med inbyggd shuntautomatik nästa år är tveksamt.
7-10 år gamla toppmoderna pelletspannor säljs regelbundet på Blocket för 5000 - 12000. Jag skulle hellre lägga pengarna där.
Termostater till elementen kan du själv fixa med lite händighet om den nya termostatventilen har samma längd som den gamla manuella.
[länk]
[länk]
Biltemas ventiler fungerar bra. "Fackhandeln" tar 3-4 gånger mer för dessa produkter.
Vattnet i systemet måste tappas ur först så det kräver lite jobb. I samma tillfälle är det lämpligt att spola ur elementen och rören all smörja som samlats under åren.
G Granström2 skrev:
Det går INTE åt någon extra pellets om man ställer upp framledningstemperaturen så att den är tillräcklig vid alla vädertyper. Har man värmepump är det däremot viktigt med framledningstemperaturen.
Energin är som jag skrev tidigare OFÖRSTÖRBAR och den värme man shuntar fram från pannan stannar i sin helhet i huset och bidrar till uppvärmningen.
Känner många pelletseldare som av värmepumpsägare lurats att köpa en shuntautomatik för 3500 exklusive. montering fastän de redan hade perfekt fungerande termostater på elementen. Pengar kastade i sjön.
Tyvärr är uppgifterna om anläggningen fortfarande mycket bristfälliga så vi vet inte om det finns termostater på elementen.
Kosta på en gammal jobbig panna shuntautomatik när du kanske byter ut pannan mot en lättskött modern pelletspanna med inbyggd shuntautomatik nästa år är tveksamt.
7-10 år gamla toppmoderna pelletspannor säljs regelbundet på Blocket för 5000 - 12000. Jag skulle hellre lägga pengarna där.
Termostater till elementen kan du själv fixa med lite händighet om den nya termostatventilen har samma längd som den gamla manuella.
[länk]
[länk]
Biltemas ventiler fungerar bra. "Fackhandeln" tar 3-4 gånger mer för dessa produkter.
Vattnet i systemet måste tappas ur först så det kräver lite jobb. I samma tillfälle är det lämpligt att spola ur elementen och rören all smörja som samlats under åren.
G Granström2 skrev:
Det går INTE åt någon extra pellets om man ställer upp framledningstemperaturen så att den är tillräcklig vid alla vädertyper. Har man värmepump är det däremot viktigt med framledningstemperaturen.
Energin är som jag skrev tidigare OFÖRSTÖRBAR och den värme man shuntar fram från pannan stannar i sin helhet i huset och bidrar till uppvärmningen.
Känner många pelletseldare som av värmepumpsägare lurats att köpa en shuntautomatik för 3500 exklusive. montering fastän de redan hade perfekt fungerande termostater på elementen. Pengar kastade i sjön.
Tyvärr är uppgifterna om anläggningen fortfarande mycket bristfälliga så vi vet inte om det finns termostater på elementen.
Kosta på en gammal jobbig panna shuntautomatik när du kanske byter ut pannan mot en lättskött modern pelletspanna med inbyggd shuntautomatik nästa år är tveksamt.
7-10 år gamla toppmoderna pelletspannor säljs regelbundet på Blocket för 5000 - 12000. Jag skulle hellre lägga pengarna där.
Termostater till elementen kan du själv fixa med lite händighet om den nya termostatventilen har samma längd som den gamla manuella.
[länk]
[länk]
Biltemas ventiler fungerar bra. "Fackhandeln" tar 3-4 gånger mer för dessa produkter.
Vattnet i systemet måste tappas ur först så det kräver lite jobb. I samma tillfälle är det lämpligt att spola ur elementen och rören all smörja som samlats under åren.
G Granström2 skrev:
Det går INTE åt någon extra pellets om man ställer upp framledningstemperaturen så att den är tillräcklig vid alla vädertyper. Har man värmepump är det däremot viktigt med framledningstemperaturen.
Energin är som jag skrev tidigare OFÖRSTÖRBAR och den värme man shuntar fram från pannan stannar i sin helhet i huset och bidrar till uppvärmningen.
Känner många pelletseldare som av värmepumpsägare lurats att köpa en shuntautomatik för 3500 exklusive. montering fastän de redan hade perfekt fungerande termostater på elementen. Pengar kastade i sjön.
Tyvärr är uppgifterna om anläggningen fortfarande mycket bristfälliga så vi vet inte om det finns termostater på elementen.
Kosta på en gammal jobbig panna shuntautomatik när du kanske byter ut pannan mot en lättskött modern pelletspanna med inbyggd shuntautomatik nästa år är tveksamt.
7-10 år gamla toppmoderna pelletspannor säljs regelbundet på Blocket för 5000 - 12000. Jag skulle hellre lägga pengarna där.
Termostater till elementen kan du själv fixa med lite händighet om den nya termostatventilen har samma längd som den gamla manuella.
[länk]
[länk]
Biltemas ventiler fungerar bra. "Fackhandeln" tar 3-4 gånger mer för dessa produkter.
Vattnet i systemet måste tappas ur först så det kräver lite jobb. I samma tillfälle är det lämpligt att spola ur elementen och rören all smörja som samlats under åren.
Jag hade liknande problem med min vedpanna.Elementen var bara varma delvis. Flera rörmokare anlitades utan resultat.Efter ha surfat runt på youtube fann jag att det fanns flera företag i England som sysslade med attt spola elementen.Sagt och gjort, jag spolade samtliga element och ut kom något som liknade gammal motorolja i konsistens och färg.Att det var så mycket smörja som samlats tror jag kan ha att göra med att jag hade öppet expansionskärl.Efter spolningen fungerade värmen bra.
 
  • Gilla
vonSallad och 5 till
  • Laddar…
Ursäkta för kapning.
Vi har en pellets panna med shuntautomatik, men automatiken är avstängd då sensorn sitter i ett rum sum efteråt utrustats med luftvärmepump och därför intre ger ett bra mätvärden. Shunten går manuellt nu.
Om jag förstår tråden rätt är detta helt ok, och jag kan ställa Shunten högt och reglera temp med termostater?
 
J joppz skrev:
Ursäkta för kapning.
Vi har en pellets panna med shuntautomatik, men automatiken är avstängd då sensorn sitter i ett rum sum efteråt utrustats med luftvärmepump och därför intre ger ett bra mätvärden. Shunten går manuellt nu.
Om jag förstår tråden rätt är detta helt ok, och jag kan ställa Shunten högt och reglera temp med termostater?
jepp, de går bra. eller flytta rumsgivaren ifrån de rummet.
 
Jag hade fel på cirkulationspumpen en gång. Kolla den.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J joppz skrev:
Ursäkta för kapning.
Vi har en pellets panna med shuntautomatik, men automatiken är avstängd då sensorn sitter i ett rum sum efteråt utrustats med luftvärmepump och därför intre ger ett bra mätvärden. Shunten går manuellt nu.
Om jag förstår tråden rätt är detta helt ok, och jag kan ställa Shunten högt och reglera temp med termostater?
Jag kan ha fel här men menar du termostater på elementen?
Vad jag har hört så är en skola att man med nyare värmesystem med automatisk shuntstyrning ställer alla vred på max och låter automatiken styra på utomhustemperatur (och ev med komplement av inumhusgivare).
I teorin kan dubbla reglerdon för inomhusvärmen hamna i självsvängning men jag tycket att funkar någonting bra så kan man lika bra låta det vara.
 
Om man har luft-luftvärmepump som komplement så är det viktigt att kolla att den inte står på Auto, så den sätter igång att kyla när elementen börjar värma.
 
  • Gilla
intrestin och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag kan ha fel här men menar du termostater på elementen?
Vad jag har hört så är en skola att man med nyare värmesystem med automatisk shuntstyrning ställer alla vred på max och låter automatiken styra på utomhustemperatur (och ev med komplement av inumhusgivare).
I teorin kan dubbla reglerdon för inomhusvärmen hamna i självsvängning men jag tycket att funkar någonting bra så kan man lika bra låta det vara.
Att det ska vara så svårt för en del att förstå att vid pelletseldning spelat framledningstemperaturen ingen roll. Pannan ska ligga mellan 68-88 grader när man eldar.
Värmepumpsägare tjatar om framledningstemperatur därför att en värmepump ger bäst verkningsgrad när de producerar låg temperatur på vattnet. Därför är de tvingade till att ha dyra och opraktiska shuntstyrningar.
Kan möjligtvis ligga lite avundsjuka bakom värmepumpsägarnas tjat om framledningstemperaturen. Pelletseldaren löser alla problem själv medan värmepumparen helt är beroende av certifierade och dyra kyltekniker.
 
  • Gilla
vonSallad
  • Laddar…
Jag skulle gå ner till närmaste välsorterade hyrbutik och hyra en lite bättre värme kamera och sedan gå runt huset och ta bilder på varje del av huset skapligt närma om man inte direkt ser var det läcker. Så kan man skicka in bilderna till en expert.

Det kan ju vara så enkelt som så att hela huset är dåligt isolerat, men de kan lika gärna vara någon ventil som ligger och tjuvdrar lite väl mycket
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Att det ska vara så svårt för en del att förstå att vid pelletseldning spelat framledningstemperaturen ingen roll. Pannan ska ligga mellan 68-88 grader när man eldar.
Värmepumpsägare tjatar om framledningstemperatur därför att en värmepump ger bäst verkningsgrad när de producerar låg temperatur på vattnet. Därför är de tvingade till att ha dyra och opraktiska shuntstyrningar.
Kan möjligtvis ligga lite avundsjuka bakom värmepumpsägarnas tjat om framledningstemperaturen. Pelletseldaren löser alla problem själv medan värmepumparen helt är beroende av certifierade och dyra kyltekniker.
Ok, nu fanns ju iof automatiskt shuntstyrning och då får man ju börja där om huset och elementen inte är varma nog.
Är bara pannan varm bör den kunna värma ordentligt om värmen når elementen med rätt temperatur beroende på behov.

Hur menar du annars att man anpassar levererad värmeeffek beroende på behov om man inte reglerar framledningstemp med en shunt?
Kör brännaren med olika intermetens?
Eller slå av på pumpen?
 
Redigerat:
Man har radiatortermostater. Då regleras effekten i varje enskilt rum.
 
  • Gilla
vonSallad och 1 till
  • Laddar…
Allt detta om framledningstemperatur förutsätter ju att man har fungerande termostater.
Vissa anläggningar är byggda som enrörssystem utan termostater alls. Då måste ju utgående temperatur regleras via en shunt med någon slags styrning.

En sak som återstår att felsöka är väl om systemet har tillräckligt med vatten?
Vad är det för systemtryck? (Mätare vid expansionskärl)
Fungerar cirkulationspumpen fullt ut?
 
Bra för att tilllägga något i tråden så vill man att panntemperaturen är runt 80 C men framledningstemperaturen beror av utetemperatur om man har en shunt vilket man bör ha.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
80grader är inte nödvändigt. Minst 60grader för att undvika kondens. Sedan ska det vara tillräckligt för varmvatten komforten. Är det en brännare som inte har underhållseld vill man dessutom ha stor hysteres för att få få starter.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.