Fönstren skulle kunna monteras i karmarna nu, men de behöver en grundlig renovering först. Tvätt, skrapning, slipning, grundmålning, omkittning och ytmålning.
Jag flyttar ner den verksamheten till källaren så jag slipper gödsla med fler kWh för att slippa frysa om tassarna.
Elmätare visar 1966,4 kWh förbrukning på byggarbetsplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inbyggd elmätare i nya undercentralen....
November med medeltemp ute på +3,5° drog bygget 400kWh för att hålla dräglig arbetstemp i ombyggnadsdelen (25m2).
Mitt bostadshus på 2x100m2 + källare drog 700 kWh uppvärmning + varmvatten. Fast där har jag ju bergvärmepump förstås...det kommer att bli en luft/luft värmepump i gårdshuset när det är klart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tack saiter! Jag gör en grundlig renovering av fönsterbågarna, lossar alla glasrutor, det går hyfsat men tar gärna emot tips på hur man lättast får bort det gamla kittet.. och mera speciellt hur sitter den nedersta aluminiumprofilen fast, med kitt eller vadå?
Närbild på ett äldre fönster under renovering med borttaget kitt och synlig aluminiumprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterbåge under renovering på ett arbetsbord med borttagna kittrester och synlig aluminiumprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett gammalt fönsterbåge under renovering med lösa färgflagor och kittrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gammal fönsterbåge med borttaget kitt och synlig aluminiumprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kittet är nog skrapa som gäller.
Alu-listen har jag ingen koll på.
Kanske är den infälld och ligger upp bakom glaset?
När du slitit loss den första så vet du hur du ska göra / inte göra på de andra. :D

//AA
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
S saiter skrev:
Kittet är nog skrapa som gäller.
Alu-listen har jag ingen koll på.
Kanske är den infälld och ligger upp bakom glaset?
När du slitit loss den första så vet du hur du ska göra / inte göra på de andra. :D

//AA
Återkommer med rapport.
 
Jag hade nåt liknande på mina gamla panoramafönster. Där var glaset instucket i ett spår i alu-profilen och fastlimmat. Hur man får lös det utan att skada glaset vet jag inte, men jag gissar att det går att värma lås om man lyckas värma lagom mycket över hela listen så att inte glaset spricker av spänningarna...
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag hade nåt liknande på mina gamla panoramafönster. Där var glaset instucket i ett spår i alu-profilen och fastlimmat. Hur man får lös det utan att skada glaset vet jag inte, men jag gissar att det går att värma lås om man lyckas värma lagom mycket över hela listen så att inte glaset spricker av spänningarna...
Tack useless, jag fick loss glaset genom att värma med varmluftpistolen på näst lägsta värmeläget. Det mjukade upp kittet såpass att det genom att försiktigt bocka det utåt. Glaset skyddar jag med en masonitskiva.
Al-profilen sitter nerknackad i ett spår i bågen. Det är inte så bra tycker jag, fukt på innansidan av glaset kan ta sig ner i bågvirket ner kittet torkat och spricker. Några fönsterbågar av alla fönster hade ruttna understycken, tog med mig sådana för att ha reservglas. Ingen bra konstruktion, sannolikt 70-tal..Jag kommer att pilla bort profilen på alla bågarna och fylla igen spåret med en PU-limmad 2mm trälist och kitta på gammeldags vis istället för Al-listen.
Jag gissar att Al-listen är tänkt att leda bort regnvatten från undre bågstycket, så fungerar den säkert men infällningen under glaset var inte så lyckad.

Varmluftpistol på en masonitskiva bredvid ett fönster med aluminiumprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterhörn som visar en aluminiumprofil inknackad i spåret av en båge, med synliga rester av kitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en aluminiumprofil monterad i ett träfönster, profilen är delvis borttagen och visar ett spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Jag jobbar på med fönsterbågarna.
-några spröjs har murknat. Lösning, skär bort murket och PU-limmar in friskt trä.
Fönsterbåge under reparation med klämmor och träbitar limmade på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


-innerfönstren är kopplade till ytterfönster med nitade gångjärn som inte är isärtagbara. Vill ta isär fönstren för att komma bättre åt att skrapa, måla, kitta osv. Gångjärnen är fastskruvade med PH2 träskruv men tidigare ägare har har försökt men inte använt rätt bits utan förstört korsspåren så problemet är hur får man ur dessa skruvar.
Någon som har tips??
 
B bopakoster skrev:
Jag jobbar på med fönsterbågarna.
-några spröjs har murknat. Lösning, skär bort murket och PU-limmar in friskt trä.
[bild]

-innerfönstren är kopplade till ytterfönster med nitade gångjärn som inte är isärtagbara. Vill ta isär fönstren för att komma bättre åt att skrapa, måla, kitta osv. Gångjärnen är fastskruvade med PH2 träskruv men tidigare ägare har har försökt men inte använt rätt bits utan förstört korsspåren så problemet är hur får man ur dessa skruvar.
Någon som har tips??
gör ett litet spår mitt i skruven och använd spårskruvmejsel alt borra upp skruven?
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
gör ett litet spår mitt i skruven och använd spårskruvmejsel alt borra upp skruven?
Skruvarna har flat försänkt skalle så jag har inget bra verktyg att skära ett spår med...eller vad skulle det kunna vara?
Borra bort skallarna skulle kunna gå, får flytta gångjärnen en bit då eftersom resten av skruvarna blir kvar i träet. Det kan funka, Tack!
 
JanneJanne123
En Dremel brukar vara bra för att göra nya spår i skruvar om du har tillgång till en.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
En Dremel brukar vara bra för att göra nya spår i skruvar om du har tillgång till en.
Tack, jag ska ta ett snack med tomten!
 
Redigerat:
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Borra ur dem?
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Borra ur dem?
Jag provar det med, tyvärr kommer jag inte åt med pelarborrmaskinen, då hade det varit en lätt match, men med stadig hand kan det nog gå med DeWalten också.
 
N Noseone skrev:
Borra ur dem?
Borra och en muttertång så brukar det gå.
 
K kest skrev:
Borra och en muttertång så brukar det gå.
Muttertång(vad det nu är?) menar du för att få upp resten av skruven när skallen och gångjärnet är borta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.