Kort bakgrund:
Vi bor i en 1.5-plansvilla med källare från 1924. Källaren är inredd och har idag tre rum; ettt spa/tvättstuga, ett gästrum och en gillestuga.Spa/tvättstuga och gästrum har blivit renoverade av tidigare ägare och vi är nöjda med funktionen och skick på det som finns där. Gillestugan är dock ett sorgebarn som mest agerat som förvaring och vi ska nu göra något åt den.

Problemet:
Problemet är dock att takhöjden är lite låg, gissar ca 190-195 cm och att golvet är ojämnt. I källaren sitter just nu takplattor med asbest i, och vi får i skrivande stund dessa borttagna och jag hoppas att det efter det finns några cm att vinna genom att göra om innertaket något. Det kommer dock inte räcka utan vi skulle behöva göra något åt golvet med. Men vad ska vi göra? Eller vad kan man göra?

Varken jag eller min sambo kan något om grund- eller betong-konstruktioner och vi ska därför definitivt leja ut jobbet att sänka golvet. Men just nu förstår vi inte ens vad vi har för förutsättningar att jobba med och det känns konstigt att börja begära in offerter utan att på något vis kunna första eller granska kvalitén i de.

Jag förstår om folk tycker det är fel, men vår ambition är inte i dagsläget att gå hela vägen och fixa korrekt dränering, isolering och golvvärme. Budget, tid och energinivå är väl de största begränsande faktorerna i dagsläget. Får vi en "halv"-lösning där vi lyckas sänka golvet kanske 5 cm så löser det våra behov för många år framöver.

Själva frågan:
Hur mycket kan man bila ur ett golv innan det börjar påverka konstruktionen? Och hur tunt lager betong kan man lägga för att bygga upp ett nytt golv?

På ett ställa i golvet har någon borrat ett hål med ca 2 cm i diameter. Hålet är ca 12-13 cm djupt och går inte genom betongen. Man kan se att de lyckats träffa "korset" i ett armeringsnät och jag uppskattar att det är ca 7-8 cm från armeringsjärnets övre del till golvnivån (vilken som tidigare nämnts varierar kraftigt).
 
Själva golvet kan man bila bort helt utan problem. Under bärande väggar måste man se till att det finns stöd. Det går att sänka väggarna genom ta det bit för bit.
Sänka kan man göra så långt man vill, är det berg så går det att såga/spräcka det med om man vill.

Gjuta gör man minst 5cm annars riskerar det att spricka.

Om ni gör besväret att bila upp golvet, se till att isolera det samtidigt, annars känns det väldigt dumsnålt.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Tack för snabbt svar.

Glömde skriva det men vi har en murstock som går ner i källaren, finns det något särskilt man bör ta i beaktande för golvet kring denna?

I dagsläget har vi inga ritningar som vi kan tyda om det är en grundsula eller platta och hur källarens inner- och ytterväggar är byggda. Förstår att det enda sättet att veta säkert är att bila och frilägga en del av någon vägg, men finns det antaganden man kan göra om hur hus generellt byggdes vid den här tiden (20-talet) för att skapa sig en idé om vad man kan förvänta sig?

Jag förstår absolut argumentet om dumsnålt, och i vanliga fall hade jag helt och hållet hållt med dig. Men utan att veta varken tidsåtgång eller kostnad (vilket vi så klart ska kolla upp) så gissar jag att det i dagläget står mellan att göra det dumsnåla alternativet nu på en gång, eller vänta XX antal år och göra det rätt. Och då blir det frestande att göra det nu.
 
När du väl bilat, är det bara att gräva ur så länge det inte är berg. Cellplast är inte så dyrt ;) det är däremot ganska mycket jobb att gräva ur

På så gamla hus är det grundmur, man hade inte platta på mark då. Murstocken får anses som bärande och även alla andra väggar.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Återigen, tack för alla svar. Nu känns det som jag har lite bättre förståelse. Men det behöver nog fortfarande googlas lite :)


Material brukar väl sällan vara det dyra när man ska anlita något för att utföra jobb.

Eftersom jag inte förstår vad som verkligen behöver göras så antar jag att det här blir kraftigt förenklat och kanske fel. Men så här tänker jag

Snållösning:
Finns det tillräckligt mycket tjocklek i det befintliga betonggolvet så räcker det kanske med att bara bila bort en del av det befintliga golvet. Då kanske man inte heller behöver ordna med stöd för väggarna, utan att det befintliga stödet utnyttjas. Och går det sedan att gjuta ny betong på den "ruffa" ytan från ett bilat betonggolv så blir det enda materialet som krävs i princip armering och betong. Vi har tänkt att ha heltäckningsmatta i källaren och då skulle den kunna läggas direkt på betonggolvet.

"Rätt" lösning:
Kräver sannolikt att hela betonggolvet bilas bort, vilket medför att det kommer krävas att bygga/gjuta stöd för väggar och murstock. Sedan ska det schaktas bort jordmassor för att kunna lägga på rätt mängd dränering/isolering. Armering och golvvärmerör ska gjutas in. Någonstans däremellan krävs väl en del tilljämning av ytan, plast och kanske annat. Golvvärmerören behöver kopplas antingen mot befintlig golvvärmepump om den räcker, alternativt köpas en ny. Det kräver VVSare och kanske elektriker. Sen går det väl att lägga en heltäckningsmatta på ett sånt golv med, men har man gjort det så fint så antar jag att klinker känns mer rätt. Så det kommer bli en hel del extra arbetstimmar och även en del extra material.

Slutresultatet med "rätt" lösning blir så klart väldigt mycket bättre på många olika plan. Men jag gissar också att multiplikationsfaktorn för kostnad och tid att utföra arbetet kommer att bli väldigt stor.
 
Budgetlösningen är nog mer rimlig då att fräsa av lite och flytspackla. Det är ändå ganska dyrt.

Börjar du bila så kommer det kosta och att då göra det halvdåligt tycker jag är slöseri.


Budgetlösning:
Tycker inte du ska bila alls utan slipa bara av golvet så det är någorlunda jämnt och lägg mattan.
 
Har verkligen noll koll på sånt här.
Är det rimligt att slipa bort så stora nivåskillnader? Tänker bara att det är massor av jobb, fast med rätt grejer så blir det så klart lättare.

Och fräsa i betong... Google here I come :D
 
Klart man kan slipa men det blir ju en avvägning för hur mycket man vill slipa innan det är bättre att bila och gjuta nytt. Fick intrycket av att det befintliga bara var lite knöligt
 
Sorry, trodde jag skrev ut det. Det är en hel del variationer i höjd. Sett över hela rummet så skulle jag tro att det på sina ställen diffar så mycket som 3-4 cm.
 
Några fler dumma frågor och snåla tankar :)

För ett ögonblick så tänkte jag igår lite "kreativt" och kom på idén att vi kanske ska skita i att sänka golvet och istället bara fräsa/slipa bort de värsta knölarna och sedan flytspackla så att golvet blir jämnt. Tänkte att det skulle bli en enklare, snabbare och billigare lösning för golvet och att vi sen kan höja taket istället. Men efter det gick jag ner och med hjälp av krysslaser så mätte jag skillnader i golvnivå på ett gäng punkter. Till min förskräckelse så visar det sig att det mellan högsta och lägsta yta skiljer så mycket som 5 cm, och i någon extrempunkt vid yttervägg 7 cm ! Golvet är dessutom sluttande och i den sektion med golvets lägsta nivå (alltså mest takhöjd) så har vi dörr till gästrum samt ytterdörr. Det går alltså inte att flytspackla hela ytan då vi i så fall skulle få en ny golvnivå som gör att dörrar inte går att öppna. Vi kommer med andra ord inte att kunna få ett plant, vågrätt golv utan att behöva bila ner åtminstone delar av golvet. Suck, det finns inga enkla lösningar!

Nu till själv frågan. Golvet vi pratar är ca 8 meter långt och delar man upp det i tre sektioner så kan man säga att
* Sektion 1 (0-4 m): har en acceptabel nivå där det enbart skulle räcka med flytspackling för att få golvet jämnt
* Sektion 2 (4-6.5 m): här börjar en backe och i slutet av sektionen så är golvet ca 4 cm högre än medelnivån i sektion 1
* Sektion 3 (6.5-8 m): är en "platå" ca 4 cm högre än medelnivån i sektion 1, men det finns några toppar där skillnaden är något större.

Om jag skulle bila ner golvet i sektion 2 och 3 så att den hamnar under nivån för sektion 1, men utan att gå igenom armeringen i befintlig betongplatta, kan man då flytspackla direkt på den bilade ytan? Eller måste man bila ur, gjuta betong (>5 cm) och sedan flytspackla ovanpå det?

Återigen, jag vet att vi pratar en fullösning och att det självfallet skulle bli bättre med en annan lösning. Men jag föreställer mig att fullösningen kan jag helt eller delvis göra själv för en relativt begränsad kostnad, men att den korrekta lösningen kommer att kosta betydligt mycket mer.
 
Du kan flytspackla direkt på den bilade betongytan. Men flytspackel är ganska dyrt så du vill inte lägga onödigt mycket.
 
Vill bara upprepa att jag verkligen uppskattar alla svar. Stort tack!!

Jo, lite kostar det så klart. Har "en" till fråga, som förhoppningsvis är den sista. Det rör sorter av flytspackel.
Vissa varianter av flytspackel står specade för att användas där tillskjutande fukt förekommer. Andra nämner inget alls om det. På några står att de är gjorda för utomhusbruk. Och en billig variant på Hornbach (Mapei Megaline Megaplan) står att den inte ska läggas på betong där relativ fuktighet överstiger 90 %.

Mitt betonggolv är ju inte isolerat så flytspacklet måste kunna hantera fukt. Är det enbart för "tillskjutande fukt" som funkar då? Eller funkar varianter för utomhusbruk? Och är det sannolikt/troligt att oisolerad betong har en relativ fuktighet över 90 % ?
 
Så hög fuktighet har du sannolikt inte så jag skulle inte vara orolig. Men har ganska dålig koll på varianter av flytspackel
 
Idag började vi bila i golvet med målet att göra en fullösning och bara "tunna ut" betongplattan så pass att det skulle gå att flytspackla golvet jämnt. Men det visade sig att plattan var alldeles för tunn för att det skulle gå. Så idén om en enkel fullösning gick upp i rök och istället bilade vi bort hela golvet.

Har börjat skotta ut betongen men inte kommit till att gräva ut ännu. Har sett att andra pratar om att ha ett lager makadam under cellplasten. Är det bara för avjämning eller har det en dränerande eller bärande funktion?

Bara tänker att om det gick att få jämnt i det jag gräver ut så skulle jag inte behöva gräva ut lika mycket och inte heller släpa in makadam. Allt måste bäras via en trappa så det är ett jäkla slit.

Och skulle ni rekommendera betong ovanpå cellplasten eller flytspackel? Eller ska man ha betong och sen flytspackel?
 
Två tips!

Först så ta en kopp lämplig dryck och plöj trådarna som finns på forumet kring källarprojekt, väl värt att spendera några timmar på att läsa

Sedan så för att få in/ut massor överväg att öppna upp något arbetshål eller linkande. Det är väl värt pengar och jobb på att enkelt kunna få in och ut saker
 
  • Gilla
backstad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.