Jag tycker den senaste revideringen blev bättre ur wcns placering. Tycker dock att siktlinjen är galen i alla exempel hittills. Som det är nu så är siktlinjen optimal om du står i matbordet... Ha istället båda sovrummen på baksidan i samma storlek så dessa är identiska (om än spegelvända mot varandra) så slipper man ev tjaffs från barn om att rummen är olika, den andra har ett bättre rum etc.

Sen följer sovrummens vägg ytterväggen vid matplatsen. Blir då mindre vinklar och mindre som "retar" ögat. Gällande klädvården, hur bred är den? Ser ut att vara typ 2.8-2.9? Jag har övervägt att göra denna smalare istället, typ 2.5-2.6 och gett de extra cm till arbetsrummet som jag då föreslår läggs på framsidan istället.

För att sovrummen på baksidan ändå skulle bli någorlunda stora så tycker jag att förlängningen skulle läggas på baksidan ist så föyglarna blir identiska, du nämnde att det kunde plocka morgonsol el kvällssol men i ärlighetens namn så tvivlar jag på att det ens varit märkbart. ;)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag förstår verkligen inte vitsen med både badkar, dusch och dubbla tvättställ i ett badrum för två personer. Ett enkeltvättställ med avställningsytor är mycket bättre, särskilt om någon i familjen använder "produkter", det är inte så dumt att kunna ställa dem ifrån sig.

Dörren i "master"-badrummet måste också flyttas så att knäna inte sticker ut i dörröppningen, ska man ha ett badrum för flera personer måste det gå att passera även om någon har intagit tronen. Plus att man behöver kunna ha toarullen någonstans. Det värsta jag vet är när man måste vara vig för att nå toapappret för att det sitter för långt bak på väggen.

Sedan skulle jag nog sätta dörren till stora sovrummet EFTER korridoren istället för före, då kan andra familjemedlemmar använda badrummet och klädkammaren utan att behöva gå in i sovrummet.

Ett förslag, som dessutom blir billigare, då väggarna är raka....
[bild]
Tack för feedbacken @Anna_H klart intressant idé att göra en öppen ingång till sovrummet så. Jag tänker inte mig ngn dörr mot vardagsrummet utan en gång in till sovrummet borde funka!
 
Ny iterration, lite omfördelning av ytorna för badrummet och arbetsrummet/passage. Tycker nog att vart bättre! Stort tack alla för era kloka synpunkter och input!
Ritad planlösning av ett hus, markerande nya fördelningar för badrum och arbetsrum, med mätningar och benämningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Vad är det för något som är precis ovanför och nedanför det som är märkt som Garderob (i hallen)?
 
Ingen skorsten? Ingen eldstad eller kamin alltså?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för något som är precis ovanför och nedanför det som är märkt som Garderob (i hallen)?
Nedanför är en nisch för FTX aggregatet så man kan serva o byta filter lite enkelt. Ovanför är en inbyggd bokhylla ut mot passagen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ingen skorsten? Ingen eldstad eller kamin alltså?
jodå men jag har bara ritat in en tilltänkt placering i vardagsrummet mellan de två fönstren i syd
 
P Panelmannen skrev:
Ny iterration, lite omfördelning av ytorna för badrummet och arbetsrummet/passage. Tycker nog att vart bättre! Stort tack alla för era kloka synpunkter och input!
[bild]
nu skulle jag vilja byta plats på skafferiet och walk in Closet så att man slipper gå ur sovrummet utan kläder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Då kan man dessutom få in ett fönster i klädkammaren, det är rätt trevligt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då kan man dessutom få in ett fönster i klädkammaren, det är rätt trevligt.
Och man kan få skafferidörren på mitten så att ytan i det utnyttjas bättre :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Och man kan få skafferidörren på mitten så att ytan i det utnyttjas bättre :)
Fast å andra sidan vill man väl ha skafferidörren så nära köksbänkarna som möjligt, inte först gå 2 meter till dörren och sen gå 1 meter tillbaka inne i skafferiet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast å andra sidan vill man väl ha skafferidörren så nära köksbänkarna som möjligt, inte först gå 2 meter till dörren och sen gå 1 meter tillbaka inne i skafferiet.
Jag klurade lite på det och en central fråga blir vad köksön är tänkt till. Ska den användas för beredning så blir det riktigt bra. Om inte så skulle jag vilja ha en grund hylla på väggen mot WIC för att hålla ned avståndet lite
 
M Mats skrev:
Jag klurade lite på det och en central fråga blir vad köksön är tänkt till. Ska den användas för beredning så blir det riktigt bra. Om inte så skulle jag vilja ha en grund hylla på väggen mot WIC för att hålla ned avståndet lite
Köksön är en arbetsbänk med vatten. Det blir en mindre i änden mot kyl o frys. Safferiet blir kvar på den ursprungliga platsen just för att ha det nära alla ytor i köket
 
BirgitS
P Panelmannen skrev:
Köksön är en arbetsbänk med vatten. Det blir en mindre i änden mot kyl o frys.
Är inte den änden av köksön väldigt bra att ställa matkassarna på eftersom det därifrån går lätt att ställa in matvaror i kyl och frys. Likaså är väl den änden det naturliga stället för att ställa fryslådan på när man tar ut den från frysen och det man plockar ut ur kylen eftersom man inte når till köksbänken längs fönsterväggen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.