Hej.
Nyinflyttad i villa (byggd 75). Ville byta ut en dimmer i köket mot en vanlig brytare. Upptäckte att elen är dragen lite tveksamt. Skarva de ändar med silvertejp bakm dosan.
Förra ägaren har sagt att han gjort större delen av el arbetet själv.
Står inget i protokoll från besiktningen.
Vilka krav bör jag kunna ställa på förra ägaren?
Jag vill nog kolla även övrig el.
3 bilder från ena dimmern. En från andra där två kablar tvinnats ihop och trycks in i samma hål.
 
  • Elledningar med osäker skarvning täckt av svart tejp bakom en väggdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska ledningar med skarvning täckt av silvertejp inuti en väggdosan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska ledningar med osäkra skarvar och silvertejp i dosa, indikation på DIY-elarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska ledningar felaktigt skarvade utanför en väggdosa, med synlig silvertejp och oisolerade anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Arg
-MH- och 7 till
  • Laddar…
Jösses!:surprised: ingen hjälp i tråden direkt men det där är ju solklart fall för värsta elkopplingen tråden..
 
  • Gilla
Grumsgrums och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vad sa säljaren mer specifikt? Att elen är fackmässigt utförd? Att han är elektriker?
 
Han sa att han själv dragit majoriteten av elen hemma. Detta sa han nu när jag frågade om uttaget.
En elfirma har gjort golvvärmen.
 
K Karl Gävle Andersson skrev:
Förra ägaren har sagt att han gjort större delen av el arbetet själv.
Vilka krav bör jag kunna ställa på förra ägaren?
Inga krav alls. Förra ägaren har ju informerat dig att din el är hemmapulad av en klåpare.
 
  • Gilla
Donn och 8 till
  • Laddar…
<<<Förra ägaren har sagt att han gjort större delen av el arbetet själv.>>>

Då borde du anat ugglor i mossen och utökat din besiktning före köp.

Bara bita ihop och öppna på fler ställen och sanera.

Protte

PS Dosa fastsatt med häftklammer har jag inte sett förut
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Inga krav alls. Förra ägaren har ju informerat dig att din el är hemmapulad av en klåpare.
Det nämndes först nu i efterhand.
 
  • Gilla
  • Wow
Richard Beiron och 2 till
  • Laddar…
F
K Karl Gävle Andersson skrev:
Förra ägaren har sagt att han gjort större delen av el arbetet själv.
Känns som en elektriker nog bör gå genom hela husets el innan något händer.
Det där såg verkligen skrämmande ut
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
<<<Förra ägaren har sagt att han gjort större delen av el arbetet själv.>>>

Då borde du anat ugglor i mossen och utökat din besiktning före köp.

Bara bita ihop och öppna på fler ställen och sanera.

Protte

PS Dosa fastsatt med häftklammer har jag inte sett förut
Han sa det först nu när jag frågade om dosan
 
Då är det att dokumentera och stämma säljaren för typ allmänfarlig verksamhet.

Protte
 
  • Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Och det fanns inga som helst tecken på att det var hempulad el när ni köpte huset? Konstiga dragningar? Elskåp som ser ut som ett råttbo? Inga blandade jordade och ojordade uttag i samma rum? Med mera.
 
  • Gilla
pest
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Och det fanns inga som helst tecken på att det var hempulad el när ni köpte huset? Konstiga dragningar? Elskåp som ser ut som ett råttbo? Inga blandade jordade och ojordade uttag i samma rum? Med mera.
Om man vet vad man kollar efter så fanns det nog signaler. Men att elen skulle vara halvrisig till häftade dosor och eltejpsskarvar måste finnas nån stegring? Ska man vara tvungen att acceptera vad som helst?
 
Vilken kontroll av elen gjorde ni? Känns som att lossa dimmers och ta en titt är steg 1 i koll av hempulad el. Ofta såna folk lägger till själv i efterhand. Frågade ni säljaren om elen?

annars, kolla uttag som inte är samma märke och modell som resterande, uttag som ser nyare och fräschare ut mm.
Har man inte kollat något av detta alls och helst dokumenterat vad man gjort är det väldigt svårt att nu påvisa att man gjort sin undersökningsplikt. Man kan försöka stämma och lägga ett antal tusen och månader på att till slut jämkas om nån tusenlapp som inte ens täcker era kostnader, än mindre er tid.

skulle nog snarare råda er att hålla en god kontakt med förra ägaren, inte idiotförklara honom utan försöka få ut så mycket information som möjligt om huset, både nu och framöver. Han är värd långt mer som er vän än som er ovän... bara att kunna fråga hur det ser ut bakom väggen x eller skåpet y så man slipper riva för att kolla.
 
  • Gilla
TobbeP och 6 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Man ska absolut inte acceptera allt. Och definitivt inte när det gäller el!

Anledningen till att jag frågar är för att utröna dina möjligheter att driva krav mot säljaren.

En anläggning som till synes är helt felfri är lättare att få igenom som ett dolt fel. Fanns det någon indikation som kunde visa på fel så bör man undersöka mer noggrant. Det är sådana fel som man som köpare borde lägga märke till som lagtexten hänvisar till. Att vara helt okunnig är inte en framkomlig väg.

Huset är dessutom 44 år gammalt. Är all el från den tiden så kanske en del ändå måste bytas ut? Jag vet inte, el är jag ganska okunnig om.

Skulle som andra här i tråden råda dig till att ta dit en elektriker och göra en besiktning av anläggningen. Utifrån Det får du sedan fundera på hur du ska gå vidare.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Vi gjorde ingen kontroll själva. En första besiktning gjordes av säljare.

Vi kontaktar elektriker som får komma och ordna upp. Är hyfsat förbannad på att man inte nämner en så uppenbart farlig sak som den där dimmern!
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.