Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
M Markarbetaren skrev:
då i princip allt pekar på att utvecklingen går åt att slippa fysiska kablar.
Det jag inte förstår är varifrån du får den uppfattningen?

Du verkar snöa in på sista biten fram till "terminalen" (d.v.s WiFi och mobilnät), men du verkar inte inse att det är just kabel (framförallt fiber) som används för trafiken till/från basstationerna/accesspunkterna.

Att trådlöst skulle vara på framåtmarch är helt felaktigt enligt mig, jag ser runtomkring hur folk som försöker få sitt trådlösa nätverk i huset att fungera bra till slut inser att den enda vettiga lösningen för att slippa problem är att dra en nätverkskabel. WiFi, powerlan etc funkar helt enkelt inte tillräckligt bra. En dedikerad kabel är det mest driftsäkra man kan hitta.
Beträffande ”lättheten” i att vrida en brytare till noll mot att införskaffa en gsm-störare som måste placeras ganska nära en centralenhet inuti huset för att störa ut denna, tja, jag har ingen erfarenhet av den senare men men.
Det går ju att ha UPS till mediomvandlaren precis som det går att ha batteri i sin 4G-router? De flesta 4G-routrar har inte inbyggd batteri. Det är ingen skillnad där mellan fiber och mobilt bredband, de är bägge lika känsliga för strömavbrott.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag tänker...detta är i sin linda. Du tror inte att denna teknik också kommer att utvecklas?
Exakt hur har du tänkt att de ska utveckla satelliter som redan är uppskickade? Skicka upp ännu fler satelliter? Det kommer ju att kosta ännu mer...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Tittar man på det som Elon Musk har lyckats prestera hittills så vet jag inte om jag delar uppfattningen om yxskaft. Man blir väl inte miljardär genom att hitta på saker som ingen vill ha.
Det var ju inte Elon Musk som hade skrivit artikeln? Det var artikeln som var goddagt yxskaft, Elon har inte blandat in det här med ljusets hastighet.

Artikeln pratade om hur man tjänar 10 ms jämfört med om trafiken skulle gå via en fiber tvärs över Atlanten. När jag kör Bredbandskollen eller Speedtest över min fiber har jag en round trip delay på 2-3 ms, så det finns inte ens chans att jag skulle kunna tjäna några 10 ms på att köra det via satellit istället. Artikeln är bara en massa svammel.
 
A AndersS skrev:
Och sedan är det totalt ointressant för mig vad som görs i stora världen och framtida teknik när jag inte längre behöver den. Det är ju här och nu som vi gör valet, t.o.m. vad som finns inom 5-10 år är ointressant för mig.
Lite konstigt resonemang, just eftersom tråden handlar om vad som fanns för 5-10 år sen (när villafiber började bli populärt).

Som jag ser det så behöver man fundera över hur en liknande tråd om 5-10 år kommer att se ut. Kommer folk som skaffade fiber idag att ha ångrat sig om 5-10 år?

Jag tvivlar. Däremot tror att att om 5-10 år så kommer många att ångra att de inte skaffade fiber när de gavs chansen.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Mitt batteri i min trådlösa router håller 24 timmar efter strömavbrott. Skulle gissa att det är typ 100ggr vanligare att man har batteri i sin mobila router jämfört med hur många som har ups till sin fibermediaomvandlare.
Vilken modell är det du har på mobila routern?

Dom xG-routrar med batteri som jag kollat på har en batteritid på upp till ca 10 timmar, dom flesta har en begränsning på ca 10 anslutna klienter.

Jag tippar på att dom flesta (typ 99%) av alla som använder ”mobilt bredband” fast på en och samma plats har en xG-router som inte har något batteri i sig.

Dom flesta (alla?) xG-router som har inbyggt batteri har även inbyggda antenner utan möjlighet till extern antenn och utan möjlighet till ansluta ethernetkabel.
 
kisumisu
N Nerre skrev:
Och vad tror du 30 000 satelliter kostar? Vem ska betala för dem?

Det finns redan idag satellittelefoner, varför använder du vanlig mobiltelefon när det finns satellit?
Kanske möjligtvis pga priset?

Jag skulle köpa sattelit telefon om det var annat pris. Skulle vara skönt ha en telefon som fungerar stort sett överallt. Men idag kostar det för mycket.

Kommer ni ihåg vad NMT kostade, Ericsson Hotline. Tekniken för mobil fanns men vem hade det? Idag har tom barnen mobiler och använder liknande teknik även om det inte är NMT är det basstationer inblandade....
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
kisumisu
Intressant också läsa om säkerheten.

En sattelit är i rymden visserligen beroende av markstationer och kan kollidera.

Fiberkabel kan mycket enkelt grävas av.

Länder där det förekommer mycket naturkatastrofer lär inte fiber vara så säkert.

Så egentligen talar vi inte bara om Afrika och Uländer.
 
N Nerre skrev:
Lite konstigt resonemang, just eftersom tråden handlar om vad som fanns för 5-10 år sen (när villafiber började bli populärt).
Nja, Tråden heter "Ångrar ni att ni har skaffat fiber" sedan kanske man lägger in mera i den meningen och börjar diskutera antal år bakåt i tiden och vad som ev. kommer i framtiden, TS fråga i första inlägget nämner inga årtal utan enbart synen "idag" på sin fiberinstallation.
inte alls konstigt utan konkret svar på trådens initiala fråga som utgår hur nöjd jag är idag och om jag ångrar mig.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Det är ju ganska stor skillnad på om man skaffade fiber för ett år sen eller om man skaffade fiber för 10 år sen.

Det har ju t.ex. de senaste åren varit mycket strul med leveransförrseningar, så det är mer sannolikt att nån som nyligen skaffat fiber ångrar sig (om det varit mycket strul och förseningar). Däremot tror jag inte särskilt många av de som skaffade fiber för 10 år sen ångrar sig, eftersom installationskostnaden är avskriven och det har fungerat felfritt de senaste åren.

Sen finns det ju det här gamla talesättet om att det är väldigt få som ångrar nåt de har gjort, men desto flera som ångrar saker de inte gjort.

Notera att det är 2,9% som ångrar att de skaffat fiber, men 7,6% som inte har haft möjlighet.

Det hade ju varit intressant med en tråd med frågan: Du som tackat nej till fiber, ångrar du dig? Jag tror jag startar den tråden!
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det vi främst har är ju en dator som spelar in TV-program (från det marksända TV-nätet, så ja, vi använder fortfarande trådlös TV till huset, men sen trådat (via nätverket, som körs i 1 Gbit/s inom huset, trots att vi bara har 100/100 på fibern) inom huset). Den behöver komma åt att ladda ner TV-tablåer från internet dagligen, för att kunna spela in TV-program åt oss när vi är borta.

Men sen har jag ju tidigare nämnt t.ex. larm, man kanske har övervakningskameror (och då är ju hela poängen att kunna komma åt dem även när man inte är hemma). Idag har många en värmepump som är ansluten till internet för att man ska t.ex. kunna sänka värmen när man åker bort och höja när man ska åka hem. Den finessen skulle man ju tappa helt om man "tog med sig" internetanslutning när man åkte bort.

Vår tvättmaskin har inte nätverksanslutning, men jag såg i manualen att det fanns en variant med det. Dock tvättar man kanske inte när man åker bort, så just den saken går väl bort.

Så bara för att du inte kan förstå varför man vill ha internet både hemma och borta samtidigt betyder inte att det inte finns folk som behöver det. Folk använder internet på olika sätt, jag har vant mig vid att ha hemmet uppkopplat och kunna komma åt hemmet utifrån även när jag inte är hemma.

"Så bara för att du inte kan förstå varför man vill ha internet både hemma och borta samtidig"
Vart skrev jag att jag inte förstod? självklart förstår jag att man vill ha internet både hemma och borta.
Jag var bara intresserad vad som var uppkopplat 24/7.
 
Karlia
Nej. Jag skaffade fiber för ett år sedan via stadsnät. Fick betala 20.000 plus grävning på tomten 900.

Bor i radhus där det då jag flyttade in fanns tre hål i väggen från comhem, samfälligheten som ordnat. De andra är nöjda med det, jag har suttit hemma och skrivit och märkt av störningar. Dessutom retade det mig som 17 att jag inte hade möjlighet att byta leverantör.

Inte för att jag tror att någon leverantör är så mycket bättre än någon annan, men då jag var i kontakt med comhem och anmärkte på dålig täckning i huset och avbrott, rådde de mig att köpa högre hastighet..

Med fibern är det bra mottagning i hela huset, under ett år har det inte varit något avbrott. Skulle jag bli irriterad på min leverantör kan jag byta utan problem. Så jag är nöjd!
 
Karlia Karlia skrev:
..Inte för att jag tror att någon leverantör är så mycket bättre än någon annan, men då jag var i kontakt med comhem och anmärkte på dålig täckning i huset och avbrott, rådde de mig att köpa högre hastighet..
Kul att du är nöjd!

Dock ytterst tveksam till Comhem fula försäljningsmetoder eftersom högre hastig inte löser grundproblemet med dålig trådlös (Wi-Fi) täckning i huset. Detta kan bero på att routern är placerad i en änden av huset eller i en källare med betongväggar, osv. Testa om du kan placera om routern till ett annat ställe. Som alternativ kan du köpa en sk "WiFi-repeter" som förstärker signalen.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
R
M Markarbetaren skrev:
Om du bemödar dig att googla lite så... Att jämföra dagens satellitinternet med fiber är väl lite barnsligt då det inte är det vi diskuterar. Fördröjningen med Starlink ligger på 25ms, med fiber runt 200ms. Läser man på lite så kan man även läsa att Starlink kommer erbjuda sina tjänster även i storstäder, men i början siktar man in sig på landsbygden.
Omöjligt. Fiber har ca 2/3 av ljusets hastighet. Menar du att Starlink skickar signalerna snabbare än ljuset?

N Nerre skrev:
Det var ju inte Elon Musk som hade skrivit artikeln? Det var artikeln som var goddagt yxskaft, Elon har inte blandat in det här med ljusets hastighet.

Artikeln pratade om hur man tjänar 10 ms jämfört med om trafiken skulle gå via en fiber tvärs över Atlanten. När jag kör Bredbandskollen eller Speedtest över min fiber har jag en round trip delay på 2-3 ms, så det finns inte ens chans att jag skulle kunna tjäna några 10 ms på att köra det via satellit istället. Artikeln är bara en massa svammel.
Också omöjligt. Det är över 6000km från Sverige till USA. Signalernas hastighet i fibern är ca 200.000 km per sekund vilket innebär att det tar minst 30ms bara dit. Sedan ska du hem igen. Du har inte 2-3ms fördröjning till USA och 10ms förbättring via satellit kan säkert stämma m.a.o.
 
Redigerat:
Karlia
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Kul att du är nöjd!

Dock ytterst tveksam till Comhem fula försäljningsmetoder eftersom högre hastig inte löser grundproblemet med dålig trådlös (Wi-Fi) täckning i huset. Detta kan bero på att routern är placerad i en änden av huset eller i en källare med betongväggar, osv. Testa om du kan placera om routern till ett annat ställe. Som alternativ kan du köpa en sk "WiFi-repeter" som förstärker signalen.
Jag provade olika varianter men fick det inte att fungera bättre. Och comhems lösning, att skaffa högre hastighet, var det som fick mig att bestämma mig för att skaffa fiber istället - för att slippa vara beroende av en leverantör. Självklart hade inte högre hastighet löst något.

Med fibern funkar mottagningen bra överallt, jag klarar mig utan förstärkare.
 
Karlia Karlia skrev:
Med fibern är det bra mottagning i hela huset,
Fiber eller inte påverkar väl inte WiFi-mottagningen i huset? Jag gissar att du bytte eller flyttade den trådlösa accesspunkten när du bytte till fiber?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.