Är det här cementputs? Det är gråfärgat, hårt som keramik(nästan, låter liknande) och har ingen vidhäftningsförmåga mot lättbetongen bakom..
Skadad grå puts på vägg med sprickor och avflagning, och hammare som visar storleken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa fråga.. Ska jag ta bort allt sådant i tvättstugan eller vad riktigt göra? Det är lagt av denna ca 120cm upp från golv sedan verkar det vara "vanlig" puts högre upp längs väggen. Och hur återställer jag enklast ett fungerande rum, tvättstuga, bad, relax av detta?
Delvis renoverad tvättstuga med synlig grå puts nedtill på vägg, osäker vidhäftning, och ren betong högre upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Zolt skrev:
Ja presis, beror vel lite på vilken ytfinish du vill ha
Jag vill egentligen ha det fint-fint för det är ju även boendedel i källaren..
 
Sjukt mycket utfällning av något som jag gissar är kalk bakom den putsade ytan.
Vit utfällning på putsad yta, troligen kalkavlagringar, med synlig sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med utfällning av vitaktigt ämne under skadad puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vita utfällningar som liknar kalk syns på en mörkgrå putsad yta i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att jag iallafall tillfälligt blåser Faran över och inte river ner hela rummet då det förutom detta sitter fast som berget och inte heller verkar vara på väg någonstans!
Blir att putsa upp det som släppt och sedan prova få bort all färg och på med någon diffusionsöppen färg!
Renoveringsarbete i ett rum med delvis bortslagen vägg och rörsystem, samt en skräp och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henche och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Rolig läsning! :D(y)(y)
 
  • Gilla
Mathias12 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Rolig läsning! :D(y)(y)
Tackar! Sånna kommentarer gör det både roligare att jobba OCH att skriva om det!
 
  • Gilla
chhib och 2 till
  • Laddar…
Vad tror ni alla om att regla på med stålreglar och sedan sätta gipsskiva på dem? Då slipper jag putsa.. Om jag sedan lämnar öppet i överkant och reglar ner taket så borde det bli viss luftvandring bakom så fukt inte blir ett problem! Tänker jag fel i detta? Är mest innerväggar och kan ju naturligtvis putsa ytterväggarna om detta är ett opassande sätt!
Fråga två. Kan jag sätta osb bakom eller ska jag ha dubbelgips för stabilitet vid reglad vägg?
Renoveringsprojekt i källare med råa betongväggar, dörr och installationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fy fan.. Satte en stålborste på vinkelslipen och började å slipa lös färgen från väggarna i förrådet.
Vinkelslip med påsatt stålborste täckt av damm efter användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är riktigt effektivt men dammar något fruktansvärt.. Den tar även med av putsen på de ställen som denna sitter lite dåligt. Dammfylld förrådsinteriör med synlig takbelysning omedelbart efter slipning av väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dammfyllt förråd med oren vägg och vit stol täckt av damm efter slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma rum på bild 2 och 3 men utan blixt på 3an. Är ca 5 minuter sedan som jag har slutat att slipa!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Myrstacken och 5 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Vad tror ni alla om att regla på med stålreglar och sedan sätta gipsskiva på dem? Då slipper jag putsa.. Om jag sedan lämnar öppet i överkant och reglar ner taket så borde det bli viss luftvandring bakom så fukt inte blir ett problem! Tänker jag fel i detta? Är mest innerväggar och kan ju naturligtvis putsa ytterväggarna om detta är ett opassande sätt!
Fråga två. Kan jag sätta osb bakom eller ska jag ha dubbelgips för stabilitet vid reglad vägg?
[bild]
Osb och gips på stålregel låter väl utmärkt, jag hade nog även undvikit att ställa osbn på golvet utan lämnat några cm nertill.

Personligen är jag inte rädd för trä i varken golv eller vägg mot jord, är det rätt dränerat och avvattnat så ska det inte vara några problem.
 
  • Gilla
tobben87 och 2 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Osb och gips på stålregel låter väl utmärkt, jag hade nog även undvikit att ställa osbn på golvet utan lämnat några cm nertill.

Personligen är jag inte rädd för trä i varken golv eller vägg mot jord, är det rätt dränerat och avvattnat så ska det inte vara några problem.
Problemet är att det inte är dränerat sedan det byggdes -65 så jag är inte alls säker på att det är dränerat och avvattnat på ett sätt som är tillfredsställande enligt dagens mått mätt! Har tänkt att göra det så småningom men pengar och tid saknas för några större åtgärder just nu! Ska tänka på att inte ställa osb direkt på golvet om det blir så jag bygger!
 
  • Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Problemet är att det inte är dränerat sedan det byggdes -65 så jag är inte alls säker på att det är dränerat och avvattnat på ett sätt som är tillfredsställande enligt dagens mått mätt! Har tänkt att göra det så småningom men pengar och tid saknas för några större åtgärder just nu! Ska tänka på att inte ställa osb direkt på golvet om det blir så jag bygger!
Original dränering behöver ju inte va dålig, du verkar ju ha torra väggar så dräneringen verkar ju fungera. Det är väl avsaknaden av utvändig isolering som är problem egentligen. Jag har själv köpt ett hus med källare byggt -64, huset står på lera och har inga problem med fukt heller. Jag kommer ha ett rum för boende i källaren, ett lekrum och ett allrum/tvrum och en verkstad/förråd. Vi har inte tillträtt ännu men det blir en tråd här så fort vi fått nycklarna. :D
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Problemet är att det inte är dränerat sedan det byggdes -65 så jag är inte alls säker på att det är dränerat och avvattnat på ett sätt som är tillfredsställande enligt dagens mått mätt! Har tänkt att göra det så småningom men pengar och tid saknas för några större åtgärder just nu! Ska tänka på att inte ställa osb direkt på golvet om det blir så jag bygger!
Det är inte mitt heller (också byggt -65). Och jag har reglar gjutna i sulan, träreglar på yttervägg osv. Men snustorrt (y)
Var ett av första jobben planerat men avvaktade lite och nu har det gått 15 år och dräneringsplanerna är lagda på is till senare.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Jag har vissa problem med fukt i ytterväggarna i källaren, färgsläpp i förråd, troligen på grund av igensatt takavvattning och vid markytan i tvättstugan där putsen spruckit och släppt. Därför jag har slipat färg i förrådet och rivit puts i tvättstugan idag. Övriga källaren är nästan all puts riven i för den satt inte alls fast bitvis på innerväggarna heller. Men som du säger, isolering saknas också och den behövs när man som vi bor norr om polcirkeln!
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Här i källaren låg det träreglar på betongen och de spikar som var i dessa var rejält rostiga och med murkna plankor kring spikhålen. Anticimex hade dessutom klassar hela rummet som en riskkonstruktion och mätat förhöjd fukthalt och lukt i ett mäthål! Jag har rivit ut allt och lukt o fukt är borta. Låg isolering under trägolvet på betongen. Rivna träreglar och isolering på betonggolv i källare, tecken på tidigare fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henche och 3 till
  • Laddar…
Tack för dina uppdateringar. Mycket inspirerande läsning. Vi flyttade in i vårt hus i somras (byggt -48) och kör också på med högt tempo men inte i jämförelse med dig haha! Så det är roligt att se hur du sprintar förbi och tar dig igenom liknande problem som jag själv klurar på med putsning av källarväggar mm. Nästa projekt kommer bli genomgripande. Vi har precis fått klart för oss att avloppsstammen är bortom räddning så det blir väl till att bila upp källargolvet så småningom och tidigarelägga badrumsrenoveringen. Tur att detta forum finns för inspiration och tips!
Mvh, Jakob
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.