Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
M Markarbetaren skrev:
Motfråga, jag ifrågasatte Gbit/s som hastighet som vissa ansåg nödvändig, hur många % av befolkningen har behov av sån hastighet?
Behovet kommer att komma inom något år. Nu är jag så gammal så jag kommer ihåg att man ifrågasatte behovet av både 3g och 4g när dessa kom. Idag så tror jag ingen vill gå tillbaka till att surfa via edge alternativt 3g.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Handen upp, hur många har UPS på sin medieomvandlare? Batteribackup i larmet har väl dom flesta, men vem har det på sin fiberburk?
Ställer samma fråga fast ändå inte.
Hur många har UPS på sin xG-router som står ”fast monterad” i bostaden å som är inkopplad på bostadens nätverk 24/7?

Jag skulle säga att det är färre som har UPS på sin ”fasta” xG-router än det är som har UPS på sitt fibernätverk.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
På den tiden som man trodde att jorden var platt så kallades ”kloka gubbar” för något annat men än se då?
Skillnaden är ju förstås den vetenskapliga metoden. Ingen som använt den har så vitt jag vet hävdat att jorden är platt. Vad någon klok gubbe hävdat är rätt ointressant.
 
kisumisu
M Markarbetaren skrev:
Vad händer med fiberns medieomvandlare om nån öppnar fasadmätarskåpet på utsidan med en trekantsnyckel som finns på ICA och ställer huvudbrytaren på 0? Har man då brandlarm, huslarm, övervakningskameror osv. via fibern så är man väl lite körd?
Men det var just det jag syftade på och att någon kan klippa kabeln.

Det här med vrida bort el går ju lösa med en UPS. Fast handen på hjärtat har nog inte många medieomvandlaren på ups.

Finns företag som kör med både fiber och mobilt. Lägger en av så fungerar den andra.

Mobilt skulle jag dock säga är säkraste pga börjar en tjuv störa ut mobilnät så lär det märkas illa kvickt om inte hela området så av närmaste grannskapet som blir utan mobiltelefoni.

Jag ska vara ärlig att jag har inte ens larm. Har däremot jobbat med att installera larm.

Många är idag rädda för inbrott när inbrotten har inte ökat. Våra kära medier och larmbolagen vill ju få oss tro det.

Sedan är inget larm helt säkert vare sig man kör mobilt eller fiber.

Du kanske får ett meddelande att något är fel men orkar du vara på mobil 24/7 och övervak tjänst till larmbolagen finns men den kostar extra. Inget som ingår i vanliga hemlarm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nej, svarstiderna sjunker ju med Starlinks satelliter. Inget du som människa märker, men en dator uppfattar det som skillnad mellan en folka och en porsche.
sjunker jämfört med vad?

man låter vissa av satelliterna gå i en lägre bana för att i jämförelse med traditionell satellitkom kunna ge låg latency. Men, vi pratar ändå om 15 gånger mer fördröjning än fiber.

Du behöver inte förklara för mig hur latency påverkar användarupplevelsen. Det är INTE något som bara datorer märker.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Handen upp, hur många har UPS på sin medieomvandlare? Batteribackup i larmet har väl dom flesta, men vem har det på sin fiberburk?
Det lär jag ju den dagen det blir aktuellt.
Kostar ju inget att hålla igång 2 burkar istf 1..
 
M Markarbetaren skrev:
Motfråga, jag ifrågasatte Gbit/s som hastighet som vissa ansåg nödvändig, hur många % av befolkningen har behov av sån hastighet?
Typ 70% kommer att titta på TV med 4k upplösning via streaming inom några år.
Inte ens med 1 apparat funkar det via 4G.
Än mindre 2 på olika kanaler.
 
MathiasS MathiasS skrev:
sjunker jämfört med vad?

man låter vissa av satelliterna gå i en lägre bana för att i jämförelse med traditionell satellitkom kunna ge låg latency. Men, vi pratar ändå om 15 gånger mer fördröjning än fiber.

Du behöver inte förklara för mig hur latency påverkar användarupplevelsen. Det är INTE något som bara datorer märker.
Starlink är alltså inget som på något sätt har högre prestanda än fiber.
 
J
R RoAd skrev:
Skillnaden är ju förstås den vetenskapliga metoden. Ingen som använt den har så vitt jag vet hävdat att jorden är platt. Vad någon klok gubbe hävdat är rätt ointressant.
Exakt och det var prästerna som sa att jorden var platt...
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Mig veterligen så tar vi fortfarande emot signalerna från satellit och sedan går det lokalt via kabel-tv
Nuförtiden kommer i princip alla tv-kanaler in via ip-länk från kanalbolagen.
 
M
Demmpa Demmpa skrev:
Ställer samma fråga fast ändå inte.
Hur många har UPS på sin xG-router som står ”fast monterad” i bostaden å som är inkopplad på bostadens nätverk 24/7?

Jag skulle säga att det är färre som har UPS på sin ”fasta” xG-router än det är som har UPS på sitt fibernätverk.
Idag räcker det att fimpa strömmen i fasadmätarskåpet för att slå ut fibern med allt vad det innebär, larm, övervakning osv. Och detta med en vanlig skåpsnyckel.

Mitt batteri i min trådlösa router håller 24 timmar efter strömavbrott. Skulle gissa att det är typ 100ggr vanligare att man har batteri i sin mobila router jämfört med hur många som har ups till sin fibermediaomvandlare.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
M
MathiasS MathiasS skrev:
sjunker jämfört med vad?

man låter vissa av satelliterna gå i en lägre bana för att i jämförelse med traditionell satellitkom kunna ge låg latency. Men, vi pratar ändå om 15 gånger mer fördröjning än fiber.

Du behöver inte förklara för mig hur latency påverkar användarupplevelsen. Det är INTE något som bara datorer märker.
Om du bemödar dig att googla lite så... Att jämföra dagens satellitinternet med fiber är väl lite barnsligt då det inte är det vi diskuterar. Fördröjningen med Starlink ligger på 25ms, med fiber runt 200ms. Läser man på lite så kan man även läsa att Starlink kommer erbjuda sina tjänster även i storstäder, men i början siktar man in sig på landsbygden.
 
M
K karlmb skrev:
Starlink är alltså inget som på något sätt har högre prestanda än fiber.
Prestanda är inte bara mbit/s, RTT är 1/10-del med Starlink jämfört med fiber. Påminner lite om Chevrolet som i många år trodde att en bils prestanda enbart handlade om fart rakt fram. Man ska kunna svänga också utan att åka i diket ;)
 
R
M Markarbetaren skrev:
Idag räcker det att fimpa strömmen i fasadmätarskåpet för att slå ut fibern med allt vad det innebär, larm, övervakning osv. Och detta med en vanlig skåpsnyckel.

Mitt batteri i min trådlösa router håller 24 timmar efter strömavbrott. Skulle gissa att det är typ 100ggr vanligare att man har batteri i sin mobila router jämfört med hur många som har ups till sin fibermediaomvandlare.
Suck, vi fattar att du är anti fiber men ditt larm med mobil uppkoppling är lika lätt att ta ner som en fiberuppkoppling.
 
M Markarbetaren skrev:
Idag räcker det att fimpa strömmen i fasadmätarskåpet för att slå ut fibern med allt vad det innebär, larm, övervakning osv. Och detta med en vanlig skåpsnyckel.

Mitt batteri i min trådlösa router håller 24 timmar efter strömavbrott. Skulle gissa att det är typ 100ggr vanligare att man har batteri i sin mobila router jämfört med hur många som har ups till sin fibermediaomvandlare.
Ja, därför mobilt som backup, men i vanliga fall så räcker det inte till härhemma.
Återigen, de olika systemen kompletterar varandra, jag skulle inte vilja välja bort något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.