Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
kisumisu
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Fiberdistribution ingår i samlingsnamnet "stadsnät" som består av tre olika aktörer:

  1. Stadsnätsägare: Äger alla kablar och fiberburkar. Ansvarar för att gräva samt koppla in fibern till huset.
  2. Kommunikationsoperatör: Administrerar en central kopplingspunkt (BNG) som valda operatörer kopplar in sig på.
  3. Operatör: förser konsumenten med datatrafik via BNG (se ovan) samt ansvarar för support även för problem relaterad till Kommunikationsoperatör eller Stadsnätsägaren.

Alla dessa aktörer är beroende av varandra genom komplexa och snåriga samarbetsavtal med "kick-backs" som reglerar fördelning av ersättningen mellan de olika aktörerna. Dessutom råder det oligopol då Kommunikations-operatören ensam bestämmer vilka operatörer som har tillgång till stadsnätet vilket också märks på prissättningen. Därför är det ibland väldig svårt att skapa vettiga kampanjerbjudande eftersom fördelningsmodellen måste godkännas och funka för alla parter.
Så med andra ord är det bättre ha ett nät man själv äger tex ihop med grannar eller tom nät som är stängda verkar vara bättre än dessa "öppna nät"?!
 
A Andy78 skrev:
Vad är det för något som måste vara uppkopplat 24/7?
Hemautomation, inbrotts-/brandlarm, övervakningskameror, etc.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hemautomation, inbrotts-/brandlarm, övervakningskameror, etc.
Och det har du på bara fiber?
 
M
K karlmb skrev:
Finns ingen anledning att gå omvägen upp i rymden om datan kan sändas via det världsomspännande internet hela vägen. ...
Att skjuta upp och drifta satelliter och underhålla en mängd väderutsatta antenner är inte direkt gratis.
Så att satelliter fortfarande ibland är en länk i kedjan är snarare pga historiska skäl än någon framtidstro på den tekniken för TV och datakommunikation i annat än vissa nicher som tex militära tillämpningar.
Ett tips, googla ”Spacex, internet” så kan du läsa att Elon Musk har tecknat avtal för att skjuta upp 30,000 satelliter för att få internettäckning på hela jordklotet.
 
R RalleB skrev:
Som det skrivits om ett antal gånger, de kompletterar varandra.
Hemma så kör vi fiber
Sommarstugan så kör vi fiber
All övrig tid så finns det obegränsad surf via 4g från en telefon som går att dela till barn, iPad:s, laptops m.m
Exakt de kompletterar varandra. Tråden är alltså ganska meningslös. Varken fiber eller trådlöst bredband är svaret oavsett fråga utan det beror på frågeställningen.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Hemautomation, inbrotts-/brandlarm, övervakningskameror, etc.
Har full förståelse för företag finns system där man kombinerar både fast och mobilt.

Men väldigt många förlitar sig på en fast lina. En fast förbindelse är ingen garanti lika lite som ett mobilnät är.

Skulle jag vara tjuv så vet jag iaf på vårat område hur jag går tillväga för att eliminera fiber ;)
 
M
Demmpa Demmpa skrev:
Hemautomation, inbrotts-/brandlarm, övervakningskameror, etc.
Det har jag också, via mobilt bredband.
 
M
kisumisu kisumisu skrev:
Har full förståelse för företag finns system där man kombinerar både fast och mobilt.

Men väldigt många förlitar sig på en fast lina. En fast förbindelse är ingen garanti lika lite som ett mobilnät är.

Skulle jag vara tjuv så vet jag iaf på vårat område hur jag går tillväga för att eliminera fiber ;)
Vad händer med fiberns medieomvandlare om nån öppnar fasadmätarskåpet på utsidan med en trekantsnyckel som finns på ICA och ställer huvudbrytaren på 0? Har man då brandlarm, huslarm, övervakningskameror osv. via fibern så är man väl lite körd?
 
R
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
:beer::beer:

såhär på en lördagskväll kan man ju vara lite extra spekulativ ;)

Tänk om den trådlösa etern inte alls är begränsad det kanske bara är något som vi tror idag?

På samma sätt som att vi en gång trodde Jorden var platt?


Ni vet att atom betyder odelbar av?

Det blir lite fjantigt om man ska behöva ta med saker som det inte finns några vetenskapliga belägg alls för i debatten. Det är möjligt att vetenskapen någon gång i framtiden hittar helt nya sätt att kommunicera trådlöst där det inte finns några begränsningar alls.

På samma sätt kanske det är möjligt att vi i framtiden kan bygga evighetsmaskiner. Är det någon vits att dra upp det som argument i en debatt om energi idag? Nej förstås inte.

Och nej, vetenskapsmän har aldrig trott att jorden är platt. Det är en myt.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
R
M Markarbetaren skrev:
Vad händer med fiberns medieomvandlare om nån öppnar fasadmätarskåpet på utsidan med en trekantsnyckel som finns på ICA och ställer huvudbrytaren på 0? Har man då brandlarm, huslarm, övervakningskameror osv. via fibern så är man väl lite körd?
Jag får i.a.f. ett larm om att larmet inte längre har kontakt med nätet. Dessutom har mitt larm två anslutningar. En backup via 3g.
 
M Markarbetaren skrev:
Ett tips, googla ”Spacex, internet” så kan du läsa att Elon Musk har tecknat avtal för att skjuta upp 30,000 satelliter för att få internettäckning på hela jordklotet.
Visst, men målgruppen lär ju knappast vara folk i länder där det finns mkt fiber på plats.
 
M
Här kan man läsa om Elon Musks satellitbaserade internet som kommer vara snabbare än dagens fiberbaserade. Det är lite OT men men. I framtiden kanske våra mobilmaster plockar ned signalerna från en satellit och vidarebefordrar den till våra enheter via trådlös teknik som vida överstiger fiberns hastighet.
https://teslaclubsweden.se/spacex-starlink-blir-snabbare-an-dagens-internet/
 
kisumisu kisumisu skrev:
Så med andra ord är det bättre ha ett nät man själv äger tex ihop med grannar eller tom nät som är stängda verkar vara bättre än dessa "öppna nät"?!
Så kan det absolut vara! Har man kontroll på alla leden har man även kontroll på intäkter och kostnader.

Den historiska anledningen till att det finns kommunikationsoperatörer är att utrusningen som förser operatörerna med en kopplingspunkt till alla hushållen har varit väldigt dyr (kallas BNG = Border Network Gateway). Så är inte fallet idag då man kan använda standard datorkomponenter till en bråkdel av den ursprungliga kostnaden.

Det har dykt upp nya "öppna" kommunikationsoperatörer med betydlig lägre marginaler eller t.o.m självkostnadspris och med obegränsad anslutningar för dataoperatörerna. Problemet är att Stadsnätsägaren ofta är låsta med väldigt långa avtal (inte ovanligt med 10 år) med kommunikationsoperatören vilket inte går att bryta utan stora vitesbelopp.
 
M
R RoAd skrev:
Jag får i.a.f. ett larm om att larmet inte längre har kontakt med nätet. Dessutom har mitt larm två anslutningar. En backup via 3g.
Du ja! Jag har också 2 linor, router och 3g samt batterireserv i centralenheten, men hur många gör som oss och lägger 3K på en gsm-modul till larmet?
 
M Markarbetaren skrev:
Du ja! Jag har också 2 linor, router och 3g samt batterireserv i centralenheten, men hur många gör som oss och lägger 3K på en gsm-modul till larmet?
Vad tillför detta i debatten? Att fiber är kass om någon klipper den?
Ja.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.