Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
R
T TobiasStockholm skrev:
En stor fördel med mobilt internet är ju att man kan ta med det överallt. Här på vårt lantställe i en stad som inte tillhör de 15 största städerna i Sverige funkar det obegränsade mobila brddbandet till precis allt utom möjligtvis onlinespel eller annat där latens är av vikt. Snabbt är det också som ni ser på bilden. Helt utan antenner.

Det brukar vara svårt att framtidssäkra sig med teknik, ens med fiber (även om jag förstår att den klarar hastigheter långt över dagens hastigheter).
Som det skrivits om ett antal gånger, de kompletterar varandra.
Hemma så kör vi fiber
Sommarstugan så kör vi fiber
All övrig tid så finns det obegränsad surf via 4g från en telefon som går att dela till barn, iPad:s, laptops m.m
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
kisumisu
R RalleB skrev:
Tänk efter nu.... Om vi går tillbaka 20 år i tiden, hur mycket bandbredd behövde vi då?

Om vi nu går framåt i tiden 5-10 år med dagens utveckling, hur mycket bandbredd behöver vi då?

Om vi då säger att den trådlösa etern är begränsad, hur lång tid tror du att den håller med dagens utveckling?
Ja helt sant som du skriver men om du tänker så långt tillbaka hade vi inte ens 1Mbit via mobilnäten. Möjligt att det fanns men jag hade i alla fall en Nokia 3310 då som gick på GSM.

Kommer ihåg hur 3G var tom hur 4G var.

Hos oss hände något när Telia började använda lägre frekvenser, vi fick plötsligt ett fungerande 4G nät. Har inte byggts några nya master dom ändrade bara frekvensen så fick vi täckning och bra hastighet.
 
:beer::beer:
R RalleB skrev:
Tänk efter nu.... Om vi går tillbaka 20 år i tiden, hur mycket bandbredd behövde vi då?

Om vi nu går framåt i tiden 5-10 år med dagens utveckling, hur mycket bandbredd behöver vi då?

Om vi då säger att den trådlösa etern är begränsad, hur lång tid tror du att den håller med dagens utveckling?
såhär på en lördagskväll kan man ju vara lite extra spekulativ ;)

Tänk om den trådlösa etern inte alls är begränsad det kanske bara är något som vi tror idag?

På samma sätt som att vi en gång trodde Jorden var platt?


Ni vet att atom betyder odelbar av?
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men ok då! Ja det finns folk som har mer än 600 meter till närmsta granne men det hör väll till ovanligheter även i glesbygden?
Vi har nog olika bild av vad "glesbygden" innebär.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Den vet egentligen ingen om.
Säg det till de som hävdar att framtiden är trådlös:)

Det diskuteras tv hit och dit att vanliga sändningar sattelit etc slutar. Förklara då hur rörliga saker får tv t ex båtar, husvagnar, husbilar etc?!
Dessa har idag inte tillgång till dessa tjänster annat än via mobilt bredband, där bandbredden sällan räcker till. De kör alltså fortfarande "det gamla" sättet.

Sedan kan vi ta en annan aspekt med om nu tv sändningar via marknätet släcks ner kommer det ju utrymme så in i basken att köra data på! Dvs 5G, 6G eller vad det nu heter kan ju köra på flera frekvenser och då lär inte många användare störa ut varandra. Då finns det ju bandbredd på etern eller menar ni seriöst att den bandbredden kommer militär, sjukhus, poliser osv använda sig av i framtiden?
Oavsett så kommer en kabel alltid att ha större bandbredd än etern.

En enda kabel har samma bandbredd som etern, genom att dra 100 kablar parallellt får du 100 gånger högre kapacitet än du skulle kunna köra trådlöst.

Det enda som kan komma i närheten av fiber är "trådlös" optisk överföring (d.v.s. laser genom luften), men det slutar fungera så fort det blir lite snö, regn eller dimma.
 
  • Gilla
kest och 4 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
En stor fördel med mobilt internet är ju att man kan ta med det överallt.
Det beror ju på hur man använder internet om det är en fördel eller inte. Vi har internetanslutna apparater hemma som behöver vara uppkopplade även när vi inte är hemma. Då är det inte så lyckat att "ta med" bredbandet när man åker hemifrån.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Tänk om den trådlösa etern inte alls är begränsad det kanske bara är något som vi tror idag?
Tjaa, först ska nån få nobelpriset för den upptäckten, sen dröjer det troligen 50 år innan tekniken är realiserad på konsumentnivå.

Men visst, en vacker dag kanske vi kan använda kvantsammanflätning för trådlös överföring. Men det lär nog handla om flera hundra år fram i tiden.
 
  • Gilla
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
Om man kör mobilt bredband och upplever långsam uppkoppling beror det ofta på dålig signal. Dålig signal brukar bero på att man befinner sig långt från masten eller/och det finns massor med skog eller berg däremellan. Några förslag på åtgärder:

  1. Se till att routern har stöd för MIMO vilket betyder att det finns två inbyggda antenner som samtidigt kan ta emot mastsignalen. MIMO ger både snabbare och mer stabil uppkoppling.
  2. Komplettera med spröt-antenner som kopplas direkt på routern eller på liten fot med sladd. Kostnad ca 200-300 kr. Flytta routern till övervåningen och se till att metallföremål inte stör signalen Router med två externa antenner mot vit bakgrund, kopplad till förbättrad mottagning och MIMO-teknologi. MIMO-kompatibel sprötantenn på fot med två utstående antenner för router, ansluten med kabel.
  3. Skaffa riktantenn med stöd för MIMO vilket betyder att kabeln har två kontakter som kopplas in på routern. Kostnad ca 700-2 000 kr beroende på förstärkning; högre dBi ger starkare signal. Antennen kan monteras på samma maströr som tv-antenn eller separat maströr som fästs på tex skorsten eller vindskiva. Kontakta mobiloperatören och fråga om riktningen eller koordinater till närmast mast och rikta antennen dit. Eftersom signalan i kabeln minskar drastiskt efter varje längdmeter bör den totala längden inte överstiga 5 meter. Vit riktantenn med stöd för MIMO monterad på ett maströr. Riktantenn med stöd för MIMO monterad på ett maströr.
  4. Köp riktantenn med hög förstärkning (>15 dBi) som har inbyggd router och SIM-kortshållare samt stödjer PoE. Kostnad ca 1 800-3 500 kr. PoE (eller Power-over-Ethernet) betyder att enheten matas med ström via en vanlig ethernet nätverkskabel. Det gör att riktantennen kan placeras upp till 100 meter (eller 200 meter med repeter) från huset och också kan placeras väldigt högt för att uppnå fri siktlinje (Line-In-Sight) Vit riktantenn med stöd för MIMO för förbättrad mobilt bredbandssignal. Riktantenn för mobilt bredband med stöd för MIMO-teknik.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Jag tror framtiden är det som blir ekonomiskt mest fördelaktigt såväl för oss konsumenter och företagen.

När man pratar om 56k modem vs mobilt. Mobilt var svindyrt en bra bit in på 2000 talet. Dvs ingen ville ju köra det. Jag känner en som omkring 1998/2000 körde GPRS dvs genom GSM nät. Hans jobb betalade och han slapp därmed minut och dataförbrukningsavgifter medans vi dödliga fick betala hutlösa priser på 15kr per MB osv...

Idag ser marknaden annorlunda ut.
Jag blev senast idag sur på min fiberoperatör Telenor. Dom ger inte oss gamla kunder blackfriday priser. Dels börjar skylla på olika stadsnät när jag frågade varför ordinariepriset är så dyrt.

Jag menar openuniverse tillhör ju Telenor, riktigt ocker börja skylla på sig själv :thinking:
Eller är det okunskap.
På måndag ringer jag Bahnhof så man slipper Telenor i alla fall halvt.

Nästan så man vill gå över till mobilt nu när Telia erbjuder fri data. Jag menar det är ju även annat än bara fri data man får ju fri Tele också för nästan samma pris som Telenor tar för sin internet.
589 med allt i allo vs Telenor fiber 419kr (minsta hastighet).
Dvs telefonin kostar då 170kr. Men då inga kompromisser som ett vanligt mobilabb skulle medföra dvs begränsat data.
Dessutom kan man ta familje abbonemang och därmed spara en hel del på mobiltelefonin. Men ändå ha med sig data överallt var mobiltelefoner fungerar.
 
Redigerat:
M Markarbetaren skrev:
Mig veterligen så tar vi fortfarande emot signalerna från satellit och sedan går det lokalt via kabel-tv. I alla större bostadsområden hade man fram tills för några år sedan stora satellitantenner på taken för att ta emot signalerna som sedan fördelades via kabel till lägenhetshusen.
Finns ingen anledning att gå omvägen upp i rymden om datan kan sändas via det världsomspännande internet hela vägen. ...
Att skjuta upp och drifta satelliter och underhålla en mängd väderutsatta antenner är inte direkt gratis.
Så att satelliter fortfarande ibland är en länk i kedjan är snarare pga historiska skäl än någon framtidstro på den tekniken för TV och datakommunikation i annat än vissa nicher som tex militära tillämpningar.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det beror ju på hur man använder internet om det är en fördel eller inte. Vi har internetanslutna apparater hemma som behöver vara uppkopplade även när vi inte är hemma. Då är det inte så lyckat att "ta med" bredbandet när man åker hemifrån.
Vad är det för något som måste vara uppkopplat 24/7?
 
kisumisu
K karlmb skrev:
Finns ingen anledning att gå omvägen upp i rymden om datan kan sändas via det världsomspännande internet hela vägen. ...
Att skjuta upp och drifta satelliter och underhålla en mängd väderutsatta antenner är inte direkt gratis.
Så att satelliter fortfarande ibland är en länk i kedjan är snarare pga historiska skäl än någon framtidstro på den tekniken för TV och datakommunikation i annat än vissa nicher som tex militära tillämpningar.
Men är fiber gratis då?
Långt ifrån iaf hos Telenor.
 
kisumisu kisumisu skrev:
...Jag menar openuniverse tillhör ju Telenor, riktigt ocker börja skylla på sig själv :thinking:Eller är det okunskap.På måndag ringer jag Bahnhof så man slipper Telenor i alla fall halvt.
Fiberdistribution ingår i samlingsnamnet "stadsnät" som består av tre olika aktörer:

  1. Stadsnätsägare: Äger alla kablar och fiberburkar. Ansvarar för att gräva samt koppla in fibern till huset.
  2. Kommunikationsoperatör: Administrerar en central kopplingspunkt (BNG) som valda operatörer kopplar in sig på.
  3. Operatör: förser konsumenten med datatrafik via BNG (se ovan) samt ansvarar för support även för problem relaterad till Kommunikationsoperatör eller Stadsnätsägaren.

Alla dessa aktörer är beroende av varandra genom komplexa och snåriga samarbetsavtal med "kick-backs" som reglerar fördelning av ersättningen från kundens faktura. Dessutom råder det oligopol då Kommunikations-operatören ensam bestämmer vilka operatörer som har tillgång till stadsnätet vilket också märks på prissättningen. Därför är det ibland väldig svårt att skapa vettiga kampanjerbjudande eftersom fördelningsmodellen måste godkännas och funka för alla parter.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men är fiber gratis då?
Långt ifrån iaf hos Telenor.
Nu pratade vi väl om den delen av överföringen som är typ från det utsändande landet till ett antal andra länders lokala nät?
Man kanske sitter i långa kontrakt för transponderhyra och väljer att fortsätta använda den så länge som kunderna också har kvar sina mottagareantenner kvar med all ansluten teknik.
Det är som sagt på upphällningen.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
:beer::beer:

såhär på en lördagskväll kan man ju vara lite extra spekulativ ;)

Tänk om den trådlösa etern inte alls är begränsad det kanske bara är något som vi tror idag?

På samma sätt som att vi en gång trodde Jorden var platt?


Ni vet att atom betyder odelbar av?
Detta med begränsningar i trådlösa nätet har man ju ältat ett tag, alltid nån på något forum som ska bifoga en länk till shannons teorem men det börja avta nu
Det gjordes redan på 3g tiden när man nåt 7,2 mbit se vad vi har idag.

Tror inte man ska fundera så mycket om vaf som händer om 10-20 år det blir bara spekulationer.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.